Kindcentrum De Morgenster
Korianderplein 4 -6
8042 HM Zwolle

Schoolweging

Schoolweging
27.84
Spreiding
5.69

De schoolweging van De Morgenster Zwolle is 27,84 , met een spreiding van 5,69 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

94,05% van de leerlingen haalt het fundamentele niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de effectiviteit van de basisondersteuning, met name op taal en rekenen, zoals blijkt uit het schoolondersteuningsprofiel.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

49,99% van de leerlingen behaalt het streefniveau, net onder de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 50,1%. Dit reflecteert de complexiteit van de leerlingenpopulatie, waar de school via maatwerk (zoals beschreven in hun beleidsplan 'Onderwijs op Niveau') blijvend op inspeelt.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 25% vmbo-(g)t en 17,86% vwo-advies (vergeleken met 16,45% en 18,61% in de regio). Opvallend is het hoge percentage havo-advies (17,86%), wat samen met de lage praktijkonderwijsadviezen (0%) wijst op een ambitieuze onderwijscultuur.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Morgenster ZwolleGemeente AmsterdamNederland
LIB172.52175.32175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We gebruiken de toetsen van het LVS 'leerling in beeld' vanaf schooljaar 23-24. We richten ons op de groei van de leerling. De LVS toetsen worden afgenomen vanaf groep 3-8 volgens de toetskalender. Toetsen worden waar nodig adaptief afgenomen. De 'leerling in beeld' opbrengsten worden twee keer per jaar, ook bij de tussenopbrengsten, geanalyseerd. Dit gebeurt op leerling- groep- en schoolniveau. Waar nodig krijgen leerlingen extra ondersteunen en/of extra uitdaging. De intern begeleider maakt trendanalyses en stelt interventies op voor de school. Vanuit groepsbesprekingen worden interventies opgesteld voor leerlingen, groepen, bouwen en eventueel de school.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

16,13% van de leerlingen presteert onder advies, wat hoger is dan het landelijk gemiddelde (11,81%). Dit vraagt om aandacht, hoewel 61,29% op advies functioneert. De school zet volgens hun jaarverslag in op nazorgtrajecten met het voortgezet onderwijs om deze mismatch te verminderen.

Sociale ontwikkeling

Herkenbaar samen: Wij zijn er op gericht om jou te laten ervaren dat je welkom bent. Welkom op school en in de groep waarin je zit. Zo is iedereen welkom op school: ouders, buurtbewoners en andere belangstellenden. We zijn ook benieuwd naar jou: wie je bent, wat je belangrijk vind, wat je kunt en wat je nog samen met en van anderen wilt leren. Bij ons ben je deel van het geheel. Een geheel met een duidelijke structuur en een duidelijk doel: een wereld waarin mensen samen in harmonie met elkaar leven. Herkenbaar waardevol: Je bent welkom omdat je waardevol bent. Je bent op deze wereld met een bedoeling en met mogelijkheden. Wij zijn er op gericht om die mogelijkheden tot het uiterste te ontwikkelen, zodat jij een waardevolle bijdrage kunt leveren op school, thuis en in de buurt. Onze school is waardevol. Wij hebben een opdracht in deze buurt om er voor te zorgen dat mensen in harmonie met elkaar leven. Dat is ook de reden dat wij er zijn voor jou, je ouders en de buurt. Herkenbaar open: Omdat iedereen welkom is merk je ook dat wij open zijn. Letterlijk is onze school een plek waar iedereen binnen kan komen om samen met ons het verschil te maken. Figuurlijk staan wij open voor ideeën om nog meer van waarde te zijn voor jou, voor elkaar, voor de ouders en voor de buurt. LEES MINDER

Samen

Open

Waardevol

Wat is de werkwijze van Kindcentrum De Morgenster voor sociale ontwikkeling?

De sociaal-emotionele ontwikkeling wordt gevolgd door twee keer per jaar de Sociale Competentie Observatie Lijst (SCOL) in te vullen. De bovenbouwleerlingen beoordelen zelf hun sociale competentie met behulp van de LeerlingSCOL. Kindcentrum De Morgenster werkt met het programma de Vreedzame School, een programma voor sociale competentie en democratisch burgerschap.

Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum De Morgenster om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Kindcentrum De Morgenster gebruikt Leerling in Beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum De Morgenster?

Kindcentrum De Morgenster gebruikt de Vreedzame School als methode voor sociaal-emotioneel leren.