
De resultaten van openbaar kindcentrum de Marshof in Zwolle
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van openbaar kindcentrum de Marshof, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past openbaar kindcentrum de Marshof bij jullie?
Ontdek hoe goed openbaar kindcentrum de Marshof bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Behaald door Leerlingen van De Marshof
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt geëvalueerd in groep 8 middels de eindtoets of doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een norm van minimaal 85% van alle leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit percentage fungeert als de landelijke signaleringswaarde voor het fundamentele niveau, en is gelijk voor alle basisscholen in Nederland.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Resultaten op Kindcentrum De Marshof
Het streefniveau is ambitieuzer dan het fundamentele niveau, met als doel dat een zo groot mogelijk deel van de leerlingen dit niveau bereikt aan het einde van groep 8. De onderwijsinspectie stelt per basisschool, gebaseerd op de specifieke leerlingpopulatie, een eigen signaleringswaarde vast. Dit percentage geeft aan hoeveel leerlingen van de school naar verwachting het streefniveau zouden moeten halen om een positieve beoordeling te krijgen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van openbaar kindcentrum de Marshof?
Op openbaar kindcentrum de Marshof in Zwolle begeleiden we uw kind met zorgvuldigheid naar het voortgezet onderwijs. In groep 7 ontvangen leerlingen een voorlopig schooladvies, een belangrijke stap om weloverwogen keuzes te maken voor de middelbare school. Dit advies, tot stand gekomen in samenwerking met leerkrachten en specialisten, is een momentopname en biedt houvast voor uw oriëntatie. De totstandkoming van het schooladvies is een breed proces. We kijken naar Cito (LIB) resultaten van de afgelopen jaren, met speciale aandacht voor begrijpend lezen en rekenen in groep 6 en 7. Daarnaast wegen de observaties en ervaringen van de leerkrachten zwaar mee, evenals de inzet, motivatie, werkhouding en zelfstandigheid van uw kind. Factoren zoals huiswerkhouding, sociaal-emotioneel functioneren en eventuele begaafdheidsonderzoeken worden meegenomen in de advisering. Dit alles zorgt voor een compleet beeld, waarmee we uw kind optimaal kunnen ondersteunen bij de overstap naar het voortgezet onderwijs. Het proces van de doorstroomtoets en verwijzing in groep 8 is zorgvuldig georganiseerd. Vanaf september informeren we u over het voortgezet onderwijs in Zwolle. Na de laatste toetsperiode in november volgen oudergesprekken om het voorlopige advies te bespreken en eventueel bij te stellen. Tussen 10 en 31 januari wordt het definitieve schooladvies verstrekt, gevolgd door de doorstroomtoets in februari. Na ontvangst van de doorstroomtoetsresultaten op 15 maart, ontvangen leerlingen en ouders uiterlijk 24 maart het definitieve schooladvies. De aanmeldingen voor de middelbare scholen vinden plaats tussen 25 en 31 maart. Ons commitment stopt niet bij de schoolpoort; we onderhouden een jaar lang contact met de mentoren van het voortgezet onderwijs om de voortgang van onze oud-leerlingen te volgen en te bespreken, en sturen daarna periodiek updates over hun ontwikkeling.
Grafiek
Grafiek laden...
Bevorderen van Sociale Ontwikkeling op Kindcentrum De Marshof
Bij Openbaar Kindcentrum De Marshof in Zwolle staat de sociale ontwikkeling van uw kind centraal. Onze vier kernwaarden – vertrouwen, verantwoordelijkheid, verdiepen en verbinden – vormen de basis van ons onderwijs. We hanteren een visie gericht op onderzoekend en thematisch leren, geïnspireerd door de SLO leergebieden. Met methodes zoals Leskracht bieden we een rijke leeromgeving waarin vakken worden geïntegreerd en samenwerking wordt gestimuleerd. Kinderen doen gezamenlijk kennis op en bereiden presentaties voor, waarbij coöperatieve werkvormen de executieve functies versterken. De monitoring van deze executieve functies en sociale vaardigheden vindt plaats via 'Leerling in Beeld'. Vanaf groep 5 vullen leerlingen zelf vragenlijsten in, terwijl leerkrachten vanaf groep 3 betrokken zijn. Twee keer per jaar meten we de sociale opbrengsten en welzijn met behulp van deze vragenlijsten, waarvan de resultaten gedeeld worden met de onderwijsinspectie.
Veiligheid en vertrouwen in een stimulerende omgeving
Individuele verantwoordelijkheid en groei
Verbinden door samenwerking en wederzijds respect
Hoe pakt Kindcentrum De Marshof de sociale ontwikkeling aan?
Kindcentrum De Marshof maakt gebruik van de Kwink methode, een effectieve aanpak voor sociaal-emotioneel leren (SEL), inclusief burgerschap en mediawijsheid voor groep 1 tot en met 8. Kwink is praktisch, boeiend en actueel, met een focus op preventie van bijvoorbeeld pesten en het versterken van een veilige groepsdynamiek. De methode leert kinderen hoe ze conflicten constructief kunnen oplossen en hoe ze op een positieve manier met elkaar omgaan. Daarnaast hanteren we vier positief geformuleerde basisregels, compleet met rijmpjes, die gezamenlijk met het team zijn opgesteld. Deze regels, zoals 'Voor iedereen zullen we aardig zijn, dan doen we niemand pijn', gelden voor alle kinderen binnen ons kindcentrum en dragen bij aan een veilige leeromgeving. Jaarlijks meten we de ervaren veiligheid op school met behulp van vragenlijsten.
Welke instrumenten gebruikt De Marshof voor het meten van sociale vooruitgang?
Voor het in kaart brengen van sociale opbrengsten zet Kindcentrum De Marshof de volgende registratievormen in: * Sociaal Emotionele Vragenlijst
- Sociaal Emotionele Vragenlijst
Welke methodiek wordt ingezet voor sociaal-emotioneel leren op De Marshof?
Kindcentrum De Marshof maakt gebruik van de volgende methodiek voor sociaal-emotioneel leren: * Kwink
- Kwink
Inspectierapport Openbaar Kindcentrum De Marshof: Beoordeling en Ontwikkelpunten
Op 23 november 2021 heeft de Onderwijsinspectie een bezoek gebracht aan Openbaar Kindcentrum De Marshof. De school is in dit rapport beoordeeld als 'voldoende', wat getuigt van een solide basis voor de ontwikkeling van onze leerlingen. Onze sterke punten liggen in de hoogwaardige kwaliteit van ons onderwijs en onze zorgvuldige analyse van leerlinggegevens. We zorgen ervoor dat lessen perfect aansluiten bij de individuele onderwijsbehoeften van elke leerling. Leerlingen die extra uitdaging nodig hebben, krijgen de ruimte om zich te verdiepen in eigen opdrachten, wat leidt tot zichtbare betrokkenheid tijdens de lessen. De Marshof legt een sterke nadruk op het begrijpen van de oorzaken achter leerresultaten. We betrekken hierbij actief de kenmerken van onze leerlingen, de kwaliteit van onze zorg en onze didactische aanpak. Dit stelt ons in staat om continu te verbeteren en gepersonaliseerd onderwijs te bieden. Verder werken we continu aan de verdere ontwikkeling van ons logboekgebruik door leerkrachten, wat inmiddels een routine handeling is geworden. Ook stimuleren we leerlingen om, na een duidelijke instructie, sneller zelfstandig aan het werk te gaan. Door middel van video-interactiebegeleiding coacht onze didactisch coach de leerkrachten hierin, wat resulteert in steeds betere maatwerk- en differentiatie-mogelijkheden binnen de groepen.