IKC De Saffier in Zoetermeer

Het team van IKC De Saffier in Zoetermeer

Current section: team
Electrablauw 5
2718 Zoetermeer

Zie hier hoe het team van IKC De Saffier is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van IKC De Saffier. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past IKC De Saffier bij jullie?

Ontdek hoe goed IKC De Saffier bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij IKC De Saffier zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 57.1% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (57.1%)
Man (42.9%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij IKC De Saffier. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (7.1%)
25-35 jaar (42.9%)
35-45 jaar (28.6%)
45-55 jaar (0%)
55-65 jaar (14.3%)
&ge;65 jaar (7.1%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.3%)
35-45 jaar (26.7%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (18.9%)
&ge;65 jaar (2.4%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij IKC De Saffier werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (64.3%)
Direct ondersteunend personeel (14.3%)
Indirect ondersteunend personeel (14.3%)
Management (7.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor IKC De Saffier gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten bij IKC De Saffier: Zekerheid voor Uw Kind

Bij IKC De Saffier staat de continuïteit van het onderwijs voorop. Mocht een leerkracht onverhoopt ziek zijn of verlof opnemen, dan zetten wij alles op alles om direct passende vervanging te regelen. We streven ernaar om eerst intern oplossingen te vinden, bijvoorbeeld door een parttime leerkracht flexibel in te zetten. Daarnaast maken we gebruik van de professionele invalpool van onze stichting, OPOZ. Deze pool garandeert de inzet van gekwalificeerde leerkrachten, zodat de lesgang zo min mogelijk wordt verstoord. Mocht de interne of OPOZ-poolpool geen uitkomst bieden, dan schakelen we betrouwbare uitzendkrachten in. In uitzonderlijke situaties, wanneer alle andere opties zijn uitgeput, kan het voorkomen dat leerlingen tijdelijk les krijgen in een andere groep binnen IKC De Saffier. Deze maatregel waarborgen de voortgang van de leerstof en de veiligheid van alle kinderen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Professionele Ondersteuning voor Elke Leerling op IKC De Saffier

2

Taal en Rekenen: Fundamenten voor Succes

Beschikbare specialisten:

Rekenspecialist
Taalspecialist

Toelichting van de school:

IKC De Saffier investeert in optimale taal- en rekenvaardigheden. Onze taalspecialist, ingehuurd op basis van expertise, heeft een strategisch beleidsplan ontwikkeld voor de komende vier jaar. Dit plan garandeert een consistente en hoge kwaliteit van het taalonderwijs. Onze toegewijde taal- en rekencoördinatoren zijn de drijvende kracht achter de kwaliteitsborging van ons onderwijs. Zij ondersteunen actief het docententeam bij het verzorgen van effectief taal- en rekenonderwijs. Door resultaten te analyseren en vooruitstrevende verbeterplannen te ontwikkelen, zorgen zij voor continue vernieuwing. Bovendien participeren zij in leernetwerken binnen onze stichting. Dit bevordert de uitwisseling van kennis en ervaringen, wat essentieel is voor de verdere versterking van onze onderwijspraktijken en de ontwikkeling van elke leerling.

0

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Welzijn Centraal

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op IKC De Saffier hechten we veel waarde aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Met de methode Kwink krijgen alle groepen wekelijks lessen die gericht zijn op sociale vaardigheden, emotieregulatie en het maken van verantwoorde keuzes. Dit draagt bij aan een veilig en respectvol leerklimaat. Onze schoolmaatschappelijk werker van Schoolformaat is wekelijks aanwezig en richt zich op preventieve ondersteuning. Zij verzorgt preventieve groepstrainingen over thema's als faalangst, groepsvorming en sociale weerbaarheid. Daarnaast begeleidt zij de Berenclub voor de onderbouw en de Toppersclub voor de bovenbouw, waar leerlingen werken aan zelfvertrouwen en sociale competenties. Individuele ondersteuning is eveneens een kernonderdeel van onze aanpak. Wanneer een leerling extra begeleiding nodig heeft, biedt onze schoolmaatschappelijk werker individuele of groepsgerichte coachingsgesprekken. In nauwe samenwerking met ouders en leerkrachten zorgen we zo voor een optimale ontwikkeling die aansluit bij elke unieke hulpvraag.

0

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Structuur voor Succes

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel er geen specifieke specialisten voor gedrag, werkhouding en taakaanpak worden benoemd, wordt deze ondersteuning door het gehele team van IKC De Saffier geboden. Leerkrachten zetten diverse strategieën in om leerlingen te helpen bij het ontwikkelen van een positieve werkhouding en een gestructureerde taakaanpak. Dit gebeurt binnen de klascontext en met aandacht voor de individuele behoeften van elke leerling.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

De motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen wordt gestimuleerd door een gevarieerd bewegingsaanbod binnen het curriculum. Hoewel er geen specifieke motorische specialisten aangesteld zijn, wordt er aandacht besteed aan de ontwikkeling van grove en fijne motoriek door middel van gymlessen en creatieve activiteiten. Het team zorgt voor een omgeving waarin kinderen zich fysiek kunnen ontwikkelen.

1

Veiligheid en Zorg: Medische Paraatheid

Beschikbare specialisten:

BHV'er

Toelichting van de school:

Op IKC De Saffier staat de veiligheid van onze leerlingen voorop. Een getrainde BHV'er (Bedrijfshulpverlener) is aanwezig om adequaat te handelen bij calamiteiten en medische noodgevallen. Deze specialist zorgt ervoor dat er professionele eerste hulp wordt verleend wanneer dat nodig is, en draagt bij aan een veilige schoolomgeving voor iedereen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
3
Totaal specialisten
3
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal

Extra Ondersteuning op Maat voor Elke Leerling bij IKC De Saffier

Ontdek Ons Toegewijde Ondersteuningsbeleid

Bij IKC De Saffier geloven we in de kracht van individuele aandacht. We bieden een breed scala aan ondersteuningsmogelijkheden om ervoor te zorgen dat elke leerling zich optimaal kan ontwikkelen, zowel cognitief als sociaal-emotioneel. Ons School Ondersteuningsprofiel (SOP) beschrijft gedetailleerd hoe wij inspelen op uiteenlopende leerbehoeften. Wij streven naar een proactieve aanpak, waarbij vroegtijdige signalering en preventie centraal staan. Door middel van regelmatige monitoring, nauwe samenwerking met ouders en leerkrachten, en expertise van onze IKC partner Gro-Up, herkennen we ondersteuningsbehoeften tijdig. Om de begeleiding van leerlingen met extra behoeften continu te verbeteren, hebben we ambitieuze doelen gesteld. We focussen op het ontwikkelen van maatwerktrajecten met persoonlijke leerroutes en specifieke interventies. Daarnaast investeren we in de scholing van ons team, zodat zij optimaal zijn uitgerust om leerlingen te ondersteunen. Versterking van samenwerking met externe partners zoals orthopedagogen en logopedisten is hierbij essentieel. We evalueren onze aanpak voortdurend om de kwaliteit van de extra ondersteuning te waarborgen en te optimaliseren. Zo zorgen we voor een inclusieve leeromgeving waarin elke leerling de kans krijgt om te excelleren. Heeft u specifieke vragen over passend onderwijs of de ondersteuning binnen onze school? Neem gerust contact op met de school of het Ouder- en Jeugdsteunpunt Zoetermeer. Meer informatie over het Ouder- en Jeugdsteunpunt Zoetermeer vindt u hier. Zij bieden informatie en hulp over passend onderwijs en zijn bereikbaar van maandag t/m donderdag tussen 09:00 en 12:00 uur op 079-7996733. U kunt ook contact opnemen met de CPO’er van ons samenwerkingsverband, Mirjam Plug, via mplug@swvzoetermeer.nl of 06-29224957. Voor meer details over passend onderwijs en de werkwijze van het samenwerkingsverband, bezoek www.swvzoetermeer.nl. Ontdek hoe IKC De Saffier uw kind ondersteunt op weg naar succes.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Ons Kwaliteitsbeleid en Schoolplan 2025-2026

Welke ambitieuze doelen stellen we voor schooljaar 2025/2026?

Voor het schooljaar 2025/2026 heeft IKC De Saffier vier belangrijke projecten geïnitieerd om ons onderwijs te optimaliseren en onze leerlingen voor te bereiden op een succesvolle toekomst. We starten met de implementatie van de nieuwe 'Veilig Leren Lezen' methode. Deze vernieuwing is essentieel omdat de huidige methode onvoldoende aansluit bij de hedendaagse leerstijlen. De nieuwe methode biedt actueel, motiverend en pedagogisch sterk materiaal dat de leesvaardigheid en het leerplezier van onze leerlingen bevordert. Daarnaast versterken we ons schoolprofiel met een focus op Wetenschap en Techniek (STEAM). Door ontdekkend en ontwerpend leren centraal te stellen, ontwikkelen leerlingen cruciale vaardigheden zoals probleemoplossend denken, creativiteit en samenwerking. Dit bereidt hen voor op de eisen van de moderne maatschappij. Een derde speerpunt is de ontwikkeling van een doorlopende leerlijn digitale vaardigheden. In een steeds digitalere wereld leren onze leerlingen bewust werken aan computational thinking, informatievaardigheden en mediawijsheid, wat essentieel is voor hun toekomstige participatie. Tot slot richten we ons op de verdere ontwikkeling van ons Integraal Kindcentrum (IKC Vorming). Dit project versterkt de samenwerking binnen het IKC en zorgt voor een naadloze integratie van onderwijs, opvang en ondersteuning, wat resulteert in een veilige en stimulerende omgeving voor optimale kindontwikkeling. Ook de implementatie van 'Kleuter in Beeld' is een belangrijk doel om de ontwikkeling van onze jongste leerlingen nauwkeurig te volgen en te ondersteunen, wat leidt tot gerichte begeleiding. Burgerschapsonderwijs is verankerd in ons curriculum, met aandacht voor waarden, normen en maatschappelijke verantwoordelijkheid. Via wereldoriëntatie, sociaal-emotionele lessen en levensbeschouwing leren leerlingen kritisch en creatief om te gaan met maatschappelijke vraagstukken, met een focus op sociale levenskunst en sociaalecologisch burgerschap.

Hoe realiseren we onze onderwijsdoelen en kwaliteitsverbeteringen?

IKC De Saffier hanteert een proactieve aanpak om de gestelde doelen voor schooljaar 2025/2026 te realiseren en de onderwijskwaliteit continu te verbeteren. Voor de nieuwe 'Veilig Leren Lezen' methode zorgen we voor professionele training van leerkrachten en een optimale inrichting van de leeromgeving met actuele materialen en digitale ondersteuning. De invoering gebeurt gefaseerd om ruimte te bieden voor evaluatie en bijsturing. De ontwikkeling van Wetenschap en Techniek (STEAM) wordt ondersteund door gerichte teamtrainingen en de inrichting van een inspirerende STEAM-omgeving. Leerkrachten worden geschoold in begeleidingstechnieken voor ontdekkend leren, aangevuld met moderne digitale tools zoals programmeerrobots. Dit alles in nauwe samenwerking met ouders om een bloeiende leergemeenschap te creëren. De nieuwe leerlijn digitale vaardigheden wordt nauwkeurig ontworpen en geïntegreerd in het bestaande curriculum. Leerkrachten ontvangen de benodigde scholing en beschikken over concrete lesmaterialen om actief en bewust digitaal gedrag te stimuleren. Binnen IKC Vorming intensiveren we de samenwerking tussen alle partners. We organiseren gezamenlijke activiteiten, hanteren een uniforme structuur en streven naar doorlopende leerlijnen. Regelmatige teamtrainingen en gezamenlijke werkwijzen waarborgen een optimale ontwikkeling van elk kind. De implementatie van 'Kleuter in Beeld' zorgt voor een naadloze observatieketen met het vervolgmodel 'Leerling in Beeld'. Dit bevordert een integrale kijk op de ontwikkeling van kinderen, waarbij leerkrachten voortbouwen op eerder opgedane inzichten. Opleiding van leerkrachten is hierbij cruciaal. Ons burgerschapsonderwijs is verweven in diverse vakgebieden, met elf specifieke bouwstenen die thema's als vrijheid, gelijkheid en duurzaamheid behandelen. Door interactieve werkvormen en het creëren van een 'oefenplaats' leren leerlingen omgaan met verschillen, verantwoordelijkheid nemen en conflicten constructief oplossen, met een sterke focus op verdraagzaamheid en respect.

Ontdek Ons Programma voor Jonge Kinderen bij IKC De Saffier

Toelichting van de school

Op IKC De Saffier geloven we dat spel de sleutel is tot de ontwikkeling van jonge kinderen. Door middel van spel stimuleren we de cognitieve, motorische, sociale en taalontwikkeling. Spel bevordert zelfstandigheid, probleemoplossend vermogen, fantasie en creativiteit, essentieel voor de ontdekkingsreis van kleuters. Onze leerkrachten creëren een rijke en stimulerende leeromgeving waar elk kind zich optimaal kan ontwikkelen. Zij begeleiden spelactiviteiten doelbewust en werken met betekenisvolle thema's die aansluiten bij de belevingswereld van de kinderen. Hierbij integreren we diverse vakgebieden zoals taal, rekenen, muziek en bewegingsonderwijs, met extra aandacht voor woordenschatontwikkeling. De leeromgeving is zo ingericht dat elk kind op eigen tempo kan leren en wordt uitgedaagd door middel van onderwijs op maat. Kinderen werken in diverse hoeken of met speciaal ontwikkelingsmateriaal. Tijdens kringactiviteiten komen kernvakken aan bod, waaronder taal, rekenen, voorlezen en Engels. Vanaf vijf jaar ontvangen kinderen een weekkaart. Deze kaart bevat opdrachten die kinderen zelf plannen, wat hun zelfstandigheid, planningsvaardigheden en taakgerichtheid bevordert. Dit bereidt hen optimaal voor op de volgende onderwijsfasen. Overgang Groep 2 naar Groep 3: Zorgvuldige Begeleiding Kinderen die vóór 1 november jarig zijn, maken doorgaans de overstap van groep 2 naar groep 3. Deze overgang wordt zorgvuldig voorbereid om een ononderbroken ontwikkelingslijn te garanderen. Beslisprocedure bij twijfel over groep 3 geschiktheid: Stap 1: Intern Overleg (oktober – november) Bij vroege twijfels over de ontwikkeling van een kind, vindt intern overleg plaats tussen leerkracht, intern begeleider (IB’er) en eventuele specialisten. Een handelingsplan wordt opgesteld, en ouders worden tijdig geïnformeerd en betrokken. Stap 2: Informatieverzameling (januari – april) Systematische observaties met 'Kleuter In Beeld' analyseren de ontwikkeling. Handelingsplannen worden geëvalueerd en bijgesteld. Een voortgangsgesprek met ouders vindt plaats begin februari. Stap 3: Besluitvorming (uiterlijk eind mei) Na de meivakantie evalueren we opnieuw met KIB en het overgangsblad groep 2-3. De definitieve beslissing, met een gemotiveerd advies, wordt genomen door leerkracht, IB’er en directie. Ouders beslissen uiteindelijk, en tekenen voor afwijking van schooladvies. Stap 4: Vervolgtraject na de Zomervakantie Voor kinderen die langer in groep 2 blijven, starten we met een aangepast handelingsplan. Ook kinderen die naar groep 3 gaan, worden intensief gevolgd met extra ondersteuning waar nodig. Zo zorgen we dat elk kind zich optimaal kan ontwikkelen. Doublures na Groep 3: Bindend Schooladvies Vanaf groep 3 is het schooladvies over doubleren bindend. Bij ontwikkelingszorgen bespreken we dit tijdig met ouders. De beslissing wordt genomen op basis van observaties, toetsresultaten, didactische groei en sociaal-emotionele factoren, in overleg met leerkracht, IB’er en directie. Hoewel we ouders nauw betrekken, ligt de uiteindelijke verantwoordelijkheid voor de beslissing vanaf groep 3 bij de school. Dit waarborgt de onderwijskwaliteit en ontwikkelkansen voor elk kind.

Veelgestelde vragen

Biedt IKC De Saffier extra ondersteuning voor jonge kinderen?

IKC De Saffier biedt gespecialiseerde programma's en ondersteuning voor de vroege ontwikkeling van jonge kinderen, gericht op spelend leren en een brede ontplooiing.

IKC De Saffier biedt gespecialiseerde programma's en ondersteuning voor de vroege ontwikkeling van jonge kinderen, gericht op spelend leren en een brede ontplooiing.

Kinderopvang Zoetermeer
Kindcentrum voor Ontwikkeling

Met welke partners werkt IKC De Saffier samen voor jong kind aanbod?

Wij werken nauw samen met Gro-Up Kinderopvang De Saffier om een doorlopende ontwikkelingslijn te garanderen voor alle jonge kinderen in ons centrum.

Wij werken nauw samen met Gro-Up Kinderopvang De Saffier om een doorlopende ontwikkelingslijn te garanderen voor alle jonge kinderen in ons centrum.

Gro-Up Kinderopvang De Saffier