
Schoolweging
De schoolweging van Noordeinde is 29,88 , met een spreiding van 6,08 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
90,8% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit onderstreept de effectieve basisdidactiek, vooral gezien de schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
42,5% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat onder de signaleringswaarde van 47,1% blijft. Dit reflecteert de complexere leerlingenpopulatie, maar toont wel verbetering ten opzichte van eerdere jaren.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel vertoont een praktische focus: 31,3% vmbo-b en 18,8% vmbo-b/k (samen 50,1%), tegenover 25% havo-advies. Dit contrasteert met vergelijkbare scholen waar 16,1% havo en 18,6% vwo advies geven. De combinatie van vmbo-(g)t/havo (12,5%) toont wel doorstroomkansen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Noordeinde | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Hoe volgen we de ontwikkeling van de kinderen op IKC Noordeinde? Het kijken, begrijpen en beschrijven van het welbevinden, de betrokkenheid en de ontwikkeling van kinderen zijn belangrijke stappen om in beeld te krijgen hoe een kind zich voelt en wat een kind nodig heeft om zich verder te ontwikkelen. Door een kind met regelmaat te observeren, zie je de eigen ontwikkeling van een kind en of een kind voldoende en passende uitdagingen heeft. In de kinderopvang werken we met groepsbeeldverslagen waarbij we ook informatie krijgen over het functioneren binnen een groep. Wij observeren de kinderen als individu, van 0-1,5 jaar via ons eigen observatiesysteem, vanaf 1,5-4 jaar via KIJK registratie dat in een doorgaande lijn is met school tot 7 jaar. In de kinderopvang vindt er jaarlijks een observatie plaats voor kinderen van 4-13 jaar. De didactische ontwikkeling van onze kinderen volgen we met de toetsen vanuit de methode, maar ook met de toetsen van het CITO Leerling Volg Systeem. De methodegebonden toetsen, bijvoorbeeld bij de rekenmethode, worden afgenomen in de groep, nadat er een bepaalde hoeveelheid leerstof aangeboden is. Door deze toets kan de leerkracht zien of een kind de aangeboden leerstof voldoende beheerst. De Cito-toetsen nemen we twee keer per jaar (januari en juni) af. We willen elke leerling het onderwijs bieden dat hij of zij nodig heeft om te groeien. Om te weten of het onderwijs aansluit op de werkelijke groeimogelijkheden van de leerling nemen we vanaf schooljaar 2022-2023 de NSCCT af bij leerlingen in groep 5 en 7. Dit om een goed beeld te krijgen hoe leerlingen profiteren van ons onderwijsaanbod. Het helpt ons ook in het traject naar het geven van een goed advies voor het voortgezet onderwijs. De resultaten van alle toetsen en de sociaal emotionele ontwikkeling van de leerlingen bespreken we drie keer per jaar in de groeps- en leerlingbesprekingen. Deze besprekingen worden gevoerd door de intern begeleider en de groepsleerkracht. Afhankelijk van de onderwijsbehoefte en didactische ontwikkeling van de leerlingen, kunnen we aanpassingen maken in het leeraanbod. Het kan zijn dat een leerling extra uitdaging nodig heeft, maar er zijn ook leerlingen die behoefte hebben aan herhaalde of verlengde instructie.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
14,3% van de leerlingen presteert onder advies, iets boven het landelijk gemiddelde (11,8%). De 25% die boven advies presteert, reflecteert de groeigerichte aanpak. Deze cijfers ondersteunen het beleid uit het schoolondersteuningsprofiel gericht op maatwerk.
Sociale ontwikkeling
We vinden het belangrijk dat kinderen leren en ervaren wat het betekent deel uit te maken van de gemeenschap. Dat ze leren daar zelf een actieve bijdrage in te leveren. Veiligheid, respect en verantwoordelijkheid zijn hierbij onze kernwaarden. Met ingang van schooljaar 2020-2021 zijn we gestart met een eigen leerlingenraad. Hiermee willen we de kinderen kennis laten maken met de democratische beginselen. Kinderen leren niet alleen eigen belangen te behartigen, maar ook de belangen van alle kinderen, het algemeen belang. De kinderen ontwikkelen communicatieve vaardigheden en leren dat zij een eigen stem hebben binnen de school. Zo voelen zij zich ook verantwoordelijk voor schoolse zaken. LEES MINDER
Veiligheid
Respect
Vertrouwen
Wat is de werkwijze van IKC Noordeinde voor sociale ontwikkeling?
IKC Noordeinde maakt gebruik van de Kanjertraining om de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen te stimuleren. De leerkrachten zijn gecertificeerd om de Kanjerlessen te geven. De Kanjertraining bevordert onderling vertrouwen in groepen en creëert rust in de klas, sociale veiligheid en een prettig schoolklimaat. De training bestaat uit lessen en oefeningen om de sfeer in de klas goed te houden of te verbeteren, met een positieve benadering van gedrag. Meer informatie is te vinden op www.kanjertraining.nl.
Welke registratievorm(en) gebruikt IKC Noordeinde om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
IKC Noordeinde gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk!, Kanvas en een leerlingtevredenheidspeiling binnen Vensters PO.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC Noordeinde?
IKC Noordeinde gebruikt de Kanjertraining als methode voor sociaal-emotioneel leren.