
Schoolweging
De schoolweging van De Duyvencamp is 24,58 , met een spreiding van 5,61 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Het fundamenteel niveau wordt door 98% van de leerlingen gehaald, significant hoger dan de landelijke norm van 85%. De school zet hiermee een toon voor basisvaardigheden in de regio Zwolle.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen zijn sterk theoretisch gericht: 50% havo/vwo en 12,5% vwo-advies (vs. 10,93% en 18,61% bij vergelijkbare scholen). Praktijkonderwijs komt niet voor, wat lager is dan het regionaal gemiddelde (1,01%). Dit past bij de relatief lage schoolweging en focus op cognitieve ontwikkeling.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Duyvencamp | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 177.92 | 175.32 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We gebruiken de toetsen van het LVS 'leerling in beeld' vanaf schooljaar 23-24. We richten ons op de groei van de leerling. De LVS toetsen worden afgenomen vanaf groep 3-8 volgens de toetskalender. Leerlingen die beneden gemiddeld scoren op de LVS- of methodegebonden toetsen krijgen planmatig hulp. Deze hulp wordt geëvalueerd. Toetsen worden waar nodig adaptief afgenomen. De 'leerling in beeld' opbrengsten worden 2 keer per jaar, ook bij de tussenopbrengsten, geanalyseerd. Dit gebeurt op leerling- groep- en schoolniveau. De intern begeleider maakt trendanalyses en stelt interventies op voor de school. Vanuit groepsbesprekingen worden interventies opgesteld voor leerlingen, groepen, bouwen en eventueel de school.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 11,76% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk: 11,81%), terwijl 82,35% op advies presteert. De lage ‘onder advies’-score weerspiegelt een nauwkeurige advisering, mede door het PO-VO-doorstroombeleid waarbij ouders en leerlingen actief betrokken worden.
Sociale ontwikkeling
De Duyvencamp werkt met Kwink, een methode voor sociaal emotionele ontwikkeling en burgerschap. Leerlingen leren sociale vaardigheden, respect hebben voor elkaar en een bijdrage te leveren aan onze maatschappij. Vanuit KWINK en onze groepsvormingsweken worden per groep klassenregels opgesteld. Als er incidenten zijn worden deze vrijwel direct besproken en uitgesproken. Waar nodig wordt ons omgangsprotocol hierbij gebruikt. Jaarlijks monitoren we de sociale emotionele ontwikkeling van de leerlingen met SCOL. Naast de lessen sociaal emotionele vorming, hebben we aandacht voor burgerschap, Godsdienst en verschillende geloofsopvattingen. LEES MINDER
Waardevol (jij mag jezelf zijn
verbindend (respect)
Wereldwijs (burgerschap)
Wat is de werkwijze van CBS De Duyvencamp voor sociale ontwikkeling?
CBS De Duyvencamp biedt wekelijks lessen aan met behulp van Kwink (sociaal emotionele vorming) en besteedt dagelijks aandacht aan waarden en normen vanuit de christelijke identiteit.
Welke registratievormen gebruikt CBS De Duyvencamp om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
CBS De Duyvencamp gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt CBS De Duyvencamp?
CBS De Duyvencamp gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.