Wat is sensorisch leren eigenlijk?
Sensorisch leren, ook wel bekend als zintuiglijk leren, draait om het activeren van de zintuigen – zien, horen, voelen, ruiken en proeven – om nieuwe informatie op te nemen en te verwerken. Het is in feite een erg praktische aanpak, waarbij ervaring centraal staat. En dat is fijn, want het kan de betrokkenheid van leerlingen merkbaar verhogen en ervoor zorgen dat de lesstof écht beklijft.
Wat zijn de voordelen van zintuiglijk leren in het onderwijs?
Het inzetten van sensorisch leren brengt een heleboel goeds met zich mee. Zo helpt het leerlingen om de lesstof beter te begrijpen, doordat abstracte ideeën ineens heel concreet worden. Denk aan het visualiseren van een wiskundige formule door middel van een interactieve simulatie. Bovendien worden er verschillende gebieden in de hersenen gestimuleerd, wat kan leiden tot een betere herinnering van de geleerde stof. En last but not least: het prikkelt ook nog eens de fantasie en het vermogen om problemen op te lossen.
Hoe pas je sensorisch leren toe in de klas?
De mogelijkheden voor sensorisch leren zijn eindeloos! Je kunt bijvoorbeeld werken met concreet materiaal bij rekenen; denk aan blokjes om te oefenen met breuken, of een abacus. In de natuurkundeles zijn experimenten natuurlijk onmisbaar. En wat dacht je van het bespreken van aroma's en smaken tijdens een les over gezonde voeding? Zelfs muziek kan ingezet worden, bijvoorbeeld om een geschiedenisles tot leven te brengen. Het belangrijkste is om de zintuigen doelgericht in te zetten, waardoor de leerervaring verrijkt wordt.
Kortom...
Sensorisch leren is een krachtige manier om leerlingen te betrekken en hun begrip te verdiepen door hun zintuigen te activeren. Door leerstof tastbaar en ervaringsgericht aan te bieden, wordt niet alleen de informatie beter onthouden, maar worden ook creativiteit en het probleemoplossend vermogen gestimuleerd. Het is wel belangrijk om te beseffen dat het niet dé enige zaligmakende methode is, maar eerder een waardevolle aanvulling op andere lesmethoden.