Kindcentrum De Spelevaert
Irisvaart 2 - 4
2724 TT Zoetermeer

Schoolweging

Schoolweging
31.41
Spreiding
6.02

De schoolweging van De Spelevaert is 31,41 , met een spreiding van 6,02 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96,2% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau – ruim boven de inspectienorm (85%) en consistent hoger dan vergelijkbare scholen (95,7%). Dit onderstreept de solide basiskwaliteit van het onderwijs aan alle leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met 64,4% van de leerlingen die het streefniveau behaalt, overtreft de school zowel de eigen signaleringswaarde (45,5%) als het vergelijkingsgemiddelde (57,3%). Dit weerspiegelt de effectieve differentiatie in reken- en taalonderwijs, ondanks de complexe populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een focus op middenniveaus: 25,9% vmbo-k tot vmbo-(g)t en 25,9% havo/vwo-combinaties. Het percentage vwo-advies (11,1%) blijft achter bij vergelijkbare scholen (18,6%), wat mogelijk samenhangt met de schoolweging. De aanwezigheid van praktijkgericht advies (7,4%) toont aandacht voor diversiteit in leerbehoeften.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe SpelevaertGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De Unicoz Onderwijsgroep biedt kwalitatief goed onderwijs aan kinderen. Hiervoor hebben we een systeem in gebruik, dat alle gegevens over uw zoon/dochter bijhoudt. Dit noemen we een leerlingvolgsysteem. Het systeem dat de Unicoz-scholen gebruiken heet Parnassys. We volgen kinderen hierdoor nauwlettend in hun ontwikkeling. We doen dit door (les-)observaties en toetsen.Er zijn methodegebonden toetsen en niet-methodegebonden toetsen. Methodegebonden toetsen behoren bij een methode, bijvoorbeeld de rekenmethode. Ze worden afgenomen nadat er een bepaalde leerstof aangeboden is. Door deze toets kan de leerkracht zien of een kind de aangeboden leerstof voldoende beheerst. De niet-methodegebondentoetsen zijn toetsen die minder vaak worden afgenomen. Dit zijn de CITO- toetsen. Deze toetsen worden twee keer per jaar afgenomen: in januari en in juni. Deze toeten laten zien wat een kind heeft geleerd over een langere periode. Het is een algemener beeld. Opbrengstgericht werken is een cyclisch proces, waarbij leerkrachten, directieleden, bestuur en vooral ook ouders zicht krijgen op de kwaliteit van het geboden onderwijs op de school. Dit inzicht stuurt het handelen van directies en scholen waarbij wordt uitgegaan van de verschillen in capaciteiten en behoeften van leerlingen. Dit betekent concreet dat we ons onderwijs afstemmen op het niveau van het kind en de groep, duidelijke doelen stellen voor elke leerling en weten wat een leerling aan het eind van een schooljaar moet kennen en kunnen. Dit komt de ontwikkeling en prestaties van alle leerlingen ten goede. Het geeft u als ouder het vertrouwen dat de ontwikkeling van uw kind nauwkeurig wordt gevolgd en gestimuleerd. Het bestuur speelt bij dit opbrengstgericht werken een belangrijke rol. In de wet worden de taken en verantwoordelijkheden van het bestuur als het gaat om de vereiste onderwijskwaliteit beschreven. Los van wetgeving is het Unicoz bestuur uiteraard geïnteresseerd in de resultaten van haar scholen en voelt het bestuur zich verantwoordelijk voor de resultaten van haar scholen. Het College van Bestuur, Directie PO en beleidsmedewerkers Kwaliteit en Onderwijs zijn hierbij actieve gesprekspartners van de verschillende scholen. Daarnaast zijn zij goed op de hoogte van de opbrengsten en ondersteunen zij de scholen om de kans op hogere opbrengsten van leerlingen te vergroten. Het bestuur maakt hiervoor gebruik van een vroeg signaleringssysteem en de bovenschoolse module van het Parnassys. Door deze systemen kan het bestuur de opbrengsten monitoren en indien nodig tijdig bijsturen. Op die manier wordt gewaarborgd dat de school kwalitatief goed onderwijs blijft geven en verbetert waar het nodig is.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 4,5% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11,8%), terwijl 22,7% boven advies uitkomt. Dit reflecteert een zorgvuldige advisering en effectieve doorstroombegeleiding, zoals beschreven in het ondersteuningsprofiel. De cijfers zijn opvallend gezien de complexe populatie.

Sociale ontwikkeling

Sociaal-emotionele ontwikkeling Dit is een belangrijk facet binnen de opvoeding. Het kunnen omgaan met anderen; het leren ervaren en omgaan met gevoelens van jezelf en die van anderen is iets dat je je hele leven nodig hebt. We vinden het belangrijk dat kinderen zichzelf en elkaar leren kennen. Doordat ze samenwerken in spel of aan taken, door kringgesprekken en rollenspellen en door aandacht te besteden aan verschillende onderwerpen stimuleren we ze hierin. Ze leren wat hun kwaliteiten zijn, maar ook welke kanten nog ontwikkeld kunnen worden. De Kanjertraining helpt hierbij en geeft houvast. We willen bereiken dat kinderen zelf hun wegen kunnen kiezen, onafhankelijk, dus zonder de hulp van volwassenen of beïnvloeding van buitenaf. LEES MINDER

We voelen ons veilig op school

We vertrouwen elkaar

Je mag hier zijn zoals je bent

Wat is de werkwijze van Kindcentrum De Spelevaert voor sociale ontwikkeling?

Kindcentrum De Spelevaert gebruikt de Kanjertraining van groep 1 tot en met 8. De methode gaat ervan uit dat ieder kind goed geboren is. De Kanjertraining wordt wekelijks gegeven, maar ook dagelijks gebruikt bij situaties die zich voordoen. De school heeft een Kanjerspecialist om dit hoog niveau te houden.

Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum De Spelevaert om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Kindcentrum De Spelevaert gebruikt Kindbegrip, Parnassys leerlijnen voor groep 1/2 en een schoolvragenlijst in groep 8 om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum De Spelevaert?

Kindcentrum De Spelevaert gebruikt de Kanjertraining voor sociaal-emotioneel leren.