IKC Florence Nightingale in Zoetermeer

Het team van IKC Florence Nightingale in Zoetermeer

Current section: team
Zanzibarplein 90
2721 Zoetermeer

Zie hier hoe het team van IKC Florence Nightingale is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van IKC Florence Nightingale. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past IKC Florence Nightingale bij jullie?

Ontdek hoe goed IKC Florence Nightingale bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij IKC Florence Nightingale zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 83.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (83.7%)
Man (16.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.9%)
Man (16.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij IKC Florence Nightingale. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (7%)
25-35 jaar (39.5%)
35-45 jaar (20.9%)
45-55 jaar (16.3%)
55-65 jaar (9.3%)
&ge;65 jaar (7%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.4%)
25-35 jaar (28.4%)
35-45 jaar (26.2%)
45-55 jaar (20.5%)
55-65 jaar (15.9%)
&ge;65 jaar (1.7%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij IKC Florence Nightingale werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (69.8%)
Direct ondersteunend personeel (16.3%)
Indirect ondersteunend personeel (7%)
Management (7%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor IKC Florence Nightingale gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Personeelsplanning voor Ononderbroken Onderwijs bij IKC Florence Nightingale

Bij IKC Florence Nightingale staat de continuïteit van het onderwijs voor uw kind centraal. Wij zetten ons dagelijks in om uw kind een stabiele en kwalitatieve leeromgeving te bieden, zelfs bij onverwachte afwezigheid van ons toegewijde personeel. Onze eerste prioriteit bij ziekte of verlof van een leerkracht is het garanderen van doorlopend onderwijs. We zoeken direct naar interne oplossingen of zetten ervaren invallers in vanuit onze eigen organisatie, OPOZ. Voor de jongste leerlingen in de onderbouw kunnen onze getalenteerde onderwijsassistenten bijspringen om de lessen soepel te laten verlopen. In uitzonderlijke situaties waarin er geen geschikte invaller beschikbaar is, kunnen groepen tijdelijk worden verdeeld over andere klassen. Als dit niet mogelijk is, bieden we gestructureerd (online) thuisonderwijs aan om ervoor te zorgen dat uw kind niets van de leerstof mist. Bij complexe noodsituaties, zoals meerdere gelijktijdige afwezige teamleden, kan de directie genoodzaakt zijn ouders te verzoeken hun kinderen tijdelijk thuis te houden. In dergelijke gevallen kunnen we ervoor kiezen om de jongste kleuters (4-jarigen) thuis te laten, zodat we met de leerplichtige kleuters een kleinere, beter hanteerbare groep kunnen vormen. Voor oudere kinderen in de midden- en bovenbouw kan dit betekenen dat zij (online) thuisonderwijs volgen zonder specifieke les op afstand. Voor de kleutergroepen die thuis moeten blijven, organiseren we geen specifieke werkpakketten, zodat de focus kan liggen op de leerplichtige groepen. Deze beslissingen worden genomen uit overmacht, wanneer de school fysiek niet in staat is om alle leerlingen optimaal te bedienen. De directie behoudt zich het recht voor om in zulke uitzonderlijke omstandigheden af te wijken van de reguliere afspraken om de best mogelijke oplossing te bieden. Wij communiceren zo spoedig mogelijk via de Parro app over alle regelingen rondom vervanging, eventueel thuiswerken van leerlingen of het tijdelijk thuisblijven van kinderen. Zo bent u altijd direct op de hoogte van de actuele situatie en eventuele aanpassingen in het lesprogramma.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

IKC Florence Nightingale levert zo goed mogelijk onderwijs op maat. Alle kinderen kunnen instructie volgen op 3 niveaus.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op IKC Florence Nightingale: Specialisten voor Elke Leerbehoefte

6

Taal en Rekenen: Specialistische Begeleiding op Maat

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Academische Ontwikkeling
Rekenspecialist: Verbeter uw rekenvaardigheid
Remedial Teacher: Individuele leerondersteuning
Taalspecialist: Stimulering van lees- en schrijfvaardigheid
Specialist Digitale Geletterdheid: Vaardigheden voor de toekomst
Kunst- en Cultuurcoördinator: Creatieve ontwikkeling

Toelichting van de school:

Op IKC Florence Nightingale zetten we vol in op de taal- en rekenontwikkeling van uw kind. Onze gespecialiseerde leerkrachten leiden dit proces aan, met duidelijke beleidsplannen en kwaliteitskaarten die onze werkwijze borgen. De Remedial Teacher biedt gerichte extra hulp aan leerlingen die dit nodig hebben, terwijl de Intern Begeleider de algehele zorg voor leer- en gedragsontwikkeling coördineert. Onze cultuurspecialist verrijkt het onderwijs met projectweken en inspirerende buitenschoolse activiteiten, wat bijdraagt aan een brede ontwikkeling. Deze specialisten zorgen ervoor dat elke leerling de ondersteuning krijgt die nodig is om zijn of haar volledige potentieel te bereiken op het gebied van taal en rekenen.

6

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Positief Groeien

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist: Ondersteuning bij uitdagend gedrag
Intern Begeleider: Coördinatie van zorg en welzijn
Remedial Teacher: Begeleiding bij leer- en sociaal-emotionele uitdagingen
Pedagogisch Educatief Professional: Positieve pedagogische aanpak
Schoolmaatschappelijk Werk: Betrokkenheid bij leerling en gezin
Kindercoach: Stimulering van zelfvertrouwen en veerkracht

Toelichting van de school:

Wij hechten veel waarde aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Onze Intern Begeleider is een gecertificeerd Gedragsspecialist en een getrainde Kwinkcoach, wat onze focus op deze gebieden onderstreept. Met de methode Kwink integreren we sociaal-emotionele vorming en burgerschap in ons dagelijks onderwijs. De Intern Begeleider/Gedragsspecialist stuurt de implementatie van deze methode aan en ontwikkelt interventies om het welzijn van leerlingen en de dynamiek in de groepen te optimaliseren. Onze aanpak zorgt voor een veilige en positieve leeromgeving waarin kinderen zich sociaal en emotioneel optimaal kunnen ontwikkelen.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Structuur voor Succes

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist: Expertise in gedragsmanagement
Intern Begeleider: Overzicht van leer- en gedragsstrategieën
Remedial Teacher: Praktische ondersteuning bij taakuitvoering

Toelichting van de school:

IKC Florence Nightingale hanteert een consequente, schoolbrede pedagogische aanpak gericht op gedrag en effectieve taakaanpak. We maken gebruik van de methode Kwink om leerlingen te begeleiden bij hun sociaal-emotionele ontwikkeling en burgerschapsvorming. Deze gestructureerde aanpak bevordert een positieve werkhouding en helpt leerlingen om hun schooltaken succesvol te volbrengen. Onze specialisten werken samen om een stimulerende leeromgeving te creëren waarin gedragsproblemen worden geminimaliseerd en de focus ligt op leren en groei.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Gezond en Actief Leren

Beschikbare specialisten:

Motorisch Remedial Teacher: Verbetering van motorische vaardigheden

Toelichting van de school:

Voor de motorische ontwikkeling van onze leerlingen werken we samen met externe specialisten om een brede ondersteuning te garanderen. We onderhouden nauwe banden met fysiotherapiepraktijken, schooltandartsen en logopedisten. De schooltandarts bezoekt onze school met een speciale tandartsbus voor laagdrempelige controles. Behandelingen op het gebied van fysiotherapie en logopedie vinden plaats in gespecialiseerde externe praktijken, wat zorgt voor deskundige en effectieve begeleiding.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid en Zorg

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

IKC Florence Nightingale volgt strikte protocollen voor medisch handelen en persoonlijke verzorging, conform het beleid van OPOZ. Het bestuur van OPOZ stelt dat medewerkers geen voorbehouden of risicovolle medische handelingen uitvoeren en geen medicijnen verstrekken waarvan het vergeten van toediening levensbedreigend kan zijn. Ouders zijn verantwoordelijk voor de organisatie van medicatie. Wel biedt de school een geschikte ruimte en tijd aan ouders of aangewezen derden om medicatie onder schooltijd toe te dienen. Voor specifieke situaties, zoals chronisch zieke leerlingen, is een medicatieprotocol opgesteld. Dit protocol vereist schriftelijke toestemming van ouders en specifieke informatie over het medicijn, de dosering en toedieningstijden. Medicatie dient altijd in de originele verpakking met een duidelijk etiket te worden afgegeven. Het protocol waarborgt de veiligheid en continuïteit van zorg en bevordert open communicatie tussen school, ouders en zorgverleners.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
16
Totaal specialisten
16
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal
Keuken
Gymzaal op 50 m van school

Individuele Leerlingondersteuning op IKC Florence Nightingale

Ons Toewijde Ondersteuningsbeleid

Bij IKC Florence Nightingale streven we ernaar dat elke leerling zich optimaal kan ontwikkelen. Passend onderwijs is de kern van onze aanpak, waarbij we ervoor zorgen dat leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, deze ook ontvangen. Dit geldt voor zowel kortdurende als langdurige hulp. Het Samenwerkingsverband PO Zoetermeer speelt hierin een cruciale rol. Scholen voor regulier en speciaal onderwijs bundelen hun krachten om passend onderwijs te garanderen. Dit samenwerkingsverband zorgt ervoor dat elk kind de juiste begeleiding krijgt, aangepast aan individuele behoeften. Als ouder bent u het eerste aanspreekpunt voor de ondersteuning van uw kind. Samen met de leerkracht bespreekt u de leer- en ontwikkelingsbehoeften. De intern begeleider en schooldirecteur bieden hierbij ondersteuning. Indien nodig, wordt het samenwerkingsverband ingeschakeld. Het samenwerkingsverband biedt ondersteuning via Begeleiders en Coördinatoren Passend Onderwijs. Zij denken mee met school, ouders en hulpverlening over de beste oplossingen voor uw kind, zowel binnen als buiten de school. Via het Ouder- en Jeugdsteunpunt van SWV Zoetermeer vinden ouders en leerlingen informatie over passend onderwijs en hulp bij eventuele knelpunten. Meer informatie vindt u op de website van SWV Zoetermeer. Alle scholen binnen het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Zoetermeer bieden een basisondersteuning. Dit omvat een solide basiskwaliteit, het afstemmen van onderwijs op het kind (handelingsgericht werken), een interne ondersteuningsstructuur en interventies bij dyslexie, dyscalculie en gedragsproblematiek. Leerlingen die meer ondersteuning nodig hebben dan de school zelf kan bieden, ontvangen deze via het samenwerkingsverband. Dit kan variëren van ambulante begeleiding tot plaatsing op een speciale school. De inzet van extra ondersteuning verloopt altijd via een IHI-overleg, waarbij ouders en deskundigen betrokken zijn. Voor leerlingen die extra ondersteuning behoeven, stelt de school een Ontwikkelingsperspectief (OPP) op. Hierin worden concrete doelen en benodigde extra ondersteuning vastgelegd, altijd in samenspraak met ouders en het kind. IKC Florence Nightingale werkt continu aan het verbeteren van de ondersteuning. Wij hanteren instructieniveaus en bieden extra begeleiding waar nodig. Denk hierbij aan ambulante leerkrachten, onderwijsassistenten en de intern begeleider. Ook vrijwilligers lezen met kinderen. Onze teamscholing richt zich op differentiatie, zodat leerkrachten optimaal kunnen inspelen op de verschillen tussen leerlingen en het onderwijs daarop kunnen afstemmen. Meer informatie over passend onderwijs vindt u op www.ikcflorencenightingale.nl en www.swvzoetermeer.nl.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Hoogwaardige Kwaliteitszorg en Schoolplan IKC Florence Nightingale

Wat zijn de ambitieuze doelen van ons schoolplan 2024-2028?

Ons schoolplan 2024-2028 omvat een reeks strategische doelen gericht op continue verbetering en excellente educatie. We streven naar het handhaven van onze uitstekende onderwijsresultaten en het realiseren van onze schoolambities. Dit doen we door hogere verwachtingen te stellen en de eigen verantwoordelijkheid van kinderen te stimuleren. Diversiteit zien we als een kracht die we verder willen uitbouwen, met een focus op burgerschap. Een belangrijk punt is het vinden van een gezonde balans tussen het primaire lesaanbod en de ontwikkeling van individuele talenten. We leggen de nadruk op de verbinding tussen wereldoriëntatie, burgerschap en creatieve vakken, en bieden een doordacht curriculum voor digitale geletterdheid. Daarnaast kiezen we voor vernieuwend lesmateriaal op specifieke vakgebieden en investeren we in moderne, zelfstandig werken-plekken om de leerautonomie van kinderen te vergroten. Onze school profileert zich actief, anticiperend op groei, een veranderend publiek en onze bewezen goede resultaten. We zetten in op vergroening van ons schoolplein, met als doel beweging en ontdekking te stimuleren. De 17 werelddoelen en duurzaamheid zijn hierbij leidend. We bouwen aan een professionele leergemeenschap en versterken het educatief partnerschap met ouders, met een continue focus op het vakmanschap van onze leerkrachten. Kwaliteitszorg is een cyclisch proces dat constante aandacht vereist. Het trainen van ons leerkrachtenteam is hierin cruciaal. Schooljaar 2024-2025 staat in het teken van de implementatie van ons nieuwe schoolplan en een sterke focus op het primaire proces: pedagogisch en didactisch handelen met behulp van het Directe Instructie Model (DIM). Ons kerndoel is het realiseren van goed onderwijs, wat onlosmakelijk verbonden is met uitstekende leerkrachten. We bieden onderwijs op maat, waarbij leerkrachten instructie geven op drie niveaus conform het DIM. Het managementteam bespreekt tijdens groepsbezoeken de voortgang en noodzakelijke verbeteringen. De directie faciliteert dit proces door gerichte scholing voor leerkrachten aan te bieden. Tussen- en eindresultaten worden gezamenlijk geanalyseerd. Leerkrachten formuleren individuele ambities en interventies, die vervolgens worden uitgevoerd. Een speerpunt is de doorlopende ontwikkelingslijn voor kinderen van 2 tot 12 jaar, in nauwe samenwerking met Gro-up kinderopvang. Burgerschapsonderwijs is een ander belangrijk aandachtspunt, met een specifieke focus op de uitvoering van ons burgerschapsbeleid, vastgelegd in een kwaliteitskaart en een burgerschapskalender, ontwikkeld in samenspraak met de Medezeggenschapsraad (MR). Ons burgerschapsonderwijs richt zich op de emotionele en intellectuele ontwikkeling, creativiteit, en het verwerven van essentiële kennis en sociale, culturele en lichamelijke vaardigheden. Het onderwijs is ontworpen om leerlingen voor te bereiden op een pluriforme samenleving, actief burgerschap en sociale integratie, met aandacht voor diverse achtergronden en culturen, conform de Wet primair onderwijs (2018). Via een gestructureerde cyclus van vragenlijsten monitoren we continu onze kwaliteit. De resultaten worden grondig besproken met het team, de MR, het bestuur en de leerlingenraad, waarna concrete actiepunten worden geformuleerd en uitgevoerd om onze kwaliteit te waarborgen.

Hoe monitort IKC Florence Nightingale de voortgang richting schoolambities?

Wij monitoren onze schoolambities op verschillende niveaus om een effectieve voortgang te garanderen. Op teamniveau volgen we nauwgezet onze school- en jaarplannen. Op leerkrachtniveau vindt dit plaats tijdens gerichte groepsbesprekingen die ingaan op de behaalde resultaten en ontwikkelingspunten. Daarnaast maken we gebruik van audits en collegiale consultatie om onze onderwijskwaliteit te toetsen en te versterken. De directie onderhoudt proactief kwaliteitsgesprekken met het schoolbestuur, waarin de gestelde schooldoelen centraal staan en de voortgang wordt geëvalueerd.

Downloaden

Optimale Ontwikkeling voor Jonge Kinderen bij IKC Florence Nightingale

Toelichting van de school

IKC Florence Nightingale biedt een rijke omgeving voor vroeg- en voorschoolse educatie, gericht op de brede ontwikkeling van jonge kinderen. We leggen een sterke nadruk op taalontwikkeling en woordenschat, essentieel voor latere schoolsuccessen. Daarnaast stimuleren we dagelijks sociale vaardigheden en motorische ontwikkeling door middel van speelse activiteiten. Onze voorschool werkt nauw samen met Gro-up Kinderopvang, met een speciaal ingericht speeltaalhuis binnen onze school. Kinderen vanaf 2 jaar zijn welkom op onze voorschool en maken alvast kennis met de basisschoolomgeving door te wennen in de kleuterklas voordat ze vier worden. Thema's sluiten naadloos aan tussen de voorschool en de kleutergroepen, waarbij we de effectieve 'Piramide' methode gebruiken. De kleutergroepen profiteren van extra taalondersteuning door een toegewijde onderwijsassistent, zes dagdelen per week. Waar mogelijk participeren peuters samen met kleuters in gezamenlijke activiteiten, wat de overgang naar de basisschool soepeler maakt. Onze pedagogisch medewerkers en leerkrachten zorgen voor een warme en gestructureerde overdracht, waarbij ouders nauw betrokken blijven bij de ontwikkeling van hun kind.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod biedt IKC Florence Nightingale voor jonge kinderen?

IKC Florence Nightingale investeert in de toekomst van jonge kinderen met specifieke programma's die de ontwikkeling stimuleren. Ons aanbod omvat zowel voor- als vroegschoolse educatie, met een focus op taal, sociale vaardigheden en motorische ontwikkeling. Dit bereidt kinderen optimaal voor op een succesvolle schoolcarrière.

IKC Florence Nightingale investeert in de toekomst van jonge kinderen met specifieke programma's die de ontwikkeling stimuleren. Ons aanbod omvat zowel voor- als vroegschoolse educatie, met een focus op taal, sociale vaardigheden en motorische ontwikkeling. Dit bereidt kinderen optimaal voor op een succesvolle schoolcarrière.

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en peuteropvang voor een vliegende start.

Met welke partners werkt IKC Florence Nightingale samen voor het aanbod voor jonge kinderen?

Voor een naadloze en kwalitatieve voorschoolse educatie werkt IKC Florence Nightingale samen met Gro-up Kinderopvang. Deze samenwerking omvat het gezamenlijke speeltaalhuis, waar kinderen op een speelse manier kennismaken met taal en de schoolse omgeving.

Voor een naadloze en kwalitatieve voorschoolse educatie werkt IKC Florence Nightingale samen met Gro-up Kinderopvang. Deze samenwerking omvat het gezamenlijke speeltaalhuis, waar kinderen op een speelse manier kennismaken met taal en de schoolse omgeving.

Team | IKC Florence Nightingale in Zoetermeer | [2025] Schoolregister