
Schoolweging
De schoolweging van Het Avontuur Zoeterwoude is 27,78 , met een spreiding van 6,60 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
De school overtreft structureel de inspectienormen: 95,4% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau (vs. landelijk 96,4%). Bij taalvaardigheid valt op dat 92% van de leerlingen aan alle referentieniveaus voldoet, wat aansluit bij de intensieve taalaanpak beschreven in het schoolplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
95,4% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau (inspectienorm: 85%), ruim boven de norm. Voor het streefniveau scoort de school 60,8% tegenover een verwachting van 50,1%, wat duidt op effectieve differentiatie in reken- en taalonderwijs. Deze resultaten blijven consistent door de jaren heen en overtreffen veel vergelijkbare scholen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke theoretische focus: 22,4% vwo-advies (vergeleken met 18,6% bij vergelijkbare scholen). Opvallend is het hoge percentage gecombineerde adviezen zoals vmbo-(g)t/havo (15,5%) en havo/vwo (13,8%), wat wijst op zorgvuldige doorstroombegeleiding. Praktijkgerichte adviezen blijven beperkt tot 12,8%, passend bij de relatief lage schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Het Avontuur Zoeterwoude | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Observaties en prestaties van de leerlingen, die van belang zijn voor de begeleiding, worden bijgehouden in het leerlingvolgsysteem. De resultaten van hun werk worden met de kinderen besproken, nadat de leerkracht het (soms samen met de kinderen) heeft nagekeken. Belangrijk is dat zij feedback krijgen op hun prestaties en direct kunnen zien wat zij al goed beheersen en waaraan zij nog moeten werken. Om de prestaties te bevorderen, geven de leerkrachten feed-up, feedback en feed-forward. Dit wordt ook vastgelegd in het digitale portfolio (MRF). Om de resultaten van ons onderwijs zo nauwkeurig mogelijk te meten, maken we daarnaast gebruik van verschillende testen en toetsen. In de groepen 1 en 2 volgen we de ontwikkeling van het kind middels de kleuterdoelen in MijnRapportfolio, de kleuterpleinmonitor en net als in de overige groepen vragenlijst sociale ontwikkeling vanuit MRF en de Sidi PO (signaleren ontwikkelingsvoorsprong). Tijdens ieder thema wordt het digitale portfolio bijgewerkt, waarin de kinderen hun eigen ontwikkeling laten zien. In alle andere groepen toetsen we twee keer per jaar het niveau bij rekenen, spelling, en (begrijpend) lezen met de toetsen van DIA. De uitslagen daarvan worden besproken in de groepsbesprekingen. Ook maken we in groep 3 gebruik van de methodegebonden toetsen die horen bij onze taal- en rekenmethode en volgen we de ontwikkeling van de leerlingen vanaf groep 4 in Snappet op de voet. Op basis van de al deze gegevens kan de school niet alleen de individuele vorderingen van de kinderen volgen, maar kunnen we ook ons onderwijs analyseren en zo nodig bijstellen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
19,6% van de leerlingen presteert boven advies, ruim boven het landelijk gemiddelde (25,3% regionaal). Een aandachtspunt is het percentage leerlingen onder advies (16,1% vs. 11,8% gemiddeld), mogelijk gerelateerd aan de relatief hoge gecombineerde adviezen. Toch slaagt 64,3% erin het advies exact te volgen, wat duidt op accurate plaatsing.
Sociale ontwikkeling
We streven naar een leef- en leerklimaat waarin onze medewerkers en onze leerlingen zich veilig voelen en zich positief verbonden voelen met de school. Een positieve sociale binding met onze school vormt een belangrijke voorwaarde voor een optimaal werkklimaat voor onze medewerkers en leerklimaat voor onze leerlingen. Ons sociaal veiligheidsbeleid heeft als doel alle vormen van agressie, geweld, seksuele intimidatie, discriminatie en pesten binnen of, in de directe omgeving van de school te voorkomen. Daar waar zich incidenten voordoen, treffen we adequate maatregelen om verdere escalatie te voorkomen. LEES MINDER
Betrokkenheid
Veiligheid
Zelfvertrouwen
Wat is de werkwijze van Basisschool Het Avontuur voor sociale ontwikkeling?
Op Basisschool Het Avontuur zijn leerlingen opgeleid tot mediator om te bemiddelen bij conflicten. Leerlingen vervullen gemeenschapstaken in de klas, op school en in de buurt. Elke groep houdt democratische vergaderingen om gezamenlijk besluiten te nemen. De school streeft naar een nauwe samenwerking met ouders en de BSO medewerkers van SKZ volgen dezelfde aanpak (Vreedzame School) voor een doorgaande lijn in de pedagogische omgeving.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Het Avontuur om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Het Avontuur gebruikt MijnRapportFolio (MRF) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.