CBS Prins Claus
Het Zwanevlot 318
7206 CS Zutphen

Schoolweging

Schoolweging
31.26
Spreiding
6.3

De schoolweging van Prins Claus Zutphen is 31,26 , met een spreiding van 6,30 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96,4% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, aanzienlijk hoger dan de landelijke én regionale vergelijkingswaarden (95,2%). Dit overstijgt ruimschoots de inspectienorm van 85%, zelfs in een krimpcontext.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

60,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau (landelijk: 55,4%), ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 43,5%. Dit illustreert de effectiviteit van het onderwijsaanbod, gezien de relatief complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Sterke focus op theoretische leerwegen: 33,3% vmbo-(g)t en 22,2% havo-advies. Opvallend is de 5,6% havo/vwo-adviezen - dubbel zo hoog als landelijk gemiddelde. Tegelijkertijd is praktijkonderwijs/minimaal advies (vmbo-b) met 5,6% lager dan regionale vergelijkingsscholen (5,5%). Dit weerspiegelt de hoge onderwijskundige ambities.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsPrins Claus ZutphenGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Resultaten van ons onderwijs worden stelselmatig en in een continu proces geanalyseerd en besproken. Hiervoor worden de IEP LOVS-toetsen gebruikt, maar ook de methodetoetsen, groeps- toetsbespreking en observaties. Het proces van analyseren, plannen, interveniëren vindt plaats in het team, waarin collega's en kwaliteitscoördinatoren en directie gezamenlijk dit proces doorlopen. Er wordt gebruik gemaakt van het onderwijswerkplan (en het kinddossier.) waarin het onderwijs, de aanpak en middelen per subgroep wordt gepland. De opbrengsten worden ingevoerd in een systeem genaamd FOCUS PO. De gegevens worden geanalyseerd en de onderwijsbehoefte van ieder kind wordt besproken en daar waar nodig aangepast. Op deze manier hebben en houden we de onderwijsbehoefte van alle leerlingen goed in beeld.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

80,8% van de leerlingen bevindt zich op adviesniveau - 17,9% boven landelijk gemiddelde. Slechts 3,9% presteert onder advies (tegenover 11,8% landelijk). De 15,4% die bovenadvies functioneert, onderstreept een tendens tot conservatieve advisering. Deze resultaten passen bij het intensieve doorstroomprotocol dat in het schoolplan wordt beschreven.

Sociale ontwikkeling

Wij willen een leer- en leefgemeenschap vormen waarin kinderen leren en ontdekken wie ze zijn, waar ze vanuit een positieve houding omzien naar elkaar en zorg dragen voor elkaar en de aarde waar de leerkracht uitgaat van de verschillen van de kinderen, tijd heeft voor het kind en vertrouwt op wat de leerling kan in een gelijkwaardige relatie.

verbinding en samen

(mede)verantwoordelijk

(zelf)vertrouwen

Wat is de werkwijze van CBS Prins Claus voor sociale ontwikkeling?

CBS Prins Claus draagt zorg voor een goed pedagogisch klimaat, waarbij leerlingen medeverantwoordelijk zijn voor hun eigen leerproces. Leerlingen werken samen en evalueren gezamenlijk hun werk. De school investeert in een goede relatie en interactie met de kinderen, creëert een voorspelbare omgeving met structuur, en zorgt voor een veilig klimaat waarin leerlingen voor elkaar zorgen. Er is gelijkwaardigheid tussen leerkracht en leerling, waarbij ieder een eigen verantwoordelijkheid heeft. De school werkt met KiVa, een programma voor sociale veiligheid en het tegengaan van pesten. KiVa legt de nadruk op de kracht van de groep en leert kinderen hoe ze als groep problemen kunnen voorkomen en oplossen.

Welke registratievorm(en) gebruikt CBS Prins Claus om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

CBS Prins Claus gebruikt observaties, de KIVA monitor en Focus PO om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt CBS Prins Claus?

CBS Prins Claus gebruikt 'Een doos vol gevoelens' en KiVa als methode voor sociaal-emotioneel leren.