obs De Toonladder
Bachlaan 158
8031 HL Zwolle

Schoolweging

Schoolweging
34.57
Spreiding
6.72

De schoolweging van De Toonladder Zwolle is 34,57 , met een spreiding van 6,72 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

92,32% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit resultaat is nagenoeg gelijk aan het landelijk gemiddelde (92,97%) en bevestigt een stevige basiskwaliteit ondanks de diversiteit in de leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

39,58% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim boven de signaleringswaarde van 34,3% ligt. Ondanks de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 34,57) presteert de school hiermee beter dan vergelijkbare instellingen (47,56% landelijk). Dit onderstreept de effectiviteit van het maatwerkonderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een breed spectrum: 17,92% havo/vwo-advies (vs. 10,93% regio) en 5,66% vwo (vs. 18,61% regio). Opvallend is het relatief hoge aandeel praktijkgerichte adviezen (9,43% vmbo-b en 26% praktisch/theoretisch in de uitstroom), passend bij de complexe populatie. Dit weerspiegelt de combinatie van ambitie en maatwerk in de advisering.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Toonladder ZwolleGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
344

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wij analyseren de resultaten van de tussentijdse toetsen. Hieruit trekken wij conclusies en formuleren wij aanbevelingen voor verbetering. Dit doen we op leerling-, groeps- en schoolniveau.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

50% van de leerlingen presteert boven het schooladvies, ruim boven het landelijk gemiddelde (25,27%). Het percentage leerlingen onder advies (22,22%) is hoger dan gemiddeld (11,81%), wat mogelijk samenhangt met de complexe populatie. De school benadrukt in haar beleid dat 'doorlopende monitoring' en nabije begeleiding cruciaal zijn voor doorstroomsucces.

Sociale ontwikkeling

Leerlingen laten elkaar in hun waarde. Zij leren dat er verschillen zijn tussen mensen en dat dit normaal is. Leerlingen zijn aardig en behulpzaam voor elkaar. Fouten maken mag. De leerling heeft respect voor regels en afspraken op school en in de klas. De school is een veilige plek voor iedereen. Een plek waar zij zich welkom, gezien en serieus genomen voelen. Er is rust in de klas, het is gezellig en gemoedelijk en er wordt gelachen.

veiligheid / respect

relatie

structuur

Wat is de werkwijze van obs De Toonladder voor sociale ontwikkeling?

Obs De Toonladder gebruikt Kindbegrip om inzicht te krijgen in het sociaal-emotioneel leren van de leerlingen. Door deze gestructureerde aanpak kan de school bepalen welke leerlingen extra hulp nodig hebben en hoe deze hulp geboden kan worden.

Welke registratievorm(en) gebruikt obs De Toonladder om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Obs De Toonladder gebruikt Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt obs De Toonladder?

Obs De Toonladder gebruikt Leefstijl en SEL-kaarten als methoden voor sociaal-emotioneel leren.