
De resultaten van RK Basisschool St Anna in Zundert
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van RK Basisschool St Anna, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past RK Basisschool St Anna bij jullie?
Ontdek hoe goed RK Basisschool St Anna bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Beheersing van het Fundamentele Niveau: Succes op RK Basisschool St Anna
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Op RK Basisschool St Anna meten we dit met de doorstroomtoets in groep 8. Onze school streeft ernaar dit basisniveau breed te waarborgen, conform de landelijke normen. De inspectie hanteert een signaleringswaarde van 85% voor het fundamentele niveau, een standaard die geldt voor alle basisscholen in Nederland. RK Basisschool St Anna presteert uitstekend op dit vlak, met een score die de landelijke verwachtingen overtreft en aantoont dat onze leerlingen solide basisvaardigheden ontwikkelen.
Grafiek
Grafiek laden...
Het Streefniveau op RK Basisschool St Anna: Ambitieus Onderwijs voor Toekomstig Succes
Het streefniveau op RK Basisschool St Anna daagt leerlingen uit om verder te gaan dan de basis en excelleren in hun academische ontwikkeling. Dit niveau is cruciaal voor hun verdere schoolloopbaan en toekomstige kansen. We zetten ons in om zoveel mogelijk leerlingen in groep 8 dit hogere niveau te laten bereiken. De inspectie stelt voor elke school een specifieke signaleringswaarde voor het streefniveau vast, gebaseerd op de unieke leerlingenpopulatie. Op RK Basisschool St Anna streven we ernaar deze ambitieuze doelen te overtreffen, wat resulteert in een sterke voorbereiding op het vervolgonderwijs voor onze leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van RK Basisschool St Anna?
Het schooladviesproces op RK Basisschool St Anna in Zundert is zorgvuldig ingericht om elke leerling de juiste route naar het voortgezet onderwijs te bieden. In groep 7 ontvangen leerlingen na de M7-toets een voorlopig perspectief op hun uitstroom naar het vervolgonderwijs. Na de E7-toets wordt dit advies verder verfijnd, rekening houdend met de toetsresultaten en de individuele ontwikkeling van de leerling. In groep 8 wordt het definitieve advies vastgesteld, waarbij de leerkracht en de Intern Begeleider samen kijken naar leerresultaten, werkhouding en zelfstandigheid. Leerlingen ontvangen hun voorlopige schooladvies in januari. De doorstroomtoets vindt plaats in de eerste twee weken van februari. Uiterlijk half maart ontvangen we de resultaten, waarna het definitieve advies eind maart wordt gedeeld met leerlingen en ouders. Dit definitieve advies gebruiken leerlingen om zich gelijktijdig aan te melden bij de middelbare school van hun keuze.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling Basisschool St Anna: Vormgeven aan Actieve Burgers
Bij RK Basisschool St Anna koesteren we de volledige ontwikkeling van onze leerlingen. We bereiden hen niet alleen voor op de maatschappij met essentiële vaardigheden zoals lezen, schrijven en rekenen, maar stimuleren ook actieve participatie in onze democratische samenleving. Dit doen we door kennis over de maatschappij te bieden en cruciale vaardigheden aan te leren, zoals respectvol discussiëren. Burgerschapsonderwijs is een integraal onderdeel van ons curriculum. Het gaat verder dan een losstaand vak; het is een fundamentele lesmethode die leerlingen uitdaagt na te denken over hun rol als burger. We moedigen betrokkenheid en verantwoordelijkheid voor de gemeenschap aan, wat bijdraagt aan hun identiteitsontwikkeling. Onze leerlingen leren zorg te dragen voor zichzelf en anderen, zich sociaal redzaam te gedragen, de staatsinrichting te begrijpen, respectvol om te gaan met verschillen en zorg te dragen voor het milieu. Onze kernmissie is het bijbrengen van fundamentele vaardigheden die essentieel zijn voor succes in de maatschappij. We streven ernaar om elke leerling uit te rusten met de kennis en de houding om een positieve bijdrage te leveren aan de gemeenschap.
Vertrouwen: De basis voor groei en ontwikkeling
Veiligheid: Een omgeving waar iedereen zich geborgen voelt
Verantwoordelijkheid: Leren zorgen voor jezelf en de ander
Hoe bevordert RK Basisschool St Anna de sociale ontwikkeling van uw kind?
Bij RK Basisschool St Anna integreren we sociale ontwikkeling in diverse activiteiten. We stimuleren deelname aan projecten zoals die met Buro Halt en de Anne Frank-krant, en bespreken maatschappelijke evenementen zoals Prinsjesdag. Interactie met de wijkagent en kringgesprekken over actuele gebeurtenissen of persoonlijke ervaringen versterken het sociaal bewustzijn. Ouderparticipatie en het aanleren van respectvolle omgangsvormen, zoals elkaar aankijken en laten uitpraten, zijn hierbij cruciaal. We betrekken leerlingen bij maatschappelijke waarden door deelname aan lokale evenementen zoals het Bloemencorso en door verkeerslessen te geven in samenwerking met het Brabants VerkeersVeiligheids Label (BVL). Milieueducatie, zoals het scheiden van afval, en het gebruik van educatieve televisieprogramma's dragen bij aan een brede vorming. Kinderen leren belangrijke democratische principes zoals 'de meeste stemmen gelden' en maken keuzes. We besteden aandacht aan goede doelen, ondersteunen zieke kinderen en leerkrachten, en bevorderen samenwerking door middel van projecten zoals het koppelen van oudere en jongere leerlingen voor leesondersteuning. Onze aanpak omvat ook het aanleren van gedragsregels, het bevorderen van wederzijds respect, acceptatie en verantwoordelijkheidsgevoel, en het stimuleren van zelfstandig werken. Een toegankelijk gebouw en het voorbeeldgedrag van leerkrachten vormen de basis. We hebben een eigen sociaal-emotioneel leerprogramma met acht thema's, waaronder 'Iedereen is anders', 'Samen', 'Plagen en pesten' en 'Wat geloof jij?', dat we verspreid over twee jaar behandelen. Het project 'Lentekriebels' wordt jaarlijks aangeboden om op een open manier over seksuele diversiteit te praten en acceptatie te bevorderen. We blijven ons ontwikkelen om aan de groeiende maatschappelijke vraag naar sociaal-emotionele en pedagogische begeleiding te voldoen.
Welke methoden en registraties gebruikt onze school voor sociale opbrengsten?
RK Basisschool St Anna monitort de sociale ontwikkeling van leerlingen nauwgezet met behulp van erkende registratievormen en methoden. We gebruiken 'Kijk!' en 'Leerling in Beeld, Sociaal-emotionele ontwikkeling' om de voortgang te documenteren en te evalueren. Voor het sociaal-emotioneel leren passen we de effectieve methode 'School Wide Positive Behavior Support (SWPBS)' toe. Deze methode helpt ons een positieve en ondersteunende leeromgeving te creëren waarin leerlingen floreren.
Wat zijn de kernwaarden die de sociale ontwikkeling op onze school sturen?
Onze kernwaarden die de sociale ontwikkeling op RK Basisschool St Anna sturen, zijn : Vertrouwen, Veiligheid en Verantwoordelijkheid. Deze waarden vormen de basis van ons pedagogisch klimaat en begeleiden onze leerlingen bij hun groei tot zelfstandige en betrokken individuen.
Onderwijsinspectie Rapport RK Basisschool St Anna Zundert
RK Basisschool St Anna in Zundert heeft op 27 november 2018 een herstelonderzoek ondergaan. Na een eerdere beoordeling in oktober 2017, is de school nu officieel erkend voor haar verbeterde kwaliteit. De onderwijsinspectie handhaaft het basisarrangement, wat betekent dat de school weer deelneemt aan het reguliere vervolgtoezicht. De school en het team hebben de kwaliteitsgebieden voorafgaand aan het inspectiebezoek grondig besproken. Dit zorgde voor een hoge mate van herkenbaarheid in de feedback en het beoordelingsrapport van de inspectie. Het team heeft aanzienlijke stappen gezet in schoolontwikkeling, waarbij samenwerking aan gezamenlijke doelen centraal staat. Alle leerkrachten blinken uit in het toepassen van het EDI-lesmodel, gebruikmakend van moderne didactische hulpmiddelen om leerlingen actief te betrekken. RK Basisschool St Anna beschikt over een solide kwaliteitszorgsysteem. Een belangrijke vooruitgang is het nauwkeurig toetsen van leerlingresultaten aan gestelde normen. Momenteel kent de school een beperkt aantal leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften, waarvoor het leerstofaanbod wordt aangepast. De begeleidingssystematiek voor deze leerlingen wordt nog verder geoptimaliseerd. Ontwikkelingspunten voor de toekomst zijn onder andere het verkorten van de begeleide inoefeningsfase binnen de EDI-instructie om leerlingen sneller zelfstandig aan het werk te laten gaan. Ook wordt er gewerkt aan de verdere ontwikkeling van planmatig en doelgericht werken in de onderbouwgroepen (groepen 1-2). Er wordt een plan van aanpak opgesteld om leerlingen met een aangepast leerstofaanbod nog beter te ondersteunen, inclusief een duidelijk ontwikkelperspectief voor elke leerling. Verder wil de school ouders en leerlingen actiever betrekken bij de schoolontwikkeling, bijvoorbeeld bij het formuleren van gedragsregels. De reeds geïnitieerde verbeteringen in didactisch handelen, leerlingenzorg en kwaliteitszorg worden geborgd en uitgebreid met behulp van kwaliteitskaarten, een zorgplan en een kwaliteitshandboek. De ambitie van RK Basisschool St Anna is om de kwaliteit van extra ondersteuning (OP4) naar een 'voldoende' niveau te brengen met een specifiek plan van aanpak. Tevens streeft de school ernaar het didactisch handelen te verbeteren van 'voldoende' naar 'goed', door het EDI-model nog beter af te stemmen op de onderwijsbehoeften van de leerlingen en het planmatig en doelgericht werken in de onderbouw verder te ontwikkelen.