BinnensteBuiten kindcentrum

Het team van BinnensteBuiten kindcentrum in Zwijndrecht

Current section: team
Duivenvoorde 2
3334 Zwijndrecht

Zie hier hoe het team van BinnensteBuiten kindcentrum is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van BinnensteBuiten kindcentrum. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past BinnensteBuiten kindcentrum bij jullie?

Ontdek hoe goed BinnensteBuiten kindcentrum bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij BinnensteBuiten kindcentrum zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 87.5% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.1% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (87.5%)
Man (12.5%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.1%)
Man (17.9%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij BinnensteBuiten kindcentrum. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (11.5%)
25-35 jaar (26.9%)
35-45 jaar (34.6%)
45-55 jaar (7.7%)
55-65 jaar (19.2%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.4%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (19.3%)
55-65 jaar (18.8%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij BinnensteBuiten kindcentrum werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (70.8%)
Direct ondersteunend personeel (25%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (4.2%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor BinnensteBuiten kindcentrum gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten: Continuïteit en Kwaliteit bij BinnensteBuiten Kindcentrum

Bij BinnensteBuiten Kindcentrum garanderen we de aanwezigheid van vertrouwde gezichten voor uw kinderen. Wanneer een leerkracht afwezig is, zorgen wij voor deskundige vervanging binnen ons eigen, toegewijde team. Onze flexibele, ambulante collega's zijn speciaal opgeleid om klassen naadloos over te nemen. Hierdoor maken uw kinderen kennis met bekende gezichten die de unieke sfeer en onderwijsaanpak van BinnensteBuiten door en door kennen. Deze collega's zijn volledig geïntegreerd in ons team en zetten zich volledig in voor de continuïteit van het onderwijs. Bij BinnensteBuiten hechten we veel waarde aan een proactieve aanpak. We vragen dan ook het voltallige team om verlof tijdig aan te vragen, zodat we de vervanging zorgvuldig en met de grootste zorg kunnen organiseren. Dit garandeert een stabiele leeromgeving voor elk kind. Om de kwaliteit en het vertrouwde karakter van ons onderwijs te waarborgen, maken wij bij BinnensteBuiten Kindcentrum bewust geen gebruik van externe uitzendkrachten of ZZP'ers. Uw kinderen ontvangen onderwijs van onze eigen, vertrouwde professionals.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Om te kunnen leren is een plezierige en veilige schoolomgeving voorwaardelijk. Daarom is BinnensteBuiten een gecertificeerde Kanjerschool. Alle medewerkers zijn volgens de Kanjerprincipes getraind door stichting Kanjertraining (https://kanjertraining.nl/). Met de kinderen besteden we wekelijks aandacht aan de Kanjertraining. We spreken met elkaar spelregels af hoe we met elkaar omgaan, hoe we elkaar aanspreken en wat we doen als er een incident voorvalt. Dit is de basis voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen en de basis om te kunnen leren. Onze overkoepelende visie hebben wij vormgegeven in een 'Visiecirkel kindcentrum'. Daarin lees je waaraan wij, naast aan de basisvakken spelen, lezen, taal en rekenen, in ons onderwijs aandacht besteden. Denk aan emotioneel, fysiek en mentaal gezond gedrag, sociaal verantwoordelijk en cultureel bewust, creatief- en innovatief denken, kritisch en probleemoplossend denken, communicatie samenwerken en digitale geletterdheid, omgeving- en klimaatbewust, en een leven lang leren, persoonlijke ontwikkeling en zelfsturing. Aan de hand van deze thema's werken wij gedurende de schooltijd met de kinderen om hen te helpen in hun ontwikkeling tot authentiek gelukkig mens, sociaal betrokken medemens en een veerkrachtige wereldburger. Dit zijn grote woorden die wij terugbrengen op het niveau van de kinderen en hun ontwikkeling en waar volgens wij ons onderwijs inrichten en vormgeven. De visiecirkel vind je uitvergroot in de centrale hal van BinnensteBuiten. De nadere uitwerkingen, de visiecirkel op onderwijs, sociaal-emotionele ontwikkeling, samenwerken en het jonge kind, vind je terug in de lokalen. Wij zijn een gezonde school. Gezond leven is namelijk belangrijk voor elk mens. Je bewust zijn wat je gezondheid beïnvloedt en hoe je daar zelf invloed op kan hebben is belangrijk om grip te houden op je eigen gezondheid. Daar hoort in onze visie bij dat kinderen, naast voldoende en gezond eten en drinken, bewegen en slapen, ook leren om vrij te denken. Om zich open stellen voor verschillen tussen mensen en daar een open en tolerante houding in ontwikkelen. Maar ook dat zij in aanraking komen met cultuur en creativiteit. In BinnensteBuiten besteden we daar uitgebreid aandacht aan. Daarom ook hebben wij een vakleerkracht gym en een vakleerkracht muziek.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Ons Team van Ondersteunende Specialisten op BinnensteBuiten

5

Taal- en Rekenspecialisten voor Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider Kind & Groep 8+
Rekenspecialist
Meer- en Hoogbegaafdheid Specialist
Taalspecialist
Logopedist

Toelichting van de school:

BinnensteBuiten kindcentrum investeert in gespecialiseerde begeleiding voor elke leerling. We hebben twee toegewijde intern begeleiders, één gericht op jonge kinderen tot 7 jaar en een ander voor de leerlingen van 8 tot 13 jaar. Beiden zijn doorlopend geschoold, met kwalificaties als 'kwaliteitscoördinator' en aandachtsfunctionaris, om de hoogste onderwijskwaliteit te garanderen. Ons uitgebreide programma voor meer- en hoogbegaafde leerlingen wordt ondersteund door een gespecialiseerde collega, die twee dagen per week beschikbaar is. Zij biedt speciaal onderwijs en begeleidt zowel leerlingen als leerkrachten bij het identificeren en uitdagen van deze talentvolle kinderen. Daarnaast adviseert zij over differentiatie in de klas en het omgaan met specifiek gedrag. Verder versterken onze rekenspecialist en taalspecialist het team. Zij coachen leerkrachten, monitoren de voortgang en identificeren scholingsbehoeften om het onderwijs continu te verbeteren. Voor logopedische ondersteuning werken we nauw samen met praktijk Punt. Hun logopedisten hebben twee dagen per week een kantoorruimte bij ons op school, wat laagdrempelige toegang tot deze zorg garandeert.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider Kind & Groep 8+
Meer- en Hoogbegaafdheid Specialist

Toelichting van de school:

Bij BinnensteBuiten kindcentrum staat de sociaal-emotionele ontwikkeling centraal. Alle leerkrachten en onderwijsassistenten zijn getraind in de Kanjertraining en beschikken over de vaardigheden om leerlingen te begeleiden in hun persoonlijke groei. Ze observeren dagelijks de dynamiek in de klas en signaleren behoeften vroegtijdig. Bij specifieke vragen kunnen leerkrachten rekenen op de expertise van onze gedragsspecialist, de meer- en hoogbegaafdheid specialist en de intern begeleiders. Zij bieden ondersteuning door observaties in de klas en adviseren leerkrachten en ouders over passende aanpakken. Afhankelijk van de individuele behoeften van een kind, passen we het onderwijsprogramma aan. Dit kan variëren van extra ondersteuning in de klas tot deelname aan onze 'Next Level' groep voor meer- en hoogbegaafde leerlingen, of het opstellen van persoonlijke afspraken om een kind te helpen zich prettig en veilig te voelen.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak Optimaliseren

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider Kind & Groep 8+
Meer- en Hoogbegaafdheid Specialist

Toelichting van de school:

Ons team van gekwalificeerde leerkrachten en onderwijsassistenten is ervaren in het begeleiden van leerlingen bij hun gedrag, werkhouding en taakaanpak. Zij monitoren de voortgang en signaleren behoeften die extra aandacht vereisen. Door hun dagelijkse interactie met de kinderen kennen zij de individuele leerstijlen. Voor gespecialiseerde ondersteuning schakelen we onze gedragsspecialist, de meer- en hoogbegaafdheid specialist en de intern begeleiders in. Deze experts observeren de klassituatie en bieden concrete adviezen aan leerkrachten en ouders om de aanpak te optimaliseren. BinnensteBuiten kindcentrum biedt flexibele oplossingen om elke leerling te laten excelleren. Dit kan door individuele begeleiding, deelname aan specifieke programma's zoals 'Next Level', of door het implementeren van persoonlijke afspraken en spelregels die bijdragen aan een positieve en productieve leeromgeving.

3

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling Ondersteunen

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider Kind & Groep 8+
Logopedist
Vakleerkracht Gymnastiek

Toelichting van de school:

Bij BinnensteBuiten kindcentrum besteden we veel aandacht aan de motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen. Onze leerkrachten en onderwijsassistenten beschikken over de nodige pedagogische en didactische kennis om kinderen in elke leeftijdsfase te begeleiden. Zij observeren de voortgang en identificeren individuele behoeften. Bij specifieke vragen of ontwikkelingen op motorisch of lichamelijk gebied, kunnen leerkrachten terecht bij onze intern begeleiders, de logopedist en de vakleerkracht gymnastiek. Deze specialisten bieden ondersteuning door observaties en adviseren leerkrachten en ouders over effectieve interventies. Ons doel is om elke leerling de kans te geven zich optimaal te ontwikkelen, zowel cognitief als fysiek. Door deze multidisciplinaire aanpak zorgen we voor een holistische ondersteuning die past bij de unieke behoeften van elk kind.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel we geen specifieke medische specialisten op school hebben voor medisch handelen en persoonlijke verzorging, werken we nauw samen met externe professionals en ouders om de zorg voor leerlingen met bijzondere behoeften te waarborgen. We zorgen voor een veilige en ondersteunende omgeving waar elke leerling zich thuis voelt.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
14
Totaal specialisten
14
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal
Gymlokaal
Multifunctioneel lokaal met volwaardige keuken
Leerpleinen voor midden- en bovenbouw

Ontdek de Extra Ondersteuning voor Uw Kind op BinnensteBuiten Kindcentrum

Gedetailleerde Uitleg over Onze Zorg en Begeleiding

Bij BinnensteBuiten Kindcentrum streven we naar het realiseren van ambitieuze, op maat gemaakte leerdoelen voor elk kind. Plezier in het leerproces en een veilige leeromgeving vormen de kern van onze aanpak. Wij besteden veel aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling, wat een cruciale basis legt voor toekomstig succes. Kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, zowel op cognitief als sociaal-emotioneel vlak, worden zoveel mogelijk begeleid binnen hun eigen klas door onze toegewijde leerkrachten. Deze individuele begeleiding wordt nauwkeurig afgestemd in samenwerking met specialisten, zoals onze intern begeleider of gedragsspecialist, en uiteraard in overleg met u als ouder. Ons Toekomstig Aanbod aan Ondersteuning BinnensteBuiten beschikt over een uitgebreid systeem voor zorg en extra ondersteuning. We werken hiervoor samen met diverse externe partners, waaronder het samenwerkingsverband Drechtsteden, OZHW schoolpsychologen, de gemeente Zwijndrecht, Bibliotheek aan zet en andere relevante organisaties. Deze samenwerkingen verrijken ons aanbod en zorgen voor een breed scala aan mogelijkheden. We blijven continu op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen en onderzoeken actief hoe we deze kunnen inzetten ten gunste van de kinderen op BinnensteBuiten. De samenwerking met OZHW en Yes! Kinderopvang opent nieuwe perspectieven en innovatieve mogelijkheden die we de komende jaren verder zullen verkennen en implementeren om de ontwikkeling van uw kind optimaal te ondersteunen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Optimale Kwaliteitszorg en Toekomstgericht Schoolplan BinnensteBuiten Kindcentrum

Wat zijn de kerndoelen van ons schoolplan?

Het schoolplan van BinnensteBuiten, dat loopt van 2022 tot 2026, is nauw verbonden met de strategische visie 'samen in beweging' van onze overkoepelende organisatie OZHW. Jaarlijks vertalen we dit schoolplan naar concrete acties in een schooljaarplan, waardoor we continu blijven innoveren. Onze strategische koers van OZHW rust op vijf kernprincipes. Deze principes, zoals 'Toekomstgericht', 'Geluk', 'Professioneel' en 'Lef', vormen de leidraad voor al onze beslissingen op het gebied van onderwijs, samenwerking en onze omgang met elkaar. We hechten enorm veel waarde aan de stem van onze leerlingen, de 'student voice', en betrekken hen actief bij de ontwikkeling van ons onderwijs. Daarnaast hanteren we het principe 'Leading from the middle', wat staat voor gedeeld leiderschap. Schoolleiders en hun teams zijn essentieel in het vertalen van strategische ambities naar concrete schoolplannen en het behalen van onze doelen. Ons handelen baseren we op 'Evidence informed' praktijkkennis en wetenschappelijk onderzoek, om zo ons onderwijs continu te verbeteren. De evaluatie van ons handelen doen we aan de hand van twee cruciale vragen: 'Wordt het beter dan we hebben?' en 'Is het de inspanning waard?'. Het schoolplan 2022-2026 bevat gedetailleerde ambities op diverse vlakken, waaronder onderwijsontwikkeling, visievorming, de ontwikkeling tot kindcentrum, professionalisering, sociaal-emotionele ontwikkeling en het versterken van de samenwerking met ouders. Voor het schooljaar 2025-2026 hebben we 'Zorg en begeleiding voor een steeds complexere doelgroep' als speerpunt benoemd. BinnensteBuiten streeft ernaar om elk kind binnen ons kindcentrum te behouden en te voorzien van uitstekende zorg en begeleiding. Dit vraagt om voortdurende investering in de expertise van ons gehele team, met name op het gebied van leerkrachtvaardigheden. Tegelijkertijd hebben we hoge ambities voor de resultaten op het gebied van lezen en rekenen. Andere belangrijke doelen zijn het integreren van de Kanjerprincipes in ons kindcentrum, het implementeren van onze visie op jonge kinderen, het verder ontwikkelen van ons burgerschapsprogramma, de introductie van digitale geletterdheid en het versterken van de wijkfunctie van BinnensteBuiten.

Hoe realiseren wij onze onderwijsdoelen?

BinnensteBuiten werkt met toegewijde 'leerteams'. Deze teams specialiseren zich in specifieke thema's en zijn verantwoordelijk voor het realiseren van afgesproken doelstellingen. Ze voeren (evidence informed) onderzoek uit, formuleren adviezen en presenteren hun bevindingen aan het team. Na goedkeuring door het team volgt de implementatie, waarbij we op vaste momenten de voortgang evalueren en bijsturen waar nodig. Het managementteam komt meerdere keren per schooljaar bijeen voor regieoverleg. Hierin bespreken vertegenwoordigers van elk leerteam de voortgang en zorgen voor afstemming tussen de teams. Door middel van advies over en weer borgen we de continuïteit van onze projecten. Vijf keer per jaar organiseren we studiedagen. Deze dagen zijn cruciaal voor de cyclische evaluatie van onze doelstellingen, het afspreken van vervolgacties en het doorvoeren van noodzakelijke aanpassingen. Dit zorgt ervoor dat we altijd op koers blijven. Daarnaast onderhoudt het managementteam vier keer per jaar contact met het bestuur van OZHW en Yes! Kinderopvang. Tijdens deze overleggen delen we de voortgang van onze ontwikkelingen en bespreken we de plannen voor de toekomst, wat zorgt voor een sterke verbinding en gezamenlijke visie.

Speciaal Aanbod voor Jonge Kinderen bij BinnensteBuiten

Toelichting van de school

Bij BinnensteBuiten Kindcentrum ontdekken onze jongste leerlingen de wereld spelenderwijs in een stimulerende leeromgeving. Deze omgeving wordt continu samen met de kinderen vormgegeven, wat zorgt voor een dynamische en inspirerende plek. Onze onderbouwgroepen beschikken over een rijke basisinrichting die uitnodigt tot ontdekking. Elke groep heeft een bouwhoek, een zandtafel, een huishoek, een knusse leeshoek en een creatieve werkruimte. Deze basiselementen worden aangevuld met materialen die aansluiten bij het actuele thema waarbinnen de groepen werken. We hanteren een speelse benadering met minimale tafels en stoelen. Kinderen krijgen de vrijheid om te spelen en te leren in de verschillende hoeken en op de grond, alles binnen een veilige en geborgen pedagogische sfeer. Bij binnenkomst in de klas wisselen de kinderen hun buitenschoenen om voor binnenschoenen, sloffen of blijven ze op sokken. Dit draagt bij aan een huiselijke sfeer en het behoud van een schone leefomgeving. Een speciaal themaplein op de gang fungeert als een ontmoetingsplek waar kinderen zelfstandig kunnen werken en interactie hebben. Dit plein verbindt peuters, kleuters en kinderen uit groep 3, wat de doorlopende ontwikkeling bevordert.

Veelgestelde vragen

Biedt BinnensteBuiten Kindcentrum extra programma's voor jonge kinderen?

BinnensteBuiten Kindcentrum biedt diverse extra programma's speciaal ontworpen voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Deze initiatieven zijn gericht op een brede ontplooiing en een soepele overgang naar het basisonderwijs.

BinnensteBuiten Kindcentrum biedt diverse extra programma's speciaal ontworpen voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Deze initiatieven zijn gericht op een brede ontplooiing en een soepele overgang naar het basisonderwijs.

Kinderopvang
Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en Peuteropvang
Kindcentrum Dienstverlening

Met welke partners werkt BinnensteBuiten Kindcentrum samen voor het jonge kind programma?

Voor ons uitgebreide aanbod voor jonge kinderen werken wij nauw samen met Yes! Kinderopvang. Deze samenwerking garandeert een doorlopende lijn van educatie en zorg voor de allerkleinsten.

Voor ons uitgebreide aanbod voor jonge kinderen werken wij nauw samen met Yes! Kinderopvang. Deze samenwerking garandeert een doorlopende lijn van educatie en zorg voor de allerkleinsten.

Team | BinnensteBuiten kindcentrum in Zwijndrecht | [2025] Schoolregister