
Schoolweging
De schoolweging van De Watersnip is 35,76 , met een spreiding van 6,47 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 83,33% scoren leerlingen net onder de landelijke norm van 85% voor het fundamenteel niveau. De school benadrukt in haar beleid extra ondersteuning bij basisvaardigheden om deze kloof te dichten.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt met 36,51% een score boven de eigen signaleringswaarde van 34,3% voor het streefniveau. Dit toont aan dat een aanzienlijke groep leerlingen hogere cognitieve doelen bereikt, ondanks de complexe populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel toont een focus op praktisch onderwijs: 25% vmbo-b en 19,44% vmbo-(g)t. Toch is 25% van de adviezen combinaties met havo, wat een tweeledige aanpak laat zien. Het aandeel praktijkonderwijs (0%) blijft achter bij het regionaal gemiddelde (1,01%).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Watersnip | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 173.74 | 174.25 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De voortgang van het onderwijsproces van de kinderen (zicht op ontwikkeling) van groep 3 tot en met groep 8 wordt via observaties van de leerkracht en methode-gebonden toetsen gemeten. Daarnaast wordt de voortgang in januari en juni middels toetsen van Cito Leerling in beeld gemeten. De adviseurs Onderwijs en Kwaliteit (AOK's) maken tweejaarlijks een schoolanalyse op basis van de behaalde resultaten van Cito. De leerkrachten maken een groepsanalyse, waarbij de kinderen individueel in beeld worden gebracht. Daaruit vloeit een plan van aanpak. Het lesaanbod, pedagogisch- en didactisch handelen worden daarin beschreven. Leerkrachten, AOK's en directie werken hierin samen. De observatielijsten vanuit KIJK geven zicht op de brede ontwikkeling van kinderen van groep 1 en 2. Door het tussentijds monitoren van de voortgang van de leerlingen kunnen we sturen op het behalen van de gestelde referentieniveaus en kerndoelen. Indien nodig zetten we tijdig ondersteuning in of bieden we uitdaging waar kinderen dat nodig hebben. We gebruiken een vast format voor de groepsanalyse van de Cito-toetsen en het daaruit volgend plan van aanpak. De ouders van kinderen van de groep 5 tot en met 8 krijgen bij het leerlingrapport een ontwikkelingsperspectief mee, zodat voor de ouders inzichtelijk is hoe de cognitieve ontwikkeling van hun kind is. Voor de analyse op schoolniveau wordt een ander format gebruikt.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is het hoge percentage leerlingen dat onder advies presteert (29,17% vs. 11,81% landelijk). Mogelijke verklaringen zijn de complexere thuissituaties (hoge schoolweging) of verschil in toetsing. De 20,83% die boven advies scoort, toont echter ook kansenongelijkheid.
Sociale ontwikkeling
Goede sfeer, betrokken kinderen en ouders zorgen voor een stabiel pedagogisch klimaat. De methode Kwink speelt hierbij op sociaal gebied een essentiële rol. Aangeleerde gewenste competenties worden verder ontwikkeld en nog niet ontwikkelde competenties aangeleerd. Kinderen in onze school zijn zelfstandig, of worden naar leeftijd/niveau naar zelfstandigheid geleid. Er is respect voor de individuele ontwikkeling van ieder kind. De Watersnip kenmerkt zich door duidelijkheid. Ons onderwijs richt zich op ontwikkeling van zelfstandigheid, verantwoordelijkheid, creativiteit en een kritische houding, zodat kinderen kunnen functioneren in de maatschappij. We leren kinderen stapsgewijs om zelfstandig te werken, samen problemen oplossen, zelf verantwoordelijkheid te nemen voor gedrag, werk en omgeving. Op die manier wordt zelfvertrouwen en gevoel voor competentie ontwikkeld. Door oog te hebben voor de normen en waarden van de schoolpopulatie, wordt onze schoolcultuur gerealiseerd. Met verschil van inzichten en opvattingen wordt rekening gehouden. Het kind moet leren omgaan met anderen, zonder hun eigen identiteit op te geven. LEES MINDER
Veiligheid
Samen verantwoordelijk
Respect, zorg voor elkaar
Wat is de werkwijze van IKC De Watersnip voor sociale ontwikkeling?
IKC De Watersnip vergroot het gevoel van veiligheid door begrippen als respect, verdraagzaamheid en aandacht een grote rol te laten spelen. Naast het gedragsprotocol worden de schoolafspraken met de groep besproken en hangen deze afspraken in de klas. Er wordt gewerkt met de methode Kwink, de gemaakte afspraken worden nageleefd en de betrokkenheid van de ouders wordt bevorderd. De sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen van de groepen 3 tot en met 8 wordt systematisch in kaart gebracht met het observatieprogramma Sociaal emotioneel functioneren (CITO leerling in beeld). Leerlingen van groep 5 tot en met 8 vullen de leerling vragenlijst in vanuit CITO leerling in beeld. Voor de groepen 1 en 2 wordt het observatieprogramma KIJK! gebruikt. Door deze observaties kan de leerkracht het gedrag van elk kind beter begrijpen en planmatig ondersteunen.
Welke registratievorm(en) gebruikt IKC De Watersnip om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
IKC De Watersnip gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! en Sociaal emotioneel functioneren (CITO LIB).
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC De Watersnip?
IKC De Watersnip gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Kwink.