
De resultaten van Montessorischool De Trinoom in Zoetermeer
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Montessorischool De Trinoom, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Montessorischool De Trinoom bij jullie?
Ontdek hoe goed Montessorischool De Trinoom bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Behaald door Leerlingen van De Trinoom
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool beheerst. In groep acht meten we deze vaardigheden via de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een signaalwaarde van minimaal 85% voor dit basisniveau, een norm die landelijk geldt voor alle basisscholen. Montessorischool De Trinoom scoort hier met 95.96%, wat aanzienlijk boven de landelijke norm van 85% ligt. Dit laat zien dat onze leerlingen een solide basis ontwikkelen in taal en rekenen. Onze score ligt ook net boven het vergelijkingsgemiddelde van 95.88%.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Resultaten op Montessorischool De Trinoom
Het streefniveau daagt leerlingen uit om verder te gaan dan de basisvaardigheden, met als doel een hoger leerresultaat te behalen aan het einde van groep acht. De onderwijsinspectie stelt voor elke school een specifieke signaalwaarde voor het streefniveau vast, gebaseerd op de eigen leerlingenpopulatie. Voor Montessorischool De Trinoom is de signaalwaarde voor het streefniveau vastgesteld op 47.1%. Onze leerlingen behalen een score van 46.46%, wat dicht bij deze norm ligt. Hoewel dit onder het vergelijkingsgemiddelde van 57.79% valt, blijven we ons inzetten om de prestaties van onze leerlingen continu te verbeteren.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Montessorischool De Trinoom?
Montessorischool De Trinoom bereidt leerlingen optimaal voor op de overstap naar het voortgezet onderwijs. De doorstroomtoets, voorheen de eindtoets, is een verplicht onderdeel van groep 8 en vindt plaats in februari. Deze toets is geen eindpunt, maar een belangrijk instrument voor de succesvolle doorstroming naar diverse niveaus binnen het voortgezet onderwijs. Wij benadrukken dat de ontwikkeling van uw kind doorloopt, ook na de basisschoolperiode. Het schooladviesproces verloopt gestructureerd. Tussen 10 en 31 januari ontvangen leerlingen een voorlopig schooladvies. Na de doorstroomtoets in februari, wordt uiterlijk 24 maart het definitieve schooladvies verstrekt. De centrale aanmeldweek voor het voortgezet onderwijs is van 25 tot en met 31 maart. Het schooladvies wordt bepaald op basis van de algehele ontwikkeling van de leerling, met input van de leerkracht, intern begeleider en directeur. Een voorlopig advies wordt gegeven aan het einde van groep 7. In januari volgt het voorlopige advies voor groep 8, waarna de doorstroomtoets centraal staat. Voor leerlingen die vanuit het speciaal basisonderwijs (SBO) of primair onderwijs (PO) de overstap maken naar het voorgezet speciaal onderwijs (VSO), gelden afwijkende procedures. In samenwerking met het samenwerkingsverband Zoetermeer wordt tijdig een passende schoolkeuze gemaakt.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Welzijn op Montessorischool De Trinoom
Bij Montessorischool De Trinoom geloven we dat een sterke sociale en emotionele ontwikkeling essentieel is voor het leerplezier en succes van elk kind. Een positieve groepsdynamiek en een veilig schoolklimaat dragen bij aan een optimale leeromgeving. Wij zetten ons actief in om een veilige en ondersteunende sfeer te creëren waarin leerlingen, leerkrachten en ouders zich thuis voelen. Open communicatie en wederzijdse ondersteuning staan centraal, zodat we samen uitdagingen kunnen aangaan en van elkaar kunnen leren. Onze aanpak omvat: • Gebruik van de sociaal-emotionele leer methode Kwink voor gerichte ontwikkeling. • Jaarlijkse monitoring van sociale veiligheid met Leerling in Beeld en opvolging van adviezen. • Positief geformuleerde gedragsregels, zichtbaar in de hele school. • Beschikbaarheid van een vertrouwenspersoon, veiligheidscoördinator en gedragsspecialisten voor ondersteuning.
Samenwerking en respect
Ontwikkelen van zelfvertrouwen
Reflectie op gedrag en leren
Hoe bevordert Montessorischool De Trinoom de sociale ontwikkeling van leerlingen?
De leerkracht is de primaire contactpersoon voor de zorg rondom elke leerling. Door middel van oudergesprekken, kindgesprekken en observaties stellen we de unieke onderwijsbehoeften vast, om zo gepersonaliseerd onderwijs te bieden. Groepsplannen helpen om kinderen met vergelijkbare behoeften te bundelen, waarbij zowel didactische als sociaal-emotionele groei wordt gevolgd. Onze Intern Begeleider (Adviseur Onderwijs & Kwaliteit) ondersteunt leerkrachten bij de zorg voor leerlingen en fungeert als gedragsspecialist. Zij begeleidt zowel interne als externe zorgtrajecten en speelt een adviserende rol in kwaliteitsbewaking. Voor leerlingen die extra uitdaging nodig hebben of juist ondersteuning ondervinden, bieden we specifieke begeleiding en uitdagend materiaal. Bij extra zorg voor een leerling werken we nauw samen met ouders. Via groepsbesprekingen, waarin de gouden driehoek ouder-leerkracht-kind centraal staat, bepalen we gezamenlijk de beste aanpak. Indien externe expertise nodig is, schakelen we ons ondersteuningsteam in, dat samenwerkt met instanties zoals het Centrum voor Jeugd en Gezin en ambulante begeleiders.
Welke methoden en instrumenten gebruikt De Trinoom voor het meten van sociale resultaten?
Montessorischool De Trinoom gebruikt diverse instrumenten om sociale opbrengsten effectief in kaart te brengen en te volgen:
- Sociale Competentie Observatielijst (SCOL)
- Cito Leerling in Beeld
- Cito Kleuter in Beeld
Met welke methoden voor sociaal-emotioneel leren werkt deze school?
Voor het sociaal-emotioneel leren van onze leerlingen maken wij op Montessorischool De Trinoom gebruik van de volgende methode:
- Kwink
Inspectierapport Montessorischool De Trinoom: Kwaliteit en Ontwikkeling
Ontdek de bevindingen van de onderwijsinspectie over Montessorischool De Trinoom. Onze school streeft naar excellent basisonderwijs, waarbij we continu werken aan de ontwikkeling van onze leerlingen. Dit inspectierapport geeft inzicht in de kwaliteit van ons onderwijs en de schoolorganisatie. Lees meer over onze prestaties en de beoordeling van de inspectie. We nodigen u van harte uit om de officiële resultaten te bekijken voor een compleet beeld van onze school.