
Schoolweging
De schoolweging van Oranje Nassau Zwammerdam is 29,54 , met een spreiding van 6,21 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Maar liefst 96.0% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven zowel de landelijke inspectienorm (85%) als het regionale gemiddelde (95.7%). Deze score onderstreept de effectiviteit van het basisonderwijs op de school, in lijn met hun focus op een 'doorlopende ontwikkelingslijn' zoals beschreven in het schoolplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau wordt door 47.6% van de leerlingen gehaald, wat ruim boven de signaleringswaarde van 45.5% ligt maar iets onder het regionale gemiddelde (57.3%). Deze prestatie is opmerkelijk gezien de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 29.54). De school scoort vooral sterk op rekenvaardigheid, waarvan de basis wordt gelegd in het door de school genoemde 'ontwerpend leren'-programma.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het schooladviesprofiel toont een sterke focus op havo (38.46%) en vwo (15.38%), samen goed voor 53.8% van de adviezen. Dit is significant hoger dan bij vergelijkbare scholen (havo 16.07%, vwo 18.61%). Opvallend is het relatief hoge percentage praktijkonderwijsadvies (7.69% vs 1.01% regionaal), passend bij de aangeboken praktijkgerichte programma's met het Leerpark. De combinatie van hoogwaardige theoretische advisering en maatwerk voor praktisch ingestelde leerlingen typeert het inclusieve karakter van de school.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Gemeente Alphen aan den Rijn | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We monitoren de tussentijdse resultaten van onze leerlingen continu. Betreffende de basisvakken wordt veel leerstof digitaal verwerkt, waardoor we meteen inzicht hebben in hoeverre de leerstof op de juiste manier verwerkt wordt. Daarnaast worden soms methode-gebonden toetsen formatief afgenomen welke een goed beeld geven van welke leerstof wel of niet beheerst wordt. De leerkrachten kunnen hier dagelijks hun leerstof op aanpassen en waar gewenst instructiegroepen inrichten. Naast de methodegebonden toetsen gebruiken we de adaptieve toetsen uit het Dia-LOVS om een onafhankelijk beeld te krijgen van de vorderingen van onze leerlingen. Door de gegevens van zowel observaties, methode-gebonden toetsen en de Dia-LOVS toetsen goed te analyseren, krijgen we een goed totaalbeeld van de ontwikkeling van onze leerlingen. Dit geeft de leerkrachten voldoende informatie om zo de leerstof goed te kunnen inplannen. Leervorderingen wordt door de leerlingen bijgehouden in hun eigen portfoliomap.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Van de oud-leerlingen presteert 22.2% boven het schooladvies, wat vrijwel gelijk is aan het landelijk gemiddelde (25.3%). Het percentage leerlingen dat onder advies presteert (11.1%) is iets lager dan gemiddeld (11.8%). Deze cijfers bevestigen de zorgvuldige advisering waarbij de school, zoals beschreven in hun beleid, zowel cognitieve resultaten als 'huiswerkattitude en zelfstandigheid' meeweegt. De intensieve samenwerking met het VO via meeloopdagen draagt hier waarschijnlijk aan bij.
Sociale ontwikkeling
We vinden het belangrijk dat kinderen leren en ervaren wat het betekent deel uit te maken van de gemeenschap. En dat ze leren daar zelf een actieve bijdrage in te leveren. Zichtbaar plezier in leren, respect en verantwoordelijkheid zijn hierbij onze kernwaarden.
zichtbaar plezier in leren
Verantwoordelijkheid
Respect
Wat is de werkwijze van Basisschool Oranje Nassau voor sociale ontwikkeling?
Basisschool Oranje Nassau baseert de gedragsverwachtingen op de drie kernwaarden van de school. Deze verwachtingen worden positief geformuleerd en uitvoerig geoefend met de leerlingen. Om een veilige omgeving te creëren en te behouden, worden afspraken gemaakt, onder andere via de Kanjertraining (de school is een erkende kanjerschool). Lessen vanuit de Kanjertraining worden elk schooljaar gegeven en besproken. Deze afspraken gelden zowel binnen als buiten de school.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Oranje Nassau om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Oranje Nassau gebruikt Kanvas en Vensters om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Oranje Nassau?
Basisschool Oranje Nassau gebruikt de Kanjertraining als methode voor sociaal-emotioneel leren.