Rooms Katholieke Basisschool St Bernadette in Zuidermeer

Het team van Rooms Katholieke Basisschool St Bernadette in Zuidermeer

Current section: team
Zuidermeerweg 58
1652 Zuidermeer

Zie hier hoe het team van Rooms Katholieke Basisschool St Bernadette is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Rooms Katholieke Basisschool St Bernadette. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Rooms Katholieke Basisschool St Bernadette bij jullie?

Ontdek hoe goed Rooms Katholieke Basisschool St Bernadette bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Rooms Katholieke Basisschool St Bernadette zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 87.5% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 86% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (87.5%)
Man (12.5%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (86%)
Man (14%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Rooms Katholieke Basisschool St Bernadette. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (37.5%)
35-45 jaar (25%)
45-55 jaar (12.5%)
55-65 jaar (25%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.3%)
25-35 jaar (23%)
35-45 jaar (27.2%)
45-55 jaar (21.2%)
55-65 jaar (19.3%)
&ge;65 jaar (2.1%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Rooms Katholieke Basisschool St Bernadette werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (75%)
Direct ondersteunend personeel (12.5%)
Indirect ondersteunend personeel (12.5%)
Management (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Rooms Katholieke Basisschool St Bernadette gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Professionele Invalkrachten en Continuïteit van Onderwijs op St Bernadette

Bij Rooms Katholieke Basisschool St Bernadette waarborgen we de continuïteit van het onderwijs, zelfs bij afwezigheid van leerkrachten door ziekte of verlof. We zetten ons maximaal in om gekwalificeerde en vertrouwde invalkrachten in te zetten, zodat uw kind kan blijven leren in een stabiele omgeving. Ondanks de landelijke uitdagingen rondom het vinden van voldoende invalleerkrachten, streven wij naar de hoogste kwaliteit van vervanging. Onze flexibele teamleden spelen hierin een cruciale rol, waardoor we vaak succesvol kunnen voorzien in de benodigde ondersteuning. In uitzonderlijke situaties, wanneer vervanging echt niet geregeld kan worden, informeren we ouders tijdig via Parro, uiterlijk om 8:00 uur 's ochtends. Kinderen voor wie thuisblijven geen optie is, kunnen rekenen op opvang op school, zodat hun leerproces ongestoord doorgaat.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Wij vinden het belangrijk dat onze leerlingen van en met elkaar kunnen leren.

Groeperingsvormen

Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Ons Deskundig Ondersteuningsteam voor Uw Kind

4

Taal- en Rekenzorg op Maat: Specialisten aan het Woord

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist

Toelichting van de school:

Bij Basisschool St Bernadette zetten we ons in voor de optimale ontwikkeling van elk kind, met speciale aandacht voor taal en rekenen. Onze toegewijde specialisten, waaronder onze Intern Begeleider Juf Desi, Taalspecialist Juf Marion en Rekenspecialist Juf Sanne, bieden gerichte ondersteuning. Wij bieden diverse hulpmiddelen voor leerlingen met dyslexie, zoals tekst-naar-spraak software, voorleessoftware, boeken met extra grote letters, leeslinialen, luisterboeken en spiekboekjes. Bij toetsen kunnen teksten vergroot of voorgelezen worden. Voor leerlingen met Nederlands als tweede taal organiseren we extra ondersteuning buiten de klas met specifieke methodes en opzoekboeken met plaatjes. Leerkrachten en onderwijsassistenten helpen actief bij het leren en begrijpen van nieuwe woorden. Op rekengebied maken we gebruik van getalkaarten, tafelkaarten, speciale rekenmachines, getallenlijnen en opzoekboeken. Onze aanpak is flexibel; we analyseren de individuele behoefte en bieden maatwerk, eventueel in samenwerking met externe experts, om uw kind optimaal te ondersteunen. Voor meer gedetailleerde informatie over onze taal- en rekenondersteuning, neem gerust contact op met de directie of onze kwaliteitscoördinator.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Positief Groeien

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider

Toelichting van de school:

De sociaal-emotionele ontwikkeling van uw kind staat centraal bij Basisschool St Bernadette. Onze Gedragsspecialist en Intern Begeleider, Juf Desi, implementeert de nieuwe methode 'Kwink' en biedt gerichte aandacht voor het omgaan met emoties en sociale interactie. Via de lessen uit de 'Kwink'-methode besteden we structureel aandacht aan het omgaan met andere kinderen, het hanteren van boosheid of angst, en het aanleren van nieuwe vaardigheden. Dit helpt kinderen zich zelfverzekerd en sociaal vaardig te voelen. Daarnaast ontvangen alle leerlingen van groep 5 en 6 een weerbaarheidstraining verzorgd door Sportservice. Deze training vergroot het zelfvertrouwen, leert kinderen positief voor zichzelf op te komen en versterkt hun sociale vaardigheden. Bij extra ondersteuningsbehoefte op dit gebied analyseren we de situatie samen met leerkracht en intern begeleider. We bieden vervolgens maatwerk, waarbij we putten uit interne expertise of externe deskundigen inschakelen om uw kind optimaal te begeleiden. Neem voor meer informatie over onze sociaal-emotionele ondersteuning contact op met de directie of kwaliteitscoördinator.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Succesvol Leren

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Onze Gedragsspecialist en Intern Begeleider, Juf Desi, is gespecialiseerd in het verbeteren van gedrag, werkhouding en taakaanpak. Zij draagt zorg voor een positieve leeromgeving waarin elk kind kan excelleren. De aanpak op dit gebied sluit nauw aan bij de sociaal-emotionele ondersteuning. We richten ons op het creëren van een gestructureerde en motiverende leeromgeving, waarin kinderen leren effectief met hun taken om te gaan en een positieve werkhouding ontwikkelen. We werken aan het vergroten van zelfstandigheid en het aanleren van strategieën die de leerprestaties bevorderen. Elk kind krijgt hierbij de aandacht die nodig is om succesvol te zijn in zijn of haar leerproces. Voor specifieke vragen over gedrag, werkhouding of taakaanpak, nodigen we u uit contact op te nemen met de directie of kwaliteitscoördinator.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Beweging en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel we momenteel geen specifieke faciliteiten voor motorische en lichamelijke ontwikkeling binnen de schoolmuren hebben, staat het welzijn van uw kind bij ons voorop. We bieden zorg en ondersteuning op maat, afgestemd op individuele behoeften. Onze school streeft ernaar elke leerling de benodigde ondersteuning te bieden. Wanneer specialistische hulp nodig is die onze expertise te boven gaat, zullen we dit open communiceren en kijken naar de beste vervolgstappen voor uw kind. Voor meer informatie over hoe we omgaan met specifieke ondersteuningsvragen op motorisch of lichamelijk gebied, kunt u contact opnemen met de directie of kwaliteitscoördinator.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorg op Maat

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor medische handelingen en persoonlijke verzorging hebben we momenteel geen speciale faciliteiten binnen de school. Toch garanderen we dat we, waar mogelijk, zorg en ondersteuning op maat bieden voor iedere leerling. Het welzijn van uw kind is onze prioriteit. We streven ernaar om de ondersteuning te bieden die nodig is, maar erkennen ook onze grenzen. Bij behoefte aan specialistische hulp die wij niet kunnen bieden, zullen we dit transparant communiceren. Neem voor meer informatie over onze aanpak van medische zorg en persoonlijke verzorging contact op met de directie of kwaliteitscoördinator.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
8
Totaal specialisten
8
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Natuurtuin (Speelbos, moestuin en kippen)

Maatwerk Ondersteuning voor Elke Leerling op St Bernadette

Hoe Wij Extra Hulp Bieden en Grenzen Stellen

Onze Ondersteuningsruimte: Een Veilige Haven voor Groei Op Basisschool St Bernadette beschikken we over een speciale ruimte, ontworpen voor individuele of kleinschalige begeleiding. Hier kunnen leerlingen die extra aandacht nodig hebben, tot rust komen of gerichte hulp ontvangen van onze toegewijde leerkrachten. Onze Hulp, Uw Kind Centraal: De Grenzen van Ondersteuning Het primaire doel van onze extra ondersteuning is om elke leerling succesvol te laten participeren in de dagelijkse lesactiviteiten. Er zijn echter situaties waarin de benodigde zorg de capaciteiten van onze school overstijgt. Dit kan het geval zijn bij leerlingen met complexe behoeften, zoals ernstige gedragsstoornissen, diepgaande leerproblemen, intensieve medische of psychologische behandelingen, of specifieke beperkingen zoals ernstige TOS, verstandelijke beperkingen, visuele of auditieve handicaps, of forse lichamelijke uitdagingen. Ook bij ernstig agressief gedrag, waaronder fysiek geweld of destructief gedrag, stellen we grenzen. Deskundige Begeleiding en Samenwerking: Een Sterk Netwerk Binnen onze school coördineert onze kwaliteitsfunctionaris de ondersteuning. Verschillende teamleden zijn gespecialiseerd in het bieden van specifieke hulp. Indien nodig, werken we nauw samen met het P2O-team en externe consulenten van ons samenwerkingsverband. Ons netwerk van specialisten, zowel intern als extern, omvat onder andere ergotherapeuten, fysiotherapeuten, gedragswetenschappers, jeugdartsen, jeugd- en gezinscoaches, logopedisten en orthopedagogen. Toekomstgericht Onderwijs: Continue Ontwikkeling van Hulp Bij Basisschool St Bernadette staat de ontwikkeling van het kind voorop. Elke beslissing die we nemen, is gericht op het welzijn en de vooruitgang van onze leerlingen. Jaarlijks evalueren we ons aanbod aan extra ondersteuning, afgestemd op de specifieke behoeften van onze leerlingen. We maken hierbij gebruik van trainingen en cursussen via de SKO Academie en betrekken indien nodig andere externe expertise om de best mogelijke zorg te garanderen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Visie voor Toekomstig Onderwijs

Welke kernambities omvat ons actuele schoolplan?

Ons onderwijs is nauwgezet ontworpen om een continue ontwikkeling van onze leerlingen te waarborgen, volledig afgestemd op hun individuele leerbehoeften. We monitoren dit proces door ons primair te focussen op de kerntaken van het onderwijs. Hierbij stellen we cruciale vragen: Wordt er effectief lesgegeven? Boeken de leerlingen voldoende vooruitgang? Is de leeromgeving veilig en stimulerend? Jaarlijks evalueren we kritisch het pedagogisch-didactisch handelen van onze leerkrachten, de behaalde onderwijsresultaten en de algemene veiligheid binnen de school. Om een compleet beeld te krijgen, betrekken we ook de tevredenheid van ouders en leerkrachten, gemeten via tweejaarlijkse enquêtes. Zelfevaluatie is een dagelijks proces binnen onze school. Regelmatige reflecties op zowel de individuele leerlingontwikkeling als het aangeboden onderwijs vinden continu plaats. De specifieke aanpak van onze ondersteuningsstructuur is gedetailleerd beschreven in ons Plan van Ondersteuning. Voor een dieper inzicht in onze focuspunten en strategische ambities voor de komende jaren, nodigen wij u uit onze visual te raadplegen (bijlage). **Ontwikkel- en Borgingspunten Schooljaar 2025-2026** Op basis van de grondige evaluatie van het voorbije schooljaar en de resultaten van de schoolscan, hebben we de volgende cruciale speerpunten geformuleerd voor verdere ontwikkeling en borging in het schooljaar 2025-2026. **Kernfocuspunten (Big Rocks)** * **Rekenonderwijs en Instructievaardigheden Versterken:** We blijven ons inzetten voor de optimalisatie van ons rekenonderwijs, met speciale aandacht voor effectieve instructiemethoden en een scherp inzicht in de individuele voortgang van elke leerling. * **Van Klassenmanagement naar Zicht op Leren (en vice versa):** Voortbouwend op onze eerdere focus op klassenmanagement, verschuiven we nu naar het verdiepen van het zicht op het leerproces. Omgekeerd benutten we ook observaties van leerlinggedrag en ontwikkeling om ons klassenmanagement continu te verfijnen. **Overige Ontwikkelpunten en Borging** * **Start Nieuwe Methode Geïntegreerd Aanbod:** We introduceren een nieuwe, geïntegreerde lesmethode. De fundamentele afspraken voor het gebruik ervan worden vastgelegd op een speciale afsprakenkaart, wat zorgt voor een consistente en eenduidige implementatie. * **Burgerschapsonderwijs:** Met onze nieuwe methode 'Wetenswaardig' herijken we ons burgerschapsonderwijs. Dit onderdeel, cruciaal voor de maatschappelijke vorming van kinderen, is naadloos geïntegreerd in de lesstof. 'Wetenswaardig' behandelt diverse thema's zoals geschiedenis, aardrijkskunde, biologie en techniek, en biedt volop ruimte voor discussies over diversiteit, gelijkheid en sociale cohesie. Dit bevordert niet alleen kennisverwerving, maar ook de ontwikkeling van essentiële sociale en maatschappelijke vaardigheden. * **Natuur- en Techniekonderwijs:** Ons huidige aanbod voor natuuronderwijs blijft behouden en wordt stapsgewijs uitgebreid, met een specifieke focus op de integratie van techniek. * **Staal – Spellingsonderwijs Borgen:** We blijven ons spellingsonderwijs optimaliseren met de methode Staal, waarbij consistente instructie, effectieve oefenvormen en de verdere ontwikkeling van leerkrachtvaardigheden centraal staan. * **Kwink Borgen in Combinatie met Lesbezoeken:** Het sociaal-emotionele leerprogramma Kwink wordt verder verankerd, mede door gerichte lesbezoeken en collegiale consultatie. * **Ontwikkeling Jonge Kind:** In nauwe samenwerking met de specialist jonge kind versterken we het thematisch werken in groep 1/2 en de soepele overgang naar groep 3/4. De werkwijze 'Mijn Kleutergroep' fungeert hierbij als een waardevol instrument. * **Hoogbegaafdheid en Meerkunners:** We zetten concrete stappen in de verdere ontwikkeling en implementatie van ons beleid voor hoogbegaafde leerlingen en meerkunners, met constante aandacht voor een passend en uitdagend onderwijsaanbod. * **Vergaderstructuur:** We onderzoeken de mogelijkheden voor een nieuwe, efficiëntere vergaderstructuur die optimaal aansluit bij de ontwikkelbehoeften van ons team en de inhoudelijke prioriteiten van de school. * **Analysecultuur Versterken:** Tot slot streven we naar een verdieping van onze analysecultuur. We focussen op een systematischere en doelgerichtere analyse van leerlinggegevens, om zo nog effectiever onderwijs aanpassingen te kunnen realiseren.

Hoe waarborgt onze school de gestelde onderwijsdoelen?

SKO West-Friesland hecht groot belang aan transparantie en inzicht in de onderwijskwaliteit van aangesloten scholen. Op de St. Bernadetteschool realiseren we dit door middel van evalueerbare en waarneembare processen, zoals de kwaliteit van het leerproces, en door nauwkeurige analyse van onderwijsdata, inclusief leerresultaten. Onze kwaliteitsmonitoring verloopt cyclisch, systematisch en planmatig. We richten ons hierbij zowel op het vasthouden van reeds behaalde kwaliteitsniveaus als op het gericht verbeteren van punten waar nog ontwikkeling mogelijk is. SKO West-Friesland werkt nauw samen met de scholen om een holistisch beeld te krijgen van de onderwijsresultaten. Verschillende databronnen worden in samenhang geanalyseerd, waarbij we indien nodig dieper inzoomen op specifieke aspecten. Op basis van de signalen uit deze analyses, of een combinatie daarvan, onderzoekt de school de onderliggende oorzaken en formuleert zij concrete verbeteracties. We hanteren hiervoor zes essentiële onderzoekssignalen: * De meest recente tussenresultaten vergeleken met de schoolambities (tweemaal per jaar). * De stabiliteit van de resultaten tussen verschillende leerjaren en schooljaren (tweemaal per jaar). * De prognoses voor het behalen van referentieniveaus 1F en 2F/1S voor de groeps 8 leerlingen (tweemaal per jaar). * De behaalde referentieniveaus op de meest recente eindtoets (jaarlijks). * Het verschil tussen het schooladvies en het advies van de eindtoets (jaarlijks). * De doorstroom naar en binnen het voortgezet onderwijs in relatie tot het schooladvies (jaarlijks). Ter monitoring van deze signalen vinden er minimaal drie managementrapportagegesprekken per jaar plaats met het college van bestuur, de directeur onderwijs en eventuele andere bestuursleden. De directeur en de intern begeleider van onze school zijn bij deze gesprekken steevast aanwezig. De focus ligt hierbij op het inzicht in de basiskwaliteit – de effectiviteit van het lesgeven, de leeropbrengsten en de veiligheid van leerlingen – en de ambities van de school. Er wordt specifiek besproken hoe we gerealiseerde kwaliteit borgen en tekortschietende kwaliteit doelgericht verbeteren. De reflectie op deze gesprekken wordt telkens vastgelegd in het jaarplan. De basis voor onze systematische kwaliteitszorg en -verbetering wordt gelegd door middel van zelfevaluatie. Hiermee reflecteren wij continu op ons eigen handelen om onze prestaties te optimaliseren. Onze zelfevaluaties richten zich op zowel de basiskwaliteit als de belangrijkste ambities en ontwikkelpunten van de school. Voor beide aspecten hebben we duidelijke criteria geformuleerd die aangeven wanneer wij tevreden zijn, zodat we de uitkomsten van de zelfevaluatie hieraan kunnen toetsen. Hierbij streven we naar ambitieuze doelen die we gezamenlijk met het team ontwikkelen.

Ontwikkeling voor Jonge Kinderen: VVE bij St Bernadette

Toelichting van de school

Ontdek ons VVE-programma (Voor- en Vroegschoolse Educatie) ontworpen om elk kind een optimale start te geven. Bij St Bernadette geloven we in het vroegtijdig stimuleren van de ontwikkeling van jonge kinderen. Ons VVE-programma biedt extra ondersteuning aan kinderen die dit nodig hebben, zodat ze zelfverzekerd en goed voorbereid aan hun basisschoolcarrière beginnen. Onze peuteropvang, 'De Klointjes', verzorgt de voorschoolse educatie met de bewezen 'Startblokken' methode. Peuters zijn welkom op maandag- en woensdagochtend voor een stimulerende leeromgeving. Vroegschoolse educatie integreren we naadloos in onze kleuterklassen (groep 1 en 2). De samenwerking met het gemeentebestuur en SKO West-Friesland, onze koepelorganisatie, versterkt ons aanbod en zorgt voor een doorlopende leerlijn voor alle jonge kinderen.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod heeft Basisschool St Bernadette voor jonge kinderen?

Basisschool St Bernadette biedt specifieke programma's voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Dit omvat zowel voorschoolse educatie bij onze partner 'De Klointjes' als vroegschoolse educatie binnen onze eigen groepen 1 en 2. Ons doel is om elk kind een solide basis te geven voor een succesvolle schoolloopbaan.

Basisschool St Bernadette biedt specifieke programma's voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Dit omvat zowel voorschoolse educatie bij onze partner 'De Klointjes' als vroegschoolse educatie binnen onze eigen groepen 1 en 2. Ons doel is om elk kind een solide basis te geven voor een succesvolle schoolloopbaan.

Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en Peuteropvang

Met welke partners werkt St Bernadette samen voor het jonge kind programma?

Wij werken nauw samen met Stichting Kinderopvang Koggenland, specifiek met hun locatie 'De Klointjes'. Deze samenwerking zorgt voor een naadloze overgang van de peuterspeelzaal naar de basisschool en garandeert een consistente, kwalitatieve educatieve ervaring.

Wij werken nauw samen met Stichting Kinderopvang Koggenland, specifiek met hun locatie 'De Klointjes'. Deze samenwerking zorgt voor een naadloze overgang van de peuterspeelzaal naar de basisschool en garandeert een consistente, kwalitatieve educatieve ervaring.