
Schoolweging
De schoolweging van Sint Lidwina is 29,98 , met een spreiding van 4,56 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98,77% score voor het fundamenteel niveau overtreft de school zowel de landelijke inspectienorm (85%) als het regionale gemiddelde (95,88%). Deze hoge score benadrukt de effectieve basiskwaliteit van het onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt een streefniveau van 55,56%, ruim boven de signaleringswaarde van 47,1%. Dit toont aan dat een substantieel deel van de leerlingen hogere leerdoelen bereikt dan landelijk verplicht is, ondanks de complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Er is een sterke focus op theoretische leerwegen: 20% havo/vwo-advies tegenover 10,93% bij vergelijkbare scholen. Opvallend is dat 30% van de leerlingen een vmbo-(g)t-advies krijgt, significant hoger dan de regionale 16,45%. Praktijkonderwijs komt niet voor in de adviezen, in tegenstelling tot vergelijkbare scholen (1,01%).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Sint Lidwina | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussenresultaten worden op diverse wijzen gemeten. Allereerst d.m.v. observaties en waarnemingen van de leerkrachten. Daarnaast wordt het werk van de kinderen op verschillende manieren beoordeeld, door het na te kijken of door er samen met de leerling op te reflecteren. Om op structurele wijze de voortgang van kinderen in kaart te kunnen brengen worden er regelmatig toetsen afgenomen die voortkomen uit de methodes die worden gehanteerd. Deze toetsen sluiten naadloos aan op het aanbod wat de leerlingen hebben ontvangen. Wij hebben tot en met schooljaar 2022-2023 gewerkt met het de toetsen van Cito. Vanaf het schooljaar 2023-2024 werken wij met het Iep leerlingvolgsysteem. In januari en juni worden vanaf groep 3 IEP-toetsen afgenomen op de leergebieden rekenen, lezen en taal. De toetsuitslagen worden verwerkt binnen het leerlingvolgsysteem Parnassys. Het team analyseert de gegevens en stelt vast waar nog ontwikkeling nodig is. Middels korte, haalbare doelen wordt vervolgens gewerkt aan verbetering. De sociaal emotionele ontwikkelingen brengen wij in kaart d.m.v. Kanvas. Dit is een onderdeel van de Kanjertraining.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Alle leerlingen presteren op of boven hun advies: 37,5% scoort hoger dan het schooladvies (vs. 25,27% landelijk) en 62,5% blijft op niveau. De 0% onderadvisering is uitzonderlijk laag vergeleken met het landelijk gemiddelde van 11,81%. Dit reflecteert de nauwkeurige advisering en intensieve monitoring zoals beschreven in het onderwijsplan.
Sociale ontwikkeling
Een kind komt pas tot ontwikkeling als het zich prettig voelt in zijn omgeving. Voor de schoolse omgeving betekent dit dat het onze taak is om altijd te investeren in een goed pedagogisch klimaat. In een sociaal veilige omgeving kan het kind zichzelf vormen tot wie het graag wil zijn. Deze persoonsvorming duiden we aan met de sociaal-emotionele ontwikkeling. Het gaat hier om het ontwikkelen van bijvoorbeeld zelfvertrouwen, een positief kritische houding, de omgang met anderen, etc. Jaarlijks wordt bij onze leerlingen gecontroleerd hoe zij zelf vinden dat het gesteld is met het pedagogisch klimaat op de Sint Lidwinaschool. Voelen zij zich daadwerkelijk veilig binnen de school, binnen hun klas en bij hun leerkracht? LEES MINDER
Positief zelfbeeld
Vertrouwen in de omgeving
Aandacht voor de ander
Wat is de werkwijze van Rooms Katholieke Basisschool Sint Lidwina voor sociale ontwikkeling?
Rooms Katholieke Basisschool Sint Lidwina werkt met school- en klassenafspraken, gebaseerd op een pedagogisch huis dat is ontwikkeld met een specialist van het Centrum voor Pedagogisch Contact (CPC). Het uitgangspunt is 'Iedereen hoort erbij', wat de eerste van de drie gouden leefregels is. De school is een gecertificeerde Kanjerschool en gebruikt de Kanjertraining om een veilig klimaat te bevorderen en sociale vaardigheden te versterken. Media-educatie, gezondheidsvaardigheden en burgerschap komen ook aan bod. Leraren vullen twee keer per jaar een vragenlijst in om de sociale opbrengsten van individuele kinderen in kaart te brengen, dit wordt geregistreerd in het digitale Kanjer Volg- en Adviessysteem (KanVAS).
Welke registratievorm(en) gebruikt Rooms Katholieke Basisschool Sint Lidwina om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Rooms Katholieke Basisschool Sint Lidwina gebruikt KanVAS (Kanjer Volg- en Adviessysteem) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Rooms Katholieke Basisschool Sint Lidwina?
Rooms Katholieke Basisschool Sint Lidwina gebruikt de Kanjertraining en werkt vanuit een Pedagogisch Huis voor sociaal-emotioneel leren.