
Schoolweging
De schoolweging van De Wegwijzer Zuidbroek is 30,02 , met een spreiding van 6,19 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
De school overschrijdt de inspectienorm voor het fundamenteel niveau met 6,33 procentpunt (91,33% vs. 85%). Wel blijft het ruim onder het vergelijkingsgemiddelde van 95,71%, wat mogelijk verklaard wordt door de iets hogere schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
91,33% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Het streefniveau wordt door 48,67% gehaald, wat boven de schoolspecifieke signaleringswaarde van 45,5% ligt, maar onder het vergelijkingsgemiddelde van 57,30%. Dit past bij de relatief complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het schooladvies toont een breed spectrum: 38,89% vmbo-(g)t/havo en 11,11% vwo, tegenover 16,45% en 18,61% bij vergelijkbare scholen. Praktijkonderwijs (11,11%) is significant hoger dan het regionale gemiddelde (1,01%). De combinatie van hoge theoretische adviezen én relatief veel praktijkonderwijs reflecteert de diverse populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Wegwijzer Zuidbroek | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 171.47 | 174.38 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussenresultaten hebben als functie om het eerste half jaar te monitoren. Door analyses op school-, groeps- en individueel niveau te maken kunnen we acties voortzetten of bijstellen. In januari en juni nemen wij methode-onafhankelijke toetsen af. Deze worden geanalyseerd en verwerkt in de groepsplannen voor het volgend halfjaar.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 10,53% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk: 11,81%), terwijl 73,68% op advies en 15,79% boven advies presteert. Dit wijst op realistische adviesvoering en mogelijk effectieve ondersteuning in het VO. De school scoort hiermee beter dan de meeste vergelijkbare scholen.
Sociale ontwikkeling
Ieder kind moet zich veilig, plezierig en gerespecteerd kunnen voelen.
Veilig
Plezier
Respect
Wat is de werkwijze van CBS De Wegwijzer voor sociale ontwikkeling?
CBS De Wegwijzer volgt de sociale ontwikkeling van de kinderen in groep 6, 7 en 8 via de vragenlijsten van de Successpiegel. Deze worden jaarlijks gemonitord. Tweemaal per jaar wordt de vragenlijst 'Leerling in beeld' door leerkrachten en leerlingen ingevuld. Op basis daarvan wordt een groepshandelingsplan opgesteld en uitgevoerd. Elke week wordt een les gegeven uit de methode KWINK. Elke dag is er een dagopening met de godsdienstmethode Trefwoord. Wekelijks zijn er bordsessies waarbij de gezamenlijk opgestelde doelen worden geëvalueerd. CBS De Wegwijzer werkt steeds meer met kindgesprekken. Zo kunnen de kinderen goed gevolgd worden en kan er worden ingegrepen waar nodig.
Welke registratievorm(en) gebruikt CBS De Wegwijzer om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
CBS De Wegwijzer gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst en de Successpiegel om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt CBS De Wegwijzer?
CBS De Wegwijzer gebruikt de methoden KWINK en Trefwoord voor sociaal-emotioneel leren.