
De resultaten van IKC Klimboom in Zoetermeer
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van IKC Klimboom, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past IKC Klimboom bij jullie?
Ontdek hoe goed IKC Klimboom bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Beheersing Fundamenteel Niveau Taal en Rekenen
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt getoetst in groep acht middels de eind- of doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau halen. Dit percentage fungeert als de signaleringswaarde voor het fundamentele niveau, een standaard die geldt voor alle basisscholen in Nederland.
Grafiek
Grafiek laden...
Bereiken van het Streefniveau op IKC Klimboom
Het streefniveau is ambitieuzer dan het fundamentele niveau, met als doel dat een zo groot mogelijk deel van de leerlingen dit niveau bereikt aan het einde van groep acht. De inspectie stelt per basisschool, rekening houdend met de specifieke leerlingenpopulatie, een individueel streefpercentage vast. Dit percentage dient als de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school, wat aangeeft hoe de school presteert ten opzichte van vergelijkbare instellingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van IKC Klimboom?
IKC Klimboom in Zoetermeer bereidt leerlingen optimaal voor op een succesvolle overstap naar het voortgezet onderwijs (VO). In groep 8 leggen wij de basis voor deze belangrijke stap met behulp van de doorstroomtoets, voorheen de eindtoets genoemd. Deze toets is wettelijk verplicht en dient als een cruciaal instrument voor de doorstroom van basisonderwijs naar het VO. Het meet de ontwikkeling van uw kind en is een onderdeel van de bredere ontwikkeling die ook in het voortgezet onderwijs doorgaat. Het adviestraject verloopt als volgt: leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari een voorlopig schooladvies. De doorstroomtoets vindt plaats in de eerste of tweede week van februari. Uiterlijk 24 maart wordt het definitieve schooladvies verstrekt, waarna de aanmelding voor het VO kan plaatsvinden van 25 maart tot 31 maart via www.ouder.onderwijstransparant.nl. Het definitieve besluit over de toelating tot de middelbare school volgt uiterlijk op 12 mei. Zoetermeer hanteert een gezamenlijke aanmeldprocedure voor alle reguliere VO-scholen (vmbo, havo, vwo) en praktijkonderwijs: 'Zo naar het VO'. Dit garandeert een duidelijke en eerlijke overstap voor elke leerling uit groep 8. De schoolbesturen in Zoetermeer hebben hierover bindende afspraken gemaakt. Met deze uniforme procedure wordt elke leerling verzekerd van een plek op het geadviseerde onderwijsniveau in Zoetermeer. Ouders en leerlingen geven digitaal hun schoolvoorkeuren aan. Bij een overschot aan aanmeldingen voor een specifieke school, wordt er geloot onder notarieel toezicht. Deze aanpak waarborgt gelijke kansen voor alle kinderen. De belangrijkste momenten in deze procedure zijn het schooladvies dat de basisschool eind maart afgeeft, de digitale aanmelding door ouders via Onderwijs Transparant, en de centrale verwerking van aanmeldingen met eventuele loting. Alle actuele informatie, veelgestelde vragen en belangrijke data voor de procedure zijn vanaf september 2025 te vinden op www.zonaarhetvo.nl. Deze website biedt heldere uitleg, contactgegevens en links naar open dagen.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling op IKC Klimboom: Een Veilige Basis
Bij IKC Klimboom creëren we een omgeving waar elk kind, elke leerkracht en elke ouder zich volkomen veilig en gewaardeerd voelt. We streven naar een rustig en harmonieus schoolklimaat, waarin openheid en wederzijdse ondersteuning centraal staan. Door samen te leren en te werken, helpen we elkaar om uitdagingen te overwinnen en persoonlijke groei te stimuleren. Onze school hanteert de effectieve sociaal-emotionele leer methode 'Kwink'. Deze methode ondersteunt kinderen in hun emotionele ontwikkeling en bevordert positieve sociale interacties. Jaarlijks meten we de sociale veiligheid met behulp van 'Leerling in Beeld'. Op basis van deze inzichten volgen we gericht adviezen om het welzijn van onze leerlingen te waarborgen. We hanteren positief geformuleerde gedragsregels, die duidelijk zichtbaar zijn in onze schoolgebouwen en klaslokalen, om een respectvolle omgang te bevorderen. Voor een veilige en ondersteunende omgeving beschikken wij over een toegewijde vertrouwenspersoon, een gespecialiseerde veiligheidscoördinator en meerdere gedragsexperts. Zij staan klaar om leerlingen, leerkrachten en ouders te assisteren bij sociale en emotionele vraagstukken.
Samenwerken met plezier en respect
Ontwikkelen van zelfvertrouwen en zelfredzaamheid
Stimuleren van reflectie en groei
Hoe pakt IKC Klimboom de sociale ontwikkeling van leerlingen aan?
De leerkracht is de primaire verantwoordelijke voor de zorg en begeleiding van elke leerling. Door middel van gerichte oudergesprekken, individuele kindgesprekken, nauwkeurige observaties en de analyse van leerresultaten, stellen we de specifieke onderwijsbehoeften vast. Dit stelt ons in staat om onderwijs op maat te bieden, waarbij we groepsplannen ontwikkelen om kinderen met vergelijkbare behoeften te clusteren. Zowel didactische als sociaal-emotionele vorderingen worden nauwlettend gevolgd via observaties, methodetoetsen en onafhankelijke toetsen. Onze Adviseur Onderwijs & Kwaliteit (AOK'er) ondersteunt leerkrachten bij de individuele zorg voor kinderen, zowel intern als extern. De adjunct-directeur vervult tevens de rol van kwaliteitsregisseur en adviseert ons schoolbeleid. Voor hoog- en meerbegaafde leerlingen bieden we extra uitdaging via onze talentbegeleider, die hen helpt bij het verkennen van uitdagend materiaal. Onderwijsassistenten verlenen extra ondersteuning aan leerlingen die dit nodig hebben. Bij extra zorg voor een leerling werken we nauw samen met ouders. We organiseren regelmatig groepsbesprekingen, vier keer per jaar, om gezamenlijk de beste zorg te plannen. Hierbij is de 'gouden driehoek' van ouder, leerkracht en kind cruciaal. Als een leerling externe zorg nodig heeft, schakelen we ons ondersteuningsteam in. In samenwerking met ouders, leerkracht, intern begeleider, directie en externe instanties zoals het Centrum voor Jeugd en Gezin en het samenwerkingsverband Zoetermeer, zorgen we voor de benodigde ondersteuning.
Welke systemen gebruikt IKC Klimboom voor het registreren van sociale resultaten?
IKC Klimboom maakt gebruik van de volgende registratievormen om sociale opbrengsten effectief in kaart te brengen en te monitoren:
- Leerling in Beeld
- Rovict
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden op IKC Klimboom toegepast?
Op IKC Klimboom zetten we de volgende methoden in voor sociaal-emotioneel leren en burgerschapsvorming:
- Kwink voor sociaal emotioneel leren
- Kwink voor burgerschap
Inspectierapport IKC Klimboom: Resultaten en Ontwikkelingen
IKC Klimboom in Zoetermeer heeft op 18 april 2024 een herstelonderzoek ondergaan, uitgevoerd door de gerenommeerde Inspectie van het Onderwijs. Dit onderzoek volgde op een vorig kwaliteitsonderzoek en de bevindingen zijn gedetailleerd vastgelegd in een officieel rapport, dat u onderaan deze pagina kunt raadplegen. We zijn bijzonder verheugd dat de inspectie de positieve ontwikkelingen en de ingezette verbeteringen binnen onze school heeft erkend. De aspecten zoals zicht op ontwikkeling en begeleiding (OP2), pedagogisch-didactisch handelen (OP3), veiligheid (VS1) en onze visie, ambities en doelen (SKA1) zijn beoordeeld als voldoende. Nog trotser zijn we op de beoordeling 'goed' voor de uitvoering en kwaliteitscultuur (SKA2). Deze erkenning bevestigt dat we op de juiste weg zijn en ons richten op de meest cruciale aspecten van kwalitatief goed onderwijs. De resultaten van dit inspectieonderzoek bieden een waardevolle bevestiging van onze inspanningen en geven ons vertrouwen in de ingeslagen koers. Tegelijkertijd blijven we ons inzetten voor duurzame, structurele verbeteringen, met een realistische blik op onze voortdurende verantwoordelijkheid jegens de kinderen die aan onze zorg zijn toevertrouwd.