
Schoolweging
De schoolweging van Lea Dasberg is 28,89 , met een spreiding van 6,08 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 91.3% score voor het fundamenteel niveau overtreft de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Wel ligt dit 5%-punt lager dan bij vergelijkbare scholen (96.4%), wat de uitdagingen van de leerlingenpopulatie onderstreept.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
49.6% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 48.6%. Toch blijft dit ruim 10%-punt onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen (60.5%), wat mogelijk samenhangt met de complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweezijdig beeld: 20.4% vmbo-(g)t en 9.3% vwo (vs. 16.5% en 18.6% bij vergelijkbare scholen). Praktijkonderwijsadviezen (1.85%) blijven iets onder het regionale gemiddelde. De combinatie van vmbo-b/k-adviezen (14.8%) en havo/vwo-combinaties (5.6%) illustreert de diversiteit van de populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Lea Dasberg | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 173.36 | 172 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Het dagelijkse werk van de kinderen vormt de basis voor het volgen, bijsturen en extra ondersteunen van de leerlingen door de groepsleerkracht. De aangeboden leer- en lesstof wordt geëvalueerd en aan de hand van de resultaten wordt bekeken of de leerlingen het gestelde doel hebben bereikt. Daarnaast wordt bekeken welke leerling of welke leerstof extra aandacht nodig heeft. De ondersteuning voor onze leerlingen, zoals die binnen onze school is georganiseerd, staat beschreven in het Ondersteuningsplan 2024-2028. Er wordt gebruik gemaakt van methode-gebonden toetsen, methode-onafhankelijke toetsen, observatielijsten en signaleringslijsten. Tweemaal per jaar worden de leerlingen getoetst met de Leerling in Beeld (LiB)-toetsen rekenen/wiskunde, begrijpend lezen, technisch lezen en taalverzorging. De gegevens worden verwerkt in het LiB volgsysteem. Ze zijn bedoeld om, naast de groepsgegevens, de ontwikkeling van de leerling regelmatig te analyseren; heeft het geboden onderwijs voldoende effect op de leerlingen. Eventueel worden er nog aanvullende toetsen afgenomen. De resultaten van de LIB toetsen worden door de intern begeleider met de leerkracht geanalyseerd en besproken tijdens de groepsbespreking. Waar nodig worden hulpplannen opgesteld voor leerlingen. Op gezette tijden worden deze hulpplannen geëvalueerd. Daarnaast kunnen er andere acties voortkomen uit de groepsbespreking. Indien nodig wordt er een HGW-kaart ingevuld voor een kind.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 5.7% van de leerlingen presteert onder advies - ruim onder het landelijk gemiddelde van 11.8%. Het hoge percentage leerlingen dat op advies presteert (70% vs 62.9% landelijk) reflecteert de zorgvuldige adviesprocedure zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
Hoe zien wij het kind in ontwikkeling? Dit is ons fundamentele uitgangspunt van denken en handelen. Vertrouwen is het fundament van de ontwikkeling. Het vertrouwen binnen de driehoek wordt als basis ervaren voor de ontwikkeling van het kind. Het kind ervaart zich vertrouwd op school en de leerkracht en ouders ervaren zich vertrouwd met elkaar. Vanuit vertrouwen vinden we het van belang dat kinderen met plezier leren samen spelen, samen leren en samen werken. Onze kernwaarden: betrouwbaarheid, betrokkenheid, ontwikkelingsgericht en plezier, vormen de basis van ons dagelijks handelen. We willen dat kinderen, ouders en medewerkers zich veilig en gewaardeerd voelen, en dat ze met plezier naar ons kindcentrum komen.We zijn betrokken bij onze kinderen en zorgen voor een omgeving waarin ze zich kunnen ontwikkelen op een eigen tempo en op een manier die bij hen past. LEES MINDER
Ik ben
Ik kan
Ik wil
Wat is de werkwijze van DKC Lea Dasberg voor sociale ontwikkeling?
Alle leerkrachten op DKC Lea Dasberg zijn gecertificeerd in het kader van de Kanjertraining. De inspectie is positief over het pedagogisch klimaat op de school. Het tweejaarlijkse tevredenheidsonderzoek onder leerkrachten, ouders en leerlingen bevestigt dit beeld.
Welke registratievorm(en) gebruikt DKC Lea Dasberg om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
DKC Lea Dasberg gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kanvas en Kleuter In Beeld.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt DKC Lea Dasberg?
DKC Lea Dasberg gebruikt de Kanjertraining als methode voor sociaal-emotioneel leren.