IKC De Wieden
Beulakerwiede 4
8033 CS Zwolle

Schoolweging

Schoolweging
35.26
Spreiding
5.73

De schoolweging van De Wieden is 35,26 , met een spreiding van 5,73 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

94.17% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, significant hoger dan de landelijke inspectienorm van 85%. De school presteert hiermee beter dan vergelijkbare scholen (92.97%), ondanks de complexere leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

71.43% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 34.3%. Dit is opmerkelijk gezien de schoolweging en toont didactische slagkracht. De score overtreft zowel het regionale (47.56%) als landelijke gemiddelde.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel vertoont een tweedeling: 33.33% vmbo-(g)t tegenover 41.67% gecombineerde havo/vwo-adviezen (vs. 27.87% landelijk). Opvallend is het ontbreken van 'vwo'-adviezen als aparte categorie. Praktijkonderwijs blijft met 0% significant onder het landelijk gemiddelde (1.18%), wat past bij het hoge streefniveau.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe WiedenGemeente AmsterdamNederland
LIB175.94175.32175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

LEERLINGVOLGSYSTEEM PARNASSYS De leerkrachten van de groepen 1-2 volgen de kleuters door observaties, gesprekken en het volgen van het spel van de leerlingen. De ontwikkeling wordt genoteerd in het leerlingvolgsysteem ParnasSys. De kleuters maken geen toetsen. De leerkrachten van de groepen 3-8 volgen de leerlingen door observaties, gesprekken, het dagelijks gemaakte werk en toetsen. De leerlingen maken methode-toetsen en methode-onafhankelijke Cito-toetsen (Leerling in Beeld). De Cito-toetsen worden tweemaal per jaar afgenomen. De vakken technisch lezen (AVI en DMT), rekenen, spelling, werkwoordspelling, taalverzorging en begrijpend lezen worden getoetst. Alle toetsgegevens worden verwerkt in het leerlingvolgsysteem ‘ParnasSys’ waardoor er een betrouwbaar en doorlopend beeld ontstaat van de ontwikkeling van de leerling.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 5.26% presteert onder advies, minder dan de helft van het landelijk percentage (11.81%). De 73.68% die op advies presteert, overtreft de vergelijkingsgroep met 10.75%. Dit bevestigt de nauwkeurigheid van de advisering, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

Een school die bereid en in staat is om kinderen met allerlei achtergronden een plekje te bieden, noemen we een herbergzame school. Een school is niet alleen herbergzaam als de leerlingen zich welkom voelen, maar ook als leraren en ouders zich op hun plaats voelen. IKC de Wieden wil een school zijn, waar leerlingen, in een veilige omgeving, en met vallen en opstaan, zichzelf steeds beter leren kennen en leren samenleven; een plek waar leraren, ouders en leerlingen trots zijn op de ontwikkeling van elke leerling en vertrouwen hebben in hun toekomst. Daarbij trekken we als school en ouders zoveel mogelijk samen op ten behoeve van de ontwikkeling van alle leerlingen. LEES MINDER

vertrouwen

veiligheid

structuur

Wat is de werkwijze van IKC De Wieden voor sociale ontwikkeling?

IKC De Wieden hanteert een werkwijze gericht op rust, reinheid en regelmaat. Discipline en focus op leren en gewenst gedrag geeft leerlingen de kans om de regie te pakken over hun leven en toekomst. Er is sprake van een voorspelbaar, duidelijk en transparant gedragsbeleid met herkenbare structuren en routines. IKC De Wieden vindt het belangrijk dat leerlingen zich veilig voelen. Er is aandacht voor de diversiteit van culturen en levensbeschouwingen en het waarborgen van de sociale veiligheid.

Welke registratievorm(en) gebruikt IKC De Wieden om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

IKC De Wieden gebruikt de KiVa-monitor om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC De Wieden?

IKC De Wieden gebruikt de KiVa-methode voor sociaal-emotioneel leren.