IKC Stella Nova in Zoetermeer - Resultaten
Resultaten
Schoolweging
De schoolweging van Stella Nova Zoetermeer is 28,93 , met een spreiding van 6,14 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Het fundamenteel niveau wordt door 98,2% van de leerlingen gehaald, wat fors boven de landelijke signaleringswaarde van 85% uitstijgt. Deze score onderstreept de effectiviteit van de basisondersteuning, met name op het gebied van taalvaardigheid en rekenzwakkenbegeleiding.
Fundamenteel niveau
Score: 98.2142%
Streefniveau
Met 66,7% streefniveaubeheersing overtreft de school ruimschoots de inspectienorm van 47,1% (+19,6 procentpunt). Dit resultaat plaatst Stella Nova in de top 25% van vergelijkbare scholen in Zuid-Holland. De focus op maatwerk via het 'ontdeklab' en wekelijkse plusklassen draagt hieraan bij.
Streefniveau
Score: 66.6666%
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een academische ambitie: 21,7% vwo-advies (vs. 18,6% regio) en 8,7% havo/vwo. Tegelijk blijft de school toegankelijk met 17,4% vmbo-k advies. Het percentage praktijkonderwijs (4,35%) is weliswaar hoger dan gemiddeld (1,01%), maar past bij de inclusieve visie uit het schoolplan 2023.
Schooladviezen
Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen
Eindtoets Resultaten
Eindtoets Resultaten
Historische eindtoetsresultaten van deze school
Toetsscores 2023-2024
Groep 8 scoort consequent 6-8% hoger dan landelijke peilingen op begrijpend lezen. De invoering van Close Reading-technieken in 2021 correleert met een stijging van 14% op dit domein. Ook rekenen-wiskunde laat een positieve trend zien: van 87% fundamentele beheersing in 2020 naar 92% in 2024.
Toets | Stella Nova Zoetermeer | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Gedurende de schoolperiode van uw kind monitoren wij tussentijds de ontwikkelresultaten. Dit doen wij door te kijken naar de methode gebonden toetsen. Ook de tussenresultaten van Cito worden gedurende ons onderwijsproces gemonitord. Alle tussenresultaten vormen een beeld van de ontwikkeling van uw kind. Op IKC Stella Nova nemen we twee keer per jaar de toetsen af die bij CITO Leerling in Beeld horen. Dit gebeurt in de maanden januari (de Midden-toetsen) en juni (de Eind-toetsen). De volgende toetsen worden gebruikt: Technisch Lezen Leestechniek in groep 3, Technisch Lezen Leestempo in groep 3 t/m M8, Rekenen en Wiskunde in groep 3 t/m M8, Begrijpend Lezen groep M4 t/m M8, Spelling groep 3 t/m M8. Deze toetsen worden in de instructiegroepen afgenomen over de leerstof waarmee het kind in het daarvoor liggende half jaar heeft geoefend. Daarnaast wordt individueel de Drie Minuten Toets (woorden lezen) in groep 3 t/m M8 afgenomen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen
Slechts 7,69% van de leerlingen presteert onder advies, tegen 11,81% landelijk. De combinatie van gedegen advisering (69,23% op advies) en doorlopende leerlijnen verklaart dit. De 23,08% die boven advies presteert, reflecteert de 'uitdaging op maat'-aanpak uit het schoolondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
Wij willen dat onze kinderen zich ontwikkelen tot open, autonome, zelfstandige mensen. Bij dit streven past een uitdagende omgeving waar spelend leren, ontdekken en ontspanning en inspanning hand in hand gaan. Door de manier waarop we ons onderwijs organiseren ontmoeten de kinderen elkaar gedurende dag in veel verschillende samenstellingen. Dit zorgt voor heel veel momenten van informeel leren. Naast deze informele momenten gaan we in schooljaar 2024-2025 starten met een Leader in Me-traject. Leader in Me is gebaseerd op het boek The 7 Habits of HighlyEffectivePeople van Stephen Covey. De kern van het boek: effectieve mensen hebben 7 gewoonten die de basis zijn voor hun persoonlijke effectiviteit en groei. Iedereen kan deze gewoonten bij zichzelf ontwikkelen, ook kinderen. Elk jaar vullen de kinderen van groep 6 t/m 8 een tevredenheidspeiling in, hierin wordt ondermeer gevraagd hoe ze de sociale omgeving ervaren. LEES MINDER
Samen
Leren
Leven
Wat is de werkwijze van IKC Stella Nova voor sociale ontwikkeling?
IKC Stella Nova hecht veel waarde aan het sociaal welbevinden van leerlingen en besteedt hier dagelijks aandacht aan, onder andere met behulp van de Leader in Me methode.
Welke registratievorm(en) gebruikt IKC Stella Nova om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
IKC Stella Nova gebruikt Vensters om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC Stella Nova?
IKC Stella Nova gebruikt de Leader in Me methode voor sociaal-emotioneel leren.