
Schoolweging
De schoolweging van Het Plankier Zoetermeer is 30,76 , met een spreiding van 6,54 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 91,4% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overschrijdt de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept een stevige basiskwaliteit, mede gezien de schoolweging van 30,76. De score ligt wel iets onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen (95,23%), mogelijk door de hogere spreiding in de populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau wordt door 53,23% van de leerlingen behaald, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 43,5%. Dit duidt op effectieve differentiatie, ondanks de complexe leerlingenpopulatie. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 55,36%, wat aantoont dat IKC Het Plankier hier nagenoeg gelijk in presteert.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een focus op theoretische leerwegen: 26,09% havo en 17,39% vmbo-(g)t. Opvallend is het relatief hoge percentage vwo-advies (8,7%), terwijl vergelijkbare scholen gemiddeld 18,61% halen. Het praktijkgerichte vso-advies (4,35%) is wel hoger dan het regionale gemiddelde (0,12%), wat past bij de complexere leerlingenpopulatie. De brede adviesrange – van vmbo-b tot vwo – reflecteert de diversiteit binnen de school.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Het Plankier Zoetermeer | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174.25 | 174.21 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We doen ons best om kinderen het maximale uit zichzelf te laten halen. Dat is de reden dat we kinderen gedurende het schooljaar toetsen op onder andere lezen, taal en rekenen. De uitkomsten helpen ons zicht te houden op de ontwikkeling van ieder kind, ons onderwijs te verbeteren en leerlingen beter te ondersteunen. Wij werken onder andere met methodetoetsen en Leerling in Beeld en maken gebruik van het leerlingvolgsysteem ParnasSys. De tussentijdse toetsen van Leerling in Beeld leveren voor elk leerjaar een gemiddelde niveauscore op, die kan worden afgezet tegen het gemiddelde van scholen met een vergelijkbare leerlingenpopulatie (schoolgewicht). De resultaten worden individueel met de leerlingen besproken en samen wordt gekeken naar de doelen waar de leerling voor de komende periode aan wil werken. Met elkaar worden haalbare doelen opgesteld. In een gesprek met leerkracht, leerling en ouders wordt gekeken naar de resultaten en vertelt het kind waar het in de komende periode aan gaat werken. 2 x per jaar hebben de leerkrachten en de AOK'er een gesprek over de resultaten van de groep. Aan de hand van de overzichten van de groep wordt gekeken naar de voortgang en worden doelen gesteld voor de groep. Met het team wordt gekeken naar de resultaten tijdens een gezamenlijk teamoverleg. Er worden schoolplannen, groepsplannen en individuele onderwijsbehoeften opgesteld.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Een opvallend hoog percentage leerlingen (42,86%) presteert boven hun basisschooladvies, vergeleken met 25,27% landelijk. Slechts 7,14% zit onder advies (tegen 11,81% landelijk). Dit illustreert een terughoudend adviesbeleid en robuuste doorstroombegeleiding, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel. De hoge 'boven-advies'-score sluit aan bij de groeiende focus op talentontwikkeling.
Sociale ontwikkeling
We zijn een school waar kinderen, leerkrachten en ouders zich veilig voelen. We werken en leren in een rustig schoolklimaat. Dit doen we in een open sfeer, waarin we leren van en met elkaar en elkaar kunnen ondersteunen bij zaken die we moeilijk vinden. We maken als school gebruik van een methode voor sociaal emotioneel leren; Kanjertraining We monitoren jaarlijks de sociale veiligheid met Leerling in Beeld en volgen indien nodig en gewenst handelingsadviezen op We maken gebruik van positief geformuleerde gedragsregels, die zichtbaar zijn in de school en in de klas Er is een vertrouwenspersoon, een veiligheidscoördinator en een gedragsspecialist aanwezig in de school LEES MINDER
Jezelf mogen zijn
Je veilig voelen
Samenwerken
Wat is de werkwijze van IKC Het Plankier voor sociale ontwikkeling?
De leerkracht is verantwoordelijk voor de zorg rondom de leerling en stelt onderwijsbehoeften vast door middel van gesprekken, observaties en resultaten. De Adviseur Onderwijs & Kwaliteit (AOK) begeleidt leerkrachten bij de zorg rondom kinderen. Het ondersteuningsteam wordt ingezet bij externe zorg, in samenwerking met ouders, leerkracht, intern begeleider, directie en externe instanties. De sociale veiligheid wordt jaarlijks gemonitord met Leerling in Beeld en kinderen vullen twee keer per jaar een vragenlijst in over de sociale veiligheid. Er zijn vertrouwenspersonen aanwezig op IKC Het Plankier. De school werkt met de Kanjertraining en Onderbouwd in de groepen 1 en 2.
Welke registratievorm(en) gebruikt IKC Het Plankier om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
IKC Het Plankier gebruikt Kanvas en Sociaal Emotionele Vragenlijsten om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC Het Plankier?
IKC Het Plankier gebruikt Kanjer trainingen en Taakspel voor sociaal-emotioneel leren.