
De resultaten van IKC De Watersnip in Zoetermeer
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van IKC De Watersnip, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past IKC De Watersnip bij jullie?
Ontdek hoe goed IKC De Watersnip bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: De Basis voor Elke Leerling
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit niveau wordt geëvalueerd in groep acht middels de eindtoets of doorstroomtoets. De onderwijsinspectie stelt dat een minimum van 85% van alle leerlingen dit basisniveau moet bereiken. Dit percentage dient als de landelijke signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau, die gelijk is voor alle basisscholen in Nederland. Op IKC De Watersnip streven we ernaar dit fundament voor al onze leerlingen te leggen, zodat ze goed voorbereid zijn op vervolgonderwijs. We monitoren deze resultaten nauwgezet om onze onderwijskwaliteit te waarborgen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Ambitie en Ontwikkeling op IKC De Watersnip
Het streefniveau biedt een uitdagender doel dan het fundamenteel niveau, met als ambitie dat een zo groot mogelijk deel van de leerlingen dit niveau aan het einde van groep acht bereikt. De onderwijsinspectie stelt voor elke basisschool, rekening houdend met de specifieke leerlingpopulatie, een individuele signaleringswaarde vast voor het streefniveau. Bij IKC De Watersnip zetten we ons in om leerlingen te stimuleren hun volledige potentieel te benutten en te excelleren. Onze aanpak is gericht op het behalen van zowel het fundamentele als het hogere streefniveau, zodat elke leerling optimaal wordt voorbereid op een succesvolle toekomst.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van IKC De Watersnip?
Op IKC De Watersnip in Zoetermeer bereiden we leerlingen optimaal voor op een succesvolle overgang naar het voortgezet onderwijs. De doorstroomtoets, voorheen de eindtoets genoemd, wordt in februari afgenomen en is een verplicht onderdeel van de basisschoolperiode. Deze toets dient als hulpmiddel voor de doorstroming naar het middelbaar onderwijs en markeert niet het einde van de leerontwikkeling. Vanaf schooljaar 2023-2024 is het proces rondom het schooladvies, de doorstroomtoets en de aanmelding voor het voortgezet onderwijs gestroomlijnd. Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopige schooladvies. Na de doorstroomtoets in de eerste of tweede week van februari ontvangen zij uiterlijk 24 maart het definitieve schooladvies. De centrale aanmeldingsweek voor middelbare scholen is van 25 tot 31 maart. Hoe wordt het schooladvies op IKC De Watersnip bepaald? Het schooladvies wordt zorgvuldig samengesteld op basis van de gehele ontwikkeling van de leerling gedurende de basisschoolperiode. In groep 7 ontvangen leerlingen een pre-advies, dat rekening houdt met resultaten van CITO-toetsen ('Leerling in Beeld'), methode-gebonden toetsen, de NIO-toets, werkhouding, inzet en sociaal-emotionele ontwikkeling. De leerkracht, de adviseur onderwijs en kwaliteit (OAK) en de directie werken samen om een passend advies te geven. Het definitieve schooladvies, na de doorstroomtoets, wordt uiterlijk 24 maart verstrekt. Aanmelden voor het voortgezet onderwijs vindt plaats tussen 25 en 31 maart. Voor leerlingen die doorstromen naar het Voortgezet Speciaal Onderwijs (VSO) geldt een afwijkende procedure, in samenwerking met het Samenwerkingsverband Zoetermeer.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling op IKC De Watersnip: Kind Centraal
Bij IKC De Watersnip creëren we een warme en betrokken sfeer waar kinderen en ouders zich thuis voelen. Dit vormt de basis voor een stabiel pedagogisch klimaat, waarin de sociaal-emotionele ontwikkeling van uw kind centraal staat. Dankzij onze gestructureerde aanpak met de methode Kwink, stimuleren we de groei van gewenste sociale competenties en helpen we kinderen nieuwe vaardigheden te ontwikkelen. Onze leerlingen worden aangemoedigd om zelfstandig te opereren, waarbij we rekening houden met hun individuele tempo en ontwikkelingsniveau. Respect voor ieders unieke leerproces is hierbij essentieel. IKC De Watersnip staat voor duidelijkheid in onderwijs, gericht op het bevorderen van zelfstandigheid, verantwoordelijkheidsgevoel, creativiteit en een kritische blik. Deze vaardigheden stellen kinderen in staat om succesvol te functioneren binnen de maatschappij. We begeleiden hen stap voor stap in het zelfstandig werken, het gezamenlijk oplossen van problemen en het nemen van verantwoordelijkheid voor hun gedrag, werk en omgeving. Dit draagt bij aan het versterken van hun zelfvertrouwen en een gevoel van competentie. Onze schoolcultuur wordt gevormd door oog te hebben voor de diversiteit aan normen en waarden binnen onze schoolgemeenschap. We gaan respectvol om met verschillende inzichten en meningen. Het is belangrijk dat elk kind leert omgaan met anderen, zonder de eigen identiteit te verliezen.
Een veilige leeromgeving
Gezamenlijke verantwoordelijkheid stimuleren
Respect en zorg voor elkaar centraal
Hoe bevordert IKC De Watersnip de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Veiligheid is de kern van onze aanpak voor sociale ontwikkeling. Begrippen als respect, verdraagzaamheid en onderlinge zorg spelen een cruciale rol in het vergroten van het welzijn van onze kinderen. Naast ons gedragsprotocol, bespreken we schoolafspraken met de klas, die zichtbaar worden opgehangen. We maken gebruik van de effectieve methode Kwink en zorgen voor een sterke betrokkenheid van ouders. De sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen in groep 3 tot en met 8 wordt jaarlijks systematisch geëvalueerd met het observatieprogramma 'Sociaal Emotioneel Functioneren' (CITO Leerling in Beeld). Leerlingen van groep 5 tot en met 8 vullen zelf een vragenlijst in als onderdeel van dit programma. Voor de jongste leerlingen in groep 1 en 2 gebruiken we het observatieprogramma KIJK!. Door deze gerichte observaties krijgen leerkrachten dieper inzicht in het gedrag van elk kind, waardoor ze gerichte ondersteuning kunnen bieden en het leerproces kunnen optimaliseren.
Welke registratiemethoden gebruikt IKC De Watersnip voor sociale opbrengsten?
IKC De Watersnip maakt gebruik van de volgende registratiemethoden om de sociale opbrengsten van leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen:
- Observatieprogramma KIJK! voor groep 1 en 2
- Sociaal Emotioneel Functioneren (CITO Leerling in Beeld) voor groep 3-8
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op IKC De Watersnip?
Voor het sociaal-emotioneel leren van onze leerlingen, zet IKC De Watersnip de volgende bewezen methode in:
- Kwink
Inspectierapport IKC De Watersnip: Kwaliteit en Vooruitgang
IKC De Watersnip is een bruisende basisschool in Zoetermeer waar we dagelijks werken aan de ontwikkeling van onze 163 leerlingen. Ons Integraal Kind Centrum biedt een warme en stimulerende leeromgeving, gericht op zowel educatie als opvang. Wij geloven in de kracht van een integrale aanpak, waarbij onderwijs en kinderopvang naadloos op elkaar aansluiten. Dit zorgt voor een doorlopende ontwikkeling en een veilige omgeving voor elk kind, van de jongste jaren tot aan de overgang naar het voortgezet onderwijs. Op deze pagina vindt u informatie over de bevindingen van de onderwijsinspectie. We nodigen u van harte uit om de officiële rapporten in te zien en meer te leren over de kwaliteit van ons onderwijs en onze voortdurende inzet voor verbetering.