
Schoolweging
De schoolweging van De Berkel Zutphen is 24,81 , met een spreiding van 4,94 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 96.9% behaalde het fundamenteel niveau overtuigend de inspectienorm van 85%. Dit is consistent met het landelijke gemiddelde van 97.3%, wat wijst op een stevige basiskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt een streefniveau van 59.8%, ruim boven de eigen signaleringswaarde van 56.2%. Dit laat zien dat meer leerlingen dan verwacht het hogere referentieniveau voor taal en rekenen bereiken, ondanks de complexiteit van de leerlingenpopulatie (schoolweging 24.81).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweesplijting: 4.76% praktijkonderwijs (vs. 1.01% regio) tegenover 19.05% havo en 9.52% vwo. Opvallend is het hoge aandeel gecombineerde adviezen zoals vmbo-(g)t/havo (14.29%), wat mogelijk wijst op voorzichtig adviseren. De school scoort lager in vwo-adviezen dan vergelijkbare scholen (9.52% vs. 18.61%).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Berkel Zutphen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 3.45% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11.81%), wat duidt op realistisch adviseren. 82.76% blijft op adviesniveau, mogelijk door de brede gecombineerde adviezen. De school beschrijft in haar beleid een 'holistische kijk op ontwikkeling', wat deze stabiliteit kan verklaren.