IKC Het Plankier in Zoetermeer

Het team van IKC Het Plankier in Zoetermeer

Current section: team
Wedekindzijde 1
2725 Zoetermeer

Zie hier hoe het team van IKC Het Plankier is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van IKC Het Plankier. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past IKC Het Plankier bij jullie?

Ontdek hoe goed IKC Het Plankier bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij IKC Het Plankier zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 77.4% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 81.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (77.4%)
Man (22.6%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (81.5%)
Man (18.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij IKC Het Plankier. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (12.1%)
25-35 jaar (30.3%)
35-45 jaar (21.2%)
45-55 jaar (15.2%)
55-65 jaar (18.2%)
&ge;65 jaar (3%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.1%)
25-35 jaar (24.6%)
35-45 jaar (25.8%)
45-55 jaar (21.3%)
55-65 jaar (19%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij IKC Het Plankier werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (60%)
Direct ondersteunend personeel (23.3%)
Indirect ondersteunend personeel (6.7%)
Management (10%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor IKC Het Plankier gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Personeelsvervanging op IKC Het Plankier

Bij onverwachte afwezigheid van onze toegewijde leerkrachten door ziekte of andere dringende redenen, hanteert IKC Het Plankier een proactief beleid voor personeelsvervanging. Ons primaire doel is het minimaliseren van onderbrekingen in de dagelijkse educatie van uw kind. We zetten ons volledig in om direct passende vervanging te vinden, zowel intern binnen ons getalenteerde team als via ons netwerk van gekwalificeerde externe invallers. Dit zorgt ervoor dat de continuïteit van het onderwijs gewaarborgd blijft en uw kind zo min mogelijk hinder ondervindt. In uitzonderlijke gevallen waarin directe vervanging niet mogelijk is, streven we ernaar de klas tijdelijk op te vangen door de leerlingen te verdelen over andere klassen. Mocht het onverhoopt toch noodzakelijk zijn dat uw kind tijdelijk naar huis gaat, dan informeren wij u hierover direct en transparant, doorgaans via ons communicatieplatform Parro. Voor geplande verlofsituaties hanteren we een zorgvuldig afwegingskader om de beste oplossing te bepalen. Dit kan variëren van het inzetten van een ervaren invaller, het ondersteunen van de klas door een onderwijsassistent, het flexibel inplannen van collega's die extra uren kunnen werken, of het inschakelen van een ambulante collega. Als laatste opties, waarbij de impact op het leerproces minimaal blijft, overwegen we het verdelen van de groep over andere klassen, het tijdelijk naar huis sturen van de jongste groep (4-jarigen) of de betreffende groep zelf, altijd met de nadruk op de educatieve continuïteit.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op IKC Het Plankier

0

Taal en Rekenen: Extra Begeleiding op Maat

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op IKC Het Plankier zetten we ons in voor de optimale ontwikkeling van elke leerling. Hoewel we momenteel geen specifieke specialisten hebben geregistreerd voor taal en rekenen, bieden onze leerkrachten dagelijks gerichte ondersteuning. We volgen de voortgang van alle leerlingen nauwgezet en passen onze lesmethoden aan waar nodig. Mocht uw kind extra hulp nodig hebben op het gebied van taal of rekenen, dan bespreken we graag de mogelijkheden voor aanvullende begeleiding binnen de klas of via extra oefenmomenten.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilig Leerklimaat

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider (IB'er)
Veiligheidscoördinator/Anti-pestcoördinator
Vertrouwenspersoon

Toelichting van de school:

Op IKC Het Plankier hechten we enorm veel waarde aan het sociaal-emotionele welzijn van onze leerlingen. Ons team telt één Intern Begeleider (IB'er), die tevens fungeert als gedragsspecialist. Deze expertise stelt ons in staat om proactief in te spelen op de behoeften van leerlingen en een veilige, ondersteunende omgeving te creëren. We werken nauw samen om een positieve sfeer te bevorderen waarin ieder kind zich gerespecteerd en gewaardeerd voelt.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Begeleiding op Maat

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider (IB'er)

Toelichting van de school:

Onze Intern Begeleider (IB'er), tevens gedragsspecialist, biedt essentiële ondersteuning aan leerkrachten bij vragen rondom gedrag, werkhouding en de aanpak van schooltaken. Zij is een cruciaal aanspreekpunt voor het signaleren en aanpakken van uitdagingen. Indien specifieke situaties daarom vragen, kunnen we externe expertise inschakelen, zoals een adviseur van een externe adviesdienst of een specialist vanuit het samenwerkingsverband. Dit zorgt ervoor dat we altijd de meest passende ondersteuning kunnen bieden voor elke leerling.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Groei

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

IKC Het Plankier stimuleert de motorische en lichamelijke ontwikkeling van alle leerlingen. Hoewel we momenteel geen gespecialiseerde professionals hebben aangewezen voor dit domein, integreren onze leerkrachten dagelijks beweging en actieve werkvormen in het lesprogramma. We streven ernaar een omgeving te bieden waarin kinderen zich fysiek kunnen ontwikkelen en plezier beleven aan bewegen. Voor specifieke behoeften op dit gebied werken we samen met ouders om passende oplossingen te vinden.

2

Medisch Handelen en Verzorging: Veiligheid en Zorg op School

Beschikbare specialisten:

Bedrijfshulpverleners (BHV)
EHBO'ers

Toelichting van de school:

Op IKC Het Plankier zorgen we voor een veilige omgeving, ook als het gaat om medische handelingen en persoonlijke verzorging. Ons team beschikt over getrainde Bedrijfshulpverleners (BHV) en EHBO'ers die adequaat kunnen handelen in noodsituaties. Voor leerlingen die medicatie nodig hebben tijdens schooluren, hanteren we een strikt medicatieprotocol, zoals vastgelegd in het beleid van OPOZ. Dit protocol waarborgt een veilige en verantwoorde toediening. Ouders dienen schriftelijke toestemming te verlenen via een speciaal formulier, waarbij alle relevante informatie over het medicijn en de toediening wordt vastgelegd. Medicatie dient altijd in de originele verpakking met een duidelijk etiket te worden aangeleverd. We bieden ouders de mogelijkheid om medicatie zelf toe te dienen of dit door een derde partij te laten verzorgen, en stellen hiervoor geschikte ruimtes beschikbaar. Ons doel is een continue zorg voor uw kind te garanderen, met open communicatie tussen school, ouders en eventuele zorgverleners. Voor gedetailleerde informatie verwijzen wij u naar het volledige protocol ‘Medisch handelen’ op de website van OPOZ of via de school.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
8
Totaal specialisten
8
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Grote gymzaal dichtbij IKC Het Plankier
Schoolplein incl. grasveld
Aula incl. keuken
Invalidetoilet

Optimale Leerlingondersteuning bij IKC Het Plankier: Een Diepgaande Uitleg

Ontdek Ons Aanbod voor Extra Ondersteuning en Passend Onderwijs

Bij IKC Het Plankier zetten we ons in voor elke leerling, met een focus op zowel de basisondersteuning als gespecialiseerde hulp waar nodig. Ons team is toegewijd aan het creëren van een veilige en stimulerende leeromgeving waarin elk kind zich optimaal kan ontwikkelen. Onze school biedt diverse vormen van ondersteuning om aan de specifieke behoeften van onze leerlingen te voldoen. Dit omvat het 'Bouw'-programma voor geletterdheidsproblemen en dyslexie, en faciliteiten voor rolstoelgebruik. We bieden begeleiding aan meer- en hoogbegaafde leerlingen, kinderen met extra ondersteuningsbehoeften, en via School Maatschappelijk Werk. Ook werken we met onderwijsarrangementen en ambulante begeleiding vanuit het samenwerkingsverband. De Adviseur Onderwijs & Kwaliteit (AOK) is onze centrale zorgregisseur en kwaliteitsbewaker. Deze rol coördineert de leerlingenzorg volgens een gestandaardiseerde zorgcyclus, waarbij leerlingen regelmatig worden geëvalueerd door leerkracht en AOK. De AOK ondersteunt leerkrachten bij het identificeren van onderwijsbehoeften en het analyseren van resultaten, en biedt specifieke hulp bij aangepaste lesprogramma's voor taal, spelling, lezen en rekenen. Daarnaast bieden we interne interventies, zowel preventief als licht curatief, gericht op didactische en gedragsmatige ondersteuning. De AOK onderhoudt nauwe contacten met externe partners zoals ambulante begeleiders, 1801 (Onderwijs Advies), speciaal basisonderwijs, Mentaal Beter Jong (MBJ) en logopedisten. Regelmatige deelname aan netwerkbijeenkomsten zorgt ervoor dat we op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen binnen passend onderwijs. Extra ondersteuning, ook wel bekend als een Onderwijsondersteuningsarrangement (OOA), wordt ingezet wanneer de onderwijsbehoeften van een kind de basisondersteuning overstijgen. Dit arrangement, tot stand gekomen in breed overleg (IHI-overleg), omvat een specifieke aanpak, extra tijd of aandacht voor de leerling. Voor kinderen met een OOA wordt een Ontwikkelingsperspectief (OPP) opgesteld, waarin gezamenlijk doelen worden gedefinieerd. Passend onderwijs is de kern van onze zorg. Wij werken binnen het Samenwerkingsverband PO Zoetermeer om ervoor te zorgen dat elk kind de juiste ondersteuning krijgt, of dit nu binnen de eigen klas is of op een meer geschikte plek. De school draagt de zorgplicht om hulp te bieden, waarbij de leerkracht het eerste aanspreekpunt is voor ouders. Bij complexere vragen schakelen we het samenwerkingsverband in. Het samenwerkingsverband PO Zoetermeer biedt ondersteuning via Ambulante Begeleiders (AB) en Coördinatoren Passend Onderwijs (CPO). Zij denken mee met school, ouders en hulpverlening om de beste oplossingen te vinden. Het samenwerkingsverband ontwikkelt een ouder- en jeugdsteunpunt voor informatie en ondersteuning bij passend onderwijs. U vindt meer informatie op Ouders en Jeugd - SWV Zoetermeer. Voor vragen over ons samenwerkingsverband kunt u contact opnemen via infopo@swvzoetermeer.nl. Onze specifieke contactpersoon is Luzanne Boersma (lboersma@swvzoetermeer.nl, 06-82583075). Meer algemene informatie over passend onderwijs is te vinden op www.swvzoetermeer.nl. Onze ambitie is om de leerlingondersteuning continu te verbeteren. Dit doen we door een onderwijsaanbod op maat te bieden via een Ontwikkelingsperspectief (OPP), waarin we samen met ouders en specialisten doelen stellen. We focussen op het versterken van de samenwerking met externe partners zoals schoolmaatschappelijk werk en logopedisten, en op preventieve maatregelen en de ontwikkeling van executieve functies zoals plannen en zelfregulatie. We streven naar inclusief onderwijs, waarbij we zoveel mogelijk kinderen in hun vertrouwde omgeving laten leren. Indien nodig, zoeken we samen met het samenwerkingsverband naar een passende alternatieve oplossing. Zo waarborgen we dat elke leerling, ongeacht hun ondersteuningsbehoefte, de begeleiding krijgt die nodig is voor succesvol leren en optimale ontwikkeling.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Onze Kwaliteitszorg en Visie: Het Schoolplan van IKC Het Plankier

Wat zijn de belangrijkste doelstellingen in het schoolplan van IKC Het Plankier?

Bij IKC Het Plankier bouwen we actief aan een duurzame kwaliteitscultuur, met een focus op zowel de professionele ontwikkeling van ons team als het leerproces van uw kind. Ons kwaliteitszorgsysteem is een gestructureerd proces van analyse, ontwikkeling en persoonlijke groei, gestoeld op open dialogen en waardering voor vakmanschap. Ons schoolplan, jaarplannen en ambitiekaarten vormen de basis van onze transparante werkwijze. Met deze documenten, inclusief onze kwaliteitskaarten die onze dagelijkse praktijk beschrijven, zorgen we voor heldere afspraken en een consistente aanpak op alle fronten: onderwijs, ondersteuning, organisatie en dagelijkse gang van zaken. Deze structuur bevordert een positieve sfeer, teamgeest en een hoge mate van professionaliteit. Onze schoolontwikkeling wordt geleid door vijf kernpijlers van OPOZ: Onderwijs als oefenplaats, Partnerschap rondom het kind, Werkgeverschap met aandacht voor de medewerker, Organisatie vanuit verbinding, en een focus op de ontwikkeling van het kind. We stellen continu drie fundamentele vragen om de basiskwaliteit van ons onderwijs te waarborgen: Leren onze leerlingen voldoende qua resultaten? Wordt er kwalitatief goed lesgegeven met een passend leerproces? En voelen onze leerlingen zich veilig op school? Voor de periode 2024-2028 streven we naar vernieuwend, duidelijk en eigentijds onderwijs. We stimuleren eigenaarschap, reflectie en samenwerking, ondersteund door evidence-based praktijken. Leerlingen krijgen de regie over hun eigen leerproces en leren verantwoordelijkheid te dragen voor zichzelf, elkaar en hun omgeving. Leraren worden hierin ondersteund met de nodige kennis en vaardigheden om effectieve feedback te geven en leerlingen optimaal te begeleiden. We zetten ons in voor passend onderwijs voor elk kind, waarbij we onderwijs dichtbij huis realiseren. Door gedifferentieerde lesmethoden en extra ondersteuning waar nodig, zorgen we ervoor dat elke leerling op zijn of haar niveau kan werken en uitgedaagd wordt om samen te leren en te ontdekken. IKC Het Plankier is trots op haar identiteit als Kanjerschool, waarin sociale vaardigheden centraal staan en zichtbaar worden in onze pedagogische aanpak. Bovendien versterken we de samenwerking met ouders, met een duidelijke visie op educatief partnerschap en gezamenlijke betrokkenheid rondom het kind.

Hoe zorgt IKC Het Plankier ervoor dat de onderwijsdoelen worden bereikt?

IKC Het Plankier hanteert een systematisch kwaliteitszorgsysteem dat nauw is verweven met ons integraal personeelsbeleid. Dit zorgt ervoor dat de ontwikkeling van onze school en de professionele groei van onze medewerkers hand in hand gaan. Door middel van een meerjarenplanning evalueren en verbeteren we continu de kwaliteit van ons onderwijs. Onze kwaliteitszorg leidt tot concrete verbeterpunten, die we samen met het team vaststellen in het licht van onze ambitieuze doelen en actuele ontwikkelingen. We kiezen bewust voor focus en pakken niet te veel tegelijk aan. De geselecteerde verbeterpunten worden verwerkt in het jaarplan en uitgevoerd door toegewijde leerteams. De directie monitort de voortgang nauwgezet. Aan het einde van elk schooljaar evalueren we de resultaten van de verbeterplannen en verantwoorden we onze inspanningen in het jaarverslag. Deze planmatige en doelgerichte aanpak, vastgelegd in ons schoolplan, jaarplan en jaarverslag, garandeert dat we continu werken aan de optimalisatie van ons onderwijs en de ontwikkeling van onze school.

Ontdek Ons Passend Aanbod voor het Jonge Kind in Zoetermeer

Toelichting van de school

IKC Het Plankier biedt, hoewel geen officiële VVE-school, een naadloze doorgaande lijn voor jonge kinderen via ons Speeltaalhuis. Kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, ontvangen dezelfde hoogwaardige begeleiding op onze basisschool als in ons Speeltaalhuis. We behandelen gezamenlijk boeiende thema's en onderhouden frequente communicatie. Bij de overstap van het speeltaalhuis naar groep 1 zorgen wij voor een soepele overgang met zowel mondelinge als schriftelijke informatie-uitwisseling. Dit garandeert continuïteit in de ontwikkeling van uw kind. Ons Speeltaalhuis IKC Het Plankier is toegankelijk op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 08:30 tot 12:30 uur. Kom langs en ervaar ons unieke aanbod!

Veelgestelde vragen

Welk Specifiek Aanbod Biedt IKC Het Plankier voor Jonge Kinderen?

IKC Het Plankier heeft een gespecialiseerd programma ontwikkeld voor de allerkleinsten. Dit programma sluit nauw aan bij de behoeften van jonge kinderen en legt een solide basis voor hun verdere schoolloopbaan. Het omvat ontwikkelingsgerichte activiteiten en een stimulerende leeromgeving.

IKC Het Plankier heeft een gespecialiseerd programma ontwikkeld voor de allerkleinsten. Dit programma sluit nauw aan bij de behoeften van jonge kinderen en legt een solide basis voor hun verdere schoolloopbaan. Het omvat ontwikkelingsgerichte activiteiten en een stimulerende leeromgeving.

Speeltaalhuis IKC Het Plankier (Peuteropvang) voor een VVE-geïnspireerde aanpak

Met Welke Organisaties Werkt IKC Het Plankier Samen voor het Jonge Kind?

Voor een breed en kwalitatief hoogstaand aanbod voor jonge kinderen, werkt IKC Het Plankier samen met Gro-up Kinderopvang. Deze samenwerking, die ook kinderdagverblijf Het Lijsternest omvat, zorgt voor een geïntegreerde aanpak van kinderopvang en onderwijs, wat de ontwikkeling van uw kind ten goede komt.

Voor een breed en kwalitatief hoogstaand aanbod voor jonge kinderen, werkt IKC Het Plankier samen met Gro-up Kinderopvang. Deze samenwerking, die ook kinderdagverblijf Het Lijsternest omvat, zorgt voor een geïntegreerde aanpak van kinderopvang en onderwijs, wat de ontwikkeling van uw kind ten goede komt.

Team | IKC Het Plankier in Zoetermeer | [2025] Schoolregister