DKC Jan Ligthart

Het team van DKC Jan Ligthart in Zutphen

Current section: team
Leeuwerikstraat 1
7203 Zutphen

Zie hier hoe het team van DKC Jan Ligthart is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van DKC Jan Ligthart. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past DKC Jan Ligthart bij jullie?

Ontdek hoe goed DKC Jan Ligthart bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij DKC Jan Ligthart zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 87.5% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (87.5%)
Man (12.5%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.9%)
Man (17.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij DKC Jan Ligthart. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (11.1%)
25-35 jaar (22.2%)
35-45 jaar (33.3%)
45-55 jaar (22.2%)
55-65 jaar (11.1%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (24.8%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (18.1%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij DKC Jan Ligthart werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (77.8%)
Direct ondersteunend personeel (11.1%)
Management (11.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor DKC Jan Ligthart gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Personeelsvervanging op Jenaplanschool DKC Jan Ligthart

Op DKC Jan Ligthart zorgen we voor een naadloze voortzetting van het onderwijs, zelfs bij afwezigheid van onze gewaardeerde leerkrachten. Onze personeelsvervanging wordt professioneel verzorgd door de IJsselpool, een samenwerkingsverband gevestigd in Zutphen, dat garant staat voor gekwalificeerde invallers. Medewerkers die verlof aanvragen, dienen dit proces te starten via het gebruiksvriendelijke AFAS-systeem, na voorafgaande goedkeuring van de directie. Zo garanderen we een efficiënte en betrouwbare planning.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Ons Team van Onderwijsspecialisten voor Extra Ondersteuning

5

Taal en Rekenen: Specialistische Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist DKC Jan Ligthart
Intern Begeleider voor Academische Groei
Orthopedagoog voor Leerontwikkeling
Rekenspecialist DKC Jan Ligthart
Taalspecialist voor Communicatieve Vaardigheden

Toelichting van de school:

Op DKC Jan Ligthart zetten onze toegewijde coördinatoren zich in voor continue professionele ontwikkeling. Drie keer per jaar organiseren zij inspirerende studiemiddagen, waarin het volledige team wordt bijgeschoold over de nieuwste inzichten en methodieken binnen ons kindcentrum. De borging van onze afspraken en werkwijzen is vastgelegd in duidelijke protocollen en documenten. Deze omvatten 'Zo werken wij op DKC Jan Ligthart', 'Zo lezen wij op DKC Jan Ligthart', 'Zo rekenen wij op DKC Jan Ligthart' en het uitgebreide 'KC-draaiboek'. Ons team van coördinatoren bestaat uit: Rekencoördinatoren Iris Reulink en Amber Schrijver, Taalcoördinator Janneken Braakhekke, SEO coördinator Iris Reulink, Oog voor talent coördinator Ine Lenderink, Daltoncoördinatoren Ineke Cornelis en Ine Lenderink, en Preventiecoördinator Ineke Cornelis.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Positief Gedrag
Intern Begeleider voor Sociaal Welzijn
Orthopedagoog voor Emotionele Groei
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Bij DKC Jan Ligthart staat de sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind centraal. Onze coördinatoren organiseren drie keer per jaar thematische studiemiddagen om het team te voorzien van actuele kennis en strategieën. Alle procedures en afspraken worden zorgvuldig gedocumenteerd in onze schoolgidsen: 'Zo werken wij op DKC Jan Ligthart', 'Zo lezen wij op DKC Jan Ligthart', 'Zo rekenen wij op DKC Jan Ligthart' en het 'IB-draaiboek'. Dit garandeert een consistente en effectieve aanpak. De coördinatoren die bijdragen aan dit domein zijn: Rekencoördinatoren Iris Reulink en Amber Schrijver, Taalcoördinator Janneken Braakhekke, SEO coördinator Iris Reulink, Oog voor talent coördinator Ine Lenderink, Daltoncoördinatoren Ineke Cornelis en Ine Lenderink, en Preventiecoördinator Ineke Cornelis.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Studievaardigheden
Intern Begeleider voor Academische Structuur

Toelichting van de school:

DKC Jan Ligthart investeert continu in de professionele groei van het team. Door middel van driemaal-jaarlijkse studiemiddagen worden alle teamleden bijgeschoold op het gebied van gedrag, werkhouding en effectieve taakaanpak. Onze werkwijzen zijn vastgelegd in duidelijke protocollen, zoals 'Zo werken wij op DKC Jan Ligthart', 'Zo lezen wij op DKC Jan Ligthart', 'Zo rekenen wij op DKC Jan Ligthart' en het 'IB-draaiboek'. Dit zorgt voor een gestructureerde en ondersteunende leeromgeving. Aanwezig zijn onze gespecialiseerde coördinatoren: Rekencoördinatoren Iris Reulink en Amber Schrijver, Taalcoördinator Janneken Braakhekke, SEO coördinator Iris Reulink, Oog voor talent coördinator Ine Lenderink, Daltoncoördinatoren Ineke Cornelis en Ine Lenderink, en Preventiecoördinator Ineke Cornelis.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Momenteel zijn er geen specifieke specialisten aangewezen voor motorische en lichamelijke ontwikkeling binnen ons ondersteuningsteam. DKC Jan Ligthart richt zich primair op de kerngebieden van onderwijs en ontwikkeling.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor medisch handelen en persoonlijke verzorging verwijzen wij door naar de reguliere zorgprotocollen en externe deskundigen. DKC Jan Ligthart concentreert zich op de educatieve en pedagogische ondersteuning van de leerlingen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
11
Totaal specialisten
11
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal

Ontdek Onze Uitgebreide Ondersteuning voor Elke Leerling bij DKC Jan Ligthart

Strategie en Toekomstvisie voor Passend Onderwijs

Bij DKC Jan Ligthart in Zutphen geloven we in het bieden van optimale ondersteuning aan elke leerling, met een focus op zowel de basisondersteuning als gespecialiseerde hulp. Ons beleid voor extra ondersteuning is gericht op de periode 2025-2029 en omvat diverse pijlers die we continu willen versterken. We streven ernaar een inclusieve leeromgeving te creëren waar elk kind zich veilig en gewaardeerd voelt. **1. Versterking van de Basisondersteuning:** We zetten structureel onderwijsassistenten in om onze groepsplannen effectief uit te voeren. Door middel van Handelingsgericht Werken (HGW) analyseren we data om de ontwikkeling van groepen en individuele leerlingen nauwkeurig te volgen. Voor de monitoring van sociaal-emotionele en cognitieve ontwikkeling maken we gebruik van de methoden Kindbegrip en Leerling in Beeld. **2. Flexibele en Specialistische Ondersteuning:** Bij signalen van achterstanden in taal, rekenen of gedrag, bieden we vroegtijdig kortdurende interventies van acht weken. Leerlingen met een achterstand van meer dan 1,5 jaar krijgen individuele handelingsplannen en OPP's, waarbij we nauw samenwerken met ouders. We bieden ook arrangementen op maat, bijvoorbeeld voor sociaal-emotionele ontwikkeling, executieve functies, dyslexie en dyscalculie. **3. Toenemend Inclusief Onderwijs:** Onze ambitie is een inclusieve leeromgeving waarin kinderen met en zonder extra ondersteuningsbehoefte samen leren. We verkleinen drempels in de klas door differentiatie, verrijking en compacting. Co-teaching en kleine instructiegroepen zijn hierbij belangrijke instrumenten. Ons team wordt continu getraind in diversiteit, gedrag, ontwikkelingsstoornissen en traumasensitief onderwijs. **4. Slimme Samenwerking met Externe Expertise:** We werken nauw samen met het Samenwerkingsverband SWV IJssel | Berkel en diverse zorgpartners. Dit omvat structureel overleg met adviseurs inclusief onderwijs, jeugdhulpverleners en orthopedagogen. We maken gebruik van arrangementen voor specifieke behoeften zoals hoogbegaafdheid of gedragsproblematiek en participeren in projecten zoals "Jeugdhulp in school". **5. Versterking van Interne Expertise:** Onze leerkrachten volgen meerjarige scholing op het gebied van passend onderwijs, met specifieke aandacht voor executieve functies, Handelingsgericht Werken en sociaal-emotionele begeleiding. We hebben een expertteam bestaande uit een intern begeleider, taal- en rekencoördinator en pedagogisch medewerkers. SWV-gelden worden ingezet voor coaching on the job en begeleiding bij gedragsvraagstukken. **6. Sterke Ouderbetrokkenheid:** Ouders zijn voor ons cruciale samenwerkingspartners op alle niveaus van ondersteuning. We zorgen voor heldere communicatie via kindgesprekken, ouderavonden en informatieve bijeenkomsten. Daarnaast ondersteunen we ouders via netwerkpartners zoals het CJG en de GGD.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Kwaliteitszorg en Ons Schoolplan op DKC Jan Ligthart

Welke Strategische Doelen Bevat Ons Schoolplan?

Ons schoolplan is gericht op het versterken van de verbinding tussen opvang en onderwijs, bekroond met onze Daltoncertificering. We streven naar een kindgerichte aanpak binnen duidelijke kaders, die zelfstandigheid bevordert en tegelijkertijd de nodige sturing biedt. Een belangrijk doel is het wegnemen van leerbelemmeringen en het toerusten van ons team voor effectief passend onderwijs voor elk kind. We monitoren de leerresultaten nauwgezet, met als ambitie dat minimaal 98% van onze leerlingen het 1F-niveau behaalt, waarbij de resultaten stabiel en passend zijn bij onze diverse leerlingenpopulatie. Daarnaast integreren we burgerschap en digitale vaardigheden in onze thematische lessen en projecten voor een samenhangend leerprogramma. We werken met duidelijke teamdoelen en de SCRUM-methodiek, volledig in lijn met onze Daltonvisie. Systematische monitoring van opbrengsten, ontwikkeling en welbevinden gebeurt via kindbesprekingen en onze kwaliteitsmonitor.

Hoe Zorgt DKC Jan Ligthart voor het Behalen van School­doelen?

Om het leerproces continu te monitoren en de school­doelen te realiseren, hanteren wij diverse structurele methoden. De directie en gespecialiseerde coördinatoren voor rekenen en taal voeren regelmatig groepsbezoeken uit. Dit biedt waardevolle inzichten in de dagelijkse praktijk en de voortgang van onze leerlingen. We investeren in de professionele ontwikkeling van ons team door middel van studiemiddagen en studiedagen, zodat zij optimaal zijn uitgerust om onze onderwijsvisie uit te dragen. De SCRUM-methodiek, met vier blokken van acht weken per schooljaar, helpt ons om gestructureerd te werken aan onze doelen. Een borgingsdocument zorgt ervoor dat deze aanpak consistent wordt toegepast. Daarnaast maken we gebruik van een kwaliteitsmonitor en het borgdocument 'Zo werken wij op DKC Jan Ligthart' om onze processen te waarborgen. Het KC-draaiboek en specifieke werkmiddagen (vier per jaar) ondersteunen de implementatie en evaluatie van ons kwaliteitsbeleid.

Ontdek ons Aanbod voor het Jonge Kind in Zutphen

Toelichting van de school

Integraal Kindcentrum DKC Jan Ligthart: Ontwikkel Je Talenten! Bij DKC Jan Ligthart geloven we erin dat elk kind het recht heeft om zijn of haar talenten optimaal te ontdekken en te ontwikkelen. Stichting Archipel en Kindercentrum.nl delen deze overtuiging en zetten zich dagelijks in om kinderen de kansen te bieden die ze verdienen. We leren kinderen proactief kansen te benutten en uitdagingen aan te gaan. Onze focus ligt op het toerusten van kinderen met de essentiële vaardigheden voor de 21e eeuw, binnen een veilige en stimulerende omgeving. Als Integraal Kindcentrum bieden we een doorlopende leerlijn. Een stabiele omgeving is cruciaal voor de optimale ontwikkeling van kinderen. Gescheiden opvang- en onderwijsvoorzieningen belemmeren dit proces. Een integrale aanpak, waarbij pedagogische professionals vanuit één visie en als één team samenwerken, bevordert de ontwikkeling. Kinderen die vanaf jonge leeftijd in een veilige, uitdagende omgeving spelen, leren en ontdekken in hun eigen tempo, ontwikkelen zich sneller en starten zonder achterstand aan hun onderwijs. Bij DKC Jan Ligthart krijgt elk kind deze kans. Ontdek een veilige omgeving die gericht is op kansen en mogelijkheden, waar kinderen zich de hele dag optimaal kunnen ontwikkelen.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod heeft DKC Jan Ligthart voor jonge kinderen?

DKC Jan Ligthart biedt speciaal ontwikkeld aanbod voor jonge kinderen, waaronder programma's voor Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en toegewijde peuteropvang. Daarnaast faciliteren we Vroegschoolse Opvang (VSO) en Buitenschoolse Opvang (BSO) om een doorlopende ontwikkeling te garanderen. Een pedagogisch coach in opleiding ondersteunt onze professionals.

DKC Jan Ligthart biedt speciaal ontwikkeld aanbod voor jonge kinderen, waaronder programma's voor Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en toegewijde peuteropvang. Daarnaast faciliteren we Vroegschoolse Opvang (VSO) en Buitenschoolse Opvang (BSO) om een doorlopende ontwikkeling te garanderen. Een pedagogisch coach in opleiding ondersteunt onze professionals.

Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) Peuteropvang
Peuteropvang, Vroegschoolse Opvang (VSO) en Buitenschoolse Opvang (BSO)
Pedagogisch Coach in opleiding

Met welke partners werkt DKC Jan Ligthart samen voor het aanbod voor jonge kinderen?

DKC Jan Ligthart werkt op dit gebied nauw samen met gespecialiseerde partners om een breed en kwalitatief hoogstaand aanbod voor jonge kinderen te garanderen.
Team | DKC Jan Ligthart in Zutphen | [2025] Schoolregister