IKC Noordeinde in Zoetermeer

Het team van IKC Noordeinde in Zoetermeer

Current section: team
Bijvoetplan 43-45
2728 Zoetermeer

Zie hier hoe het team van IKC Noordeinde is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van IKC Noordeinde. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past IKC Noordeinde bij jullie?

Ontdek hoe goed IKC Noordeinde bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij IKC Noordeinde zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 95.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (95.7%)
Man (4.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.3%)
Man (17.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij IKC Noordeinde. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (8.7%)
25-35 jaar (34.8%)
35-45 jaar (26.1%)
45-55 jaar (13%)
55-65 jaar (13%)
&ge;65 jaar (4.3%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.3%)
25-35 jaar (25.7%)
35-45 jaar (26.5%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (17.8%)
&ge;65 jaar (2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij IKC Noordeinde werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (73.9%)
Direct ondersteunend personeel (13%)
Indirect ondersteunend personeel (4.3%)
Management (8.7%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor IKC Noordeinde gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Invulling van Leerkrachtvervanging bij IKC Noordeinde

Bij IKC Noordeinde streven we ernaar om altijd een gekwalificeerde leerkracht voor de klas te hebben, zelfs bij onverwachte afwezigheid. We geven daarbij de voorkeur aan vervangers die al bekend zijn binnen onze school, om continuïteit en vertrouwdheid te waarborgen. Wanneer interne vervanging niet toereikend is, zetten we onze expertise in om geschikte externe leerkrachten te vinden. Voor situaties waarin leerkrachten langdurig of wegens ziekte afwezig zijn, maken we optimaal gebruik van de gespecialiseerde vervangingspool van Unicoz-scholen, genaamd Poolwest. Dit stelt ons in staat om snel te schakelen en de impact op de leerlingen te minimaliseren. In uitzonderlijke gevallen, wanneer alle vervangingsopties zijn uitgeput, kan het voorkomen dat we ouders vragen om hun kind tijdelijk thuis op te vangen. Dit is altijd een laatste redmiddel, waarbij we uiteraard met u meedenken. Om een soepele overgang te garanderen, werken onze leerkrachten met gedetailleerde week- en dagplanningen. Deze gestructureerde documenten stellen vervangende leerkrachten in staat om het lesprogramma naadloos voort te zetten. De vervanger actualiseert deze planningen eveneens, zodat de vaste leerkracht na terugkomst direct weer up-to-date is met de voortgang van de groep.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek het Ondersteuningsteam op IKC Noordeinde

4

Taal en Rekenen: Specialistische Hulp

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor extra ondersteuning
Rekenspecialist voor rekenvaardigheden
Remedial Teacher voor leeruitdagingen
Specialist voor meer- en hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Op IKC Noordeinde geloven we in expertise dichtbij. Daarom werken we met specifieke expertgroepen, bestaande uit leerkrachten die zich verder hebben gespecialiseerd. Deze specialisten bieden gerichte hulp bij taal- en rekenonderwijs, zodat elke leerling de aandacht krijgt die nodig is om te excelleren. Ze werken samen om leerplannen te optimaliseren en individuele leerdoelen te behalen.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Gedrag

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor gedragsmanagement
Intern Begeleider voor brede ondersteuning
Remedial Teacher voor sociaal-emotionele groei
Specialist voor meer- en hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

De sociaal-emotionele ontwikkeling en het gedrag van uw kind staan centraal op IKC Noordeinde. Onze gedragsexpertise is gebundeld binnen een toegewijde expertgroep. Deze groep leerkrachten, elk met specifieke training in gedragsmanagement en sociaal-emotionele begeleiding, staat klaar om leerlingen te ondersteunen bij het ontwikkelen van een positieve werkhouding en sociale vaardigheden.

4

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor effectieve aanpak
Intern Begeleider voor integrale ondersteuning
Remedial Teacher voor studievaardigheden
Specialist voor meer- en hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

IKC Noordeinde zet sterk in op een optimale gedragsondersteuning en een gestructureerde taakaanpak. Onze gedragsexpertise wordt geleverd door een gespecialiseerde expertgroep. Deze teamleden zijn getraind om leerlingen te helpen bij het verbeteren van hun werkhouding en het succesvol afronden van taken, wat essentieel is voor een positieve leerervaring.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor brede ontwikkeling
Remedial Teacher voor motorische vaardigheden

Toelichting van de school:

Voor de motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen biedt IKC Noordeinde gespecialiseerde ondersteuning. Onze expertgroepen bieden hierbij ondersteuning. Leerkrachten binnen deze groepen zijn getraind om kinderen te helpen bij het ontwikkelen van zowel fijne als grove motoriek, wat bijdraagt aan een algehele gezonde ontwikkeling.

2

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor zorgcoördinatie
Remedial Teacher voor ondersteuning bij verzorging

Toelichting van de school:

Op IKC Noordeinde hebben we aandacht voor medische aspecten en persoonlijke verzorging. Speciale expertgroepen zorgen voor adequate ondersteuning. Deze leerkrachten zijn opgeleid om leerlingen te assisteren bij persoonlijke verzorging en om medische handelingen te ondersteunen, altijd met respect voor de privacy en autonomie van het kind.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
16
Totaal specialisten
16
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Natuurtuin

Maatwerk Ondersteuning voor Elk Kind op IKC Noordeinde

Hoe IKC Noordeinde Leerlingen Extra Begeleidt

IKC Noordeinde, onderdeel van de Unicoz onderwijsgroep, is toegewijd aan passend onderwijs binnen het samenwerkingsverband Passend Onderwijs Zoetermeer. Wij garanderen dat elke leerling, in elke groep en met elke leerkracht, toegang heeft tot sterke basisondersteuning. Dit fundament zorgt ervoor dat alle kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen, eventueel met hulp van gespecialiseerde professionals. Daarnaast bieden we bovenschoolse extra ondersteuning via voorzieningen zoals Denkwijs voor hoogbegaafde leerlingen in de onder- en bovenbouw, en Doewijs voor leerlingen vanaf groep 5. Ook hebben we een Taalplusklas om taalvaardigheid te stimuleren. Het volledige Schoolondersteuningsprofiel van IKC Noordeinde, dat onze aanpak gedetailleerd beschrijft, kunt u vinden op onze website. We streven ernaar om onze ondersteuning continu te verbeteren. Toekomstplannen voor Versterkte Educatie Ons doel is dat 80% van onze leerkrachten een specialistische opleiding afrondt. Door de inzet van expertisegroepen blijven we ons onderwijsaanbod vernieuwen en actueel houden, zodat uw kind altijd de best mogelijke begeleiding ontvangt.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontwikkeling en Kwaliteit: Ons Schoolplan op IKC Noordeinde

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan?

Op IKC Noordeinde stimuleren we actieve betrokkenheid en eigen verantwoordelijkheid bij het leer- en ontwikkelproces van elk kind. Ons Doordacht Passend Lesmodel (DPL) is hierbij cruciaal. Dit innovatieve lesmodel, bestaande uit verschillende fasen, is ontworpen om leerlingen continu te motiveren en optimaal te laten leren. Voor het komende schooljaar ligt de focus sterk op het verfijnen van onze aanpak voor verlengde instructies, om zo elke leerling de nodige ondersteuning te bieden. Leerkrachten analyseren voortdurend de resultaten van zowel methode- als niet-methodegebonden toetsen. Deze analyses vormen de basis voor gepersonaliseerde week- en blokplanningen. Na elke toetsperiode vindt een grondige evaluatie plaats door de groepsleerkracht en de intern begeleider. Deze evaluatie is essentieel om het effect van reeds ingezette ondersteuningsmaatregelen te beoordelen en de benodigde interventies voor de volgende periode te bepalen. Daarnaast implementeren we vanaf het schooljaar 2025-2026 de nieuwe taal- en spellingmethode 'Staal'. Deze keuze sluit naadloos aan bij onze visie op effectief taalonderwijs en verrijkt het leerervaring van onze leerlingen.

Hoe waarborgt IKC Noordeinde de gestelde onderwijsdoelen?

Het nauwgezet monitoren van onze onderwijsdoelen is een fundamenteel onderdeel van de kwaliteitszorg binnen IKC Noordeinde. De gespecialiseerde expertgroepen spelen een sleutelrol in het formuleren van onze meerjarendoelen. Zij zijn tevens verantwoordelijk voor het opstellen van een gedetailleerd tijdspad om deze ambitieuze doelen succesvol te realiseren. Dit gestructureerde proces garandeert dat we continu werken aan de verbetering van ons onderwijs voor alle leerlingen.

Ontwikkelingsgericht Aanbod voor Jonge Kinderen bij IKC Noordeinde

Toelichting van de school

Bij IKC Noordeinde geloven we dat een ontwikkelingsgerichte aanpak essentieel is voor de groei van elk kind. We prikkelen de natuurlijke nieuwsgierigheid van kinderen en bieden bewust uitdagingen die hen spelenderwijs helpen zich te ontplooien. Spelen is immers de sleutel tot ontdekken, leren en groeien, waarbij elk kind zijn eigen tempo volgt. Ons gevarieerde activiteitenprogramma is nauw afgestemd op de thema's binnen ons Integraal Kindcentrum. Zo stimuleren we op een actieve manier de ontwikkeling van ieder kind. Voor een soepele overgang van de peuteropvang naar de basisschool, nemen de oudste peuters regelmatig deel aan activiteiten met de kleutergroepen. De groepen 1 en 2 vormen een speciaal hart binnen onze school. We leggen nadruk op taalontwikkeling en het bevorderen van 'zelfontdekkend' leren. De dag begint en eindigt in de gezellige kring, waar kinderen samenkomen en leren. Daarnaast bieden we uitdagende speel- en leermomenten aan de tafels, in thematische hoeken, met interactieve digiborden, in de gymzaal en op ons avontuurlijke schoolplein. Vrij spel en buitenspelen zijn cruciaal voor de brede ontwikkeling van jonge kinderen.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod biedt IKC Noordeinde voor jonge kinderen?

IKC Noordeinde biedt diverse extra programma's voor jonge kinderen, waaronder toegewijde kinderopvang en stimulerende Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) of peuteropvang.

IKC Noordeinde biedt diverse extra programma's voor jonge kinderen, waaronder toegewijde kinderopvang en stimulerende Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) of peuteropvang.

Kinderopvang diensten
Voor- en vroegschoolse educatie (VVE)

Met welke partners werkt IKC Noordeinde samen voor jonge kind programma's?

Voor het aanbod voor jonge kinderen werkt IKC Noordeinde nauw samen met Junis, een betrouwbare partner in kinderopvang en educatie.

Voor het aanbod voor jonge kinderen werkt IKC Noordeinde nauw samen met Junis, een betrouwbare partner in kinderopvang en educatie.

Team | IKC Noordeinde in Zoetermeer | [2025] Schoolregister