RK Basisschool St Anna
Berkenlaan 156
4881 XE Zundert

Schoolweging

Schoolweging
34.49
Spreiding
5.44

De schoolweging van St. Anna Zundert is 34,49 , met een spreiding van 5,44 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97,01% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke norm van 85% en het vergelijkingsgemiddelde (93,36%). De school borgt hiermee een stevige basiskwaliteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met 57,21% van de leerlingen dat het streefniveau haalt, overtreft de school ruimschoots haar eigen signaleringswaarde (36,3%) en het regionale gemiddelde (49,21%). Dit wijst op een effectieve ondersteuning van cognitief talent.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweeledig beeld: 24% vmbo-b tegenover 20% havo/vwo-advies. Praktijkonderwijs (0%) blijft achter bij het landelijk gemiddelde (1,01%), terwijl het aandeel vwo-advies (8%) lager is dan bij vergelijkbare scholen (18,61%). De brede spreiding sluit aan bij de hoge schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsGemeente ZundertGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Gesprekkencyclus opbrengsten We werken met opbrengstgesprekken waarin de behaalde resultaten van de groep ten opzichte van de verwachtingen van wat men van een soortgelijke populatie mag verwachten centraal staat. We gebruiken hiervoor methode onafhankelijke toetsen van Leerling in Beeld. We vergelijken onze leerlingen met de gemiddelde opbrengsten landelijk, de gemiddelde opbrengsten van dezelfde wegingsgroep. Op groepsniveau focussen we op leergroei van leerlingen en de groep. Een hoge leergroei heeft prioriteit. Daarna kijken we pas naar de opbrengst in niveau-roepen. De leerlingen van groep 3 t/m 7 maken medio en eind van het schooljaar deze toetsen op het niveau waarin ze les hebben gehad. Groep 8 maakt begin groep 8 de onafhankelijke toetsen. Het betreft hier een jaarlijkse cyclus. Deze ziet er als volgt uit: September: Startgespek met iedere groep Februari: Voortgangsgesprek met iedere groep Februari/Maart: Teambespreking M toetsen Maart: Teambespreking Eindtoets groep 8 Juni/juli: Teambespreking schoolresultaten E toetsen. Juni/juli :Evaluatiegesprek + Planningsgesprek nieuwe groep

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 5% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,81% landelijk), terwijl 30% boven advies presteert. Dit reflecteert zorgvuldige advisering en mogelijk doorwerking van het hoge fundamenteel niveau. Het percentage 'op advies' (65%) ligt consistent boven de vergelijkingsgroep (62,93%).

Sociale ontwikkeling

Als basisschool willen we dat onze leerlingen zich zoveel mogelijk ontplooien en bereiden we ze voor op deelname aan onze samenleving. Daarom leren we ze vaardigheden die je nodig hebt om je in die samenleving staande te houden (denk aan goed kunnen lezen, schrijven en rekenen). Maar daarnaast willen we de leerlingen ook stimuleren om later actief aan onze democratische samenleving deel te nemen. Daar heb je kennis voor nodig (hoe zit de samenleving in elkaar?), maar ook vaardigheden (bijvoorbeeld hoe discussieer je respectvol met elkaar?) en is het bovendien van belang dat je leert handelen vanuit met elkaar gedeelde waarden en normen. Onderwijs in burgerschap vormt een onderdeel van de kerndoelen. Burgerschap wordt hierbij niet gezien als een vak apart, maar als een manier van lesgeven waarbij de leerlingen uitgedaagd worden na te denken over hun rol als burger in de Nederlandse samenleving. Bij burgerschap gaat het om de bereidheid en het vermogen om deel uit te maken van de gemeenschap én om daar actief een bijdrage aan te leveren. Ook als "kleine" burger moet je je betrokken voelen bij en verantwoordelijk zijn voor de maatschappij. De betrokkenheid en verantwoordelijkheid die je voor de gemeenschap voelt, zijn een deel van je identiteitsontwikkeling. Kerndoelen: 34 De leerlingen leren zorg te dragen voor de lichamelijke en psychische gezondheid van henzelf en anderen. 35 De leerlingen leren zich redzaam te gedragen in sociaal opzicht, als verkeersdeelnemer en als consument. 36 De leerlingen leren hoofdzaken van de Nederlandse en Europese staatsinrichting en de rol van de burger. 37 De leerlingen leren zich te gedragen vanuit respect voor algemeen aanvaarde waarden en normen. 38 De leerlingen leren hoofdzaken over geestelijke stromingen die in de Nederlandse multiculturele samenleving een belangrijke rol spelen, en ze leren respectvol om te gaan met verschillen in opvattingen van mensen. 39 De leerlingen leren met zorg om te gaan met het milieu. Doelstellingen: We brengen de leerlingen vaardigheden bij die nodig zijn om te functioneren in de maatschappij. LEES MINDER

Vertrouwen

Veiligheid

Verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van RK Basisschool St Anna voor sociale ontwikkeling?

RK Basisschool St Anna besteedt planmatig aandacht aan burgerschap en integratie door deelname aan projecten en activiteiten, het bespreken van incidenten en ervaringen van leerlingen, ouderparticipatie, en het onderhouden van contact met de wijkagent. De school besteedt systematisch aandacht aan waarden en normen, deelname aan de samenleving (bijv. Bloemencorso), verkeerslessen, afvalscheiding en het gebruik van SchoolTV. Aandacht is er ook voor hulp aan anderen, zowel dichtbij als ver weg, en participatie in de democratische rechtstaat. De school is een oefenplaats voor het in praktijk brengen van burgerschap en integratie. Leraren geven hierin het goede voorbeeld. SEO (Sociaal Emotionele Ontwikkeling) is belangrijk, met een eigen programma bestaande uit thema’s die verspreid over twee jaar behandeld worden, zoals ‘Iedereen is anders’, ‘Samen’, ‘Plagen en pesten’, en ‘Zorgzaam zijn voor’. Ook wordt er tijd ingeruimd voor lessen rondom seksuele diversiteit.

Welke registratievorm(en) gebruikt RK Basisschool St Anna om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

RK Basisschool St Anna gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! en Leerling in Beeld (Sociaal-emotionele ontwikkeling).

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt RK Basisschool St Anna?

RK Basisschool St Anna gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: School Wide Positive Behavior Support (SWPBS).