Basisschool Montessorischool De Trinoom in Zoetermeer

Het team van Montessorischool De Trinoom in Zoetermeer

Current section: team
Nieuwlandstraat 241
2729 Zoetermeer

Zie hier hoe het team van Montessorischool De Trinoom is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Montessorischool De Trinoom. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Montessorischool De Trinoom bij jullie?

Ontdek hoe goed Montessorischool De Trinoom bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Montessorischool De Trinoom zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 100% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (100%)
Man (0%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Montessorischool De Trinoom. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (6.7%)
35-45 jaar (40%)
45-55 jaar (26.7%)
55-65 jaar (20%)
&ge;65 jaar (6.7%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.3%)
35-45 jaar (26.7%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (18.9%)
&ge;65 jaar (2.4%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Montessorischool De Trinoom werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (53.3%)
Direct ondersteunend personeel (26.7%)
Indirect ondersteunend personeel (13.3%)
Management (6.7%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Montessorischool De Trinoom gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Betrouwbare Personeelsvervanging op Montessorischool De Trinoom

Op Montessorischool De Trinoom streven we ernaar dat uw kind altijd in een veilige en stimulerende leeromgeving verblijft. Daarom hebben we een doordacht beleid voor personeelsvervanging. Onvoorziene omstandigheden zoals ziekte kunnen ertoe leiden dat een leerkracht tijdelijk niet aanwezig is. Ons beleid is erop gericht om het onderwijs zo min mogelijk te onderbreken en leerlingen zoveel mogelijk in hun eigen groep te houden. We zetten ons actief in om snel een geschikte vervanger te vinden, zowel binnen ons toegewijde team als daarbuiten. Meestal resulteert dit in een snelle en passende oplossing, zodat de continuïteit van het onderwijs gewaarborgd blijft. In uitzonderlijke situaties waarin directe vervanging niet mogelijk is, kunnen we de groep tijdelijk verdelen over andere klassen. Mocht het onverhoopt toch nodig zijn om een groep naar huis te sturen, dan informeren we ouders proactief via communicatiekanalen zoals Parro. Bij gepland verlof van personeel hanteren we een zorgvuldig afwegingskader om de beste oplossing te garanderen. Hierbij kijken we naar de inzet van invallers, onderwijsassistenten, ambulante collega's of het verdelen van de groep. Alleen als alle andere opties zijn uitgeput, wordt overwogen om de jongste leerlingen of de betreffende groep naar huis te sturen, altijd met de nadruk op minimale impact.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Het voordeel van heterogene groepen

Groeperingsvormen

Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Montessorischool De Trinoom

2

Taal- en Rekenhulp

Beschikbare specialisten:

Montessorispecialist
Leescoördinator

Toelichting van de school:

Op Montessorischool De Trinoom bieden we gerichte taal- en rekenondersteuning. Voor onze jongste leerlingen in groep 2 zetten we het interventieprogramma 'Bouw' in. Dit programma helpt bij het herkennen van letters en de eerste stappen in technisch lezen, om lees- en spellingproblemen te voorkomen. Voor oudere kinderen met specifieke lees- en spellinguitdagingen gebruiken we het programma 'Letterster'. Onze Montessorispecialist bewaakt de leerlijnen en zorgt voor een rijke leeromgeving met ons specifieke Montessorimateriaal. Dit materiaal stimuleert alle zintuigen, bevordert zelfstandig leren en biedt kinderen de mogelijkheid om hun eigen fouten te ontdekken en te corrigeren, wat essentieel is voor diepgaand begrip.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern begeleider
Pedagogisch educatief professional

Toelichting van de school:

Onze school beschikt over gespecialiseerde professionals die leerkrachten en ouders adviseren over sociaal-emotionele vraagstukken. Zij voeren observaties uit en bieden praktische handvatten voor de ontwikkeling van uw kind. Wij werken in alle groepen met de methode 'Kwink', gericht op sociaal-emotioneel leren. Hierbij staan zelfbewustzijn, zelfmanagement, empathie, sociale vaardigheden en probleemoplossend vermogen centraal. Deze aanpak helpt kinderen om sterke sociale en emotionele competenties te ontwikkelen.

2

Gedrag en Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern begeleider

Toelichting van de school:

Onze gedragsspecialisten en intern begeleiders fungeren als deskundigen voor leerkrachten. Zij bieden ondersteuning bij uitdagend gedrag en adviseren over het omgaan met groepsdynamiek. Daarnaast helpen zij leerkrachten bij vragen over de werkhouding en taakaanpak van leerlingen. Het doel is om de leeromgeving zo optimaal mogelijk af te stemmen op de individuele behoeften van elk kind.

2

Motorische Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Intern begeleider
Vakleerkracht Gym

Toelichting van de school:

De vakleerkracht gym observeert de motorische vaardigheden van leerlingen tijdens de gymlessen. De groepsleerkracht monitort de fijne motoriek en schrijfvaardigheid in de klas. Bijzonderheden worden met u als ouder besproken. Indien nodig, adviseren wij u om een kinderfysiotherapeut te consulteren voor een screening. We werken samen met diverse fysiotherapiepraktijken. Het initiatief hiervoor ligt bij de ouders; de school biedt hierbij ondersteuning en advies.

4

Medische Zorg en Verzorging

Beschikbare specialisten:

Intern begeleider
Bedrijfshulpverleners (BHV'ers)
EHBO-er
Veiligheidscoördinator

Toelichting van de school:

Montessorischool De Trinoom beschikt over gediplomeerde BHV'ers en een EHBO-er voor eerste hulp bij ongevallen. Bij calamiteiten informeren wij ouders direct. Onze school is uitgerust met een AED. **Medicatiebeleid voor Chronisch Zieke Leerlingen** Voor leerlingen die medicatie nodig hebben tijdens schooltijd, hanteert OPOZ een strikt protocol. Voorbehouden en risicovolle medische handelingen worden niet door schoolpersoneel uitgevoerd. Ouders zijn zelf verantwoordelijk voor het toedienen van medicatie die essentieel is voor de gezondheid van het kind. De school faciliteert waar mogelijk, bijvoorbeeld door het bieden van een geschikte ruimte. Scholen verstrekken in principe geen regulier toe te dienen medicijnen waarvan het vergeten van toediening levensgevaarlijk kan zijn. Ouders kunnen schriftelijke toestemming geven voor medicatieverstrekking via een speciaal formulier, waarin alle details zoals dosering en toedientijd staan vermeld. Medicijnen moeten in de originele verpakking met duidelijk etiket worden afgegeven aan de leerkracht. Voor meer details verwijzen we naar het protocol ‘Medisch handelen’ op de OPOZ website.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
13
Totaal specialisten
13
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Montessoriwerkplaats

Ontdek Onze Uitgebreide Ondersteuning voor Elke Leerling

Gedetailleerde Uitleg van de Onderwijsaanpak

Basisondersteuning op Maat Bij Montessorischool De Trinoom geloven we in de unieke ontwikkeling van elk kind. Wij bieden daarom uitstekende basisondersteuning, gericht op preventie en vroegtijdige signalering van leer- en ontwikkelingsvragen. Een veilig schoolklimaat, speciale aandacht voor dyslexie en hoogbegaafdheid, en programma's voor sociale veiligheid vormen de kern van onze aanpak. Ook medische handelingen en ons didactisch instructiemodel zijn afgestemd op het Montessoriproces. Elke les wordt zorgvuldig gepland, waarbij de leerkracht bepaalt welke leerling in welke niveaugroep de instructie volgt. Dit stelt ons in staat om alle kinderen, binnen de basisondersteuning, optimaal te laten groeien. Meer- en hoogbegaafde leerlingen ontvangen een verkorte instructie en werken aan uitdagende verrijkingsopdrachten. Kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, krijgen een verlengde instructie. IKC De Trinoom garandeert een consistente leerlijn van groep 1 tot en met 8, met een individueel ontwikkelingsperspectief voor leerlingen die specifieke aanpassingen nodig hebben, in nauwe samenwerking met ouders. Schoolspecifieke Expertise en Extra Hulp Montessorischool De Trinoom biedt gespecialiseerde ondersteuning, zoals het programma 'Bouw' voor kinderen met dyslexie of lees- en spellingproblemen. We beschikken over faciliteiten voor rolstoelgebruik en bieden begeleiding aan meer- en hoogbegaafde leerlingen, leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften, en via School Maatschappelijk Werk. Ons samenwerkingsverband ondersteunt ons met onderwijsarrangementen en ambulante begeleiding voor leerlingen die extra zorg nodig hebben. De interne ondersteuning is primair gericht op het bieden van hulp binnen de klassenstructuur. Onze Adviseur Onderwijs & Kwaliteit (AOK) coördineert de zorgprocessen en ondersteunt leerkrachten bij het formuleren van onderwijsbehoeften en het analyseren van resultaten. Zij helpt leerkrachten met aangepaste programma's voor taal, spelling, lezen en rekenen, en onderhoudt contacten met externe partners zoals ambulante begeleiders en specialisten. Extra Ondersteuning: Een Gedeelde Verantwoordelijkheid Wanneer de onderwijsbehoeften van een kind intensiever zijn dan de basisondersteuning, doen we een beroep op ons Samenwerkingsverband. Via een Onderwijsondersteuningsarrangement (OOA) bieden we speciale programma's of extra begeleiding. In overleg met alle betrokkenen stellen we een Ontwikkelingsperspectief (OPP) op voor leerlingen met een OOA, zodat hun leerproces optimaal wordt gefaciliteerd. Passend Onderwijs en SWV Zoetermeer: Samen Sterk Passend onderwijs zorgt ervoor dat elk kind de juiste ondersteuning krijgt, of dit nu binnen de schoolmuren is of op een andere passende plek. Scholen, speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs werken samen in regio's om dit te realiseren. Het Samenwerkingsverband PO Zoetermeer bundelt de krachten van scholen en partners voor passend onderwijs voor alle kinderen. Het Ouder- en Jeugdsteunpunt Zoetermeer is uw centrale informatiepunt voor passend onderwijs. Zij bieden advies en ondersteuning aan ouders en leerlingen. U kunt hen bereiken op 079-7996733 (ma-do 9:00-12:00 uur) of via hun website. Voor directe vragen over passend onderwijs is de school altijd uw eerste aanspreekpunt. Passend Onderwijs op De Trinoom: Uw Aanspreekpunt De school draagt de verantwoordelijkheid voor passend onderwijs. Samen met de leerkracht bespreekt u de onderwijsbehoeften van uw kind. Onze intern begeleider en directie ondersteunen dit proces, en indien nodig, schakelen we het samenwerkingsverband in. Onze leerkrachten krijgen voortdurend training om aan te sluiten bij de ontwikkelingsbehoeften van elk kind. Ambulante Begeleiders en Coördinatoren vanuit het Samenwerkingsverband ondersteunen ons en ouders bij het vinden van de beste oplossingen voor elke leerling. Dit kan zowel op aanvraag van de school als van ouders. Ouder- en Jeugdsteunpunt: Informatie en Hulp Het Samenwerkingsverband werkt aan de verdere ontwikkeling van het Ouder- en Jeugdsteunpunt, waar ouders en leerlingen terecht kunnen voor informatie en ondersteuning bij passend onderwijs. De informatie over dit steunpunt vindt u op de website onder Ouders en Jeugd - SWV Zoetermeer. Contact met het Samenwerkingsverband Voor algemene vragen over passend onderwijs kunt u mailen naar infopo@swvzoetermeer.nl. Voor specifieke vragen over onze school kunt u contact opnemen met de Coördinator Passend Onderwijs (CPO), Mirjam Plug, via mplug@swvzoetermeer.nl of 06-29224957. Meer informatie over de werkwijze van passend onderwijs en de betrokkenen vindt u op de website van het samenwerkingsverband. Toekomstvisie: Continue Verbetering van Ondersteuning Bij Montessorischool De Trinoom streven we naar optimale groei voor elk kind. Ons onderwijs en onze ondersteuningssystemen worden continu geëvalueerd en verbeterd, in samenwerking met ouders en specialisten. Dit garandeert dat we altijd aansluiten bij de veranderende behoeften van onze leerlingen. Onze Ambities voor de Komende Periode: - Duidelijk Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) voor elk kind met extra ondersteuning, in samenspraak met ouders. - Volledige naleving van alle wettelijke eisen en procedures voor ondersteuning. - Continue kwaliteitsverbetering door doelgerichte evaluatie en monitoring. - Permanente professionele ontwikkeling van leerkrachten om de beste begeleiding te bieden. - Implementatie van de PDCA-cyclus (Plan-Do-Check-Act) voor structurele verbeteringen. - Heldere afbakening tussen basisondersteuning en extra hulp, vastgelegd in het OPP. Deze proactieve aanpak zorgt ervoor dat elk kind de individuele aandacht en ondersteuning krijgt die nodig is voor succesvol leren en ontwikkelen op Montessorischool De Trinoom.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Montessorischool De Trinoom

Wat zijn de ambitieuze doelen van ons schoolplan?

Bij Montessorischool De Trinoom werken we met een gestructureerd kwaliteitszorgsysteem dat gericht is op continue verbetering. Dit systeem omvat schoolanalyse, schoolontwikkeling en persoonlijke groei, met de professionele dialoog als kern. We waarderen vakmanschap en kijken verder dan alleen resultaten, met als doel een duurzame kwaliteitscultuur op te bouwen. Ons schoolplan en jaarplannen stellen heldere ambities en gebruiken kwaliteitskaarten voor transparantie. Deze kaarten beschrijven onze praktijk op gebieden als onderwijs, ondersteuning, organisatie en dagelijkse gang van zaken, met duidelijke richtlijnen en protocollen. Dit zorgt voor focus en gezamenlijke afspraken, wat bijdraagt aan de versterking van de professionaliteit. Onze vijf leidende principes zijn: het vakmanschap van de leraar centraal, duidelijkheid met ruimte, een balans tussen moeten en mogen, een professionele schoolcultuur en processen die werkelijk waarde toevoegen. Via meerjarenplanning beoordelen en verbeteren we ons onderwijs systematisch. Dit integrale personeelsbeleid zorgt ervoor dat school- en medewerkersontwikkeling parallel lopen. We identificeren verbeterpunten uit onze instrumenten en stellen, in overleg met het team en passend bij onze ambities, concrete verbeterpunten vast. We kiezen bewust voor focus op enkele ontwikkelpunten. Deze worden uitgewerkt in het jaarplan door leerteams of coördinatoren, met monitoring door het managementteam. De evaluatie en verantwoording vinden plaats in het jaarverslag, en de voortgang wordt zichtbaar gemaakt in Schoolmonitor. Wij stellen drie kernvragen om de basiskwaliteit te waarborgen: Leren onze leerlingen genoeg? Krijgen ze kwalitatief goed onderwijs? En voelen onze leerlingen zich veilig op school? Onze ambities voor 2024-2028 omvatten onderwijskwaliteit met moderne methoden en gepersonaliseerd leren, een professionele cultuur voor continue ontwikkeling, onderwijsinnovatie voor zelfstandig leren, sterke samenwerking en een duidelijke profilering. Resultaten op rekenen, lezen en taal tonen een stijgende lijn. Hoewel de 1F-norm ruim voldoende is, streven we ernaar meer leerlingen op 2F/1S niveau te laten uitstromen. De komende jaren richten we ons op het verhogen van de onderwijskwaliteit. Vier thema's voor verbetering zijn: een rijk aanbod in een stimulerende omgeving, vakmanschap en leskwaliteit met de Montessori-onderwijsmodel, LIST en Close Reading, professionele samenwerking door lesontwerp en feedback, en het versterken van onze Montessorivisie met leerling-eigenaarschap en gepersonaliseerde doelen. Dit schooljaar focussen we op verrijking en begeleiding van talent, een duidelijke plek voor burgerschapsonderwijs, meer keuzevrijheid voor leerlingen door groepsdoorbrekend werken, het vergroten van eigenaarschap over de leerroute, en brede persoonsontwikkeling door betekenisvolle activiteiten en gesprekken binnen het kosmisch onderwijs.

Hoe realiseren wij onze onderwijsdoelen en kwaliteitsverbeteringen?

Op Montessorischool De Trinoom hanteren we een systematisch proces voor kwaliteitsverbetering, vastgelegd in een meerjarenplan. Dit plan beoordeelt en verbetert continu de kwaliteit van ons onderwijs, waarbij de koppeling met ons personeelsbeleid zorgt voor parallelle ontwikkeling van school en medewerkers. We maken gebruik van diverse instrumenten om de kwaliteit te meten, wat leidt tot concrete aandachtspunten. In samenwerking met het team bepalen we, met een scherpe focus, de noodzakelijke verbeteringen. We kiezen ervoor om ons te concentreren op een beperkt aantal ontwikkelpunten voor maximale impact. Deze verbeterpunten worden geïntegreerd in ons jaarplan en verder uitgewerkt door specifieke teams of coördinatoren. De voortgang wordt gemonitord door het managementteam. Aan het einde van het schooljaar evalueren we de resultaten van de verbeterplannen en leggen we verantwoording af in ons jaarverslag. Onze belangrijkste kwaliteitsdoelen voor de komende vier jaar omvatten het afleggen van verantwoording over onze kwaliteit aan alle betrokkenen. We hebben een meerjarenplan om de onderwijskwaliteit te meten en peilen regelmatig de veiligheid en tevredenheid van leerlingen, leerkrachten en ouders. De schoolkwaliteit wordt besproken in de leerlingenraad en tijdens teamvergaderingen. We werken planmatig aan verbeteringen, zoals vastgelegd in ons schoolplan, jaarplan en jaarverslag, om zo onze educatieve doelen effectief te realiseren.

Starten op de Montessorischool De Trinoom: Aanmelden Jonge Kind

Toelichting van de school

Vanaf januari 2025 hanteert Montessorischool De Trinoom, net als de meeste basisscholen in Zoetermeer, de gezamenlijke aanmeldprocedure ‘Zo naar de basisschool’. Deze uniforme aanpak garandeert een eerlijke kans voor elk kind op een plek binnen de door u gewenste basisschool, ongeacht woonplaats of aanmeldmoment binnen de gestelde periode. De gemeente informeert alle Zoetermeerse ouders een half jaar voor de derde verjaardag van hun kind per post over deze procedure. U kunt uw kind digitaal aanmelden via www.zonaardebasisschool.nl. Hier geeft u minimaal drie schoolvoorkeuren op. Uw aanmelding wordt verwerkt via het veilige systeem Onderwijs Transparant. Alle aanmeldingen binnen dezelfde periode worden gelijktijdig behandeld, wat betekent dat het tijdstip van aanmelden binnen die periode geen invloed heeft op de prioriteit. Indien er meer aanmeldingen zijn dan beschikbare plaatsen, worden vooraf vastgestelde voorrangsregels toegepast, zoals een broer of zus die al op school zit. Indien nodig, vindt er onder notarieel toezicht een loting plaats. Als plaatsing op de eerste voorkeursschool niet mogelijk is, kijkt het systeem naar de tweede en derde voorkeur. Bij geen beschikbaarheid op deze scholen, neemt de coördinator contact op om in overleg een passende plek op een andere basisschool in Zoetermeer te vinden. Voor kinderen met specifieke onderwijsbehoeften wordt voorafgaand aan de aanmelding onderzocht of onze school passende ondersteuning kan bieden. Indien dit niet het geval is, zoeken we samen met u naar een andere geschikte school. Alle actuele informatie, veelgestelde vragen en contactgegevens van de coördinator zijn te vinden op www.zonaardebasisschool.nl. Samen zorgen we voor een succesvolle start op een basisschool die perfect aansluit bij uw kind.

Veelgestelde vragen

Biedt Montessorischool De Trinoom specifieke programma's voor jonge kinderen?

Montessorischool De Trinoom richt zich op een breed basisonderwijsaanbod en biedt geen afzonderlijke, extra programma's specifiek voor het jonge kind buiten het reguliere onderwijs.

Met welke kinderopvangorganisaties werkt Montessorischool De Trinoom samen?

Montessorischool De Trinoom werkt nauw samen met gerenommeerde kinderopvangorganisaties om een soepele overgang naar de basisschool te waarborgen. Deze samenwerkingen omvatten:

Montessorischool De Trinoom werkt nauw samen met gerenommeerde kinderopvangorganisaties om een soepele overgang naar de basisschool te waarborgen. Deze samenwerkingen omvatten:

Gro-up Kinderopvang
Junis Kinderopvang
Team | Montessorischool De Trinoom in Zoetermeer | [2025] Schoolregister