
Schoolweging
De schoolweging van St. Bernadette is 26,42 , met een spreiding van 5,81 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 88,33% scoort de school ruim boven de signaleringswaarde van 85% voor het fundamenteel niveau. Dit bevestigt dat de basisvaardigheden op orde zijn, ondanks de variatie in leerlingenniveaus.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau wordt door 43,33% van de leerlingen behaald, wat onder de inspectienorm van 51,8% blijft. Deze uitdaging hangt samen met de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 26,42) en vraagt om voortdurende differentiatie in het aanbod.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen focussen op hogere vmbo-niveaus: 28,57% vmbo-(g)t en 28,57% vmbo-(g)t/havo (vs. 16,45% en 10,34% landelijk). Opvallend is de afwezigheid van vwo-adviezen, wat past bij het profiel van een school met een gemengde populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | St. Bernadette | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Naar aanleiding van de tussenresultaten bekijken wij waar we op groepsniveau op moeten inzetten en wat de individuele behoeften zijn van onze leerlingen én leerkrachten. Dit wordt vastgelegd in het werkplannen en blokplannen van de groep. Vier keer per jaar worden de resultaten van de groep besproken met de leerkrachten, intern begeleider en directeur. Op deze manier dragen we gezamenlijk de verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling van al onze leerlingen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Maar liefst 50% van de leerlingen presteert boven hun oorspronkelijke advies (landelijk 25,27%). Geen enkele leerling zit onder advies, wat wijst op een behoudende adviesaanpak. De nadruk op doorlopende leerlijnen en NIO-toetsing draagt hier waarschijnlijk aan bij.
Sociale ontwikkeling
Wat verstaan scholen onder sociale opbrengsten? Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. LEES MINDER
Vertrouwen
Rust, veiligheid en structuur
Samen leren maakt sterk
Wat is de werkwijze van deze school voor sociale ontwikkeling?
Rooms Katholieke Basisschool St Bernadette gebruikt voor sociale ontwikkeling de sociaal-emotionele methode Kwink. Het team heeft ook een gedragsprotocol ontworpen met preventieve activiteiten en gedragsverwachtingen. Mediawijsheid, gezondheidsvaardigheden en burgerschap komen aan bod. Leerlingen uit groep 6, 7 en 8 vullen jaarlijks een Vensters-enquête in over school. Er worden groeps- en leerlinggesprekken gevoerd. De school heeft een leerlingenraad waarin leerlingen meedenken, praten, overleggen en beslissen over schoolse zaken.
Welke registratievorm(en) gebruikt deze school om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Rooms Katholieke Basisschool St Bernadette gebruikt Kindbegrip, een Vragenlijst Sociale Veiligheid en Sociogrammen om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt deze school?
Rooms Katholieke Basisschool St Bernadette gebruikt Kwink voor sociaal-emotioneel leren.