openbaar kindcentrum de Marshof in Zwolle

Het team van openbaar kindcentrum de Marshof in Zwolle

Current section: team
Tichelmeesterlaan 45
8014 Zwolle

Zie hier hoe het team van openbaar kindcentrum de Marshof is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van openbaar kindcentrum de Marshof. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past openbaar kindcentrum de Marshof bij jullie?

Ontdek hoe goed openbaar kindcentrum de Marshof bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij openbaar kindcentrum de Marshof zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 86.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (86.7%)
Man (13.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij openbaar kindcentrum de Marshof. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (6.7%)
25-35 jaar (20%)
35-45 jaar (26.7%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (20%)
&ge;65 jaar (6.7%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.3%)
35-45 jaar (26.7%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (18.9%)
&ge;65 jaar (2.4%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij openbaar kindcentrum de Marshof werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (73.3%)
Direct ondersteunend personeel (6.7%)
Indirect ondersteunend personeel (6.7%)
Management (13.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor openbaar kindcentrum de Marshof gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Bevordering van het taalgebruik
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Wetenschap en Technologie

Deskundige Leerkrachtvervanging op Kindcentrum De Marshof

Bij Openbaar Kindcentrum De Marshof zorgen we voor continuïteit in het onderwijs. Mocht een van onze toegewijde leerkrachten afwezig zijn wegens ziekte of geplande verlofdagen, dan staat een vlekkeloze vervanging centraal. Onze eerste prioriteit is het inzetten van interne expertise. We onderzoeken altijd of een collega binnen onze school de lesgroep tijdelijk kan overnemen, wat zorgt voor een vertrouwde leeromgeving. Deze aanpak minimaliseert de impact op de dagelijkse routine van uw kind. Indien interne vervanging niet mogelijk is, maken we gebruik van de uitgebreide invalpoule van Openbaar Onderwijs Zwolle (OOZ). Deze pool bestaat uit gekwalificeerde en ervaren leerkrachten die direct inzetbaar zijn. Zo garanderen we dat elke lesdag op De Marshof optimaal benut wordt, met de best mogelijke begeleiding voor onze leerlingen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op De Marshof werken we in het schooljaar 2024-2025 met zowel combinatiegroepen als enkele groepen. Wij streven ernaar, dat iedere leerling zich ononderbroken kan ontwikkelen en ontplooien. Omdat we te maken hebben met verschillen, moet het onderwijsleerproces zo ingericht worden, dat dit ook mogelijk is. In de eerste plaats moeten de leraren daarom de leerlingen goed kennen. We gebruiken hiervoor een groepsoverzicht: wat is hun niveau? Wat zijn de onderwijsbehoeften? Om het ontwikkelproces goed te volgen, hanteren we het CITO Leerling in beeld en de methodetoetsen.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Ons Specialistisch Ondersteuningsteam voor Uw Kind

5

Taalontwikkeling en Rekenen: Boost de Academische Vaardigheden

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Rekenspecialist
Taalspecialist
Logopedist

Toelichting van de school:

Bij Openbaar Kindcentrum De Marshof zetten we vol in op taal- en rekenonderwijs. Onze stuurgroepen leiden de aanpak, met een focus op begrijpend lezen via de methodiek 'Close reading, Focus op begrip'. We gebruiken rijke teksten en integreren lezen in alle vakken, ondersteund door ons beleidsplan taal-lezen 2023-2027. Onze logopedist werkt nauw samen met leerkrachten voor leerlingen met spraak- en taalproblemen, en we verwijzen door bij vermoedens van TOS naar gespecialiseerde centra. Voor rekenen stuurt onze rekenspecialist het onderwijs aan, actief binnen het netwerk Rekenen van Openbaar Onderwijs Zwolle. Ons meerjarenplan rekenen vormt de basis. Bij extra ondersteuning op deze gebieden bieden onze leerkrachten passend onderwijs, en de orthopedagoog helpt bij complexere uitdagingen met observatie en onderzoek.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis voor Groei

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Remedial Teacher
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

We bieden op maat gemaakte arrangementen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften of kortdurende zorgvragen, uitgevoerd door onze Remedial Teacher. Dit zorgt voor gerichte ondersteuning. Leerlingen die excelleren in rekenen en begrijpend lezen, en extra uitdaging zoeken, krijgen pluswerkondersteuning via onze flexgroep leerkracht. Dit bevordert hun leerproces. Voor kinderen die naast klassikale begeleiding behoefte hebben aan psycho-educatieve ondersteuning, met name op sociaal-emotioneel gebied, zetten we preventieve begeleiders van Dienstencentrum De Stroming in. Een externe begeleider, gefinancierd uit passend onderwijs middelen, voert dit arrangement uit, zodat de groepsleerkracht zich kan blijven focussen op de klas.

5

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Positief Leren Stimuleren

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Remedial Teacher
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Onze gedragsaanpak wordt geleid door onze intern begeleider, tevens gedragsspecialist, en een gecertificeerde leerkracht. Met een actueel antipestprotocol en twee toegewijde antipestcoördinatoren waar leerlingen terechtkunnen, creëren we een veilige omgeving. Via de sociaal-emotionele methode Kwink besteden we wekelijks aandacht aan gedrag, reacties en online gedrag. Dit bevordert sociale vaardigheden en een positieve groepsdynamiek. Onze didactisch coach ondersteunt leerkrachten bij het stellen van de juiste vragen en het geven van feedback, gericht op effectieve instructie. Door middel van klassenobservaties en coaching op maat verbeteren we de leskwaliteit en de leeropbrengsten voor alle leerlingen.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond

Beschikbare specialisten:

Fysiotherapeut
Vakdocent Bewegingsonderwijs SportService Zwolle

Toelichting van de school:

Onze leerlingen krijgen wekelijks les van een vakdocent bewegingsonderwijs van SportService Zwolle, wat bijdraagt aan hun fysieke ontwikkeling en sportplezier. Tijdens pauzes organiseren we leuke spelactiviteiten op het schoolplein. Speciaal voor de jongste leerlingen is er veel aandacht voor de ontwikkeling van fijne motoriek. Mocht een kind motorische uitdagingen ervaren, dan kan onze fysiotherapeut ondersteuning bieden om de ontwikkeling optimaal te stimuleren.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Welzijn Centraal

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Onze leerkrachten zijn het eerste aanspreekpunt voor leerlingen en ouders. Bij zorgvragen of medische achtergronden schakelen we de juiste externe expertise in, zoals onze schoolmaatschappelijk werkster die elke woensdag op school aanwezig is vanuit het sociaal wijkteam. Voor specifieke medische situaties werken we nauw samen met ouders en deskundigen. Indien nodig stellen we gezamenlijk medische protocollen op, en bieden we het team scholing om de zorg rondom de leerling optimaal te waarborgen. Het welzijn van elk kind staat bij ons voorop.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
16
Totaal specialisten
16
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
logopediepraktijk
fysiotherapie
flexklas

Uitmuntende Leerlingondersteuning op Kindcentrum De Marshof

Onze Visie op Passend Onderwijs en Extra Ondersteuning

Bij Openbaar Kindcentrum De Marshof geloven we dat elk kind uniek is en recht heeft op onderwijs dat aansluit bij zijn of haar individuele behoeften. We zetten ons in voor passend onderwijs, waarbij we extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dat nodig hebben, en uitdaging aan leerlingen die meer aankunnen. Ons uitgebreide ondersteuningsprofiel, beschikbaar op onze website, beschrijft gedetailleerd hoe wij deze zorg organiseren. Leerlingen die extra hulp nodig hebben bij specifieke vakgebieden, ontvangen begeleiding van onze gespecialiseerde remedial teacher. Binnen de lessen passen we differentiatie toe, en voor leerlingen die de reguliere lesstof al beheersen, bieden we compacten en verrijken aan. Dit betekent dat zij basisleerstof verkort aangeboden krijgen, waarna er in de vrijgekomen tijd uitdagender materiaal wordt aangeboden. Vanaf schooljaar 2024-2025 introduceren we een flexgroep, drie dagen per week actief, om op maat gemaakte ondersteuning te bieden. Deze groep is er voor meerbegaafde kinderen die behoefte hebben aan hogere denkniveaus, leerlingen die extra hulp nodig hebben op diverse vakgebieden, kinderen die moeten werken aan executieve functies, en leerlingen die behoefte hebben aan een moment van ontprikkeling. Voor hoogbegaafde leerlingen die een IQ van 130 of hoger hebben, bieden we de mogelijkheid deel te nemen aan de Cnopiusklas. Dit is een bovenschoolse lesgroep voor hoogbegaafde kinderen van OOZ/ De Stroming, waar zij wekelijks een ochtend begeleiding krijgen van een specialist begaafdheid op een externe locatie. Ons toegewijde ondersteuningsteam (OT) bestaat uit de intern begeleider, orthopedagoog, jeugd- en gezinswerker van het sociaal wijkteam en de GGD jeugdverpleegkundige. Zij bespreken gezamenlijk casussen om de optimale ondersteuning voor leerlingen te realiseren, met een focus op preventieve zorg binnen de klas. Indien nodig worden externe professionals zoals een wijkagent of jeugdwerker uitgenodigd, waarbij ouders altijd geïnformeerd worden. Bij intensievere betrokkenheid van externe partijen vragen we altijd toestemming aan ouders en organiseren we, indien gewenst, een Breed Kind Overleg (BKO) waarin ook de stem van het kind wordt meegenomen. Onze ambitie voor de toekomst is om het collectief bewustzijn en probleemoplossend vermogen van leerlingen te vergroten, hen eigenaar te maken van hun leerproces door directe feedback en gerichte vragen. We streven ernaar begrijpend lezen te stimuleren met rijke teksten en differentiëren om zo kansengelijkheid te waarborgen voor zowel leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben als voor onze meest getalenteerde leerlingen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan voor een Optimale Kindontwikkeling

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan?

Ons schoolplan voor Openbaar Kindcentrum De Marshof in Zwolle is gebaseerd op analyses met leerlingen, ouders en het team, resulterend in zeven ambitieuze doelen voor de komende vier jaar. Deze doelen omvatten het verder ontwikkelen van geïntegreerd en thematisch onderwijs met Leskracht, het monitoren en vergroten van executieve functies, en het uitbouwen van een Openbaar Kindcentrum met een optimale doorgaande ontwikkeling van 0 tot 12 jaar. Daarnaast zetten we in op het verhogen van de professionaliteit van onze leerkrachten, het verbeteren van begrijpend lezen door middel van Close Reading, het behalen van onze schoolnormen voor kernvakken, en het uitbreiden van Engels in de onder- en middenbouw. Elke ambitie is zorgvuldig uitgewerkt om de leerervaring van elk kind te verrijken en een solide basis te leggen voor toekomstig succes. We streven naar een omgeving waar leren betekenisvol en uitdagend is.

Hoe realiseren we onze ambitieuze onderwijsdoelen?

De Marshof monitort de voortgang en het succes van onze onderwijsdoelen op diverse gebieden, met een focus op zowel cognitieve als sociaal-emotionele ontwikkeling. Jaarlijks stellen we een onderwijskundig jaarplan op, waarin we specifieke pijlers voor dat schooljaar definiëren. Dit plan wordt ondersteund door jaarplannen van elke stuurgroep, waarin concrete doelen worden vastgelegd. Schoolanalyses na elke toetsperiode vormen de basis voor groepsbesprekingen en de implementatie van effectieve interventies. Onze interne kwaliteitskaarten worden jaarlijks geëvalueerd om de actualiteit en effectiviteit te waarborgen. Directie en intern begeleiders observeren klassen en weekplanningen, terwijl een didactisch coach intervisietrajecten begeleidt om de samenwerking en kennisdeling tussen leerkrachten te bevorderen. Sociaal-emotioneel monitoren we via het wijkteam en de 'Leerling in Beeld'-vragenlijst, die de beleving van kinderen op school meet. Resultaten worden besproken in de stuurgroep gedrag, waarna gerichte interventies worden ingezet. Jaarlijkse sociale vragenlijsten voor leerlingen, en tweejaarlijkse voor ouders en medewerkers, geven ons waardevolle inzichten voor verdere verbetering.

Ontdek het Programma voor Jonge Kinderen bij Kindcentrum De Marshof Zwolle

Toelichting van de school

Openbaar Kindcentrum De Marshof, gelegen in de levendige wijk Gerenbroek in Zwolle Zuid, biedt een inspirerende omgeving voor uw kind. Als een dynamisch en veelzijdig openbaar kindcentrum combineren we basisonderwijs met een peuterspeelzaal, kinderopvang en buitenschoolse opvang. Dit alles onder één dak, wat zorgt voor een naadloze overgang van de jongste jaren tot aan de basisschoolleeftijd. Samen met onze partner Doomijn realiseren we een complete leer- en ontwikkelomgeving voor kinderen van 0 tot 12 jaar. We focussen op een doorlopende leerlijn, waarbij gezamenlijke activiteiten en aansprekende thema's de ontwikkeling van onze peuters en kleuters stimuleren.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod is er voor jonge kinderen op basisschool De Marshof?

Kindcentrum De Marshof biedt een rijk aanbod speciaal voor de allerkleinsten, waaronder een toegewijde peuterspeelzaal en uitstekende kinderopvangfaciliteiten. Dit alles is geïntegreerd binnen ons kindcentrum, wat zorgt voor een vertrouwde omgeving met een duidelijke doorgaande leerlijn. Uw kind kan hier floreren in een stimulerende en veilige omgeving, klaar voor de volgende stap in het onderwijs.

Kindcentrum De Marshof biedt een rijk aanbod speciaal voor de allerkleinsten, waaronder een toegewijde peuterspeelzaal en uitstekende kinderopvangfaciliteiten. Dit alles is geïntegreerd binnen ons kindcentrum, wat zorgt voor een vertrouwde omgeving met een duidelijke doorgaande leerlijn. Uw kind kan hier floreren in een stimulerende en veilige omgeving, klaar voor de volgende stap in het onderwijs.

Kinderopvang en Peuterspeelzaal
Integraal Kindcentrum

Met welke organisaties werkt De Marshof samen voor het programma voor jonge kinderen?

Voor het uitgebreide aanbod voor jonge kinderen werkt Openbaar Kindcentrum De Marshof nauw samen met onze gewaardeerde partner Doomijn. Deze samenwerking garandeert een consistente en hoogwaardige aanpak, van de eerste speelervaringen in de peuterspeelzaal tot de voorbereiding op het basisonderwijs. Samen bieden we een compleet pakket dat de ontwikkeling van uw kind optimaal ondersteunt.

Voor het uitgebreide aanbod voor jonge kinderen werkt Openbaar Kindcentrum De Marshof nauw samen met onze gewaardeerde partner Doomijn. Deze samenwerking garandeert een consistente en hoogwaardige aanpak, van de eerste speelervaringen in de peuterspeelzaal tot de voorbereiding op het basisonderwijs. Samen bieden we een compleet pakket dat de ontwikkeling van uw kind optimaal ondersteunt.

Samenwerking met Doomijn
Team | openbaar kindcentrum de Marshof in Zwolle | [2025] Schoolregister