IKC Florence Nightingale
Zanzibarplein 90
2721 GE Zoetermeer

Schoolweging

Schoolweging
29.07
Spreiding
6.73

De schoolweging van Florence Nightingale is 29,07 , met een spreiding van 6,73 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

94,9% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, wat consistent boven de landelijke norm van 85% ligt. Deze stabiliteit is opmerkelijk gezien de complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 29,07) en toont aan dat basisvaardigheden goed gewaarborgd zijn.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

70,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 41,2%. Dit onderstreept de effectiviteit van het onderwijsconcept, met name bij kansrijke leerlingen. De score ligt 17,3% hoger dan bij vergelijkbare scholen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel toont een sterke focus op theoretische leerwegen: 20% vwo-advies (vs. 18,6% regio) en 16% havo. Opvallend is het hoge percentage vmbo-kader (24%) ten opzichte van vergelijkbare scholen (9,2%). De combinatie van praktijkgericht en theoretisch onderwijs blijkt uit 16% gecombineerd vmbo-(g)t/havo-advies. De school hanteert een 'kansrijk + realistisch'-beleid waarbij 46,2% van de leerlingen uiteindelijk boven advies presteert.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsFlorence NightingaleGemeente AmsterdamNederland
LIB180.76174.25175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Tussenresultaten zijn zeer belangrijk omdat deze resultaten uitgangspunt zijn voor de afstemming van de instructie door de leerkracht. Dit geldt voor korte termijndoelen in de methode. En voor de lange termijndoelen gemeten met Citotoetsen in januari en juni. Alle kinderen worden getoetst. Uitgangspunt is dat kinderen via de door de school gekozen methoden de kerndoelen van een betreffend jaar moeten kunnen behalen. Methodegebonden toetsen laten gedurende het schooljaar zien of kinderen de verschillende onderdelen hebben begrepen. De leerkracht stemt zijn/haar instructie af op deze resultaten voor een volgende les of periode. Met de Citotoetsen meten we of onze kinderen de landelijke (SLO) kerndoelen gaan behalen. Of wellicht onder of boven de norm scoren. De leerkrachten analyseren de gegevens van de (Cito)toetsten gezamenlijk onder leiding van de intern begeleider. De methodegebonden toetsen worden meerdere keren per jaar besproken door de leerkracht met de IB-er tijdens groepsbesprekingen. Doelstelling is om acties/ambities te formuleren voor de komende periode n.a.v. resultaten en trends.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Een opmerkelijk laag percentage (0%) presteert onder advies, tegenover 11,8% landelijk. Maar liefst 46,2% van de leerlingen zit boven advies in het VO, ruim boven het vergelijkingspercentage van 25,3%. Dit succes wordt toegeschreven aan het doorlopend monitoren van leerlingen en het flexibel bijstellen van leertrajecten, zoals beschreven in het schoolwerkplan.

Sociale ontwikkeling

Sociale competentie is het vermogen om adequaat te kunnen handelen in sociale situaties. Belangrijk is hoe je met jezelf en met elkaar omgaat; het gaat om meedoen en meebepalen. Niet alleen over je voegen naar de anderen: de groep, de maatschappij. Sociale competentie is ook invloed uitoefenen op je omgeving. Het gaat daarbij om het evenwicht. De verwachtingen die je aan sociaal competent gedrag mag stellen, zijn voor elke leeftijd anders. Een kleuter lost een ruzie bijvoorbeeld anders op dan een leerling uit de bovenbouw. Iemand is sociaal competent als deze persoon zowel rekening houdt met zijn eigen belangen als met die van een ander. En als hij dit doet volgens de waarden en normen die in zijn samenleving gelden. Hiervoor zijn kennis, vaardigheden en een juiste houding nodig. Kennis heeft te maken met weten en kennen. Vaardigheden hebben te maken met doen en kunnen. Houding heeft te maken met willen en durven. Er zijn natuurlijk ook andere aspecten van invloed op de houding van een kind. Bijvoorbeeld de gevoelens van een kind en het beeld dat hij of zij van zichzelf en de ander heeft. LEES MINDER

Respect

Verantwoordelijkheid

Burgerschap

Wat is de werkwijze van IKC Florence Nightingale voor sociale ontwikkeling van leerlingen?

IKC Florence Nightingale maakt gebruik van de methode Kwink! Kwink sluit aan op het leergebied ‘Oriëntatie op jezelf en de wereld’ en bevordert actief burgerschap en sociale integratie. De school draagt zorg voor een veilige schoolomgeving volgens de Wet Veiligheid op school. Er is een sociaal veiligheidsplan, een aanspreekpunt voor pesten en een coördinator pestbeleid. De beleving van veiligheid en welzijn van kinderen wordt jaarlijks gemonitord. Voor het meten van de sociale opbrengsten worden de meetinstrumenten Kijk en Leerling in Beeld gebruikt.

Welke registratievorm(en) gebruikt IKC Florence Nightingale om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

IKC Florence Nightingale gebruikt de registratievormen Kijk! en Zien om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC Florence Nightingale?

IKC Florence Nightingale gebruikt de methode Kwink! voor sociaal-emotioneel leren.