Basisschool IKC De Watersnip in Zoetermeer

Het team van IKC De Watersnip in Zoetermeer

Current section: team
Cesar Franckrode 70
2717 Zoetermeer

Zie hier hoe het team van IKC De Watersnip is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van IKC De Watersnip. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past IKC De Watersnip bij jullie?

Ontdek hoe goed IKC De Watersnip bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij IKC De Watersnip zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 84.2% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (84.2%)
Man (15.8%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.9%)
Man (17.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij IKC De Watersnip. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (15%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (15%)
45-55 jaar (30%)
55-65 jaar (5%)
&ge;65 jaar (10%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (24.8%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (18.1%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij IKC De Watersnip werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (47.4%)
Direct ondersteunend personeel (31.6%)
Indirect ondersteunend personeel (15.8%)
Management (5.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor IKC De Watersnip gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Deskundige Invulling bij Afwezigheid van Leerkrachten op IKC De Watersnip

Bij IKC De Watersnip zorgen we voor continuïteit in het onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van leerkrachten. Ons verzuimprotocol beschrijft nauwkeurig hoe invulling wordt gegeven aan vervanging, zodat leerlingen altijd in een veilige en stimulerende leeromgeving verblijven. Bij ziekte of verlof van een vaste leerkracht zetten we direct de beschikbare interne of externe invallers in. We streven ernaar om de onderwijscontinuïteit te waarborgen door gekwalificeerd personeel in te zetten. Indien een reguliere invaller niet beschikbaar is, schakelen we onze flexibele ambulante leerkrachten in. Deze professionals zijn getraind om snel in te stromen en de lessen soepel over te nemen. \n\nAls laatste redmiddel, en enkel wanneer andere opties niet haalbaar zijn, worden leerlingen tijdelijk opgevangen door onze toegewijde leraarondersteuners. Mocht ook dit niet mogelijk zijn, dan verdelen we de groep zorgvuldig over andere klassen, met de focus op een passende en verantwoorde begeleiding voor elke leerling.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Extra Ondersteuning op IKC De Watersnip: Ontdek Ons Deskundigenteam

3

Taal- en Rekenspecialisten voor Succesvolle Leerontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Taalspecialist
VVE-Tutor voor Vroege Educatie
Adviseur Onderwijs en Kwaliteit

Toelichting van de school:

Op IKC De Watersnip bieden we gerichte ondersteuning aan kinderen met een taalachterstand of een VVE-indicatie. Deze kinderen ontvangen extra begeleiding, zowel binnen als buiten de klas, om hun leerproces te optimaliseren. Onze VVE-tutor verzorgt aanvullend taalonderwijs voor kleuters. Bij doorstroom naar groep 3 volgen deze leerlingen het programma 'Bouw!', begeleid door een ervaren onderwijsassistent of leraarondersteuner. Specifiek voor leerlingen met een dyslexieverklaring zijn er interne trajecten beschikbaar. Zij ontvangen tijdens schooltijd gespecialiseerde ondersteuning via 1801, afhankelijk van hun individuele indicatie.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Welbevinden en Groei

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Adviseur Onderwijs en Kwaliteit
Schoolmaatschappelijk Werk

Toelichting van de school:

Ons team omvat een schoolmaatschappelijk werkster die één dag per week aanwezig is op school. Zij voert vertrouwelijk gesprekken met leerlingen die hiervoor zijn aangemeld. Deze gesprekken zijn gericht op hun welbevinden en ondersteunen de sociaal-emotionele ontwikkeling. Hiermee waarborgen we een veilige en stimulerende omgeving voor elk kind.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Optimale Leerresultaten

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Adviseur Onderwijs en Kwaliteit

Toelichting van de school:

Leerkrachten kunnen bij ons terecht met vragen over het gedrag, de werkhouding of de taakaanpak van leerlingen. Deze worden besproken met onze gedragsspecialist of de adviseur onderwijs en kwaliteit. Samen ontwikkelen we een effectieve begeleidingsstrategie. Zo zorgen we ervoor dat elke leerling de kans krijgt zich optimaal te ontplooien en succesvol te zijn in het leerproces.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve en Gezonde Kinderen

Beschikbare specialisten:

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorg en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
8
Totaal specialisten
8
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymzaal Den Brabanderhove

Maatwerk Ondersteuning voor Elke Leerling bij IKC De Watersnip

Ons Beleid voor Extra Ondersteuning

Bij IKC De Watersnip definiëren we 'Extra Ondersteuning' als een situatie waarin de onderwijsbehoeften van een leerling intensief en complex zijn. Dit gaat verder dan de standaard basisondersteuning die wij bieden. In zulke gevallen schakelen wij het Samenwerkingsverband (SWV) in om gespecialiseerde hulp te garanderen. Om deze extra zorg te faciliteren, maken we gebruik van een OnderwijsOndersteuningsArrangement (OOA). Met een OOA ontwikkelen we een specifieke aanpak, extra tijd of gerichte aandacht voor leerlingen die dit nodig hebben. Of het nu individueel is of in kleine groepen, een OOA wordt zorgvuldig overwogen in overleg, ook wel IHI-overleg genoemd, om de effectiviteit te waarborgen. Voor leerlingen met een OOA stellen we een OntwikkelingsPerspectiefPlan (OPP) op, dat hun leerweg en doelen beschrijft. Passend Onderwijs en Samenwerkingsverband PO Zoetermeer: Het grootste deel van de leerlingen doorloopt de basisschoolperiode zonder grote hindernissen. Echter, sommige leerlingen hebben behoefte aan extra begeleiding, soms tijdelijk, soms langduriger. Passend onderwijs is de term die we gebruiken voor de georganiseerde extra ondersteuning. Scholen voor regulier, speciaal basisonderwijs (SBO) en speciaal onderwijs (SO) werken binnen een regio samen om dit te realiseren. Dit netwerk noemen we een samenwerkingsverband (SWV). Een SWV zorgt ervoor dat elk kind dat ondersteuning nodig heeft, de juiste hulp krijgt of kan doorstromen naar een passende school. SWV Zoetermeer, een samenwerking tussen PO en VO, werkt nauw samen met scholen, besturen en ketenpartners om passend onderwijs voor alle leerlingen in Zoetermeer te waarborgen. Zij spelen een cruciale rol in het realiseren van een inclusieve leeromgeving. Passend Onderwijs op IKC De Watersnip: Als het gaat om passend onderwijs, is IKC De Watersnip uw eerste aanspreekpunt. Wij dragen de zorgplicht om ervoor te zorgen dat elk kind de benodigde ondersteuning op school krijgt, of op een andere geschikte plek indien nodig. In nauw overleg met de leerkracht bespreekt u de specifieke behoeften van uw kind voor optimale groei en ontwikkeling. Onze school biedt extra ondersteuning, bijvoorbeeld door gespecialiseerde leerkrachten. De adviseur onderwijs en kwaliteit en de schooldirecteur staan klaar om leerkrachten, ouders en leerlingen te begeleiden bij het vinden van de meest geschikte hulp. Mochten er na dit proces nog vragen zijn, dan kan het samenwerkingsverband worden ingeschakeld. Samenwerking met het Samenwerkingsverband: Vanuit het samenwerkingsverband zijn er specialisten zoals Begeleiders Passend Onderwijs (BPO) en Coördinatoren Passend Onderwijs (CPO). Zij denken mee met school, ouders en hulpverleners om de beste mogelijkheden voor een leerling te verkennen, zowel binnen de huidige school als daarbuiten. Dit kan zowel op initiatief van de school als van de ouders. Ouder- en Jeugdsteunpunt: Het samenwerkingsverband werkt aan een centraal ouder- en jeugdsteunpunt. Dit punt biedt informatie en ondersteuning aan ouders en leerlingen bij vragen of knelpunten rondom passend onderwijs. Het SWV heeft drie jaar de tijd om dit steunpunt volledig te ontwikkelen. De informatieve pijler is al actief via hun website, sectie 'Ouders en Jeugd' op SWV Zoetermeer. Contactgegevens Samenwerkingsverband: Voor algemene vragen kunt u contact opnemen met het SWV via infopo@swvzoetermeer.nl. U kunt ook direct contact opnemen met de Coördinator Passend Onderwijs (CPO) die aan onze school verbonden is: Luzanne Boersma, bereikbaar via lboersma@swvzoetermeer.nl of telefonisch op 06-82583075. Meer informatie over de werkwijze van passend onderwijs en de betrokken partijen vindt u op de website van het samenwerkingsverband: www.swvzoetermeer.nl. Toekomstige Ontwikkelingen in Ondersteuning bij IKC De Watersnip: Bij IKC De Watersnip streven we naar een continue en naadloze ontwikkeling voor al onze leerlingen. Het onderwijs en de ondersteuning worden nauwkeurig afgestemd op de individuele onderwijsbehoeften van elke leerling, zoals vastgelegd in ons zorgroutedocument. Voor leerlingen met een eigen leerlijn of een specifiek onderwijsarrangement stellen we een OntwikkelingsPerspectiefPlan (OPP) op. Dit plan beschrijft gedetailleerd de ondersteuningsbehoefte, de aanpak van de school, en de evaluatiemomenten. Tevens schetst het een verwacht uitstroomprofiel en de stappen om referentieniveaus te behalen. In de komende jaren investeren we in de professionele ontwikkeling van ons interne team. Dit omvat de opleiding van een specialist rekenen en een specialist hoogbegaafdheid, om onze expertise verder te vergroten.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Kwaliteitszorg en Schoolplan op IKC De Watersnip

Wat zijn de kerndoelen van ons schoolplan?

Bij IKC De Watersnip staat de onderwijskwaliteit centraal. Onze toegewijde leerkrachten geven les volgens een didactisch model, waarbij differentiatie op drie niveaus plaatsvindt. Het managementteam monitort deze aanpak nauwgezet door middel van groepsbezoeken. Deze bezoeken bieden een waardevolle gelegenheid voor feedback en gezamenlijke verbeterplannen met de leerkrachten. Om de tevredenheid van leerlingen, ouders en personeel te waarborgen, voeren we regelmatig tevredenheidspeilingen uit. De resultaten hiervan analyseren we grondig en gebruiken we om ons onderwijs continu te optimaliseren. Ons schoolplan 2024-2028 schetst onze ambitieuze doelen voor de komende vier jaar, terwijl het jaarplan de specifieke actiepunten voor het huidige schooljaar uiteenzet. Tijdens studiedagen en teamvergaderingen investeren we in de professionele ontwikkeling van ons team met trainingen gericht op leereigenaarschap en NT2-didactiek. Zo zorgen we samen voor uitmuntend onderwijs.

Hoe realiseren wij onze onderwijsdoelen?

Jaarlijks stellen we concrete (verbeter)doelen op in een gedetailleerd plan van aanpak. Deze doelen zijn transparant zichtbaar in onze team- en directiekamers, inclusief de uitgevoerde en afgeronde interventies. Aan het einde van elk schooljaar evalueren we de voortgang en actualiseren we de doelen. De resultaten van de midden- en eindtoetsen voor groep 3 tot en met 8 analyseren we elke twee jaar, waarna we een nieuw plan van aanpak ontwikkelen. De opbrengsten van de doorstroomtoetsen worden jaarlijks geëvalueerd en besproken met het voltallige team. Deze bevindingen worden vastgelegd in ons jaarverslag, wat de basis vormt voor verdere kwaliteitsverbetering.

Ontdek ons Uitgebreide Aanbod voor Jonge Kinderen bij IKC De Watersnip

Toelichting van de school

IKC De Watersnip in Zoetermeer biedt een warm welkom aan alle jonge kinderen. Wij geloven in een geïntegreerde aanpak waar onderwijs en opvang naadloos op elkaar aansluiten. Ons kindcentrum is ontworpen om de ontwikkeling van uw kind optimaal te stimuleren, vanaf de vroegste jaren. Met een team van toegewijde professionals zorgen we voor een veilige en uitdagende omgeving waarin elk kind kan groeien en bloeien. Wij streven ernaar om een solide basis te leggen voor de toekomst van uw kind, met aandacht voor zowel academische als sociale vaardigheden. Ontdek hoe IKC De Watersnip een betekenisvolle start biedt.

Veelgestelde vragen

Welk Speciaal Aanbod Heeft IKC De Watersnip Voor Jonge Kinderen?

IKC De Watersnip biedt een breed scala aan extra faciliteiten speciaal voor onze jongste leerlingen. Dit omvat professionele kinderopvang, waardoor ouders verzekerd zijn van kwalitatieve zorg. Daarnaast zetten we sterk in op Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en een toegankelijke peuteropvang. Deze programma's zijn ontworpen om de taalontwikkeling en cognitieve vaardigheden van jonge kinderen te bevorderen. Als kindcentrum integreren we deze diensten om een doorlopende leerlijn te garanderen, van de eerste levensjaren tot en met het basisonderwijs.

IKC De Watersnip biedt een breed scala aan extra faciliteiten speciaal voor onze jongste leerlingen. Dit omvat professionele kinderopvang, waardoor ouders verzekerd zijn van kwalitatieve zorg. Daarnaast zetten we sterk in op Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en een toegankelijke peuteropvang. Deze programma's zijn ontworpen om de taalontwikkeling en cognitieve vaardigheden van jonge kinderen te bevorderen. Als kindcentrum integreren we deze diensten om een doorlopende leerlijn te garanderen, van de eerste levensjaren tot en met het basisonderwijs.

Professionele Kinderopvang
Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE)
Uitgebreide Peuteropvang
Geïntegreerd Kindcentrum

Met Welke Partners Werkt IKC De Watersnip Samen Voor Kindontwikkeling?

Voor de optimale ontwikkeling van onze jonge kinderen werkt IKC De Watersnip nauw samen met gerenommeerde partners. Een belangrijke samenwerking is die met Gro-up, een vooraanstaande organisatie in kinderopvang. Deze samenwerking stelt ons in staat om hoogwaardige kinderopvang en educatieve programma's aan te bieden. Gro-up deelt onze visie op kindontwikkeling en draagt bij aan een stimulerende leeromgeving. Samen zorgen we ervoor dat elk kind de best mogelijke start krijgt, met aandacht voor spelenderwijs leren en persoonlijke groei binnen ons kindcentrum.

Voor de optimale ontwikkeling van onze jonge kinderen werkt IKC De Watersnip nauw samen met gerenommeerde partners. Een belangrijke samenwerking is die met Gro-up, een vooraanstaande organisatie in kinderopvang. Deze samenwerking stelt ons in staat om hoogwaardige kinderopvang en educatieve programma's aan te bieden. Gro-up deelt onze visie op kindontwikkeling en draagt bij aan een stimulerende leeromgeving. Samen zorgen we ervoor dat elk kind de best mogelijke start krijgt, met aandacht voor spelenderwijs leren en persoonlijke groei binnen ons kindcentrum.

Team | IKC De Watersnip in Zoetermeer | [2025] Schoolregister