
Schoolweging
De schoolweging van De Flief is 36,79 , met een spreiding van 4,20 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
95,7% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ver boven de inspectienorm van 85%. De score is ook 3% hoger dan het regionale gemiddelde (92,7%), waardoor de school een stevige basiskwaliteit waarborgt.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 56,5% scoort de school ruim boven haar signaleringswaarde van 32,8% voor het streefniveau. Dit is 9,6% hoger dan het vergelijkingspercentage (46,9%), wat duidt op effectieve differentiatie in reken- en taalonderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn sterk theoretisch gericht: 33,3% havo/vwo en 22,2% havo (ten opzichte van 10,9% en 16,1% bij vergelijkbare scholen). Praktijkonderwijs ontbreekt volledig, terwijl dit regionaal 1% van de adviezen uitmaakt. De combinatie vmbo-(g)t/havo (11,1%) laat zien dat de school differentieert binnen theoretische richtingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Flief | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Resultaten van ons onderwijs worden stelselmatig en in een continu proces geanalyseerd en besproken. Hiervoor worden de IEP LOVS-toetsen gebruikt, maar ook de methodetoetsen, groeps- toetsbespreking en observaties. Het proces van analyseren, plannen, interveniëren vindt plaats in het team, waarin collega's en kwaliteitscoördinatoren en directie gezamenlijk dit proces doorlopen. Er wordt gebruik gemaakt van het onderwijswerkplan (en het kinddossier.) waarin het onderwijs, de aanpak en middelen per subgroep wordt gepland. De opbrengsten worden ingevoerd in een systeem genaamd FOCUS PO. De gegevens worden geanalyseerd en de onderwijsbehoefte van ieder kind wordt besproken en daar waar nodig aangepast. Op deze manier hebben en houden we de onderwijsbehoefte van alle leerlingen goed in beeld.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Geen enkele leerling presteert onder advies (vs. 11,8% landelijk). 85,7% zit op advies (boven het vergelijkingspercentage van 62,9%), wat wijst op zorgvuldige advisering. De 14,3% bovenadvies past bij het hoge streefniveau en de kleine, intensief begeleide leerlingenpopulatie.
Sociale ontwikkeling
Wij willen een leer- en leefgemeenschap vormen waarin kinderen leren en ontdekken wie ze zijn, waar ze vanuit een positieve houding omzien naar elkaar en zorg dragen voor elkaar en de aarde waar de leerkracht uitgaat van de verschillen van de kinderen, tijd heeft voor het kind en vertrouwt op wat de leerling kan in een gelijkwaardige relatie.
verbinding en samen
(mede)verantwoordelijk
(zelf)vertrouwen
Wat is de werkwijze van Kindcentrum de Flief voor sociale ontwikkeling van leerlingen?
Kindcentrum de Flief bevordert een goed pedagogisch klimaat waarin leerlingen medeverantwoordelijk zijn voor hun leerproces, samenwerken en elkaar helpen. Er wordt geïnvesteerd in een goede relatie met de kinderen en een veilige, voorspelbare omgeving met structuur gecreëerd. De school werkt met KIIVA, een sociaal-emotionele methode gericht op sociale veiligheid en het tegengaan van pesten, waarbij de nadruk ligt op de kracht van de groep om problemen te voorkomen en op te lossen.
Welke registratievormen gebruikt Kindcentrum de Flief om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Kindcentrum de Flief gebruikt de KIVA monitor, Focus PO en observaties om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke sociaal-emotionele leermethoden gebruikt Kindcentrum de Flief?
Kindcentrum de Flief maakt gebruik van de KiVa methode voor sociaal-emotioneel leren.