IKC Florence Nightingale in Zoetermeer

De resultaten van IKC Florence Nightingale in Zoetermeer

Current section: resultaten
Zanzibarplein 90
2721 Zoetermeer

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van IKC Florence Nightingale, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past IKC Florence Nightingale bij jullie?

Ontdek hoe goed IKC Florence Nightingale bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau Behaald door Leerlingen IKC Florence Nightingale

Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke basisschoolleerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit niveau wordt geëvalueerd middels de eindtoets in groep acht. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit percentage fungeert als de signaleringswaarde voor het fundamentele niveau, een standaard die geldt voor alle basisscholen in Nederland, inclusief IKC Florence Nightingale.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau Behaald door Leerlingen IKC Florence Nightingale

Het streefniveau markeert een ambitieuzer prestatieniveau dan het fundamentele niveau. Het streven van IKC Florence Nightingale is om een zo groot mogelijk deel van de leerlingen dit hogere niveau te laten bereiken aan het einde van groep acht. De inspectie stelt voor elke school, rekening houdend met de specifieke leerlingpopulatie, een individueel streefpercentage vast. Dit percentage dient als de maatstaf voor het behalen van het streefniveau op onze school.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van IKC Florence Nightingale?

Bij IKC Florence Nightingale in Zoetermeer begeleiden we uw kind optimaal naar het voortgezet onderwijs (VO). Onze zorgvuldige verwijzingsprocedure waarborgt een soepele overgang en dient het belang van elk kind. We streven naar een transparant proces, zodat u als ouder, uw kind en onze school volledig geïnformeerd zijn over de stappen van primair naar voortgezet onderwijs. Dit bevordert een positieve start in de middelbare school. Het schooladvies wordt zorgvuldig opgesteld. In groep 7 ontvangen leerlingen een voorlopig advies gebaseerd op hun algehele ontwikkeling. Het team van groep 8, de intern begeleider en de directie werken samen om dit advies te bepalen. In januari van groep 8 volgt een tweede voorlopig advies. Na de Cito doorstroomtoets in februari, ontvangen leerlingen uiterlijk 24 maart het definitieve schooladvies. De aanmelding bij de middelbare school met het definitieve advies vindt plaats tussen 25 en 31 maart. Voor leerlingen die overstappen naar het VSO, gelden afwijkende procedures in samenwerking met het samenwerkingsverband Zoetermeer, waarbij vroegtijdig gekeken wordt naar de meest passende school. Onze adviezen zijn kansrijk en realistisch, gebaseerd op de resultaten van het leerlingvolgsysteem vanaf groep 6. We houden rekening met alle factoren die de ontwikkeling van uw kind kunnen beïnvloeden. Methode-gebonden toetsen ondersteunen dit proces. Groei in resultaten na het definitieve advies wordt meegenomen, waarbij we indien nodig een hoger definitief advies overwegen om recht te doen aan de ontwikkeling. Het voorlopig advies in groep 7 is een momentopname gericht op ontwikkeling, gecombineerd met ambitie. Het eindadvies in groep 8 baseert zich op het leerlingvolgsysteem en toetsresultaten op het moment van uitstroom, met rekenen en begrijpend lezen als leidend. Een aanpassing van het advies na de doorstroomtoets is mogelijk indien dit aantoonbaar in het belang van de leerling is. Ouders worden uitgebreid geïnformeerd via het document 'doorverwijzing naar het voortgezet onderwijs' en een speciale informatieavond voor groep 7. Meer details over schooldoorstroom en eindresultaten vindt u op 'scholen op de kaart'.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling en Welzijn op IKC Florence Nightingale

Op IKC Florence Nightingale staat de sociale ontwikkeling van uw kind centraal. Wij geloven dat sociale competentie essentieel is voor succes in het leven. Het gaat om het vermogen om op een positieve manier om te gaan met jezelf en anderen, deel te nemen aan de gemeenschap en invloed uit te oefenen op de omgeving. Deze vaardigheden ontwikkelen zich continu en verschillen per leeftijd. Een jong kind leert conflicten anders oplossen dan een tiener. Wij stimuleren bij alle leerlingen een balans tussen eigen belangen en die van anderen te vinden, altijd in lijn met de geldende normen en waarden. Sociale competentie vereist kennis, vaardigheden en een juiste houding. Kennis betekent begrijpen hoe sociale interacties werken. Vaardigheden omvatten het toepassen van dit begrip in de praktijk. Een positieve houding, gekenmerkt door willen en durven, is hierbij cruciaal. Factoren zoals emoties en zelfbeeld spelen hierbij een belangrijke rol.

Respect voor elkaar en de omgeving

Actieve verantwoordelijkheid nemen

Betrokken burgerschap

Hoe bevordert IKC Florence Nightingale de sociale ontwikkeling van leerlingen?

IKC Florence Nightingale hanteert de effectieve methode Kwink! Deze methode sluit naadloos aan bij het leergebied ‘Oriëntatie op jezelf en de wereld’, dat kerndoelen 34 t/m 39 omvat en focust op zelfinzicht, sociale omgang, probleemoplossing en zingeving. Kwink! draagt actief bij aan burgerschap en sociale integratie, zoals wettelijk vereist. Sinds 2006 zijn scholen verplicht een veilige leeromgeving te bieden. Met de Wet Veiligheid op school (sinds 2015) is de aanpak van pesten en het vergroten van de schoolveiligheid aangescherpt. De Onderwijsinspectie toetst scholen op de aanwezigheid en uitvoering van een sociaal veiligheidsplan, een duidelijk meldingspunt voor pesten en de coördinatie van het pestbeleid. Jaarlijks meten we de beleving van veiligheid en het welzijn van onze leerlingen met behulp van monitoringssystemen zoals Kijk en Leerling in Beeld.

Welke registratiemiddelen gebruikt IKC Florence Nightingale voor sociale opbrengsten?

Voor het in kaart brengen van sociale opbrengsten maakt IKC Florence Nightingale gebruik van de volgende registratiemiddelen:

  • Kijk!
  • Leerling in Beeld

Welke methodiek voor sociaal-emotioneel leren wordt toegepast op IKC Florence Nightingale?

IKC Florence Nightingale zet de volgende methodiek voor sociaal-emotioneel leren in:

  • Kwink!

Onderwijsinspectie Rapport: Kwaliteit en Ontwikkeling bij IKC Florence Nightingale

IKC Florence Nightingale streeft naar uitmuntendheid in het onderwijs en de opvang van uw kind. Onze school in Zoetermeer, met 187 leerlingen, investeert continu in een stimulerende leeromgeving waar elk kind zich optimaal kan ontwikkelen. Ontdek hier meer over de bevindingen van de Onderwijsinspectie en hoe wij streven naar de hoogste kwaliteit.

Resultaten | IKC Florence Nightingale in Zoetermeer | [2025] Schoolregister