'T Paalhoofd
Westkapelseweg 24 A
4374 BB Zoutelande

Schoolweging

Schoolweging
26.63
Spreiding
5.27

De schoolweging van ’t Paalhoofd is 26,63 , met een spreiding van 5,27 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 96.45% behaald fundamenteel niveau overstijgt de school de landelijke norm (85%) ruimschoots. De score ligt wel 0.26 procentpunt lager dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (96.71%), maar blijft stabiel over de jaren heen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het behaalde streefniveau (66.67%) ligt ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 51.8%. Dit is 3.3 procentpunt hoger dan bij vergelijkbare scholen (63.35%), wat duidt op effectief maatwerk voor talentontwikkeling.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke oriëntatie op het hogere onderwijs: 31.58% vwo-advies (vs. 18.61% landelijk) en 26.32% vmbo-(g)t/havo-combinatieadvies. Opvallend is het volledig ontbreken van praktijkonderwijsadvies, terwijl dit landelijk bij 1.01% voorkomt. De combinatie van havo/vwo-adviezen (10.53%) benadrukt de doorstroomambities.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

Toets’t PaalhoofdGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Het document ‘analyse- en actiedocument leeropbrengsten’ is een onderdeel van ons beleid rondom Primas kwaliteitszorg. Dit document geeft een overzicht van de leeropbrengsten van schooljaar 2023-2024. We willen u op een duidelijke manier informeren over hoe onze leerlingen hebben gepresteerd. We kijken vooral naar hoe ze het hebben gedaan op de vakken taal/lezen en rekenen. Ook delen we gegevens over leerlingen die naar het voortgezet onderwijs zijn gegaan. Bij het kijken naar leerresultaten gaat het vaak om gemiddelde scores. Het is belangrijk om te benadrukken dat we bij ons onderwijs niet alleen naar cijfers kijken. We vinden het net zo belangrijk dat leerlingen zich op emotioneel en praktisch vlak ontwikkelen, niet alleen op cognitief gebied. Het gaat dus niet alleen om wat ze weten, maar ook om wie ze zijn en wat ze kunnen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend genoeg presteert 8.33% van de leerlingen boven het oorspronkelijke advies, exact gelijk aan het landelijk percentage (25.27%). De school scoort echter uitstekend met 83.33% leerlingen op adviesniveau (vs. 62.93% landelijk). Het lage percentage onderadvisering (8.33% vs. 11.81% landelijk) reflecteert de zorgvuldige advisering zoals beschreven in het ondersteuningsplan.

Sociale ontwikkeling

We vinden het belangrijk om wortels te kweken, zodat alle kinderen tot hun recht komen met een stevige basis. Zodat kinderen zich veilig voelen en dat we op een respectvolle manier met elkaar om gaan. Er is veel aandacht voor veiligheid; een plek waar je jezelf mag zijn. Onze school wil voor alle kinderen een veilige en geborgen plek zijn, waar zij met plezier komen. Waar ruimte is voor eigen inbreng, met vertrouwen en respect voor de ander. Vanuit de Christelijke identiteit geven we onze kinderen de verhalen uit de Bijbel mee. We praten over normen en waarden en ons rentmeesterschap om niet de beste van de wereld te worden, maar het beste voor onze wereld te willen zijn. Vanuit ons geloof is er ruimte voor dialoog met respect voor andere geloven en culturen. [1] We werken op ’t Paalhoofd met eigentijdse methodes. Deze vormen de basis voor ons onderwijs. Daarnaast hebben we een afwisselend en uitdagend aanbod samengesteld waarbij we kinderen willen uitdagen op verschillende vlakken. Zoals natuur, wetenschap, techniek, muziek en digitale geletterdheid. Onderwijsaanbod waarin we proberen zoveel mogelijk bij de behoefte van elk kind aan te sluiten. We hebben als doel om zoveel mogelijk uit kinderen te halen en ze verder te laten groeien. Wij gaan niet alleen op zoek naar talenten, maar ook naar de puzzels van kinderen om ze samen op te lossen. Wanneer ze goed in hun vel zitten, zullen de prestaties vanzelf naar boven komen. We willen een goede verbinding zijn tussen kind, ouders en school, door vaak met elkaar in gesprek te gaan en veel van elkaar te laten zien. Ook geven we de kinderen vleugels door een goede sfeer en openheid. Een blik op de ander en de omgeving. Dat ze ertoe doen in deze samenleving. Dat ze zich ontplooien, ontwikkelen en opgroeien tot zelfstandige mensen. We hebben nagedacht over de toekomstbestendigheid van ons aanbod. Welke vaardigheden hebben onze kinderen nodig om later deel te kunnen nemen in de maatschappij. Aansluitend bij de ontwikkeling van de 21e Eeuwse Vaardigheden[2] nemen de kinderen deel aan een breed en afwisselend programma: Burgerschap. Binnen dat aanbod leren zij over hun rol in de maatschappij, kritisch denken, creatief denken, problemen oplossen, communiceren, sociale vaardigheden. Binnen alle lessen werken we op ’t Paalhoofd met coöperatief leren. Omdat we vinden dat samenwerken een belangrijke vaardigheid is voor nu en de toekomst. We zien ook dat sociale media een steeds grotere rol gaat spelen bij de ontwikkeling van kinderen. Naast mooie kansen zien we ook gevaren. Daarom willen we kinderen deze vaardigheden, zoals digitale geletterdheid, meegeven. We vinden de verbinding met het dorp heel belangrijk. Door warme contacten te onderhouden met de mensen uit Zoutelande proberen we kinderen te betrekken bij het dorp. We laten zien dat je van elkaar kunt leren en hoe mooi het is wanneer je iets voor een ander doet. [3] We vinden het waardevol dat kinderen leren deelnemen aan de maatschappij en dat de leerlingen waarden en normen ervaren in plaats van alleen uitgelegd krijgen. Door actieve deelname hopen we onze leerlingen te laten groeien tot mensen die ‘meedoen’, die actief betrokken willen zijn bij de samenleving en respect hebben voor alles om hen heen. [1] Bakker, D. e.v.a. (2017) Goed onderwijs gaat over persoon en gemeenschap uit Gedachten bij Goed onderwijs, Versus, vereniging voor katholiek en christelijk onderwijs [2] Thijs, A., Fisser, P., & Hoeven, M. van der (2014). 21e eeuwse vaardigheden in het curriculum van het funderend onderwijs. Enschede: SLO. [3] Boersma, P. (2010). De school als samenleving, naar aanleiding van een onderzoek naar de maatschappelijke opdracht van het christelijk onderwijs. Woerden: besturenraad LEES MINDER

Veiligheid

Ik mag er zijn, iedereen is anders

samen in verbinding

Hoe bevordert 'T Paalhoofd de sociale ontwikkeling van leerlingen?

'T Paalhoofd streeft naar een veilige en geborgen sfeer voor alle kinderen. Duidelijke schoolregels zijn essentieel en zichtbaar in elk lokaal. Er wordt waarde gehecht aan een verantwoord pedagogisch klimaat waarin een kind zich optimaal kan ontwikkelen. De school geeft kinderen de kans zich naar eigen aanleg te ontplooien en het onderwijs sluit aan bij de individuele mogelijkheden. Verschillen tussen kinderen worden gezien als uitgangspunt voor leren. Leerlingen worden aangemoedigd een gefundeerde mening te vormen en het standpunt van anderen te respecteren. Naarmate leerlingen ouder worden, worden er in toenemende mate eisen gesteld aan kwaliteit, netheid, zelfstandigheid, het naleven van regels, samenwerking en de hoeveelheid werk. Een veiligheidsprotocol is opgesteld om dit proces te begeleiden en te monitoren. De school benadrukt de noodzaak van normen, afspraken over gedrag en de toepassing en handhaving ervan. Ouders worden betrokken en wordt van hen verwacht dat zij het schoolbeleid steunen. Leerkrachten, leerlingen en ouders worden gewezen op hun rechten en plichten. Bij inschrijving van nieuwe leerlingen wordt informatie ingewonnen bij de vorige school.

Welke methoden gebruikt 'T Paalhoofd om de sociale ontwikkeling van leerlingen te registreren?

'T Paalhoofd gebruikt de volgende methoden om de sociale ontwikkeling van leerlingen in kaart te brengen: Kijk!, Sociaal Emotionele Vragenlijst en Zien.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt 'T Paalhoofd in de klas?

'T Paalhoofd maakt gebruik van de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Kwink en Goed van start.