
Schoolweging
De schoolweging van De Schuthoek Zuidlaren is 26,24 , met een spreiding van 6,49 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98,3% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau haalt, presteert De Schuthoek beduidend beter dan de inspectienorm (85%) en het landelijk gemiddelde (96,4%). Dit benadrukt de toegankelijkheid en basiskwaliteit van het onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
68,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 50,1% en hoger dan het vergelijkingsgemiddelde (61,1%). Dit laat zien dat de school effectief inspeelt op verschillen tussen leerlingen, zoals beschreven in hun beleid om 'talentgericht te differentiëren'.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen zijn sterk gericht op theoretische leerwegen: 27,3% havo/vwo en 27,3% vwo-advies (tegen 10,9% en 18,6% bij vergelijkbare scholen). Opvallend is het relatief hoge percentage praktijkonderwijsadvies (9,1% voor vmbo-b/k), wat past bij de spreiding in schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Schuthoek Zuidlaren | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 173.44 | 176.59 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Het volgen van de ontwikkeling van de kinderen in onze school Om ontwikkelingsachterstanden te voorkomen en/of te bestrijden maken we gebruik van een uniform leerlingvolgsysteem. Het hanteren van dit systeem moet er met name toe leiden dat de vorderingen van de leerlingen op een goede en zo concreet mogelijke wijze worden vastgelegd. Om vast te kunnen stellen of de kinderen op niveau werken en de aangeboden leerstof goed beheersen, maken we vanaf groep 3 gebruik van methode gebonden toetsen. Dit zijn toetsen die horen bij de methodes die we gebruiken op school voor Nederlandse taal (technisch– en begrijpend lezen, spelling) en rekenen. Daarnaast maken we voor de groepen 3 t/m 8 ook gebruik van methode onafhankelijke toetsen vanuit het CITO-leerlingvolgsysteem. Deze toetsen worden twee keer per schooljaar afgenomen. De kinderen van de groepen 8 nemen ook deel aan de CITO Eindtoets. In de onderbouw (groep 1 en 2) wordt de ontwikkeling van de kinderen vooral gevolgd door observaties van de groepsleerkracht. Hierbij wordt gekeken naar de volgende ontwikkelingsgebieden: de ontwikkeling van de beginnende geletterdheid, het rekenen, de ruimtelijke oriëntatie, de visuele waarneming, de motorische ontwikkeling en ook de muzikale ontwikkeling. Het beredeneerd leerstofaanbod is hierbij leidend. We maken hiervoor gebruik van de methode Schatkist. Hoe ziet de zorgstructuur eruit? De intern begeleider (ib-er) is verantwoordelijk voor het beleid ten aanzien van de leerlingenzorg en coördineert de uitvoering daarvan. De ib-er begeleidt en coacht ook leerkrachten ten aanzien van haar/zijn zorgleerlingen, bewaakt de zorgstructuur en kan vanuit deze functie ook aanwezig zijn bij gesprekken over zorgleerlingen. De resultaten van de cognitieve ontwikkeling en de gegevens met betrekking tot de ontwikkeling van de sociale vaardigheden worden besproken in een groeps– en/of leerlingbespreking. Bij deze besprekingen zijn altijd de ib-er en de groepsleerkracht aanwezig. Tijdens deze besprekingen, die twee keer per jaar plaatsvinden, wordt altijd gekeken naar de aandachtspunten voor de hele groep, het signaleren van kinderen die extra aandacht nodig hebben en het nauwkeurig beschrijven van de onderwijsbehoeften van de verschillende kinderen. Alle leerlingen worden op het einde van het schooljaar doorgesproken met de volgende groepsleerkracht. We hanteren hiervoor een overdrachtsformulier. De nieuwe leerkracht gaat verder op de ingeslagen weg. Besprekingen t.a.v. de effectiviteit van ons onderwijs vinden met regelmaat plaats tijdens overleg momenten in het managementteam als ook in bouwvergaderingen. Zo nodig wordt besloten de zorg te intensiveren door externe hulp te vragen. Er wordt in een vroeg stadium gebruik gemaakt van consultatieve ondersteuning en onderzoek door de orthopedagoog van ons Baasis ondersteunings team (BOT).De zorgstructuur op onze school is niet alleen voor zorgleerlingen, maar voor alle leerlingen. In de bijlage (Schoolondersteuningsprofiel) vindt u een nadere uitleg.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 7,7% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11,8%), terwijl 38,5% boven het advies scoort. Dit illustreert de zorgvuldige advisering en effectieve doorstroombegeleiding, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
Samen leer je meer is de slogan van de school. Dit betekent dat kinderen in hun eigen groep leren samenwerken, dat er groepsoverstijgend wordt samengewerkt en dat ook het team het werken met de kinderen samen doet. We gebruiken een sociaal emotionele methode; Kwink. Daarnaast leren we de kinderen via coöperatieve werkvormen op een prettige manier samenwerken en feedback geven. Elk jaar wordt twee keer een vragenlijst afgenomen over het welbevinden van de kinderen. Vanaf groep 5 vullen de kinderen deze lijst zelf in. LEES MINDER
Samen leer je meer
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Schuthoek voor sociale ontwikkeling?
Op Openbare Basisschool De Schuthoek geldt: "Samen leer je meer". De school laat de kinderen veel samenwerken met behulp van de vormgevers vanuit het boeiend onderwijs van Jan Jutten. Voor een goed pedagogisch klimaat wordt gebruik gemaakt van de sociaal-emotionele methode Kwink en de denkgewoonten van boeiend onderwijs. Op teamniveau is er ook samenwerking: de collega's kennen ieder kind en helpen elkaar waar nodig. Er is expertise aanwezig op het gebied van gedrag, lezen en meer- en hoogbegaafdheid.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Schuthoek om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool De Schuthoek gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Schuthoek?
Openbare Basisschool De Schuthoek gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.