
Schoolweging
De schoolweging van De Zuid-Wester is 23,30 , met een spreiding van 4,36 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97,73% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. De score ligt slechts 0,3% onder het vergelijkingsgemiddelde (98,03%), wat duidt op robuuste basisvaardigheden ondanks fluctuerende leerlingenaantallen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
68,18% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 61,9%. Dit ligt echter 3,92% lager dan het vergelijkingsgemiddelde (72,10%), wat mogelijk samenhangt met de complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 23,30).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school geeft relatief veel gecombineerde adviezen: 23,53% vmbo-(g)t/havo en 17,65% havo/vwo, tegenover 10,34% en 10,93% bij vergelijkbare scholen. Het vwo-advies (17,65%) ligt net onder het landelijk gemiddelde (18,61%), maar praktijkonderwijs blijft beperkt (0% t.o.v. 1,01% regio).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Zuid-Wester | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 178.19 | 176.59 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Hiervoor verwijzen we graag naar onze schoolgids.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat 60% van de leerlingen boven hun advies presteert (landelijk: 25,27%), terwijl 0% onder advies uitkomt. Dit weerspiegelt effectieve doorstroombegeleiding, mogelijk versterkt door de lage schoolweging en kleine klassen.
Sociale ontwikkeling
Onze school wil een veilige schoolomgeving bieden voor allen, die op enigerlei wijze bij de school betrokken zijn of er gebruik van maken. Kinderen kunnen zich het best ontwikkelen, als zij zich veilig, vertrouwd, geaccepteerd en gehoord voelen en graag naar school gaan. Wij willen onveilig gedrag voorkomen door een actieve, positieve stimulering van sociaal wenselijk gedrag. Gedrag- en omgangsregels zijn opgesteld voor het buiten spelen, in de klas en voor het samenwerken op het leerplein. Op de Zuid-Wester wordt gewerkt met de methodiek van Kiva, een pro-actief programma dat ertoe bijdraagt, dat alle kinderen een fijne schooltijd hebben. De medewerkers van onze school hebben een training gevolgd in het hanteren van deze methodiek. Onderdeel hiervan is het herkennen van pestgedrag. Hiervoor heeft Kiva een stappenplan ontwikkeld dat we inzetten op het moment dat dit gewenst is. LEES MINDER
Samenwerken
Reflectie
Zelfstandigheid
Wat is de werkwijze van Basisschool de Zuid-Wester voor sociale ontwikkeling?
De kernwaarden van Basisschool de Zuid-Wester zijn gebaseerd op de Dalton kernwaarden. KiVa is gekozen als methode omdat deze goed aansluit bij deze kernwaarden.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool de Zuid-Wester om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool de Zuid-Wester gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: vragenlijsten van de KiVa methode en een Sociaal Emotionele Vragenlijst.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool de Zuid-Wester?
Basisschool de Zuid-Wester maakt gebruik van de KiVa methode voor sociaal-emotioneel leren.