Openbare Basisschool De Tandem
De Vennen 6
9636 HE Zuidbroek

Schoolweging

Schoolweging
32.27
Spreiding
5.73

De schoolweging van De Tandem Zuidbroek is 32,27 , met een spreiding van 5,73 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

89.2% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit bevestigt dat de basisvaardigheden taal en rekenen goed gewaarborgd zijn, ondanks de uitdagende leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

35.8% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat lager is dan de signaleringswaarde van 41.2%. Dit is mede verklaarbaar door de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 32.27). Toch blijkt uit doorstroomcijfers dat 69.2% van de leerlingen op of boven advies presteert in het VO.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het schooladviesprofiel toont een nadruk op praktijkgericht onderwijs: 6.67% praktijkonderwijs en 20% vmbo-b advies. Tegelijkertijd heeft 20% van de leerlingen een vmbo-(g)t-advies. De combinatie met 13.3% havo-advies laat zien dat de school oog houdt voor verschillen. Dit sluit aan bij de beschreven aandacht voor 'kindkenmerken' naast cognitieve prestaties.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsDe Tandem ZuidbroekGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

In groep 1 en 2 worden de resultaten van de kinderen bij gehouden door observeren van de leerlingen en bijhouden of het aanbod volledig is geweest. Van groep 3 tot en met groep 8 wordt er gewerkt met 2 verschillende toetsen; methode gebonden toetsen en methode onafhankelijke toetsen, te weten Leerling in beeld van Cito. Gedurende elk schooljaar zijn er 2 momenten dat er een methode onafhankelijke toets wordt afgenomen; in januari en in juni. Het gaat er dan voornamelijk om te checken of ons aanbod goed is geweest. Hebben onze leerlingen gemiddeld dezelfde scores als andere scholen met een vergelijkbare populatie. De methode gebonden toets wordt ingezet na het afronden van een blok. Het gaat er dan voornamelijk om te checken of de leerlingen de doelen hebben bereikt. Indien dit niet zo is, zetten wij een interventie in, zodat de doelen alsnog worden bereikt.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

15.4% van de leerlingen presteert boven advies in het VO, tegenover 15.4% onder advies. Deze balans sluit aan bij het intensieve adviestraject met preadvies in groep 7 en tussentijdse evaluaties. Het percentage leerlingen dat op advies presteert (69.2%) ligt boven het landelijk gemiddelde (62.9%).

Sociale ontwikkeling

Onze kinderen kunnen goed samen werken en samenwerken. Ze kunnen regels van feedback geven en ontvangen. Ze investeren in relaties en vertrouwen. De kinderen kunnen zelf denken en samen doen. Ze zijn betrokken bij hun omgeving samen met de leerkrachten.

actief burgerschap

verantwoordelijkheid

communiceren

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Tandem voor sociale ontwikkeling?

In elke klas van Openbare Basisschool De Tandem wordt gewerkt met de methode "Goed Gedaan", waarbij vastgelegde onderwerpen worden behandeld. Sociale interacties vinden de hele dag plaats, waarbij er snel ruis kan ontstaan tussen de zender en ontvanger. Hierdoor wordt er ook situationeel aandacht besteed aan sociale omgangsvormen. De school maakt gebruik van "Scholen met Succes"; tevredenheidspeilingen worden uitgezet onder kinderen, ouders/verzorgers en teamleden. Tevens maakt de school gebruik van Scol; een leerlingvolgsysteem op sociaal-emotioneel gebied.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Tandem om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool De Tandem gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Tandem?

Openbare Basisschool De Tandem gebruikt de methodes "Goed gedaan" en "Kwink" voor sociaal-emotioneel leren.