
Schoolweging
De schoolweging van BinnesteBuiten is 30,93 , met een spreiding van 6,15 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Zie bovenstaande streef_niveau voor gecombineerde toelichting op beide niveaus.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
96,54% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau (landelijk: 95,23%), ruim boven de inspectienorm van 85%. Het streefniveau wordt door 58,18% gehaald, tegen 55,36% bij vergelijkbare scholen. Beide scores tonen een stevige basiskwaliteit, mede dankzij de gerichte rekenmethodiek zoals beschreven in het schoolplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school geeft relatief hoge adviezen: 21,05% vwo (regio 18,61%) en 13,16% havo/vwo. Opvallend is 7,89% vmbo-b advies, lager dan regionale 5,52%. Praktijkonderwijsadvies komt niet voor, tegen 1,01% gemiddeld in de regio. Dit past bij het profiel van een school met een sterke focus op theoretische leerwegen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | BinnesteBuiten | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
BinnensteBuiten gebruikt het leerlingvolgsysteem Parnassys en het dashboard LeerUniek om resultaten van kinderen te registreren, te analyseren en er plannen van aanpak op te schrijven. In de basis voorziet het plan van aanpak in 3 niveaus in een groep. Het basis niveau, het intensieve niveau en het verrijkte niveau. waar nodig zijn persoonlijke leerroutes mogelijk. Kinderen worden twee keer per jaar, middentoets (CITO M) en eindtoets (CITO E) getoetst op de volgende onderdelen: rekenen spelling taal begrijpend lezen technisch lezen Twee keer per jaar worden de behaalde resultaten individueel, per groep en schoolbreed geanalyseerd door de groepsleerkrachten, de intern begeleiders en de leerteams. Deze analyses worden in het team besproken en resulteren in bijstellingen van het programma en het plan van aanpak.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
32,26% van de leerlingen presteert boven advies (regio 25,27%), mogelijk door doorlopende begeleiding. Wel scoort de school hoger op onderadvisering: 22,58% vs. 11,81% landelijk. Dit vraagt om analyse van de adviesprocedures, zoals genoemd in het kwaliteitsverslag.
Sociale ontwikkeling
Kinderen zijn graag op BinnensteBuiten omdat het een plezierig, inspirerend kindcentrum is waar zij zich welkom en geborgen voelen. Kinderen van 0 – 13 jaar leren, spelen en ontwikkelen samen in een doorgaande lijn. Wij bieden een uitdagende omgeving die bewegen en spelen stimuleert en hun nieuwsgierigheid prikkelt. Elk kind krijgt ons vertrouwen en in toenemende mate invloed op het eigen leren en de eigen ontwikkeling. Wij vinden het belangrijk dat kinderen opgroeien in een omgeving waarin zij verschillend mogen en kunnen zijn. Een respectvol en veilig pedagogisch klimaat waarin kinderen goed over zichzelf en anderen denken vinden wij voorwaardelijk. Wij richten ons op de brede ontwikkeling van kinderen waarin zij van en met elkaar leren. De pedagogische driehoek, een goede en intensieve samenwerking tussen kind, ouders en medewerkers van het kindcentrum is daarvoor een veilige basis. BinnensteBuiten staat midden in de maatschappij. Met aandacht voor aansprekende thema’s en 21e-eeuwse vaardigheden groeien de kinderen op tot maatschappelijk bewuste en kansrijke jongeren die zich verbonden voelen met elkaar en hun omgeving. Jongeren die zich bewust zijn van hun invloed en aandeel in de wereld. Jongeren die in beweging komen om samen de wereld te ontdekken. De groepsleerkracht spreekt samen met de kinderen duidelijke regels af om een fijne sfeer in de groepen te borgen. Hierdoor ontstaat rust, orde en regelmaat die de sfeer in de school bepalen. Al jaren werken wij met succes met de 'Kanjertraining'. Wij zijn er dan ook trots op dat wij een gecertificeerde Kanjerschool zijn. De Kanjertraining geeft in alle groepen structurele aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen en het volgen hiervan. Het doel van deze Kanjertraining is op een goede manier leren omgaan met jezelf en met een ander. Dit te kunnen is een belangrijke voorwaarde voor geluk in het leven! LEES MINDER
Emotioneel, fysiek en mentaal gezond gedrag
Sociaal verantwoordelijk en cultureel bewust
Samen, geborgenheid, nieuwsgierige houding
Wat is de werkwijze van BinnensteBuiten kindcentrum voor sociale ontwikkeling?
BinnensteBuiten kindcentrum gebruikt het Kanjer Volg- en Advies Systeem (KANVAS) om de sociaal- emotionele ontwikkeling van leerlingen te volgen. Op basis van observaties en de uitkomsten van dit systeem, worden de ondersteuningsbehoeften en kwaliteiten van individuele kinderen en groepen besproken. Deze bevindingen worden besproken met leerlingen en ouders, en het eerste oudergesprek is gericht op de sociaal-emotionele ontwikkeling.
Welke registratievorm(en) gebruikt BinnensteBuiten kindcentrum om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
BinnensteBuiten kindcentrum gebruikt KANVAS om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt BinnensteBuiten kindcentrum?
BinnensteBuiten kindcentrum gebruikt Kanjertrainingen voor sociaal-emotioneel leren.