
Schoolweging
De schoolweging van De Zwaan is 30,06 , met een spreiding van 5,93 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96,6% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke inspectienorm van 85%. Dit is 0,8% hoger dan het vergelijkingsgemiddelde (95,9%) en weerspiegelt een stevige basiskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau wordt met 62,8% ruimschoots gehaald (47,1% is de signaleringswaarde). Dit ligt 5% hoger dan bij vergelijkbare scholen (57,8%), wat aantoont dat De Zwaan effectief inspeelt op verschillen in leerpotentieel.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel toont een sterke oriëntatie op theoretische leerwegen: 20,9% havo/vwo en 13,9% vwo. Dit overstijgt het regionaal gemiddelde (10,9% havo/vwo en 18,6% vwo). Praktijkonderwijsadvies komt met 0% lager uit dan vergelijkbare scholen (1,0%), wat past bij het academische profiel van de school.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Zwaan | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 173.78 | 176.67 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussentijdse resultaten worden gemeten middels de toetsen van het CITO leerlingvolgsysteem. De toetsen rekenen, woordenschat, technisch lezen, begrijpend lezen en spelling worden afgenomen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
16,2% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11,8%), terwijl 18,9% bovenadvies functioneert. Dit kan samenhangen met de complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 30,06). De school zet kennelijk vaker een voorzichtig advies in, mogelijk om onderadvisering in het VO tegen te gaan.
Sociale ontwikkeling
We vinden het van groot belang dat kinderen leren op een goede wijze met andere kinderen om te gaan. Daarom zijn onze leerkrachten goed bekend met de ‘Kanjertraining’. In de klassen komen deze technieken met regelmaat aan de orde. Ze helpen ons om kinderen te leren respectvol met elkaar om te gaan, wat we als voorwaarde voor‘goed burgerschap’ beschouwen.
Wees een Kanjer voor jezelf
Wees een Kanjer voor anderen
Wat is de werkwijze van Openbare Daltonschool De Zwaan voor sociale ontwikkeling?
Kinderen die zich veilig voelen op school kunnen zich goed ontwikkelen. Daarom wil Openbare Daltonschool De Zwaan goed zicht houden op het sociale klimaat. Leerkrachten onderzoeken regelmatig hoe de sociale ontwikkeling van hun leerlingen is. Leerlingen uit de groepen 6 tot en met 8 wordt twee keer per jaar gevraagd naar hun welbevinden.
Welke registratievormen gebruikt Openbare Daltonschool De Zwaan om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Daltonschool De Zwaan gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Daltonschool De Zwaan?
Openbare Daltonschool De Zwaan gebruikt Kanjer trainingen als methode voor sociaal-emotioneel leren.