Christelijke Basisschool De Rank
De Opgang 3
1689 KZ Zwaag

Schoolweging

Schoolweging
33.75
Spreiding
5.5

De schoolweging van De Rank Zwaag is 33,75 , met een spreiding van 5,50 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 95,73% behaalde fundamentele niveaus overstijgt de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Dit resultaat (3,8% boven vergelijkbare scholen) benadrukt de stevige basiskwaliteit, ondanks de relatief hoge schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

45,58% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 38,7% ligt. Dit reflecteert de effectieve focus op maatwerk, gezien de complexiteit van de leerlingenpopulatie. Toch scoort de school iets onder het vergelijkingsgemiddelde van 50,17%, wat ruimte laat voor verbetering bij de hoogste doelen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweesporige focus: 22,22% havo en 17,78% vmbo-k/-(g)t zijn de meest gegeven adviezen. Opvallend is het beperkte aandeel vwo-adviezen (2,22% vs. 18,61% bij vergelijkbare scholen), wat samenhangt met de schoolweging. Tegelijk is het praktijkonderwijspercentage (impliciet 0%) lager dan regionale benchmarks (1,01%), wat wijst op een doorstroomgerichte aanpak.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Rank ZwaagGemeente AmsterdamNederland
LIB171.83171.83175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Per schooljaar meten we twee keer of de leeropbrengsten in elke groep in lijn liggen met de ambitie schoolstandaarden (periode M en E). Deze vergelijking zegt ons of we maatregelen moeten nemen ten aanzien van de hele groep; om het onderwijs dus meer passend te maken. Er zijn drie mogelijkheden: De groepsstandaarden liggen onder de ambitie schoolstandaarden; er worden maatregelen genomen om de leeropbrengsten in de groep verder te verhogen. De groepsstandaarden liggen vrijwel gelijk met de ambitie schoolstandaarden; er wordt gekeken of de leeropbrengsten nog verder omhoog kunnen, maar in principe zijn we tevreden en gaan we door met wat we deden. De groepsstandaarden liggen hoger dan de ambitie schoolstandaarden; we gaan na of we het onderwijs in deze groep moeten gaan verzwaren. Een keer per schooljaar (periode Midden) meten we of de leeropbrengsten van alle leerlingen in de school op het juiste niveau liggen. Op grond hiervan nemen we maatregelen die de hele school aangaan en die voor alle groepen gelden.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

21,95% van de leerlingen presteert onder advies – bijna dubbel zo hoog als het landelijk gemiddelde (11,81%). Dit kan samenhangen met de complexe populatie. Desondanks scoort 63,41% op adviesniveau, wat aansluit bij de beschreven realistische advisering. De school zet blijkens het schoolplan extra in op doorstroommonitoring na groep 8.

Sociale ontwikkeling

De sfeer op school vinden we ontzettend belangrijk op De Rank. We besteden er op school veel aandacht aan. We werken samen met de kinderen continu aan een positief pedagogisch klimaat. Het is een van de kernwaarden van ons onderwijs. Dat krijgt onder andere invulling door Rots en Water. We vinden het belangrijk dat er een goed klimaat in de groep heerst, dan komt het leren goed op gang. We houden de veiligheidsbeleving van onze leerlingen jaarlijks in de gaten. De kinderen van groep 5 t/m 8 vullen hiervoor de Vragenlijst Veiligheid Kinderen (WMK) in. Hiermee monitoren we het welbevinden en de veiligheidsbeleving van onze leerlingen. Over het geheel zijn we tevreden over de resultaten. In combinatie met de opbrengsten uit de leerkrachtvragenlijst in ZIEN worden er acties geformuleerd om te werken aan het pedagogisch klimaat op school. Voor het komend schooljaar wordt schoolbreed ingezet op De Gouden Weken. LEES MINDER

Duidelijk

Eerlijk

Veilig

Hoe bevordert Christelijke Basisschool De Rank de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Christelijke Basisschool De Rank besteedt in de eerste schoolweken nadrukkelijk aandacht aan de sociale verhoudingen binnen de groepen. Er worden afspraken gemaakt over gewenste omgangsvormen en verwachtingen, zowel tussen leerlingen onderling als tussen leerlingen en leerkrachten. De schoolregels vormen de basis. Deze regels zijn: We wandelen rustig in de school, we luisteren naar elkaar, tijdens de uitleg blijven we zitten, we gebruiken alleen eigen spullen en vragen om toestemming, en we zorgen goed voor elkaar en het materiaal. De leerlingen vertalen deze regels naar hun eigen situatie. De school is van mening dat een positieve sfeer de leerprestaties bevordert.

Welke methoden gebruikt Christelijke Basisschool De Rank om de sociale ontwikkeling van leerlingen te monitoren?

Christelijke Basisschool De Rank gebruikt 'Zien' om de sociale opbrengsten van leerlingen in kaart te brengen.