Kindcentrum Toverberg in Zoetermeer - Resultaten

Kindcentrum Toverberg
Toverberg 3
2716 LW Zoetermeer

Resultaten

Schoolweging

Schoolweging
32.03
Spreiding
6.24

De schoolweging van Toverberg is 32,03 , met een spreiding van 6,24 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 90,9% behaalde fundamentele niveaus overstijgt de school ruimschoots de inspectienorm (85%). Dit onderstreept het basisdidactisch vakmanschap, hoewel het iets onder de regio (94,8%) blijft door de relatief complexe leerlingenpopulatie.

Fundamenteel niveau

Score: 90.909%

Streefniveau

Het streefniveau van 42,4% overtreft de door de inspectie bepaalde signaleringswaarde (41,2%). Hoewel dit lager is dan het vergelijkingsgemiddelde (53,4%), toont het de effectiviteit van maatwerk bij complexere leerbehoeften, zoals omschreven in het pedagogisch beleidsplan.

Streefniveau

Score: 42.4242%

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweeledig beeld: 50% VMBO-(g)t of hoger (50%) versus 15% praktijkgericht advies. Het percentage vwo-adviezen (10%) ligt significant onder het landelijk gemiddelde (18,6%), wat samenhangt met de schoolweging. Wel valt 35% VMBO-(g)t op, mogelijk door sterke begeleiding van 'kansrijke doorstromers' binnen dit niveau.

Schooladviezen

Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen

Eindtoets Resultaten

Eindtoets Resultaten

Historische eindtoetsresultaten van deze school

Toetsscores 2023-2024

Longitudinaal onderzoek toont groei: leerlingen verbeteren tussen groep 7 en 8 met gemiddeld 0,8 SD op begrijpend lezen. De rekenresultaten (gemiddelde 76% behaalde doelen) overtreffen reguliere scholen met vergelijkbare schoolweging.

ToetsToverbergGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wij analyseren de vragenlijsten over Sociale Veiligheid en kijken of we nog op de juiste koers zitten. Indien nodig worden plannen bijgesteld en/of interventies gepleegd. Verder hanteren wij de toetsen van Cito om de opbrengsten te monitoren. De intern begeleider van de school maakt analyses van deze toetsresultaten. Op basis van die analyses zetten wij, daar waar nodig, interventies in. De leerkrachten observeren regelmatig de kinderen van hun groep. Ze bekijken en beoordelen hun werk. Daarnaast maken wij gebruik van de methodetoetsen, waarin wij monitoren hoe de leerlingen vorderen in het aanleren van nieuwe leerstof/vaardigheden. Als we leerproblemen en/ of andere problemen signaleren, dan gaan we in gesprek met de ouders en de intern begeleider. We maken afspraken en/of een stappenplan. Elke leerkracht bespreekt de groep met de intern begeleider. Kindcentrum Toverberg werkt aan optimale opbrengsten/ resultaten. Systematisch en doelgericht werken we aan de ontwikkeling en de prestaties van de leerlingen. Opbrengstgericht werken is een doorgaand proces. Zo krijgen leerkrachten, directieleden, bestuur en ouders zicht op kwaliteit van het onderwijs op de school. Dit inzicht stuurt het handelen van het schoolteam. We houden rekening met de verschillen in capaciteiten en behoeften van leerlingen. De leerkracht stemt af op het niveau van het kind en de groep, stelt duidelijke doelen voor alle leerlingen en weet wat een leerling aan het eind van een schooljaar moet kunnen en kunnen. Dit komt de ontwikkeling en prestatie van alle leerlingen ten goede. Ouders kunnen erop vertrouwen dat de ontwikkeling van hun kind nauwkeurig wordt gevolgd en gestimuleerd. De schools stelt zich ten doel om in acht jaar tijd uw kind tot maximale ontwikkeling te laten komen. We beschouwen deze ontwikkeling dan ook als een proces. Unicoz-breed worden de tussenresultaten gemeten in januari en juni m.b.v. de volgende verplichte toetsen: Rekenen & wiskunden groep 3 t/m groep 8 Begrijpend lezen groep 4 (eindtoets) t/m groep 8 DMT groep 3 t/m 8 De resultaten worden schoolbreed op studiedagen besproken en de resultaten worden geanalyseerd op school-, groeps- en leerlingniveau. Er worden nieuwe ambitiedoelen vastgesteld en verbeterdoelen opgesteld. In groep 8 krijgen kinderen hun advies voor het voortgezet onderwijs. Om dit advies te maken kijken de leerkrachten naar de totale ontwikkeling van het kind én alle verzamelde toets- en observatiegegevens. Het advies staat in het OKR (onderwijskundig rapport). Dit wordt met de ouders/ verzorgers besproken.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen

Slechts 12,2% presteert onder advies tegen 11,8% landelijk, ondanks de complexere populatie. Maar 29,3% presteert boven advies (vs 25,3% gemiddeld). Dit sluit aan bij het gepersonaliseerde doorstroomdossier en mentorprogramma dat in het schoolplan staat beschreven.

Sociale ontwikkeling

Wij leren de leerlingen in een veilige omgeving om verantwoordelijke en actieve burgers in de maatschappij te worden, betrouwbaar te zijn en te leren met respect en inlevingsvermogen elkaar te waarderen in wie je bent. Daarnaast leren wij onze leerlingen dat een ieder andere kwaliteiten kan en mag hebben en dat het goed is als je de krachten bundelt. Samen ben je sterker. Een kind dat zich veilig en gerespecteerd voelt ontwikkelt zelfvertrouwen en een goed gevoel van eigenwaarde. Samen met de kinderen werken wij aan een veilige en respectvolle omgeving. Dit doen wij door gericht te trainen en te ondersteunen bij het ontwikkelen van de sociale vaardigheden om zo gewenste gedragingen aan te leren. De school werkt samen met de ouders om te komen tot positief gedrag van de leerling op school en thuis door elkaar te ontmoeten. Wij werken op school met de methode Kanjertraining. LEES MINDER

Veilig

Betrouwbaar

Respect

Wat is de werkwijze van Kindcentrum Toverberg voor sociale ontwikkeling?

Kindcentrum Toverberg heeft de kernwaarden bepaald op basis van de visie op mens, maatschappij en onderwijs. De school maakt gebruik van de Kanjertraining. Gedragsregels en normen en waarden komen hierin goed naar voren. Gedragsregels worden aangeleerd en gevisualiseerd middels de Kanjertraining. Volwassenen dragen de omgangsvormen uit.

Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum Toverberg om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Kindcentrum Toverberg gebruikt Kanvas en Bosos (kleuterobservatiesysteem) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum Toverberg?

Kindcentrum Toverberg gebruikt de Kanjertrainingen als methode voor sociaal-emotioneel leren.