Wat is een motorische beperking?
Als we spreken over een motorische beperking, bedoelen we dat iemand moeite heeft met bewegen, het aansturen van het lichaam of bepaalde lichamelijke functies. Dit kan verschillende oorzaken hebben, denk bijvoorbeeld aan aandoeningen als cerebrale parese (CP), spina bifida (open ruggetje) of een spierziekte. De invloed ervan verschilt sterk per persoon. Sommigen hebben lichte hinder, anderen meer. Logischerwijs heeft de aard en ernst van de beperking invloed op de manier waarop een kind kan leren en functioneren op school.
Hoe beïnvloedt een motorische beperking het leren?
Een motorische beperking kan de schooltijd van een kind behoorlijk beïnvloeden. Het kan lastig zijn om te schrijven, te typen of bijvoorbeeld een passer te gebruiken. Ook het lopen naar een ander lokaal, of meedoen met de gymles kan een uitdaging zijn. Het is belangrijk te onthouden dat de ondersteuningsbehoefte heel persoonlijk is. Wat de ene leerling nodig heeft, verschilt van wat de ander helpt. Het is maatwerk.
Welke ondersteuning is mogelijk?
Er zijn gelukkig veel manieren om leerlingen met een motorische beperking te helpen op school. Denk aan het aanpassen van lesmateriaal, bijvoorbeeld door het in een groter lettertype aan te bieden. Ook hulpmiddelen kunnen een wereld van verschil maken, van speciale pennen tot computers met spraakherkenning. Een toegankelijke leeromgeving, zonder drempels en met voldoende ruimte, is eveneens belangrijk. Om de behoeften van een individuele leerling goed in kaart te brengen, is een Individueel Onderwijsplan (IOP) een uitstekend hulpmiddel.
Tot slot
Een motorische beperking kan een flinke hobbel vormen in de schoolloopbaan. Maar met de juiste hulp en aanpassingen kunnen deze leerlingen volwaardig meedraaien in het onderwijs en hun talenten optimaal ontwikkelen. Het allerbelangrijkste is om te kijken naar wat het individuele kind nodig heeft en waar zijn of haar sterke punten liggen.