School voor Speciaal Basisonderwijs De Steenen Kamer

De resultaten van School voor Speciaal Basisonderwijs De Steenen Kamer in Zwijndrecht

Current section: resultaten
Stenenkamer 34
3332 Zwijndrecht

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van School voor Speciaal Basisonderwijs De Steenen Kamer, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past School voor Speciaal Basisonderwijs De Steenen Kamer bij jullie?

Ontdek hoe goed School voor Speciaal Basisonderwijs De Steenen Kamer bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Welk schooladvies kregen de leerlingen van School voor Speciaal Basisonderwijs De Steenen Kamer?

Op Speciaal Basisonderwijs De Steenen Kamer in Zwijndrecht volgen we de ontwikkeling van elke leerling nauwgezet. Om het optimale schooladvies te bepalen, maken we gebruik van een reeks gevalideerde onderzoeken en toetsen. Deze worden afgenomen tussen september en november. Tot onze diagnostische instrumenten behoren het NIO (intelligentieonderzoek) en de NPV-J 3 (persoonlijkheidsvragenlijst). Daarnaast gebruiken we het drempelonderzoek en Leerling in Beeld (LVS) om de leerontwikkeling te monitoren. Een doorstroomtoets rondt dit traject af. In januari bespreken we het voorlopige advies met leerlingen en ouders. Vervolgens stemmen we het lesaanbod af op deze adviezen en de individuele leerdoelen. Dit maatwerk zorgt ervoor dat elke leerling de benodigde ondersteuning krijgt voor een soepele overgang naar het volgende onderwijsniveau. De voortgang en de specifieke aanpak worden toegelicht tijdens de OPP-gesprekken in maart. Leerlingen die op de laatste intelligentietest 75 of hoger scoorden, doen medio februari een digitale doorstroomtoets. Als deze toets een hoger niveau aangeeft dan het voorlopige advies, wordt dit advies heroverwogen. Een uitzondering geldt voor leerlingen met een voorlopig praktijkonderwijs (PRO) advies, aangezien de doorstroomtoets hiervoor geen eenduidig advies geeft. Voor toelating tot het praktijkonderwijs gelden bovendien aanvullende eisen op het gebied van IQ en leerachterstand. De exacte data voor deze toetsen worden jaarlijks opgenomen in de schoolkalender.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale en Emotionele Ontwikkeling op De Steenen Kamer

Op Speciaal Basisonderwijs De Steenen Kamer besteden we veel aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. We begrijpen dat veel van onze leerlingen extra ondersteuning nodig hebben op dit gebied. Onze aanpak richt zich op essentiële aspecten zoals zelfmanagement, het ontwikkelen van zelfbewustzijn en het vergroten van het inlevingsvermogen in anderen. We leren leerlingen hoe ze relaties op een gezonde manier kunnen onderhouden en hoe ze verantwoorde keuzes kunnen maken. Ons doel is om leerlingen te vormen tot sociale individuen. We streven ernaar dat zij rekening houden met elkaar, elkaar ondersteunen en respectvol met elkaar omgaan. Daarnaast moedigen we hen aan om op te komen voor zichzelf, hun gevoelens te uiten, vragen te stellen en duidelijke grenzen aan te geven. We geloven dat het ontwikkelen van zelfvertrouwen cruciaal is voor succes in zowel het onderwijs als het leven. Daarom integreren we sociale en emotionele leerdoelen in ons dagelijkse onderwijs.

Vertrouwen in eigen kunnen

Samenwerken en elkaar ondersteunen

Duidelijkheid en een veilige leeromgeving

Hoe stimuleert De Steenen Kamer de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Binnen onze school, zowel in de klassen als in de bredere schoolomgeving, passen we de cyclus van handelingsgericht werken (HGW) toe. Dit geldt niet alleen voor academische prestaties, maar ook specifiek voor de sociaal-emotionele ontwikkeling en het voorkomen van gedragsproblemen. De HGW-cyclus, die een integraal onderdeel vormt van onze zorgstructuur, omvat meerdere fasen. Met behulp van het instrument 'Kindbegrip' monitoren we de sociaal-emotionele ontwikkeling en de sociale veiligheid van elke leerling. Leerkrachten vullen dit instrument jaarlijks in, terwijl leerlingen vanaf groep 5 dit zelf doen. De resultaten bieden waardevolle inzichten in de ontwikkelingsbehoeften van individuele leerlingen en de groep als geheel. Dit stelt ons in staat om gerichte ondersteuning te bieden. Twee keer per jaar stellen we concrete sociaal-emotionele doelen op in het Ontwikkelperspectief (OPP) en evalueren deze. Voor grotere groepen stellen we groepsplannen op. Daarnaast baseren we ons op observaties, oudergesprekken, zorgoverleg en ondersteuningsteams. Bij instroom wordt binnen zes weken een OPP opgesteld, waarin belemmerende en stimulerende factoren, zowel sociaal-emotioneel als didactisch, worden opgenomen en met ouders besproken. Het OPP wordt tweemaal per jaar bijgesteld. Bij specifieke diagnoses biedt onze orthopedagoog gespecialiseerde handelingsadviezen. We maken gebruik van de methode 'Kwink' en bieden jaarlijks lessen gebaseerd op 'Rots en Water', verzorgd door een geschoolde gymleraar. Om de sociaal-emotionele ontwikkeling te versterken, besteden we ook extra aandacht aan woordenschatontwikkeling. De resultaten van de jaarlijkse veiligheidsmeting worden besproken met leerkrachten, de leerlingenraad, het veiligheidsteam en de Medezeggenschapsraad (MR). Op basis hiervan passen we jaarlijks ons schoolbeleid aan om de sociale veiligheid te waarborgen.

Welke registratiemiddelen zet De Steenen Kamer in voor sociale opbrengsten?

Om de sociale opbrengsten van onze leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen, maken wij gebruik van het registratiemiddel:

  • Kindbegrip

Welke methodieken voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op De Steenen Kamer?

Onze school maakt gebruik van de volgende bewezen methodieken om het sociaal-emotioneel leren te bevorderen:

  • Kwink
  • Rots en Water

Inspectierapport Speciaal Basisonderwijs De Steenen Kamer: Positieve Beoordeling Onderwijsinspectie

Ontdek de positieve bevindingen van de Onderwijsinspectie over Speciaal Basisonderwijs De Steenen Kamer. In februari 2024 heeft een grondig kwaliteitsonderzoek plaatsgevonden, waarbij onze school uitstekend is beoordeeld. Dit kwaliteitsonderzoek bevestigt de effectiviteit van onze onderwijsaanpak en de zorg voor onze leerlingen. Het volledige inspectierapport, met alle details over de positieve resultaten, is beschikbaar via de officiële kanalen van de Onderwijsinspectie. Wij nodigen u uit om het officiële inspectierapport te raadplegen voor een compleet beeld van de prestaties en de kwaliteit van ons speciaal basisonderwijs. De Steenen Kamer zet zich continu in voor optimale ontwikkeling en een veilige leeromgeving voor elk kind.

Resultaten | School voor Speciaal Basisonderwijs De Steenen Kamer in Zwijndrecht | [2025] Schoolregister