IKC Prins Claus
Straspad 1
2719 VG Zoetermeer

Schoolweging

Schoolweging
26.73
Spreiding
5.5

De schoolweging van Prins Claus Zoetermeer is 26,73 , met een spreiding van 5,50 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98,2% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overtreft de school de inspectienorm (85%) ruimschoots. Dit bevestigt de effectiviteit van het 'modern-klassieke onderwijs' in basisvaardigheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

65,77% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 51,8%. Dit toont aan dat de school ondanks een relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 26,73) meer leerlingen naar hogere doelen begeleidt dan verwacht.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een focus op hogere opleidingsniveaus: 23,08% havo en 12,82% vwo (samen 35,9%), tegenover 16,07% havo en 18,61% vwo bij vergelijkbare scholen. Opvallend is het lagere percentage vmbo-k (12,82% vs. 9,17% regio), wat past bij het streven naar torenhoge ambities zoals vermeld in het schoolprofiel.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsPrins Claus ZoetermeerGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om de cognitieve ontwikkeling van onze leerlingen te volgen maken we o.a. gebruik van CITO-toetsen voor de vakgebieden technisch en begrijpend lezen, rekenen-wiskunde en spelling. Deze worden vanaf groep 3 elk leerjaar afgenomen in de periodes januari-februari en in mei-juni. In groep 8 wordt de reguliere CITO-toets in november afgenomen omdat in februari de doorstroomtoets plaatsvindt in het kader van het verwijstraject naar het Voortgezet Onderwijs. Samen met de leerlingen en hun ouders wordt vanaf groep 3, aan de hand van de vaardigheidsgroei per kind, gesproken over ambitieuze en tevens haalbare doelen voor een volgende periode. Eigenaarschap en persoonlijke ontwikkeling zijn hier kernwoorden en gedurende de periode tussen twee CITO-toetsmomenten in, volgen we de ontwikkeling via observaties en methodetoetsen. De scores op de CITO-toetsen zijn een momentopname en worden zorgvuldig geïnterpreteerd waarbij het totaalplaatje van de ontwikkeling in het oog wordt gehouden. Als school gebruiken we tevens de scores op leerling-, groeps- en schoolniveau om de kwaliteit van ons onderwijs te toetsen. Door vervolgens deze resultaten naast onze procedures en ambities te leggen, zorgen we voor een cyclische ontwikkeling van onze kwaliteitszorg. Door kritisch naar ons eigen handelen te kijken blijven we ons dynamisch ontwikkelen. 'De leerkracht doet ertoe' is ons uitgangspunt en zicht op groepsontwikkeling houdt ons scherp en we vragen ons doorlopend af 'doen we de goede dingen en doen we deze dan goed?'.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 5,26% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,81% landelijk), terwijl 31,58% boven advies uitkomt. Dit bevestigt de zorgvuldige advisering en monitoring tot drie jaar na uitstroom, zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan. De 'doorgaande ontwikkelingslijn' lijkt hier zijn vruchten af te werpen.

Sociale ontwikkeling

Wij werken in alle leerjaren met de online methode Kwink, een methode voor sociaal-emotioneel leren (SEL). Dit is een methode inclusief burgerschap en mediawijsheid. Kwink is gebaseerd op de laatste wetenschappelijke inzichten. Praktisch, leuk en altijd actueel. Gericht op preventie (van bijvoorbeeld pesten op school) en de kracht van een veilige groep. Samenwerken, samen leren en samen spelen moet je leren. Hiervoor maken wij afspraken met onze leerlingen. Allereerst beginnen we elk nieuw schooljaar met de zogenaamde 'Gouden weken'. Daarin worden allerlei positieve groepsvormende activiteiten gedaan en gedragsafspraken gemaakt. Op deze manier creëren we een veilige sfeer waarin de leerlingen zich goed kunnen concentreren en taakgericht kunnen werken. Soms gebeurt er wel eens iets in de groepen waardoor er wat meer nodig is op sociaal gebied. Daarvoor hebben we enkele leerkrachten binnen de school die de methode 'Goed van Start' in kunnen zetten. In januari, na de kerstvakantie, volgen dan de zogenaamde 'Zilveren weken', waarin de groepsdynamiek nogmaals tegen het licht gehouden wordt en, wanneer nodig, er aanpassingen worden gedaan. Zo blijft de veilige sfeer gewaarborgd. Deze manier van werken past bij onze visie. LEES MINDER

EEN VEILIGE SFEER

RESPECT VOOR ELKAAR

BURGERSCHAPSVORMING

Wat is de werkwijze van IKC Prins Claus voor sociale ontwikkeling?

Het team van IKC Prins Claus biedt kinderen onderwijs in een veilige en vertrouwde omgeving, respecteert de uniciteit van elk kind, leert kinderen van fouten en conflicten, stimuleert ontwikkeling door ontdekken, spreekt aan op eigen verantwoordelijkheid, daagt uit tot creativiteit en stimuleert mondigheid en weerbaarheid.

Welke registratievorm(en) gebruikt IKC Prins Claus om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

IKC Prins Claus gebruikt Kijk!, Vensters (eens per 2 jaar), een Sociogram (2x per jaar in groep 5 t/m 8) en Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC Prins Claus?

IKC Prins Claus gebruikt Taakspel en Kwink als methoden voor sociaal-emotioneel leren.