IKC Prins Claus in Zoetermeer

Het team van IKC Prins Claus in Zoetermeer

Current section: team
Straspad 1
2719 Zoetermeer

Zie hier hoe het team van IKC Prins Claus is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van IKC Prins Claus. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past IKC Prins Claus bij jullie?

Ontdek hoe goed IKC Prins Claus bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij IKC Prins Claus zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 90% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (90%)
Man (10%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.5%)
Man (16.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij IKC Prins Claus. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (9.5%)
25-35 jaar (23.8%)
35-45 jaar (23.8%)
45-55 jaar (23.8%)
55-65 jaar (19%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.4%)
25-35 jaar (25.6%)
35-45 jaar (25%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (18.3%)
&ge;65 jaar (2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij IKC Prins Claus werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (75%)
Direct ondersteunend personeel (5%)
Indirect ondersteunend personeel (10%)
Management (10%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor IKC Prins Claus gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervangingsbeleid IKC Prins Claus: Continuïteit van Onderwijs

Bij IKC Prins Claus zorgen we voor een stabiele leeromgeving. Bij kortdurend ziekteverzuim of verlof van onze toegewijde leerkrachten, zetten we primair in op interne vervanging. Dit betekent dat uw kind les krijgt van een bekende gezicht in de eigen groep, wat zorgt voor rust en continuïteit in het leerproces. Voor langdurige afwezigheid van leerkrachten hanteren we een proactief wervingsbeleid om een structurele, kwalitatieve vervanger te vinden. Ons doel is een naadloze overgang en het behoud van de onderwijskwaliteit voor elke leerling. Indien interne vervanging niet haalbaar is, organiseren we de opvang van leerlingen door ze tijdelijk te verdelen over andere klassen. Het onderwijs gaat hierdoor altijd door. Het naar huis sturen van groepen is een uitzonderlijke maatregel die we enkel in het allerlaatste geval toepassen. Communicatie met ouders en verzorgers is cruciaal. Wij informeren u proactief over alle vormen van vervanging en eventuele groepsverdelingen, zodat u altijd op de hoogte bent van de lesplanning voor uw kind. Uw betrokkenheid staat bij ons voorop.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Binnen IKC Prins Claus werken de teamleden samen in expertisegroepen. Ieder heeft een eigen specialisme. Vanuit expertises ondersteunen en coachen leerkrachten elkaar en worden beleidskeuzes gemaakt. Wij hebben specialisten op de vlakken:

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op IKC Prins Claus: Ons Specialistenteam

5

Academische Groei: Taal en Rekenen

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Intern Begeleider
Rekenspecialist
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist

Toelichting van de school:

Op IKC Prins Claus zetten we ons in voor optimale leerresultaten. Ons toegewijde team van vijf specialisten, waaronder een dyslexie- en rekenspecialist, is beschikbaar om leerlingen te ondersteunen bij taal- en rekenontwikkeling. Deze experts versterken ons onderwijsteam en bieden gerichte hulp, zodat elke leerling zijn of haar potentieel kan bereiken. Ze zijn op verschillende dagen aanwezig om flexibele ondersteuning te garanderen.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Het welzijn en de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen staan centraal. IKC Prins Claus biedt gespecialiseerde begeleiding door een gedragsspecialist, intern begeleider en een expert voor meer- en hoogbegaafde kinderen. Deze drie specialisten werken nauw samen met de leerkrachten om een veilige en stimulerende leeromgeving te creëren. Ze zijn gedurende de week aanwezig om proactief en reactief ondersteuning te bieden aan leerlingen die dit nodig hebben.

3

Gedrag, Werkhouding en Studievaardigheden

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Een positieve werkhouding en effectieve studievaardigheden zijn cruciaal voor succes. IKC Prins Claus beschikt over een drietal specialisten die zich richten op gedragsmanagement en de aanpak van leer- en werktaken. Onze gedragsspecialist, intern begeleider en expert voor meer- en hoogbegaafdheid bieden praktische ondersteuning aan zowel leerlingen als leerkrachten. Hun aanwezigheid gedurende de week zorgt voor een consistente en deskundige begeleiding.

2

Motorische Vaardigheden en Lichamelijke Beweging

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Vakleerkracht Gymnastiek

Toelichting van de school:

IKC Prins Claus stimuleert een gezonde levensstijl en motorische ontwikkeling. Onze vakleerkracht gymnastiek en intern begeleider bieden gespecialiseerde ondersteuning op dit gebied. De vakleerkracht gym is op maandag, woensdag en vrijdag aanwezig om leerkrachten te adviseren over de motorische ontwikkeling van kinderen. Dit draagt bij aan een breed motorisch aanbod binnen ons basisonderwijs.

2

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

BHV-er
EHBO-er

Toelichting van de school:

De veiligheid en het welzijn van onze leerlingen zijn van het grootste belang. IKC Prins Claus heeft een team van getrainde BHV-ers en EHBO-ers om medische situaties adequaat aan te pakken. Daarnaast ondersteunen onze twee intern begeleiders het team bij diverse zorgvragen. Samen zorgen zij voor een veilige en verzorgde omgeving waarin leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
15
Totaal specialisten
15
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Dakterrassen
Multifunctionele aula met podium
Werktrap voor samenwerkopdrachten
Groepswerkplekken in de aula en in de gang

Maatwerk Ondersteuning voor Elke Leerling bij IKC Prins Claus

Ons Toegewijde Ondersteuningsaanbod

IKC Prins Claus, een trotse vestiging van de Unicoz Onderwijsgroep, is ook een integraal onderdeel van het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Zoetermeer. Wij garanderen een sterke basisondersteuning voor al onze leerlingen, geleverd door elke leerkracht in elke groep. Indien nodig, schakelen we specialisten binnen de school of het bestuur in. Dit commitment betekent dat ouders kunnen vertrouwen op een solide basis voor hun kind, waar dan ook binnen onze organisatie. Voor specifieke leerbehoeften bieden we extra ondersteuning. Dankzij de arrangementsgelden van het samenwerkingsverband kunnen we extra hulp realiseren. Bovenschoolse expertise van de Unicoz Onderwijsgroep omvat deeltijdonderwijs via Denkwijs voor meer- en hoogbegaafde leerlingen, voltijds onderwijs voor hoogbegaafde leerlingen die vastlopen, een huiskamerklas voor leerlingen die dreigen uit te vallen, een schakelklas voor taalachterstanden en een NT2 klas voor vluchtelingenkinderen. Binnen IKC Prins Claus zetten we in op handelingsgericht en coöperatief werken, met een focus op het effectieve directe instructie-model (EDI). Ons onderwijsconcept is ontworpen om kansen te bieden aan diverse leerlingen. Onze ambities voor basisondersteuning omvatten de uitbreiding van het EDI-model, intensivering van blokplanningen voor betere afstemming, het continueren van onderwijs voor meer- en hoogbegaafde leerlingen, en deskundigheidsontwikkeling op rekenen, taal, lezen en gedrag. Met onze pijler SAMEN, werken we planmatig samen met Junis, de afdeling Onderwijs en Kwaliteit van Unicoz, het Samenwerkingsverband Zoetermeer, onderwijsbegeleidingsdiensten zoals 1801, en andere lokale partners. Deze samenwerkingen versterken de brede ontwikkeling van onze leerlingen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan bij IKC Prins Claus

Welke Ontwikkelingsdoelen Zitten er in Ons Schoolplan?

Bij IKC Prins Claus zetten we ons actief in voor de continue ontwikkeling van onze school en de professionele groei van ons team. Met het strategisch beleid van Unicoz als leidraad, concretiseren we ons onderwijs in een vierjarig schoolplan, aangevuld met gedetailleerde jaarplannen. Onze gespecialiseerde expertisegroepen werken aan specifieke deelplannen gericht op rekenen, taal en lezen, burgerschap en gedragsontwikkeling, en hoogbegaafdheid. Om deze inspanningen te bundelen, is er een Kwaliteitsexpertisegroep waarin alle deelgebieden vertegenwoordigd zijn. Samen met de leerlingen stellen leerkrachten zowel groeps- als individuele leerdoelen op. Ouders worden hierbij nauw betrokken als waardevolle educatieve partners. Twee keer per jaar presenteren we de voortgang van de schoolse vaardigheden in overzichtelijke grafieken en rapportages. Deze worden aangevuld met een persoonlijk rapport van de leerling, waarin zij hun eigen ontwikkeling en resultaten reflecteren. Wij stimuleren een cultuur van leren door gezamenlijk lessen te observeren en te bespreken met behulp van een kijkwijzer in alle groepen. Deze open dialoog over onze onderwijskwaliteit zorgt ervoor dat we gefocust blijven op verbetering en ontwikkeling, waardoor IKC Prins Claus een levendige lerende organisatie is. De tevredenheid van onze leerlingen, ouders en teamleden wordt periodiek gemeten via de tevredenheidspeilingen van Vensters via WMK. De resultaten hiervan gebruiken we om onszelf en ons beleid kritisch te evalueren en waar nodig aanpassingen te doen.

Hoe Realiseert IKC Prins Claus Zijn Onderwijsdoelen?

IKC Prins Claus borgt en verbetert continu de kwaliteit van ons onderwijs. Dit gebeurt planmatig via onze expertisegroepen en diverse teamoverleggen, die meerdere keren per jaar plaatsvinden. Tijdens deze bijeenkomsten evalueren we onze voortgang en stellen we onze doelen bij. We maken gebruik van kwaliteitskaarten die cyclisch worden geëvalueerd en aangepast indien nodig. Door de Plan-Do-Check-Act-cyclus toe te passen, leren we voortdurend van onze ervaringen en optimaliseren we onze aanpak.

Ontwikkeling van Jonge Kinderen bij IKC Prins Claus Zoetermeer

Toelichting van de school

Bij IKC Prins Claus in Zoetermeer zorgen we voor een soepele overgang naar onze kleutergroepen. Dit doen we met een 'warme overdracht', waarbij we nauw samenwerken met peuterspeelzalen en kinderopvang. Ouders en verzorgers geven hiervoor altijd toestemming. Zo garanderen we dat elk kind zich direct welkom en veilig voelt, klaar om te leren en te ontdekken in onze vertrouwde omgeving. Onze aanpak is gericht op het stimuleren van de natuurlijke nieuwsgierigheid en het bevorderen van de sociale en cognitieve ontwikkeling van jonge kinderen.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal programma bieden jullie voor peuters en kleuters?

IKC Prins Claus biedt een breed en stimulerend programma voor jonge kinderen, gericht op een optimale start in het basisonderwijs. Onze kleuterklassen zijn ingericht om spelenderwijs te leren en de ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren. We leggen de nadruk op een warme overdracht vanuit de kinderopvang, zodat de overgang naar school soepel verloopt. Dit alles met het doel om elk kind een veilige en inspirerende leeromgeving te bieden.

Met welke organisaties werkt IKC Prins Claus samen voor het jonge kind?

IKC Prins Claus werkt nauw samen met Junis Kinderopvang om een doorlopende ontwikkelingslijn voor jonge kinderen te waarborgen. Deze samenwerking zorgt voor een optimale 'warme overdracht' van kinderen die vanuit de kinderopvang naar onze school stromen. Door deze samenwerking delen we kennis en stemmen we onze aanpak af, wat essentieel is voor de succesvolle ontwikkeling van elk kind. Ouders kunnen erop vertrouwen dat hun kind een consistente en ondersteunende omgeving ervaart.

IKC Prins Claus werkt nauw samen met Junis Kinderopvang om een doorlopende ontwikkelingslijn voor jonge kinderen te waarborgen. Deze samenwerking zorgt voor een optimale 'warme overdracht' van kinderen die vanuit de kinderopvang naar onze school stromen. Door deze samenwerking delen we kennis en stemmen we onze aanpak af, wat essentieel is voor de succesvolle ontwikkeling van elk kind. Ouders kunnen erop vertrouwen dat hun kind een consistente en ondersteunende omgeving ervaart.

Team | IKC Prins Claus in Zoetermeer | [2025] Schoolregister