Kindcentrum de Spelevaert in Zoetermeer

Het team van Kindcentrum de Spelevaert in Zoetermeer

Current section: team
Irisvaart 2 - 4
2724 Zoetermeer

Zie hier hoe het team van Kindcentrum de Spelevaert is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Kindcentrum de Spelevaert. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Kindcentrum de Spelevaert bij jullie?

Ontdek hoe goed Kindcentrum de Spelevaert bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Kindcentrum de Spelevaert zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 68.4% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.1% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (68.4%)
Man (31.6%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.1%)
Man (17.9%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Kindcentrum de Spelevaert. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (5.3%)
25-35 jaar (31.6%)
35-45 jaar (31.6%)
45-55 jaar (15.8%)
55-65 jaar (15.8%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.4%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (19.3%)
55-65 jaar (18.8%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Kindcentrum de Spelevaert werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (72.2%)
Direct ondersteunend personeel (11.1%)
Indirect ondersteunend personeel (11.1%)
Management (5.6%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Kindcentrum de Spelevaert gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Leerkrachtvervanging bij Kindcentrum de Spelevaert: Continuïteit van Leren

Bij Kindcentrum de Spelevaert staat de continuïteit van het onderwijs voorop. We zetten ons maximaal in om te voorkomen dat groepen leerlingen naar huis moeten worden gestuurd. Dit doen we door proactief en flexibel om te gaan met onverwachte afwezigheid van leerkrachten. Onze prioriteit is het waarborgen van een stabiele leeromgeving. Daarom schakelen we bij voorkeur bekende en vertrouwde gezichten in voor de vervanging. Indien nodig, worden leerlingen tijdelijk verdeeld over andere klassen, altijd met de grootst mogelijke zorg en aandacht voor hun welzijn en leerproces. Ouders worden direct geïnformeerd over alle regelingen omtrent vervanging en klassenverdeling via ons communicatieplatform Parro. Zo bent u altijd op de hoogte van de actuele situatie. Daarnaast beschikken we over twee toegewijde leerkrachtondersteuners. Zij spelen een cruciale rol in het opvangen van klassen wanneer de situatie daarom vraagt, wat bijdraagt aan de flexibiliteit en kwaliteit van onze dagelijkse gang van zaken.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

We kiezen er op de Spelevaert bewust voor om het onderwijs te organiseren in vaste groepen. Onze visie: een goede, geborgen en veilige sfeer creëren lukt het beste als kinderen in een vaste groep zitten met een vaste leerkracht. Op die manier leren de kinderen elkaar en de leerkracht goed kennen. Ook kent de leerkracht de kinderen goed en weet hij/zij het beste wat het kind nodig heeft. De leerkracht speelt in op de groepsdynamiek en hij/zij begeleidt en stuurt de groep hierin. Dit geeft een fundamentele basis om tot leren te komen. Binnen de vaste groep geven we onderwijs dat toekomstgericht is. Daarnaast maakt de leerkracht een weloverwogen keuze in hoe hij/zij de lessen aanbiedt. Instructies worden op verschillende niveaus en verschillende manieren gegeven, zodat elk kind tot leren komt.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elk Kind op Kindcentrum de Spelevaert

7

Taal, Rekenen en Leren: Specialistische Hulp op Maat

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist Kindcentrum de Spelevaert
Intern Begeleider Kindcentrum de Spelevaert
Rekenspecialist Kindcentrum de Spelevaert
Remedial Teacher Kindcentrum de Spelevaert
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid Kindcentrum de Spelevaert
Taalspecialist Kindcentrum de Spelevaert
Leesspecialist Kindcentrum de Spelevaert

Toelichting van de school:

Bij Kindcentrum de Spelevaert staat de individuele leerbehoefte van uw kind centraal. Onze Intern Begeleider (IB-er), Judith Stevens, fungeert als het centrale aanspreekpunt voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, zowel op academisch als op gedragsmatig vlak. De IB-er werkt nauw samen met de leerkrachten om effectieve plannen van aanpak te ontwikkelen. Wanneer een leerkracht merkt dat een kind extra uitdaging of juist meer begeleiding nodig heeft, kan de IB-er worden ingeschakeld. Ouderbetrokkenheid is hierbij essentieel; wij geloven in een gezamenlijke aanpak. Daarnaast beschikt de Spelevaert over een team van gediplomeerde leerkrachten met specifieke specialisaties. Deze experts delen hun kennis en expertise met het gehele team, waardoor het onderwijs voortdurend wordt afgestemd op de unieke behoeften van elk kind. Dit zorgt voor een optimale leeromgeving waarin ieder kind kan excelleren.

6

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis voor Groei

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist Kindcentrum de Spelevaert
Intern Begeleider Kindcentrum de Spelevaert
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid Kindcentrum de Spelevaert
Pedagogisch Educatief Professional Kindcentrum de Spelevaert
Kanjerspecialist Kindcentrum de Spelevaert
Schoolmaatschappelijk Werk Kindcentrum de Spelevaert

Toelichting van de school:

Kindcentrum de Spelevaert hecht veel waarde aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Onze gedragsspecialist, die tevens Kanjertrainingen verzorgt, ondersteunt leerkrachten bij het implementeren van de Kanjeraanpak. Deze proactieve methode bevordert sociale vaardigheden en fungeert tevens als een effectieve anti-peststrategie vanaf de jongste groepen. Melissa Zeegers, onze schoolmaatschappelijk werker van Jeugdformaat, is op maandagen aanwezig. Zij biedt ondersteuning bij bredere hulpvragen die buiten de directe schoolcontext vallen en kan ouders adviseren over opvoedkundige vraagstukken. U kunt haar bereiken via m.zeegers@jeugdformaat.nl voor verdere ondersteuning en coördinatie met externe hulpverlening. Onze specialisten werken samen om een veilige en stimulerende omgeving te creëren waarin elk kind zich optimaal kan ontwikkelen, zowel op persoonlijk als op sociaal vlak. Wij geloven dat een sterke sociale basis cruciaal is voor schoolsucces.

4

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Stimuleren van Schoolsucces

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist Kindcentrum de Spelevaert
Intern Begeleider Kindcentrum de Spelevaert
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid Kindcentrum de Spelevaert
Pedagogisch Educatief Professional Kindcentrum de Spelevaert

Toelichting van de school:

Om de persoonlijke ontwikkeling en leerprestaties van uw kind te optimaliseren, zet Kindcentrum de Spelevaert de Kanjertraining in als een vast onderdeel van ons lesprogramma. Deze evidence-based methode bevordert positief gedrag, een goede werkhouding en een effectieve taakaanpak. Onze gespecialiseerde Kanjer-/gedragsspecialist biedt gerichte ondersteuning aan zowel leerlingen als leerkrachten. Dit teamlid speelt een cruciale rol in het waarborgen van een gestructureerde en positieve leeromgeving, waarin elk kind de kans krijgt om zijn of haar potentieel volledig te benutten. Door deze geïntegreerde aanpak stimuleren we niet alleen de sociaal-emotionele groei, maar ook de academische vooruitgang van onze leerlingen. Wij streven ernaar een omgeving te creëren waarin elk kind zich gewaardeerd voelt en gemotiveerd wordt om het beste uit zichzelf te halen.

3

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief Leren en Bewegen

Beschikbare specialisten:

Pedagogisch Educatief Professional Kindcentrum de Spelevaert
Intern Begeleider Kindcentrum de Spelevaert
Vakleerkracht Bewegingsonderwijs Kindcentrum de Spelevaert

Toelichting van de school:

Kindcentrum de Spelevaert stimuleert de motorische en lichamelijke ontwikkeling van alle leerlingen. Onze vakleerkracht bewegingsonderwijs zorgt voor een gevarieerd en uitdagend lesprogramma dat aansluit bij de verschillende ontwikkelingsfasen. Indien er motorische uitdagingen worden gesignaleerd, kan onze Intern Begeleider een initiële screening uitvoeren. Vervolgens kan er, indien noodzakelijk, een doorverwijzing plaatsvinden naar een gespecialiseerde kinderfysiotherapeut voor verdere diagnostiek en begeleiding. Wij geloven dat een goede motorische ontwikkeling essentieel is voor het algehele welzijn en leervermogen van een kind. Door deze aandacht te combineren met ons brede onderwijsaanbod, bieden we een complete ontwikkeling.

2

Veiligheid en Zorg: Eerste Hulp en Bedrijfshulpverlening

Beschikbare specialisten:

BHV-ers Kindcentrum de Spelevaert
EHBO-er Kindcentrum de Spelevaert

Toelichting van de school:

De veiligheid en het welzijn van onze leerlingen staan voorop bij Kindcentrum de Spelevaert. Wij beschikken over een team van getrainde Bedrijfshulpverleners (BHV-ers) die bestaan uit toegewijde leerkrachten. Zij volgen jaarlijks opfriscursussen om hun kennis en vaardigheden up-to-date te houden, zodat zij adequaat kunnen handelen in geval van nood. Daarnaast is er een leerkracht met een volledig EHBO-diploma aanwezig op school. Deze expertise garandeert dat wij professionele eerste hulp kunnen verlenen bij onverwachte incidenten. Onze proactieve benadering van veiligheid zorgt voor een zorgeloze omgeving waarin kinderen zich vrij voelen om te leren en te spelen. Deze combinatie van interne expertise en continue training stelt ons in staat om snel en effectief te reageren op diverse noodsituaties, wat bijdraagt aan een veilige schoolomgeving.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
22
Totaal specialisten
22
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Aula

Uitmuntende Ondersteuning voor Elke Leerling bij Kindcentrum de Spelevaert

Gedetailleerde Uitleg over Ons Ondersteuningsaanbod

Kindcentrum de Spelevaert, een trotse school binnen de Unicoz Onderwijsgroep, is ook actief aangesloten bij het samenwerkingsverband Passend Onderwijs Zoetermeer. Dit garandeert dat elke leerling, ongeacht de groep of de leerkracht, kan rekenen op solide basisondersteuning. Deze basis is een belofte aan u als ouder: onze scholen bieden minimaal dit niveau van zorg en begeleiding. Daarnaast bieden wij een scala aan extra ondersteuningsmogelijkheden om de ontwikkeling van elk kind te optimaliseren. Een deel van deze extra ondersteuning is bovenschools georganiseerd via het unieke 10-14-onderwijs van Unicoz. Met specifieke profielen zoals Denkwijs Bovenbouw & VO, Pre-vwo, Pre-vo, Pre-vmbo Techniek en Robotica, en Pre-vmbo Zorg en Welzijn Doewijs, sluiten we naadloos aan bij de individuele behoeften van leerlingen. Onze IB-er, in nauw overleg met ouders, bepaalt wie in aanmerking komt voor deze gespecialiseerde programma's. De Spelevaert zet zich continu in om het onderwijs af te stemmen op de specifieke onderwijsbehoeften van alle kinderen. Dit betekent dat we actief kijken naar wat elk kind en de groep nodig heeft om optimaal te presteren. Ons team is gespecialiseerd in het observeren, evalueren en aanpassen van het lesaanbod. Hierdoor ontvangen ook leerlingen met bijzondere ondersteuningsvragen het onderwijs dat het beste bij hen past. Twee toegewijde leerkrachtondersteuners versterken ons team. Zij bieden extra hulp in de klas, waardoor leerkrachten zich kunnen richten op leerlingen die extra begeleiding nodig hebben of juist behoefte hebben aan meer uitdaging. Bovendien besteden we veel aandacht aan hoogbegaafde en excellente leerlingen. Onze specialist op dit gebied coacht leerkrachten structureel om hen hierin optimaal te ondersteunen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Educatief Schoolplan voor Succesvol Leren

Welke Educatieve Doelen Bevat Ons Schoolplan?

Bij Kindcentrum de Spelevaert streven we naar 'Succesvol Leren' met onze unieke, wetenschappelijk onderbouwde methodiek. Deze aanpak combineert bewezen effectieve theorieën op drie kerngebieden: het leveren van hoogwaardig onderwijs, het bevorderen van persoonlijke groei en welzijn, en het voorbereiden van kinderen op de toekomstige maatschappij. We blijven ons continu ontwikkelen en innoveren om aan te sluiten bij de dynamische onderwijsbehoeften van vandaag en morgen. Onze school staat voor een proces van constante vernieuwing en verbetering. Hoogwaardig Onderwijs: Ons voornaamste doel is het bieden van excellent onderwijs, waarbij elk kind zijn of haar potentieel maximaal benut. We zetten moderne leermiddelen in, beschikken over gekwalificeerd personeel en volgen de ontwikkeling van elke leerling nauwgezet. De Spelevaert zoekt voortdurend naar kwaliteitsverbetering. De schoolleiding en het team analyseren onderwijsresultaten en implementeren gerichte verbeteringen, ondersteund door coaching op de werkvloer. We zorgen voor een consistente leerlijn, met zowel uitdagende opdrachten voor snelle leerders als extra oefening voor kinderen die dat nodig hebben. Door te werken met gedifferentieerde niveaugroepen, sluit de lesstof optimaal aan bij de individuele leerbehoeften, zodat elk kind zijn volgende leerdoel kan bereiken. Observeer- en Leergesprekken: Observaties van leerkrachten bieden dieper inzicht in het leerproces, ontwikkelpunten en effectieve ondersteuning. Deze inzichten zijn waardevoller dan toetsen alleen. Leerkrachten werken samen in leerteams en studeren continu bij om hun expertise te vergroten, met ondersteuning van externe onderwijskundigen. Persoonlijke Ontwikkeling en Toekomstbestendigheid: We stemmen ons onderwijs af op de eisen van de toekomstige samenleving, met focus op sociaal-emotionele ontwikkeling en zelfinzicht in het leerproces. Kinderen leren trots te zijn op hun prestaties en ontwikkelen een plan voor verdere groei, besproken in persoonlijke leergesprekken. Reflectie en Feedback: Kinderen leren reflecteren op hun werk, feedback geven en ontvangen, en begrijpen succescriteria. Het proces, niet alleen het resultaat, staat centraal. Formatief evalueren ondersteunt deze vaardigheden. Sociaal-Emotionele Groei: We stimuleren sociale vaardigheden, zelfvertrouwen en samenwerking. Door een veilige omgeving te creëren waar fouten maken mag, behouden kinderen hun leerplezier. Ons doel is een positief zelfbewuste, veerkrachtige persoon. De Kanjertraining: Dit sociaal-emotionele programma versterkt onze katholieke identiteit door te focussen op de intrinsieke goedheid van elk kind. Wekelijkse lessen en een gedeelde 'Kanjertaal' bevorderen een positief schoolklimaat, gecoördineerd door een Kanjerspecialist. ICT voor Leren: We innoveren continu op ICT-gebied, met nadruk op digitale vaardigheden en effectief gebruik van technologie. Een balans tussen digitaal en traditioneel leren zorgt voor een complete educatieve ervaring met beschikbare iPads en laptops.

Hoe Realiseert Onze School Haar Educatieve Doelstellingen?

Kindcentrum de Spelevaert formuleert jaarlijkse schooldoelen en stuurgroepdoelen, die regelmatig worden geëvalueerd en bijgestuurd in overleggen met het managementteam en het voltallige team. De medezeggenschapsraad is actief betrokken bij alle schoolontwikkelingen, wat zorgt voor een breed gedragen kwaliteitsbeleid. Deze structurele aanpak garandeert dat we onze ambitieuze educatieve doelen effectief realiseren.

Downloaden

Optimale Start: Programma voor Jonge Kinderen bij Kindcentrum de Spelevaert

Toelichting van de school

Kindcentrum de Spelevaert biedt een geïntegreerd leeromgeving voor kinderen van 2 tot 12 jaar. In samenwerking met onze Gro-up locatie waarborgen we een naadloze ontwikkelingstraject. Vanaf tweejarige leeftijd verwelkomen we kinderen in ons Speeltaalhuis, voorheen bekend als peuterspeelzaal. Tussen 8.30 en 12.30 uur (met uitzondering van woensdag) stimuleren we spelenderwijs leren, wat een solide basis legt voor de basisschool. Om de overgang naar de basisschool zo soepel mogelijk te maken, organiseren wij speciale peuteruurtjes. Gedurende 45 minuten maken peuters onder begeleiding van een ervaren leerkracht van groep 1/2 kennis met schoolse activiteiten. Ze nemen deel aan kringgesprekken, werken met uitdagend leermateriaal en verkennen diverse speelhoeken. Kinderen die bijna drie jaar zijn, kunnen samen met hun ouders deelnemen aan deze stimulerende peuteruurtjes. Dit zorgt ervoor dat ze al vertrouwd raken met de schoolomgeving, wat de latere overgang naar groep 1 aanzienlijk vergemakkelijkt. Een soepele overdracht tussen de pedagogisch medewerkers van Gro-up en onze leerkrachten garandeert dat de leerkracht direct kan inspelen op de individuele behoeften van elk kind. Dit bevordert een optimale start in de kleuterklas. Kindcentrum de Spelevaert heeft drie gecombineerde kleuterklassen (groep 1 en 2). Deze bewuste keuze ondersteunt de natuurlijke ontwikkeling van jonge kinderen, waarbij ze veel van elkaar leren. Zodra een kind vier jaar wordt en start op onze school, nodigen we de ouders uit voor een persoonlijk startgesprek. Hierin bespreken we de ontwikkeling van het kind en delen we praktische informatie over de groep.

Veelgestelde vragen

Biedt Kindcentrum de Spelevaert aanvullende programma's voor peuters en kleuters?

Kindcentrum de Spelevaert biedt een rijk palet aan extra ondersteuning en stimulerende activiteiten, speciaal ontworpen voor de ontwikkeling van jonge kinderen.

Kindcentrum de Spelevaert biedt een rijk palet aan extra ondersteuning en stimulerende activiteiten, speciaal ontworpen voor de ontwikkeling van jonge kinderen.

Professionele kinderopvang in Zoetermeer
Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en peuteropvang
Integraal kindcentrum: opvang en onderwijs

Met welke partners werkt Kindcentrum de Spelevaert samen voor de programma's voor jonge kinderen?

Voor de doorlopende ontwikkeling van jonge kinderen werkt ons kindcentrum nauw samen met Gro-up, een gerenommeerde organisatie voor kinderopvang.

Voor de doorlopende ontwikkeling van jonge kinderen werkt ons kindcentrum nauw samen met Gro-up, een gerenommeerde organisatie voor kinderopvang.

Team | Kindcentrum de Spelevaert in Zoetermeer | [2025] Schoolregister