Basisschool IKC Floriant in Zoetermeer

Het team van IKC Floriant in Zoetermeer

Current section: team
Florasingel 17
2719 Zoetermeer

Zie hier hoe het team van IKC Floriant is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van IKC Floriant. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past IKC Floriant bij jullie?

Ontdek hoe goed IKC Floriant bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij IKC Floriant zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 100% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (100%)
Man (0%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij IKC Floriant. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (30%)
35-45 jaar (30%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (20%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.3%)
35-45 jaar (26.7%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (18.9%)
&ge;65 jaar (2.4%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij IKC Floriant werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (80%)
Direct ondersteunend personeel (10%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (10%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor IKC Floriant gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Drama
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervangingsbeleid IKC Floriant: Zekerheid voor Continu Onderwijs

Bij IKC Floriant zorgen we voor de continuïteit van het onderwijs, zelfs bij afwezigheid van een leerkracht. Of het nu gaat om gepland verlof, scholing of onverwachte ziekte, wij hebben een duidelijk beleid. Onze prioriteit is dat elke leerling les krijgt. Daarom zetten we eerst in op interne oplossingen. Een collega uit ons eigen team neemt de les over, of de leerlingen worden tijdelijk verdeeld over andere klassen. Dit garandeert dat de leerstof wordt vervolgd. In uitzonderlijke gevallen, wanneer interne oplossingen niet mogelijk zijn, doen we een beroep op ons netwerk van gekwalificeerde invallers. Mocht het onverhoopt toch niet lukken om vervanging te regelen, dan informeren we u direct. Uw kind krijgt dan opdrachten mee voor thuisonderwijs. Wij begrijpen dat dit lastig kan zijn, daarom bieden we opvang op school voor kinderen wiens ouders niet thuis kunnen blijven.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Voor schooljaar 2025-2026 ziet de groepsindeling er als volgt uit:

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op IKC Floriant: Specialisten voor Elke Uitdaging

4

Taal- en Rekenspecialisten voor Academische Groei

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Leerlingondersteuning
Gespecialiseerde Rekencoach
Expert Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalontwikkelingsspecialist

Toelichting van de school:

Op IKC Floriant zetten onze toegewijde intern begeleider en vier specialisten voor meer- en hoogbegaafde leerlingen zich in om de taal- en rekenontwikkeling van elk kind te optimaliseren. Door middel van grondige analyses in samenwerking met de leerkracht identificeren we eventuele ontwikkelingsachterstanden en stellen we gerichte interventies voor. Deze ondersteuning wordt zowel binnen als buiten de klas verzorgd, altijd met als doel de leerprestaties van uw kind te verbeteren.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Sociaal Welzijn
Specialist Kinderwelzijn en Ontwikkeling
School Maatschappelijk Ondersteuner

Toelichting van de school:

Het welbevinden van onze leerlingen is de basis voor effectief leren en groeien op IKC Floriant. Daarom besteden we veel aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling, onder andere door het gebruik van methodes als Kwink en Breinhelden in alle groepen. Wanneer individuele of kleinschalige begeleiding gewenst is, werken we nauw samen met de leerling, ouders, leerkracht en intern begeleider om de meest passende ondersteuning te bieden. Onze aanpak is altijd gebaseerd op de positieve gedragsinterventieprincipes van PBS, met nadruk op erkenning, verbinding en duidelijke afspraken.

3

Ondersteuning bij Gedrag en Werkhouding

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Gedragsmanagement
Specialist Positief Gedrag en Motivatie
School Maatschappelijk Ondersteuner

Toelichting van de school:

Wij geloven dat een positieve sociaal-emotionele basis essentieel is voor leren en ontwikkeling. Daarom integreren we programma's zoals Kwink en Breinhelden in ons dagelijkse onderwijs om het welzijn van elk kind te bevorderen. Indien aanvullende ondersteuning nodig is, bieden we individuele of groepssessies aan. In overleg met de leerling, ouders, leerkracht en intern begeleider ontwikkelen we een plan dat is afgestemd op specifieke behoeften. Onze werkwijze volgt de PBS-principes, gericht op het creëren van een veilige en ondersteunende omgeving.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor specifieke ondersteuning op het gebied van motorische en lichamelijke ontwikkeling verwijzen wij u graag naar externe expertise.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

IKC Floriant biedt geen medische zorg of persoonlijke verzorging. Voor deze diensten kunt u terecht bij gespecialiseerde zorgverleners.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
10
Totaal specialisten
10
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
School Maatschappelijk werk

Maatwerk Ondersteuning voor Elk Kind bij IKC Floriant

Ontdek Ons Ondersteuningsprofiel en Aanpak

IKC Floriant, onderdeel van de Unicoz Onderwijsgroep, zet zich in voor passend onderwijs in Zoetermeer. Wij bieden basisondersteuning aan alle leerlingen, waarbij elke leerkracht binnen elke groep de nodige zorg garandeert. Dit betekent dat elk kind bij ons het minimale, vertrouwde onderwijsaanbod ontvangt. Onze focus ligt op groepsgericht onderwijs met ruimte voor individuele leerbehoeften. We werken met groepsdoelen en differentiëren de leerstof in vier niveaus: drie basisniveaus (gemiddelde, intensieve en verkorte instructie) en een individueel niveau indien nodig. Per vak stemmen we de niveaus af op wat elk kind nodig heeft om optimaal te kunnen leren. Daarnaast bieden we specifieke ondersteuning buiten de klas aan. Dit is bedoeld voor leerlingen die met het reguliere aanbod hun doelen niet behalen, maar ook voor hoogbegaafde leerlingen die extra uitdaging nodig hebben om zich volledig te ontwikkelen. Een deel van onze getalenteerde leerkrachten volgt gespecialiseerde opleidingen om leerlingen met meer- en hoogbegaafdheid optimaal te begeleiden. Voor bovenschoolse ondersteuning, zoals Denkwijs, Doewijs, pre-vwo, pre-vwo+, pre-vo en pre-vmbo, verwijzen we u graag naar de website van Unicoz. Toekomstige Ambitie voor Ondersteuning: We streven ernaar om kindgericht en doelgericht werken als fundament van ons onderwijs te verankeren. Dit doen we door jaarplanningen en teamoverleggen te richten op deze thema's, zodat ons team continu kan afstemmen en verbeteren. Daarnaast implementeren we een duidelijke begeleidings- en gesprekkencyclus tussen de intern begeleider en groepsleerkrachten. Dit waarborgt dat de extra ondersteuning binnen het reguliere klassenverband effectief en haalbaar blijft voor iedereen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek de Kwaliteitszorg en Visie van IKC Floriant: Ons Schoolplan

Welke Ambitieuze Doelen Bevat Ons Schoolplan voor Uw Kind?

Bij IKC Floriant streven we continu naar onderwijsoptimalisatie. We evalueren en verfijnen ons lesaanbod voortdurend om elk kind de kans te geven zijn of haar volledige potentieel te benutten. Om de ontwikkeling van onze leerlingen te maximaliseren, stellen we hoge verwachtingen, zowel voor hen als voor ons eigen team. Dit doen we door de leerresultaten nauwgezet te volgen en te analyseren. Op basis van deze inzichten formuleren we als team gerichte verbeterplannen en integreren we deze in ons dagelijks onderwijs. We combineren hierbij onze diepgaande expertise met waardevolle inzichten van externe specialisten.

Hoe Realiseert IKC Floriant Haar Educatieve Doelstellingen?

Ons onderwijs is gestructureerd rond een duidelijke cyclus die ons helpt onze schoolbrede doelen te bereiken en het proces te bewaken: P = Plan: We formuleren concrete afspraken voor de uitvoering van ontwikkelingen, veranderingen en implementatie. D = Do: In deze fase worden de geplande afspraken daadwerkelijk in de praktijk gebracht. S = Study: Na de implementatie evalueren we de resultaten en bepalen we welke afspraken we structureel borgen. A = Act: De vastgestelde schoolafspraken worden consequent toegepast in ons dagelijks werk. Z = Zichtbaar: Aan het einde van de cyclus monitoren we de zichtbare resultaten van onze inspanningen.

Ontdek Ons Unieke Programma voor Jonge Kinderen bij IKC Floriant

Toelichting van de school

IKC Floriant biedt een naadloze doorgaande lijn voor kinderen van 0 tot 12 jaar, waarbij onderwijs en opvang optimaal samenwerken. Ons integraal kindcentrum huisvest voorschoolse-, tussenschoolse- en buitenschoolse opvang onder één dak, geïntegreerd met het basisonderwijs. Voor onze jongste talenten is er ook een kinderdagverblijf gevestigd aan de nabijgelegen Prismalaan in Zoetermeer. Deze centrale locatie zorgt voor een vertrouwde en stimulerende omgeving waar ontwikkeling centraal staat.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal onderwijsaanbod is er voor peuters en kleuters op IKC Floriant?

IKC Floriant is van nature ingericht op de behoeften van jonge kinderen door de integratie van kinderopvang en basisonderwijs. Binnen ons Integraal Kind Centrum profiteren alle kinderen van een doorlopende leerlijn. Dit betekent dat onze jongste leerlingen profiteren van een gestructureerde en stimulerende omgeving die is afgestemd op hun ontwikkelingsfase, met de voordelen van een vroegtijdige blootstelling aan educatieve activiteiten.

Met welke partners werkt IKC Floriant samen voor het aanbod voor jonge kinderen?

IKC Floriant werkt nauw samen met kinderopvang Junis Watertoren om een compleet en geïntegreerd aanbod te garanderen voor de allerkleinsten. Deze samenwerking zorgt voor een consistente pedagogische aanpak en een soepele overgang tussen de verschillende opvang- en onderwijsfasen. Onze gezamenlijke focus ligt op de optimale ontwikkeling van elk kind, van de vroegste jaren tot het einde van de basisschoolperiode. Meer informatie over onze samenwerking vindt u op de website van Junis.

IKC Floriant werkt nauw samen met kinderopvang Junis Watertoren om een compleet en geïntegreerd aanbod te garanderen voor de allerkleinsten. Deze samenwerking zorgt voor een consistente pedagogische aanpak en een soepele overgang tussen de verschillende opvang- en onderwijsfasen. Onze gezamenlijke focus ligt op de optimale ontwikkeling van elk kind, van de vroegste jaren tot het einde van de basisschoolperiode. Meer informatie over onze samenwerking vindt u op de website van Junis.

Team | IKC Floriant in Zoetermeer | [2025] Schoolregister