
De resultaten van 'T Paalhoofd in Zoutelande
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van 'T Paalhoofd, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past 'T Paalhoofd bij jullie?
Ontdek hoe goed 'T Paalhoofd bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: Basisvaardigheden Taal en Rekenen
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Deze worden getoetst in groep acht middels de doorstroomtoets, een cruciale meting voor de verdere schoolloopbaan. De Onderwijsinspectie hanteert een norm van minimaal 85% leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit percentage fungeert als de landelijke signaleringswaarde voor het fundamentele niveau, van toepassing op alle basisscholen in Nederland, waaronder 'T Paalhoofd.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Ambitie en Verdere Ontwikkeling op 'T Paalhoofd
Het streefniveau stelt hogere eisen dan het fundamentele niveau, met als doel dat een zo groot mogelijk deel van de leerlingen dit ambitieuze niveau bereikt aan het einde van groep acht. Dit niveau bevordert een bredere en diepere ontwikkeling van de leerlingen. Voor elke basisschool, inclusief 'T Paalhoofd, stelt de inspectie een specifieke signaleringswaarde vast voor het streefniveau. Deze waarde is afgeleid van de unieke leerlingpopulatie van de school en dient als maatstaf voor de prestaties op dit hogere niveau.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van 'T Paalhoofd?
De overstap naar het voortgezet onderwijs is een belangrijke mijlpaal. Bij 'T Paalhoofd begeleiden we uw kind en u met zorgvuldigheid door dit proces. We geloven in een gezamenlijke aanpak, waarbij de school, de ouders en het kind nauw betrokken zijn. Ons traject begint in september met persoonlijke gesprekken. Hierin bespreken we de verwachtingen voor het voortgezet onderwijs en wat uw kind nodig heeft om succesvol te zijn. Dit helpt ons om een goed beeld te vormen van de individuele behoeften. In november presenteren we een voorlopig schooladvies, opgesteld in samenspraak met het team en gebaseerd op de resultaten van de IEP-LVS toetsen. Dit advies, dat ook met u wordt gedeeld, dient als richtlijn voor de verdere ontwikkeling. Januari staat in het teken van oriëntatie op het voortgezet onderwijs met informatieavonden en open dagen. Tijdens een persoonlijk gesprek ontvangt u het definitieve schooladvies, onderbouwd met de resultaten uit ons leerlingvolgsysteem en observaties. Dit advies, vastgelegd in het onderwijskundig rapport (OKR), is leidend voor de schoolkeuze. In februari wordt de doorstroomtoets afgenomen. Deze toets biedt een extra controle op de juistheid van ons schooladvies en kan, indien nodig, leiden tot een bijstelling van het advies. De definitieve doorstroomtoetsresultaten zijn medio maart bekend. Bij een significante afwijking van ons advies, nemen wij contact op om eventuele aanpassingen te bespreken. De OKR's worden definitief gemaakt en de inschrijvingsformulieren voor het voortgezet onderwijs worden verwerkt. In juni ronden we de laatste IEP-toetsen af. Vertegenwoordigers van het voortgezet onderwijs bezoeken onze school om de leerlingen te bespreken, wat de overgang naar het middelbaar onderwijs verder soepel laat verlopen.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Persoonlijke Groei op Basisschool 'T Paalhoofd
Op basisschool 'T Paalhoofd in Zoutelande koesteren we de sociale ontwikkeling van elk kind. Wij geloven in het creëren van een veilige en geborgen omgeving waar kinderen kunnen floreren en zich ontwikkelen tot zelfstandige, respectvolle individuen. Onze school is een plek waar kinderen zich veilig voelen, zichzelf mogen zijn en met plezier leren. Vanuit een christelijke identiteit besteden we veel aandacht aan normen en waarden, en het belang van rentmeesterschap. We leren kinderen niet de beste van de wereld te zijn, maar het beste te willen doen voor onze wereld. Dit doen we in dialoog, met respect voor diverse geloven en culturen, om zo een inclusieve gemeenschap te vormen. Ons onderwijs is gebaseerd op eigentijdse methodes en een breed, uitdagend aanbod dat aansluit bij de individuele behoeften van elk kind. We stimuleren natuurlijke nieuwsgierigheid en bieden kansen op het gebied van wetenschap, techniek, muziek en digitale geletterdheid. Het ontdekken en ontwikkelen van talenten, én het samen oplossen van leeruitdagingen, staan centraal. Wij streven naar een sterke verbinding tussen kind, ouders en school door open communicatie en gedeelde inzichten. Door kinderen vleugels te geven met een positieve sfeer en openheid, moedigen we hen aan om oog te hebben voor anderen en hun omgeving. Ze leren dat ze ertoe doen en hoe ze zelfstandig kunnen opgroeien. Om kinderen voor te bereiden op de toekomst, integreren we 21e-eeuwse vaardigheden in ons brede onderwijsprogramma. Burgerschap, kritisch en creatief denken, probleemoplossing, communicatie en sociale vaardigheden worden actief geoefend. Cooperatief leren is een vast onderdeel van onze lesmethoden; samenwerken is immers een essentiële vaardigheid voor nu en de toekomst. Daarnaast erkennen we de invloed van sociale media op de kinderlijke ontwikkeling. We rusten kinderen uit met digitale geletterdheid en de nodige vaardigheden om online kansen te benutten en gevaren te vermijden. De verbinding met ons dorp Zoutelande is ook cruciaal; we betrekken kinderen bij de gemeenschap en leren hen van elkaar en de waarde van iets voor een ander betekenen. We vinden het essentieel dat kinderen leren participeren in de maatschappij en waarden en normen ervaren door actieve deelname. Zo groeien ze uit tot betrokken burgers die respectvol omgaan met hun omgeving en bijdragen aan de samenleving.
Veiligheid en geborgenheid voorop
Iedereen mag er zijn, diversiteit wordt gewaardeerd
Samenwerken en verbinding creëren
Hoe bevordert 'T Paalhoofd de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Op 'T Paalhoofd stimuleren we sociale ontwikkeling door een veilige leeromgeving te bieden, waar respect, zelfexpressie en samenwerking centraal staan. We integreren 21e-eeuwse vaardigheden en werken met methodes die gericht zijn op sociaal-emotioneel leren, zodat kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen tot betrokken en zelfstandige individuen die positief bijdragen aan de maatschappij.
Welke registratiemethoden gebruikt 'T Paalhoofd voor sociale opbrengsten?
Basisschool 'T Paalhoofd monitort de sociale ontwikkeling van leerlingen actief door middel van specifieke registratiemethoden. Deze helpen ons om de voortgang en eventuele ondersteuningsbehoeften in kaart te brengen:
- Kijk!
- Sociaal Emotionele Vragenlijst
- Zien
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op 'T Paalhoofd?
Om de sociaal-emotionele groei van onze leerlingen te bevorderen, maakt 'T Paalhoofd gebruik van beproefde methodieken:
- Kwink
- Goed van start
Inspectierapport Basisschool 'T Paalhoofd: Kwaliteit en Resultaten
Ontdek de bevindingen van de Onderwijsinspectie over basisschool 'T Paalhoofd in Zoutelande. Hier vindt u een overzicht van de onderwijsresultaten en de kwaliteitsbeoordeling van onze school. Wij streven naar hoogwaardig onderwijs waarbij elke leerling zich optimaal kan ontwikkelen. De inzichten uit het inspectierapport helpen ons om ons onderwijs continu te verbeteren en te voldoen aan de gestelde onderwijsnormen. Bekijk de officiële pagina voor gedetailleerde informatie over de meest recente inspectie en de voortgang van 'T Paalhoofd. Zo blijft u volledig op de hoogte van de prestaties van onze school.