
De resultaten van IKC Floriant in Zoetermeer
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van IKC Floriant, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past IKC Floriant bij jullie?
Ontdek hoe goed IKC Floriant bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Beheersing op IKC Floriant
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt getoetst in groep acht middels de doorstroomtoets, ook wel eindtoets genoemd. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Deze 85% fungeert als de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau, een standaard die uniform is voor alle basisscholen in Nederland.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Resultaten IKC Floriant: Ambitie en Prestatie
Het streefniveau biedt een uitdagendere academische lat dan het fundamenteel niveau. Ons doel op IKC Floriant is om een zo groot mogelijk percentage van onze leerlingen dit hogere niveau te laten bereiken tegen het einde van groep acht. De onderwijsinspectie stelt per basisschool, rekening houdend met de specifieke leerlingpopulatie, een individueel streefpercentage vast. Dit percentage dient als de persoonlijke signaleringswaarde voor het streefniveau van onze school, wat onze ambitie voor excellente leerresultaten onderstreept.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van IKC Floriant?
Bij IKC Floriant in Zoetermeer bereiden we leerlingen optimaal voor op de overstap naar het voortgezet onderwijs. De doorstroomtoets, vanaf schooljaar 2023-2024 wettelijk verplicht, is een cruciaal instrument in dit proces. Deze toets, die wij afnemen met de IEP doorstroomtoets, markeert niet het einde, maar de start van een nieuwe ontwikkelingsfase op de middelbare school. Wij hanteren een zorgvuldig proces voor het bepalen van het schooladvies, waarbij we rekening houden met diverse factoren. Denk hierbij aan de resultaten van methodetoetsen en CITO-toetsen uit groep 6, 7 en 8, maar ook aan de inzet, werkhouding en het huiswerk van de leerling. Indien beschikbaar, nemen we ook de resultaten van een intelligentieonderzoek mee. Het adviesproces is een samenwerking tussen de leerkrachten van groep 7 en 8, de interne begeleider en de directie. Halverwege groep 7 ontvangt u een prognose uitstroomadvies. In januari van groep 8 volgt het voorlopige advies. Na de doorstroomtoets in februari presenteren we eind maart het definitieve schooladvies, waarmee leerlingen zich kunnen aanmelden voor het voortgezet onderwijs via zonaarhetvo.nl. Voor leerlingen die naar het voortgezet speciaal onderwijs of praktijkonderwijs doorstromen, geldt een ander aanmeldtraject in samenwerking met het samenwerkingsverband.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Welzijn op IKC Floriant
Op IKC Floriant stimuleren we sociale ontwikkeling en een positief schoolklimaat met de SWPBS-methode (Schoolwide Positive Behavior Support). Deze aanpak focust op het creëren van een leeromgeving waarin iedereen zich veilig voelt en optimaal presteert. We definiëren samen onze kernwaarden en vertalen deze naar concreet, gewenst gedrag dat we actief aanleren. Positief gedrag wordt bij ons consequent bekrachtigd, wat bijdraagt aan een harmonieuze sfeer. Dit schooljaar versterken we dit met Kwink voor sociaal-emotioneel leren en Breinhelden, wat ons helpt bij het ontwikkelen van belangrijke executieve functies en een gedeelde taal. Door deze gestructureerde aanpak zorgen we voor een veilige en stimulerende omgeving waar leerlingen niet alleen academisch, maar ook sociaal-emotioneel tot bloei komen. Dit draagt bij aan een verhoogde betrokkenheid en betere leerresultaten voor alle kinderen.
Plezier en positieve leerervaringen
Verantwoordelijkheid en Respect voor elkaar
Vertrouwen en een Veilige leeromgeving
Hoe bevordert IKC Floriant de sociale ontwikkeling van leerlingen?
IKC Floriant hanteert de principes van Positive Behavior Support (PBS) via de Kwink-methode om een positief en veilig schoolklimaat te garanderen. PBS is een flexibel raamwerk dat scholen helpt gewenst gedrag te versterken, afgestemd op de unieke behoeften en diversiteit van onze leerlingen. Leerlingen die deel uitmaken van onze PBS-aanpak ervaren meer veiligheid, ontwikkelen betere sociale vaardigheden en laten hogere schoolprestaties zien. Dit resulteert in meer effectieve leertijd en een grotere betrokkenheid bij hun eigen leerproces. Ook voor ons schoolteam heeft PBS voordelen: werkplezier neemt toe, signalering van leerlingbehoeften verbetert, en de capaciteit om zorg op maat te bieden aan risicoleerlingen wordt versterkt.
Welke methoden gebruikt IKC Floriant voor sociaal-emotioneel leren?
IKC Floriant zet diverse methoden in om het sociaal-emotioneel leren van onze leerlingen te ondersteunen en hun ontwikkeling te volgen. Deze methoden zijn zorgvuldig geselecteerd om een breed scala aan sociale en emotionele vaardigheden te bevorderen. Onze leerlingen werken met programma's zoals "Een doos vol gevoelens" en "Kwink", die hen helpen hun emoties te begrijpen en te uiten. Daarnaast implementeren we "School Wide Positive Behavior Support (SWPBS)" en "Breinhelden" om een positieve gedragsaanpak te waarborgen en executieve functies te versterken.
- Een doos vol gevoelens
- School Wide Positive Behavior Support (SWPBS)
- Kwink
- Breinhelden
Hoe monitort IKC Floriant de sociale vooruitgang van leerlingen?
IKC Floriant monitort de sociale ontwikkeling en opbrengsten van onze leerlingen nauwgezet met behulp van specifieke registratiemiddelen. Deze tools stellen ons in staat om de sociaal-emotionele groei van elke leerling te volgen en waar nodig ondersteuning te bieden. We maken hiervoor gebruik van de volgende registratievormen: "Kijk!" en "WMK". Deze systemen helpen ons om een helder beeld te krijgen van de sociale vooruitgang en bieden waardevolle inzichten voor onze onderwijsstrategie.
- Kijk!
- WMK
Inspectierapport IKC Floriant: Vertrouwen in Onderwijskwaliteit
IKC Floriant is met een basisarrangement beoordeeld door de Inspectie van het Onderwijs. Dit betekent dat de inspectie positief is over de onderwijskwaliteit en de ontwikkeling van onze leerlingen. Ons toegewijde team werkt dagelijks aan een stimulerende leeromgeving waarin elk kind zich optimaal kan ontwikkelen. We hechten veel waarde aan transparantie en delen graag de bevindingen van de inspectie. Ontdek hoe IKC Floriant zich inzet voor excellent basisonderwijs en bekijk de officiële rapporten voor een compleet beeld van onze schoolprestaties.