IKC Klimboom in Zoetermeer

Het team van IKC Klimboom in Zoetermeer

Current section: team
Nesciohove 105
2726 Zoetermeer

Zie hier hoe het team van IKC Klimboom is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van IKC Klimboom. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past IKC Klimboom bij jullie?

Ontdek hoe goed IKC Klimboom bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij IKC Klimboom zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 77.4% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 81.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (77.4%)
Man (22.6%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (81.5%)
Man (18.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij IKC Klimboom. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (12.1%)
25-35 jaar (30.3%)
35-45 jaar (21.2%)
45-55 jaar (15.2%)
55-65 jaar (18.2%)
&ge;65 jaar (3%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.1%)
25-35 jaar (24.6%)
35-45 jaar (25.8%)
45-55 jaar (21.3%)
55-65 jaar (19%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij IKC Klimboom werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (60%)
Direct ondersteunend personeel (23.3%)
Indirect ondersteunend personeel (6.7%)
Management (10%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor IKC Klimboom gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten op IKC Klimboom: Continuïteit van Onderwijs

Bij IKC Klimboom streven we naar ononderbroken onderwijs voor alle leerlingen. Wanneer een leerkracht onverwacht afwezig is door ziekte of andere omstandigheden, zetten we alles op alles om passende vervanging te regelen. Ons beleid is erop gericht om het aantal keren dat groepen naar huis gestuurd moeten worden tot een absoluut minimum te beperken. Dit doen we door zowel intern als extern actief te zoeken naar gekwalificeerde invallers voor de volgende schooldag. In de meeste gevallen leidt deze inspanning tot een succesvolle invulling van de vacature, zodat de continuïteit van het leerproces gewaarborgd blijft. Mocht er onverhoopt toch geen directe vervanging gevonden kunnen worden, dan wordt de groep voor de eerste dag indien mogelijk verdeeld over andere klassen. Dit minimaliseert de impact op de leerlingen en zorgt ervoor dat het onderwijs zoveel mogelijk doorgaat. In het zeer uitzonderlijke geval dat we genoodzaakt zijn uw kind(eren) naar huis te sturen, informeren wij u hierover direct en tijdig, doorgaans via ons communicatieplatform Parro. Dit zorgt ervoor dat u direct op de hoogte bent van de situatie en eventuele aanpassingen kunt maken. Voor geplande personeelsverlofdagen hanteren we een zorgvuldig afwegingskader om de beste oplossing voor vervanging te vinden. Hierbij passen we de volgende strategieën afwisselend toe: * Inzet van een gekwalificeerde invaller. * Onderwijsondersteunend personeel neemt de lesgevende taken tijdelijk waar. * Een ambulante collega wordt ingezet om de groep te begeleiden. * De groep wordt verdeeld over andere klassen, met aandacht voor de draagkracht. * In het geval van een 4-jarige, wordt eerst gekeken naar alternatieven voordat deze naar huis wordt gestuurd. * Als laatste redmiddel wordt de betreffende groep naar huis gestuurd, mits alle andere opties uitgeput zijn. Deze gestructureerde aanpak garandeert dat we te allen tijde de kwaliteit en continuïteit van het onderwijs op IKC Klimboom waarborgen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Wij hebben zowel leerstofjaarklassen als combinatiegroepen. Dit is afhankelijk van het aantal inschrijvingen dat we per kalenderjaar binnen krijgen. Onze kleutergroepen zijn allemaal combinatiegroepen 1/2. In schooljaar 2025-2026 zijn dit onze groepen.:

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Maat: Ons Team van Specialisten

0

Taal en Rekenen: Fundamenten voor Succes

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Bij IKC Klimboom leggen we een sterke nadruk op de ontwikkeling van taal- en rekenvaardigheden. Hoewel we momenteel geen specifieke specialistenlijst hebben voor deze gebieden, integreren we deze kernvakken in ons dagelijks lesprogramma. Onze ervaren leerkrachten zetten zich dagelijks in om elke leerling, ongeacht het startniveau, te stimuleren in taal en rekenen. We gebruiken diverse lesmethoden en differentiëren om aan te sluiten bij de individuele leerbehoeften van elk kind.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Welzijn en Groei

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Ons team omvat een toegewijde intern begeleider die nauw samenwerkt met leerkrachten om de brede ontwikkeling van leerlingen te ondersteunen. Daarnaast zijn er gespecialiseerde gedragsexperts aanwezig. Een van deze specialisten is opgeleid als Rots en Water trainer. Deze trainer kan, in overleg en indien nodig, met kinderen werken aan zelfvertrouwen, weerbaarheid en sociale vaardigheden. Dit draagt bij aan een positief schoolklimaat waarin elk kind zich veilig en gewaardeerd voelt.

4

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Leren met Plezier

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Daltoncoördinator

Toelichting van de school:

Voor een optimale leeromgeving en positieve werkhouding zetten we diverse experts in. Onze gedragsspecialisten, intern begeleider en specialist meer- en hoogbegaafdheid werken nauw samen om leerlingen te begeleiden bij hun leerproces. Ze bieden ondersteuning bij uitdagingen op het gebied van gedrag en taakaanpak. Daarnaast speelt onze Daltoncoördinator een cruciale rol in het waarborgen van onze Daltonprincipes, zoals zelfstandigheid en samenwerking. Dit alles zorgt voor een gestructureerde en motiverende leeromgeving waarin elk kind kan excelleren.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

IKC Klimboom stimuleert een actieve levensstijl en de motorische ontwikkeling van al onze leerlingen. Hoewel we geen specifieke specialistenlijst hebben voor dit domein, integreren onze leerkrachten dagelijks beweging en sportactiviteiten in het lesprogramma. We zorgen voor voldoende mogelijkheden voor kinderen om buiten te spelen en deel te nemen aan diverse bewegingsspelletjes. Dit draagt bij aan hun fysieke gezondheid en algemene welzijn.

2

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid Eerst

Beschikbare specialisten:

Bedrijfshulpverleners
EHBO'er

Toelichting van de school:

De veiligheid en het welzijn van onze leerlingen staan voorop. Ons team beschikt over gekwalificeerde bedrijfshulpverleners en EHBO'ers die getraind zijn om adequaat te handelen bij calamiteiten of medische situaties. Zij zorgen voor een veilige omgeving en eerste hulp wanneer dat nodig is. Deze expertise garandeert dat er professioneel wordt omgegaan met gezondheidskwesties, zodat leerlingen en personeel zich altijd veilig en verzorgd voelen op IKC Klimboom.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
9
Totaal specialisten
9
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Daltonpleinen; voor zelfstandig- en samenwerken
Peuter-/kleuter ontmoetingsplein
Meerpuntruimte; voor advies over o.a. opvoeding
Schoolplein
Ateliers

Optimale Leerlingondersteuning op IKC Klimboom

Ons Aanbod voor Succesvolle Kindontwikkeling

IKC Klimboom biedt een breed scala aan gespecialiseerde ondersteuning om elke leerling optimaal te laten floreren. Wij geloven in maatwerk en zetten ons in om de unieke leerbehoeften van elk kind te vervullen, zodat zij zich volledig kunnen ontwikkelen. Ons team van toegewijde professionals, inclusief onze Adviseur Onderwijs & Kwaliteit (AOK), werkt nauw samen om een veilige en stimulerende leeromgeving te garanderen. De AOK fungeert als onze zorgregisseur en coördineert de leerlingenzorg volgens een vastgestelde zorgcyclus. Door regelmatige bespreking van elke leerling, zowel door de leerkracht als de AOK, waarborgen we dat individuele leerdoelen worden geïdentificeerd en nagestreefd. Voor leerlingen met specifieke uitdagingen, zoals dyslexie, bieden we gerichte hulp met programma's zoals 'Bouw!'. Daarnaast faciliteren we leerlingen met een fysieke beperking door rolstoeltoegankelijkheid, en bieden we gespecialiseerde begeleiding aan meer- en hoogbegaafde leerlingen. Ook leerlingen met algemene extra ondersteuningsbehoeften ontvangen gerichte aandacht, eventueel via externe partners zoals School Maatschappelijk Werk. Wij zetten ons in voor passend onderwijs, waarbij we streven naar een soepele integratie van ondersteuning binnen de klas. Voor complexere zorgvragen werken we samen met het Samenwerkingsverband PO Zoetermeer. Middels een Onderwijsondersteuningsarrangement (OOA) en een OntwikkelingsPerspectief (OPP) bieden we extra ondersteuning op maat, afgestemd op de individuele behoeften van het kind. Dit alles om ervoor te zorgen dat elke leerling de juiste hulp krijgt om succesvol te zijn. Onze ambitie is om de zorgstructuur continu te verbeteren en de ondersteuning te verrijken. We evalueren regelmatig onze methodes en werken samen met externe specialisten om de beste resultaten te behalen. Met onze proactieve aanpak garanderen we dat IKC Klimboom een plek is waar elk kind de kans krijgt om zijn of haar volledige potentieel te bereiken, met aandacht voor zowel academische als persoonlijke groei.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: IKC Klimboom

Wat Zijn de Kernambities van het Schoolplan van IKC Klimboom?

Bij IKC Klimboom bouwen we aan een sterke kwaliteitscultuur, gericht op zowel onderwijsresultaten als de persoonlijke ontwikkeling van elke leerling. Ons kwaliteitszorgsysteem is cyclisch en transparant, met een helder schoolplan, jaarplannen en kwaliteitskaarten die onze praktijk op alle fronten beschrijven. We focussen op vijf koerspijlers van OPOZ: Onderwijs als oefenplaats, Partnerschap rondom het kind, Werkgeverschap met aandacht voor de medewerker, en Organisatie vanuit verbinding. Met onze ambitie voor vernieuwend, duidelijk en eigentijds onderwijs, versterkt door het Daltononderwijs, zetten we in op evidenced-based werken. We stellen ons voortdurend de vraag of we de juiste dingen doen en of we ze goed doen. De kernambities voor 2024-2028 omvatten het stimuleren van eigenaarschap en verantwoordelijkheid bij leerlingen, het bieden van passend onderwijs voor elk kind, en het ontwikkelen van talentgericht onderwijs met het behalen van het label 'kindertalentenfluisteraarschool'. Daarnaast versterken we de samenwerking met ouders door een duidelijke visie op ouderbetrokkenheid en educatief partnerschap. Recent onderzoek, waaronder een audit en inspectiebezoek, toonde aan dat onze resultaten voor rekenen, lezen, spelling en taalverzorging verbeterd zijn, en dat ons burgerschapsonderwijs nu een solide basis heeft. Ondanks deze successen, blijven we alert en focussen op het continu verbeteren van onze basiskwaliteit. De komende jaren richten we ons op vier verbeterthema's: de basis op orde houden, vakmanschap vergroten met Expliciete Directe Instructie (EDI) en Close Reading, het versterken van onze professionele leergemeenschap, en het verder ontwikkelen van ons Daltononderwijs om de meest vooruitstrevende Dalton IKC van Zoetermeer te zijn.

Hoe Zorgt IKC Klimboom Voor Continue Kwaliteitsverbetering?

IKC Klimboom hanteert een systematisch kwaliteitszorgsysteem dat nauw is verweven met ons integraal personeelsbeleid. Dit zorgt ervoor dat schoolontwikkeling en de professionele groei van onze medewerkers hand in hand gaan. We beoordelen en verbeteren onze onderwijskwaliteit structureel, gebaseerd op meerjarenplanningen en gekoppeld aan concrete aandachtspunten die voortkomen uit analyses, audits en feedback van leerlingen, ouders en teamleden. Onze aanpak kenmerkt zich door gerichte verbeteringen. We kiezen bewust voor een focus op enkele ontwikkelpunten tegelijk om maximale impact te garanderen. Deze verbeterpunten worden opgenomen in het jaarplan en uitgewerkt door toegewijde leerteams of coördinatoren. De directie monitort de voortgang nauwgezet, en aan het einde van elk jaar evalueren we de resultaten in ons jaarverslag. Dit proces van planmatig werken aan verbeteringen is de rode draad in onze schoolontwikkeling. De belangrijkste aandachtsgebieden voor de komende vier jaar omvatten het waarborgen van transparante verantwoording aan alle stakeholders, het continu meten van kwaliteit middels onze meerjarenplanning, en het actief bevragen van leerlingen, leraren en ouders over tevredenheid en veiligheid. Kwaliteitsbesprekingen vinden plaats in de leerlingenraad, tijdens ouderpanels en in teamvergaderingen. Externe audits helpen ons om onze kwaliteit objectief te laten beoordelen. Door deze continue cyclus van evaluatie, planning en uitvoering, streven we naar een steeds hogere onderwijskwaliteit op IKC Klimboom.

Speciaal Programma voor Jonge Kinderen bij IKC Klimboom Zoetermeer

Toelichting van de school

IKC Klimboom in Zoetermeer biedt een stimulerende omgeving waar jonge kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Ons onderwijs is gericht op spelend leren, waarbij we de natuurlijke nieuwsgierigheid van uw kind prikkelen. Wij geloven in een integrale aanpak, waarbij school en opvang naadloos op elkaar aansluiten. Dit zorgt voor een consistente en vertrouwde omgeving voor uw kind gedurende de dag. Ons ervaren team staat klaar om elk kind de aandacht te geven die het verdient. Ontdek hoe IKC Klimboom uw kind een vliegende start geeft in het basisonderwijs. Wij nodigen u van harte uit om onze school te bezoeken en de unieke sfeer zelf te ervaren.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal onderwijsaanbod heeft IKC Klimboom voor jonge kinderen?

IKC Klimboom in Zoetermeer legt een sterke nadruk op de ontwikkeling van jonge kinderen. We bieden een programma dat gericht is op spelend leren, sociale vaardigheden en creatieve ontplooiing. Ons onderwijs sluit aan bij de belevingswereld van jonge kinderen, met aandacht voor zowel individuele groei als groepsprocessen. We zorgen voor een veilige en uitdagende leeromgeving waar elk kind zich welkom voelt en zich volop kan ontdekken. Dit programma vormt de basis voor een succesvolle schoolcarrière, waarbij we de talenten van elk kind herkennen en stimuleren.

Met welke partners werkt IKC Klimboom samen voor het aanbod voor jonge kinderen?

IKC Klimboom werkt nauw samen met Junis Kinderopvang om een doorlopende ontwikkeling en een consistente pedagogische aanpak te garanderen. Deze samenwerking zorgt ervoor dat de overgang van opvang naar onderwijs soepel verloopt, wat essentieel is voor het welzijn en de leerresultaten van jonge kinderen. Junis Kinderopvang deelt onze visie op kindontwikkeling en biedt aanvullende activiteiten die de brede ontwikkeling van uw kind stimuleren. Samen creëren we een rijke leeromgeving waarin uw kind kan groeien en floreren, zowel binnen als buiten de schooluren.

IKC Klimboom werkt nauw samen met Junis Kinderopvang om een doorlopende ontwikkeling en een consistente pedagogische aanpak te garanderen. Deze samenwerking zorgt ervoor dat de overgang van opvang naar onderwijs soepel verloopt, wat essentieel is voor het welzijn en de leerresultaten van jonge kinderen. Junis Kinderopvang deelt onze visie op kindontwikkeling en biedt aanvullende activiteiten die de brede ontwikkeling van uw kind stimuleren. Samen creëren we een rijke leeromgeving waarin uw kind kan groeien en floreren, zowel binnen als buiten de schooluren.

Team | IKC Klimboom in Zoetermeer | [2025] Schoolregister